Samsung Galaxy Tab 7.0 Plus

Permalänk
Relik 📜

Samsung Galaxy Tab 7.0 Plus

Då intresset för plattan vi hade som veckans pryl i senaste Fredagspanelen verkar vara ganska stort passar jag på att skapa en tråd. Tänkte stoppa in lite snabba länkar som hjälp med beställning från USA, samt eventuellt komplettera med lite prestandasiffror om intresset finns. Specifikationer finns på Samsungs webbplats.

Beställa från USA
Som vi nämnde i panelen är plattan ännu inte lanserad i Sverige, eller för den delen i något annat europeiskt land. Lösningen är därför att beställa från USA, vilket innebär lite krångel då många amerikanska återförsäljare endast levererar nationellt. Värt att tänka på är att även om plattan i dagsläget kostar cirka $399 blir slutsumman 3500-3600 kronor beroende på valutakurs, då frakt och svensk moms tillkommer.

1. Förberedelser
Det finns flera tjänster för "virtuella" amerikanska adresser, jag brukar använda Borderlinx. Konceptet är simpelt, du skickar paketet till deras samlingspunkt där det packas om och åker vidare till Sverige. Borderlinx tar ut en kombinerad frakt- och tjänsteavgift samt slänger på svenska momsen, du behöver alltså inte fundera på vidare omkostnader.

Leveransen från Borderlinx i USA till dörren i Sverige tar 2-3 dagar, beroende på när paketet dyker upp och kommer iväg. För själva utleveransen används sedan DHL, och man får trackingnummer via deras webbplats. Smidigt och har fungerat bra de gånger jag kört.

2. Inköp
Jag köpte plattan från Amazon, mest för att det var den enda butiken som "fuskade" och slängde upp produkten innan egentliga lanseringen. Amazon är ju rätt välkända, och den delen av köpet fungerade utmärkt. Tänk bara på att fylla i Borderlinx-adressen för leveransen!

Intryck
Skärmpanelen är PLS och presterar bra, dock inga underverk. Färgerna har trevligt tryck och betraktningsvinklarna är generellt bra, dock tappar den kontraster i vinkel vilket kan vara jobbigt med mycket mörka filmklipp. Jämfört med TN-panelen hos till exempel Acer A100 är det dock mycket bättre. Även touchpanelen är bra, och jag märker inga problem med att "vispa runt" eller zooma.

Byggkvaliteten är även den bra, och modellen känns mindre plastig än föregångaren. Baksidan har någon form av aluminium-look som inte plockar upp nämnvärt med fungeravtryck, vilket är trevligt. Knapparna fungerar bra, men sitter kanske konstigt placerade. Jag trycker ofta på "strömknappen" när jag vill åt ljudet, är nog mycket vanesak dock. Sist men inte minst, ljudet med högtalarna är förhållandevis okej för det lilla formatet. Inget man VILL använda kanske, men det finns där.

Den "låga" upplösningen (1024x600) i kombination med Samsungs snabba Exynos-plattform ger generellt väldigt bra prestanda, och jag har aldrig sett Honeycomb rinna på så bra innan. Mjukvara startar mer eller mindre på ett ögonblick, och allt känns rappt på ett "icke-Android-vis" i positiv bemärkelse. Med ICS utlovat lär det väl dessutom bara bli bättre, så ser ljust på framtiden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Är faktiskt sugen men Samsung lanserar ju produkter oftare än <insert rolig text>. Kanske kommer den hit i början av nästa år. Sedan är ju de nya generationernas plattor på väg också med tegra 3. Hmm.. beslut beslut! Jag gillar formfaktorn starkt 7" är precis lagom klumpigt. Den får man med sig och de räcker för film.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

väntar nog på prime ändå

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av radx:

Är faktiskt sugen men Samsung lanserar ju produkter oftare än <insert rolig text>. Kanske kommer den hit i början av nästa år. Sedan är ju de nya generationernas plattor på väg också med tegra 3. Hmm.. beslut beslut! Jag gillar formfaktorn starkt 7" är precis lagom klumpigt. Den får man med sig och de räcker för film.

