Anonym kvinna hotar mig med polisanmälan?

Permalänk
Medlem

Anonym kvinna hotar mig med polisanmälan?

hej

Ikväll runt 1700 ringde en person på min lägenhetsdörr, jag gick och öppnade och där står en medelålders kvinna. Hon hävdade att hon var från Radiotjänst och frågade något i stil med om jag ägde en TV. Jag tänkte inte så mycket på det då, jag satt och spelade Battlefield 3 och kände inte för att prata med henne just då så jag konstaterade vänligt och sakligt att jag inte ägde någon TV och att hon inte hade någon rätt att gå in i min lägenhet.

När jag försiktigt försökte stänga dörren höll hon tag i dörren och hindrade mig från att stänga den. Jag blev rätt förvånad att hon höll tag i dörren så jag gick i stället ut till henne i korridoren för att prata med henne, jag kunde ju ändå inte stänga dörren...

När jag sedan frågade vad hon hette och försökte skaka hand avböjde hon strikt från att ta i hand, titta mig i ögonen eller ge några som helst uppgifter eller ens bevisa att hon var från Radiotjänst. Hon visade ingen som helst legitimation och konstaterade hånfullt att hon inte hade någon skyldighet att göra det. Jag frågade vänligt om jag kunde få se hennes licens varpå hon snäste "nää jag har ingen skyldighet att uppvisa den. och vadå licens.... jag har ingen licens. jag har legitimation och den har jag visat dig". Då sa jag att det väl ändå måste vara jag som avgör om _jag_ har sett hennes legitimation eller inte och då hånskrattade hon åt mig. Jag står som ett stort "?" och undrar vilken parallell dimension den här personen kommer ifrån.

Sen i princip nästa andetag, utan ett uppenbart sammanhang, nämner hon en polisanmälan mot mig utan att konstatera någon som helst orsak för detta. Återigen står jag med hakan i golvet och har svårt att förstå vad som ens händer.

Så jag försökte återigen att fråga efter hennes namn och hennes legitimation i lugn och sansad ton. Då hånskrattade hon åt mig och förlöjligade alla mina försök att ha någon som helst värdig diskussion om varför hon ens var där eller varför jag skulle vara i risk för en polisanmälan.

Jag frågade varför hon var så hånande mot mig och att jag tyckte det var nedsättande att hon hånskrattat åt mig flera gånger och vägrade föra någon saklig diskussion.

Då hånskrattade hon ännu mer och gav en väldigt nedsättande ton gentemot mig och frågar om jag "hotar henne". Jag frågade vad hon menade med det och hon forsatte med att nämna fullständigt lösryckta fraser utan någon som helst sammanhang. Jag har aldrig varit med om något liknande och jag höll på att ramla i golvet av förvåning för jag har aldrig varit med om något liknande.

Jag försökte upprepade gånger i sansad och vänlig ton att få kontakt med personen för att få se en legitimation, namn, vad det hela handlade om eller annat så att jag kunde diskutera det på en värdig nivå.

Jag fattade verkligen inte varför hon inte kunde uppge hennes namn eller legitimation och varför hon var så nedsättande mot mig bara för att jag ville veta vad hennes namn var eller se hennes legitimation.

Sen gick hon utan att ge mig någon som helst information om vad hon ville eller vem hon var annat än att hon sa att hon kom från Radiotjänst och att hon skulle polisanmäla mig.

För övrigt ljög hon upprepade gånger. T.ex. sa hon att hon inte alls hindrade mig från att stänga dörren utan hon "höll i dörren för hon var rädd att jag skulle slå dörren i huvudet på henne". (wow...) Sen ljög hon och försökte manipulativt få situationen till att jag "hotade henne". När jag vänligt frågade henne varför hon var så nedsättande och hånande mot mig (hon hånskrattade mig i ansiktet upprepade gånger) så sa hon att hon inte alls var det.