Mjo, Tegra 3 eller motsvarande på 7" vore ju mysigt ur nördperspektiv.. Rent praktiskt vettesjutton dock, nuvarande plattform känns liksom tillräckligt kvick för formatet och ger bra batteritid. Framtiden får utvisa!

Skrivet av Asprarn:

väntar nog på prime ändå

Hehe, det är ju dock inte riktigt samma segment.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Hehe, det är ju dock inte riktigt samma segment.

Sant, men man kan inte gotta sig allt

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Håller med om att Exynos räcker, Mali-400MP är snabbt och Geforce ULP i Tegra 3 är inte milslångt överlägsen. Visserligen dubbla pixelshader-kraften mot Geforce ULP i Tegra 2, men det säger inte mycket en 543/544MP4 är så klart snabbare vilket som. GPU har aldrig varit nVidias kort i detta segment, och det handlar om mer än grafikprestanda, tom AMDs gamla egendom som finns hos andra idag ser mer attraktivt ut. Det handlar bara om dual-core Cortex A9 vs quad-core Cortex A9. Däremot tror jag garanterat att den kommer fungera i 7" enheter, men kanske något lägre klockad än värstingmodellen då. Gpun lär vara likvärdig med lägre klockad Mali-400 MP4 (snabbare än i Galaxy Tab/SGS II möjligen) och lägre klockad 543/544 PowerVR, resten handlar bara om CPU, video-accelerationsstöd i form av logik eller videoprocessor och drivrutiner. Där inkluderas lite olika bitar från olika tillverkare, så det handlar om mer än GPU. Mali-400 är ett prövat kort. Den har också en 30-pin kontakt som har konverterare till HDMI. Så nog har den den fördel jämfört mot andra 7" enheter om man är ute efter sånt. Multimedia ska ju ändå innefatta det mesta, att grejer kan centreras runt en enhet uppskattas nog. All vill inte ha massor olika prylar. TouchWiz UX på Honeycomb är knappast någon iPhone/Pad-kopia heller eller honeycomb i säg. Den kritiken har aldrig hållit på Galaxy tab-serien. Så gillar man Android relativt stock och inte vill ha Apple, vill ha mindre enhet eller köra andra applikationer osv så det nog ett bra alternativ om man överväger den.

Men man ska självklart titta på de nya konkurrenterna. Iaf Kindle Fire är väl rootad dessutom. Sideloading och sånt funkar således även om man kanske inte ska förvänta sig något på ROM-sidan. Men både Nook och Kindle fire är ganska bundna till den amerikanska marknaden också.

Jag tycker de moderna plattorna är ganska lovande nu dock, jag diggar både Exynos och TI OMAP 44XX, och gillade inte Tegra 2 och dess dåliga videostöd, detta är ju ändå multimediaenheter och jag ska inte behöva växla enhet. Mjukvaran börjar bättras nu också. När det blir lättåtkomligt och transparent att göra det man vill göra får man ju ut nytta/nöje. Tiden när man hade mediaspelare inbyggt i TV som inte funkade eller dög, mediaspelarbox som inte tog allt, tjänster som var svåråtkomliga, TV-boxar som inte spelar in så man kan ta med sig (det problemet finns fortfarande, men använder man en PC för att spela in så kan man skicka över TV-programmen till enheten man vill titta på), när man hade htpc, nas-server, spelburkar osv är till viss del förbi när de börjar fatta kraven och man kan konsolidera både enheter och teknik. Man kan ju också använda telefoner/pekplattor för att styra många lösningar idag. Så att det känns integrerat, användbart osv. Så nog börjar det kännas relevant. Även om man kanske inte vill sitta i Citrix och jobba i Windowsprogram på dom

Med tanke på att det är Exynos och Samsungs plattform som delas med andra produkter (SGS II, Galaxy Tab 7.7 etc) så tror jag de får ICS relativt fort. Krävs fortfarande jobb från Samsung dock. Galaxy Nexus är på TI OMAP 4460. Annan hårdvara helt enkelt. Men både Tegra 3 som lär vara först bland plattorna och Exynos-serien lär vara bland de tidigare. Prestandan kommer i slutändan bero på klockfrekvens, anpassningar och optimeringar, knappast bara om hur många kärnor det är eller vilken gpu.

Permalänk
Relik 📜

Jag jämförde mycket med Kindle Fire och nya Nook Tablet innan jag köpte. Har innan haft en Nook Color, så vet precis hur bra det kan bli med en "nedlåst" platta bara communityn får tid att göra sitt.
Beslutet föll på att med importkostanden till Sverige blev inte prisskillnaden så enorm (någon tusenlapp), och då får jag en surfplatta som primärt är just en surfplatta - ingen bokläsare. Jag slipper dessutom vänta på Cyanogenmod eller liknande, då både Fire och Tablet är väldigt låsta till respetive (amerikanska) ekosystem i grundutförandet. Summa summarium, ett medvetet val som jag inte ångrar.

Intressant det du (Petterk) skriver om prestandan och plattformarna, kan inte mer än hålla med. Känns inte som råkraften i sig är det viktiga, utan mera systemen och enheterna som helhet med videostöd, utgångar och mjukvara. Där känner jag att Galaxy Tab 7.0 Plus står sig rätt bra, då Exynos visat sig vara kompetent på alla fronter och inte bara i syntetiska tester.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Synd att den inte kommer med en internationell garanti. Man ska tydligen kunna köpa till detta men jag tycker att priset springer iväg för mycket då, kanske hemförsäkring rår på detta?

Men jag kanske köper en ändå när jag sett vilka ev. problem användare får med enheten.

Visa signatur

Motorola 68000 @ 7.16 MHz

Permalänk
Medlem

Om det blir någon surfplatta kring jul så blir det den här eller Asus Prime, tråkigt att den här inte går att få tag på i Sverige bara, även om den kanske kommer finnas senare.

Permalänk
Medlem

Emil B, jo jag förstår valet Det är under 4000:- oavsett val och med Samsung slipper man hacka, modda och dona. Man får i princip den mest välgjorda enheten. Vill man det finns det ju dock fler enheter att betrakta innan man väljer med nämnda nackdelar och lite annat då. Även om det är lite tidigt på den fronten för att bilda sig en uppfattning av hur moddarna kommer bli. Galaxy Tab 7.7an kommer säkert intressera en del beroende på pris och när den kommer också.

Vill man ha en kan man säkert få tag i en Blackberry Playbook som också är 7" för 200 USD nu när de har black friday-försäljning. Man har också såklart produkter som Archos 80 G9 som kanske går att få tag i, men den ska väl ha en dålig TN-skärm precis som Acer. Annars är det väl egentligen bara Galaxy Tab 7.0 Plus, Nook Tablet, Kindle Fire och Blackberry Playbook i den klassen av sub 10-tum. Om det ska vara någon kvalité så det är inte allt för mycket att välja mellan och finns utrymme för förbättringar. Det finns säkert plats för Huawei och ZTE eller HTC att komma med enheter i det segmentet utan att de är värdelösa iaf. Så det kommer nog en produkt för vanligt folk som säljs i Sverige så småning om. 10" plattor har ju verkligen varenda tillverkare varav merpartern inte är särskilt bra. Vi vet ju alla hur mjukvaran var innan de fixade den på dessa också. Och det är ju den som är make it or break it för min del/åsikt. De har kommit en bit på vägen där nu iaf. Som svensk kan man ju mer eller mindre glömma alla inbyggda tjänster också. Inga av de stora spelarnas mediatjänster kommer rulla ut i full kraft här. Qriocity och något av Lundagrapparna som inte kommer få leka i den nya SE/Sony organisationen kan vi glömma. Zune video-store kan vi glömma. Amazon kan vi glömma. B&N kan vi glömma. Och iTunes store kan vi glömma när det gäller större delen av Film och TV-innehållet. Så viktigast för oss är såklart en öppen plattform där tredjepartsalternativ finns oavsett om de är playtjänster eller annat. Det gäller i stort sett hela Europa där rättighetsmarknaden är helt uppfuckad för lagliga tjänster. I Storbritannien har väl fortfarande Amazons (Lovefilms) tjänst ca 5000-6000 titlar för strömning. I USA har de upp emot 100 000 vid det här laget. Hade det ingått i EUs inre marknad hade det kanske varit något bättre, men oligopol är oligopol av korporativ och kartellkaraktär och vill inte ha en fri marknad.