Vad gör jag? Jag skriver det här mest för att jag inte ska glömma bort vad som hände och att hon, som så uppenbart var manipulativ och direkt nedsättande mot mig, inte ska kunna fabulera ihop någon falsk historia. Jag fattar egentligen ingenting av vad som hände men om någon borde anmäla nån tycker jag att jag har skäl att anmäla henne. Jag kan väldigt lite om brottsbalken men det kändes som nån form av hemfridsbrott? Jag har egentligen inget intresse av att driva ett sådant ärende, jag är förlåtande som person, men det här var en fantastiskt otrevlig upplevelse

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

De flesta kontrollanterna hos rånartjänst får betalt efter hur många de sätter dit. Att få någon att betala licensen efter ett hembesök är inte det lättaste och man bör vara en lite udda person för att lyckas med detta. Som att fönstertitta, ljuga hota m.m.

Nå till TS rekommenderar jag att inte göra ett skit. Gör du en motanmälan så kommer tanten också göra en anmälan, gör du inget så var det kanske bara något som hon sa. Du vet ju situationen bättre än oss andra, om du t.ex. höll i henne. Om hon anmäler så kan du göra detsamma tillbaka.

Sedan är mitt tipsa att man ska ignorera myndighetspersoner, inte tjafsa eller något utan bara skita i dem. Detta eftersom de ofta är grovt psykisk rubbade, samt att de har trumfkort som våld emot tjänsteman att ta till. (även om det enbart är de själva som använder våld, då de ofta är bra på att ljuga)

Med radiotjänst ska man alltså bara säga att man inte har en tv, sedan säga att man väntar ett viktigt samtal och inte har tid att tala. (om man nu inte äger en tv-såklart)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Varför ens bry sig? En grundlös anmälan hamnar i papperskorgen, inget att slösa energi på. Låt bli att öppna dörren nästan gång istället.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

De flesta kontrollanterna hos rånartjänst får betalt efter hur många de sätter dit. Att få någon att betala licensen efter ett hembesök är inte det lättaste och man bör vara en lite udda person för att lyckas med detta. Som att fönstertitta, ljuga hota m.m.

Nå till TS rekommenderar jag att inte göra ett skit. Gör du en motanmälan så kommer tanten också göra en anmälan, gör du inget så var det kanske bara något som hon sa. Du vet ju situationen bättre än oss andra, om du t.ex. höll i henne.
Om hon anmäler så kan du göra detsamma tillbaka.

Sedan är mitt tipsa att man ska ignorera myndighetspersoner, inte tjafsa eller något utan bara skita i dem. Detta eftersom de ofta är grovt psykisk rubbade, samt att de har trumfkort som våld emot tjänsteman att ta till. (även om det enbart är de själva som använder våld, då de ofta är bra på att ljuga)

Med radiotjänst ska man alltså bara säga att man inte har en tv, sedan säga att man väntar ett viktigt samtal och inte har tid att tala. (om man nu inte äger en tv-såklart)

Radiotjänst är absolut ingen myndighet.

TS, blir du mot förmodan polisanmäld kommer denna att skickas hem till dig.
Därefter kan du göra en motanmälan om du så önskar.
Men förmodligen hotade hon dig bara för att många blir rädda och anmäler sitt TV-innehav.

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Radiotjänst är absolut ingen myndighet.

TS, blir du mot förmodan polisanmäld kommer denna att skickas hem till dig.
Därefter kan du göra en motanmälan om du så önskar.
Men förmodligen hotade hon dig bara för att många blir rädda och anmäler sitt TV-innehav.

Jag vet, men de håller på med myndighetsutövning, så jag ser dem som sak samma när de gör hembesök.

Angående TS så kan han läsa hur det gick för en flashbackare som började tjafsa. (ringde hem till kontrollanten)
https://www.flashback.org/t324617
Nu går det inte lita på vad han säger, men i vilket fall ligga lågt är det bästa. Då dessa kontrollanter och andra ofta har rättsväsendet på sin sida.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Radiotjänst ringde till mig och frågade "hur är det med tv-innehavet". Hade inget tv just då, eller ens möjligheten att få in tv signal, vilket jag informerade om.