I övrigt tycker jag 7 tum verkar vara en ganska bra övervägd kompromiss i detta område. Sen är först nu det börjar komma intressanta grejer då. Dagens situation är inte mer än den är dock. Jag vill bara påpeka att det händer mer än Tegra 3 också Annars är det ju det alla sitter och dräglar och väntar på.

Permalänk
Medlem

Åfan är en 7.7 på gång också!
De låter ju intressant. Då bör den väl rimligen vara QuadCore också. Inte för att jag är så pilsk på just quad men ska jag köpa en platta så vill jag gärna se att den håller i ett tag och helst vill jag att hårdvaran ska va lite överdriven så risken för lagg, ryck, å annat trist förblir minimalt.

Om nu batteritiden påverkas negativt så kan jag nog leva med de. För min del så är batteritiden inte de viktigaste. Jag har tillgång till laddning nästan över allt. På jobbet, hemma i bilen och hos Polarna. Dom allra flesta har ju en MicroUSB laddare liggande någonstans.

Något jag undrar är dock hur de känns att kolla på långfilm på en 7" platta. Är de för litet? Jag har provat kolla lite på min SGS2, å de känns rätt gay om jag får vara helt uppriktig. De funkar kolla youtube-klipp om 10mins men en hel långfilm, njae.

De som stör mig är väl egentligen de vanliga. Detaljerna i filmen blir lite plottriga o för små och man missar således detaljerna. Sen är de lite jobbigt att hålla i telefonen i en å samma ställning hela tiden. Man blir trött i armarna. Händerna har till och med lyckas somna / domna av på mig vid intensivt nyttjande. De brukar hända när jag sätter igång och lirar Great Little War Game för länge också.

Jag håller förresten med om Samsung och att man slipper roota å dona med special rommar. Jag har ju själv haft en hel drös med Android mobiler. Min HTC Desire va nog den mest störiga av dom alla. De interna minnet va ett stort skämt. Hade man bara Stockprogramvarorna i telefonen så hade man cirka 85MB ledigt internminne. Så jag fick riva loss med Roota, Flasha ny Hboot och strula med roms.. Testade en hel drös med olika Roms. Blev aldrig helt nöjd, jag är rätt kräsen att de ska va perfekt. De va liknande med min HTC Legend och Blade också. Så SGS2 är fan en fröjd med ordentligt med minne för /system /data och /usb.

Så nästa enhet ska ha överdrivet mycket internminne och ram också. Jag stör mig lite på när jag sitter o surfar på min SGS2 och sedan går till hem så ser man hur Launchern har blivit utswappad ur ram. Jag hoppas detta fixas i ICS. Jag såg ett liknande beteende på ZTE Lite Surfplattan. Fast de är iofs en riktigt budget platta och inte något som jag själv skulle någonsin köpa. Man vill ju va nöjd varje gång man använder plattan och inte behöva kompromissa för att spara vid ett tillfälle ett par tusenlappar.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Intressant, jag kollade upp specifikationerna för Samsung Galaxy Tab 7.7 ser ut att bli riktigt nice men jag fann ett par saker som jag inte riktigt gillade. Den va dock snygg som stryk. Super AMOLED Plus skärm och ett bakstycke i metall.. Jag tror jag är kär..

Ett ännu mer givet köp om den hade fått

  1. Kameran bak borde fått åtminstone 5MP.

  2. Hade gillat Tegra 3 bättre istället för same old dual core.

  3. Dubbla högtalare. En i övre och en i nederkant så när man lägger den i landscape så kommer ljudet naturligt ifrån högre och vänster i stereo.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av epsilone:

Synd att den inte kommer med en internationell garanti. Man ska tydligen kunna köpa till detta men jag tycker att priset springer iväg för mycket då, kanske hemförsäkring rår på detta?

Men jag kanske köper en ändå när jag sett vilka ev. problem användare får med enheten.

Ingen som har ngt lugnande att säga om detta? Hur är den generella hållbarheten på surfplattor?

Visa signatur

Motorola 68000 @ 7.16 MHz

Permalänk
Medlem

radx, nu ska vi väl inte vara så, man kan inte förvänta sig allt dessutom innan sakerna är tillgängliga

Själv tycker jag det i princip räcker med en frontkamera, så man kan köra videokonferens. Man får väl se till att ha bättre kamera i mobilen som ligger i fickan. Så jag tycker inte det är en stor sak. Inget man ska hänga upp sig på. Man får alltid se till att hitta de kompromisser och trade offs som man är nöjd med istället för att tro att man kan få någon superperfekt grej på grejer som inte ens finns i verkligheten, inte kommit än eller inte är ekonomiskt möjligt. Du kan väl kolla efter när det är dags för Galaxy Tab 10s uppdatering om du vill ha Samsung. De måste kasta ut Tegra 2 iaf, vi får väl se vad som ersätter den där. I övrigt är det väl kul med något som fungerar idag, och inte långt in i morgon

Permalänk
Medlem

Har varit över på den här sidan av atlanten ett tag nu och funderar på att köpa med mig en tab på väg hem.

Frågan är dock. Playbook eller Galaxy 7 Plus.

Emil värkar ju dock ganska nöjd med sin. Och han brukar man ju kunna lita på.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

radx, nu ska vi väl inte vara så, man kan inte förvänta sig allt dessutom innan sakerna är tillgängliga

Själv tycker jag det i princip räcker med en frontkamera, så man kan köra videokonferens. Man får väl se till att ha bättre kamera i mobilen som ligger i fickan. Så jag tycker inte det är en stor sak. Inget man ska hänga upp sig på. Man får alltid se till att hitta de kompromisser och trade offs som man är nöjd med istället för att tro att man kan få någon superperfekt grej på grejer som inte ens finns i verkligheten, inte kommit än eller inte är ekonomiskt möjligt. Du kan väl kolla efter när det är dags för Galaxy Tab 10s uppdatering om du vill ha Samsung. De måste kasta ut Tegra 2 iaf, vi får väl se vad som ersätter den där. I övrigt är det väl kul med något som fungerar idag, och inte långt in i morgon

Haha, ja du har rätt. Man kan inte kräva för mycket. Jag brukar space:a iväg när jag sitter å är prylkåt och skriver av mig "hur de borde va"
När jag köpte min SGS2 så va jag så sjukt nöjd i flera månader. Vill gärna känna samma känsla när jag väl köper en fet surfplatta. Just min SGS2 kändes de inte som jag gjorde några större trade offs. Jag fick en bra kamera, bra samtalskamera, fet processor, sinnessjukt mycket ram- och internminne. Den har dessutom SDkort och en av marknadens bästa skärmar. Nu köpte jag den i maj i år och då fanns de ingen lur med alla dessa egenskaper.

De är lite av detta jag vill känna me surfplattan. Jag vill ha ett brett leende i flera veckor efter jag köpt surfplattan!!

Vem har sagt att inte lite elektronik kan få en pilsk?! De ska va sexigt! Specar ÄR sexigt när de faller perfekt i handen så att säga

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av omnia:

Har varit över på den här sidan av atlanten ett tag nu och funderar på att köpa med mig en tab på väg hem.

Frågan är dock. Playbook eller Galaxy 7 Plus.

Emil värkar ju dock ganska nöjd med sin. Och han brukar man ju kunna lita på.

Jag känner väl att Android-baserade enheter är lite mer flexibla. Innan framtida uppdateringar behöver du ju till exempel en Balckberry-mobil för att köra mail genon Playbook, och app-utbudet är jämförelsevis begränsat.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag känner väl att Android-baserade enheter är lite mer flexibla. Innan framtida uppdateringar behöver du ju till exempel en Balckberry-mobil för att köra mail genon Playbook, och app-utbudet är jämförelsevis begränsat.

Ah, jo det kan jag halla med om. Dock far jag forsoka klara mig med deras 'Android app Player' tills det hela er lost. Da jag precis bestallt en Playbook.
RIM var snalla o ta av $300 pa alla Playbooks under en tid. 16Gb for $199. Score!

Vi far se hur det gar!

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Jag tänkte bara höra om någon provat den medföljande peel universal remote och om det fungerar bra i Sverige? såg den här videon
http://www.youtube.com/watch?v=MBRk88Q4Eb4 och det verkar nästan för bra för att vara sant. Vet ni om detta fungerar på andra galaxy tab eller var står vi där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kajsson:

Jag tänkte bara höra om någon provat den medföljande peel universal remote och om det fungerar bra i Sverige? såg den här videon
http://www.youtube.com/watch?v=MBRk88Q4Eb4 och det verkar nästan för bra för att vara sant. Vet ni om detta fungerar på andra galaxy tab eller var står vi där?

För att få de där att funka så krävs väl att plattan "pratar" med skärmen. De går väl via plattans inbyggda IR öga vad jag kan se. Det ser så ut på videon i alla fall. Så i princip så bör väl detta vara möjligt att göra på alla plattor så länge ett IR öga finns på den. Frågan är om de inte hade gått att få upp kommunikationen via wifi istället. Då kan du ju ha vilken platta som helst.

Fast jag tycker inte personligen detta va så värst imponerande för egen del. Säkert många som skulle uppskatta detta system men jag gillar att styra vad jag ser och när jag ser de till 100%. Så jag är en av dom som aldrig kollar på vanlig TV utan endast på ner tankat/streaming. I de läget så är de inte lika intressant. Då använder jag istället andra lösningar.

Jag skulle tro att fler o fler går mot att streama sitt innehåll istället för använda en stor fjärrkontroll för att byta kanal på sin tv utefter de utbud som skickas via vanlig broadcast. Fast jag kanske har fel. De har hänt förr

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

testat

hej

jag fick fick hem min platta igår förmiddag och bland det första jag testade var just ir och styra tv sterio mm detta fungerar mycket bra och det går att lägga in scheman mm så som jag kan göra på min logitech 900 fjärrkontroll. det enda jag inte fick att fungera som jag ville var min pace box från viasat ( hdd och hd) där i mot fungerade det på grannens pace box (utan hdd och hd) .

övrigt så fungerar den mycket bra men jag har en liten fundering runt laddning då den aldrig når 100% utan stannar på 99% (laddat i 16 timmar)
så batteri ikonen fortsätter jobba. ( jag använder ej orginal usb laddare utan använder en 3 part laddare till plattan (5v 2amp) då medföljande är usa modell ( har även testat en från apple).

personligen blev jag lite besviken då jag missade att den inte har 3g ( Ja jag ville använda den som telefon=) )
så jag har förbeställt en galaxy tab 7.7 i stället nu och kommer nog sälja denna men vill nog vänta tills jag får den nya för att se så den passar mina fickor lika bra=)

skulle absolut vilja ha en bättre kamera på den gärna samma som är på galaxy s2 för jämför man dom även om man struntar i megapixlarna så ger den på galaxy s2 mycket renare bilder.

Gällande laddningen så löste jag det genom att sätta en reseadapter framför och nu fungerar det som det ska ( mycket konstigt att det inte fungerar med andra usb laddare med samma spänning och amp)

/Aragon

Skrivet av kajsson:

Jag tänkte bara höra om någon provat den medföljande peel universal remote och om det fungerar bra i Sverige? såg den här videon
http://www.youtube.com/watch?v=MBRk88Q4Eb4 och det verkar nästan för bra för att vara sant. Vet ni om detta fungerar på andra galaxy tab eller var står vi där?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på vad Samsung här i Sverige säger om det skulle vara/bli något fel på plattan? Om Samsung Sverige inte tar emot den; går den skicka på retur till USA?

Är sällan problem med produkter men jag känner på mig att det kommer bli bara för att man beställer från utlandet och garantiprocessen är omöjlig/svår. Tråkigt att det inte finns några 7" plattor i Sverige till ett vettigt pris..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Någon som har koll på vad Samsung här i Sverige säger om det skulle vara/bli något fel på plattan? Om Samsung Sverige inte tar emot den; går den skicka på retur till USA?

Är sällan problem med produkter men jag känner på mig att det kommer bli bara för att man beställer från utlandet och garantiprocessen är omöjlig/svår. Tråkigt att det inte finns några 7" plattor i Sverige till ett vettigt pris..

Acer Iconia A100 kanske kan vara ett alternativ. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=839708
Media Markt har den för 2790 också.

Blackberry Playbook är lite dyrare men inte mkt mer än vad 7.0 Plus kostar med frakt, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=874674

Visa signatur

Motorola 68000 @ 7.16 MHz