En vecka senare ringer de till frugan istället med samma fråga.. som om hon skulle svara annorlunda.

Fick vid annat tillfälle tfn från dem och de frågade om tv osv, svarade som det var och fick repliken "ja du vet väl vad lagen säger om tv mottagare va?".. haha.. hårda killar i den telefonpoolen.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Ring Radiotjänsts kundservice och klaga på att du blir trakasserad och hotad utan grund och att du vill ha kontrollantens namn för att polisanmäla henne för trakasserier eller kräva att hon får sparken

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Jag fick besök av en gubbe från Radiotjänst, han hade en röd Radiotjänst jacka och på hans jacka satt tydligt legitimation att han var från Radiotjänst. Han frågade mig om jag hade TV men det hade jag inte. Så han tackade för sig och önskade trevlig kväll och gick vidare.

Hittade denna FAQ från radiotjänst.se

Citat:

Hur vet jag att det är en kontrollant från Radiotjänst?

SVAR: Våra kontrollanter visar alltid ID-kort med foto och namn och de får inte gå in i din bostad, inte ens om de blir inbjudna. De tar heller aldrig emot pengar vid besöket.

Istället noterar de uppgifter som de sedan skickar till huvudkontoret i Kiruna. Där beslutas om radio- och tv-avgift ska betalas och i så fall kommer fakturan inom ca 10 dagar.

Tror jag inte att kvinnan var från Radiotjänst.

Permalänk
Medlem

Uppenbart. Du har råkat ut för en förvirrad människa. Hon går runt och ringer på hos folk och uppger sig för att vara gamla älskarinnor, radiotjänst och antikvikarie. Hon vill få ut reaktioner och möta människor och få det där speciella sociala bandet som alla andra har osv.
Du gör bäst i att skratta åt det och skänka den stackars förvirrade människan en god tanke när du har lust.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Det första jag tänker är att om det där hade varit jag hade jag plockat fram mobilen och sagt "Jag tänker spela in det här samtalet om du vill polisanmäla mig för något". Kanske med bambuser eller liknande tjänst (fast videon inställd på privat, så den inte delas med andra), så materialet sparas på nätet i realtid. Då spelar det ingen roll om hon skulle ha sönder mobilen.

Permalänk
Medlem

Glöm inte de fina nödvärnslagarna - uppträder hon hotfullt och vägrar lämna din bostad på uppmaning har du rätt att avhysa henne med våld! Likaså gäller om hon står i vägen för dörren, vilket i praktiken innebär att hon nekar dig utnyttjande av din egendom och hindrar dig från att återta den - täcks också av nödvärn!

Om inte annat så rör det ju sig om ett överhängande fall av att hon försöker ta sig in i din lägenhet (dvs olaga intrång) - täcks också av nödvärnslagar.

Så länge inte våldet är "uppenbart oförsvarligt" går du alltså fri

Permalänk

Gör som jag, skit i att öppna dörren om du inte känner personen i fråga eller om den inte aviserat om att den ska komma. Då slipper man alla skumma typer som snokar runt...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Det låter ju som det här var någon som inte var helt frisk huvudet, snarare att det skulle röra sig om en ovanligt driven radiotjänstinspektör.

Permalänk
Medlem

Vilken kärring, solklart hemfridsbrott.. alla från radiotjänst ska visa legitimation osv annars kunde det lika gärna varit en tjuv? jag hade nog skitit i vilket skulle nån blockera min dörr från att stänga hade jag gett personen en smäll.

Permalänk
Medlem

Allvarligt talat så tror jag att om radiotjänst skulle avskeda alla tusentals kontrollanter (båda dom i telefon, dom som skriver i register, chefer, "generaldirektörer" (situationstäcken då det yrket ofta handlar om ren statlig korruption) och dom som gör hembesök) så skulle dom nog få gå plus minus noll ..

Nej men ärligt talat så vill jag inte stödja "statstelevisionen" och "statsradion", då jag har mått dåligt av diverse extremt politiskt vänsterriktade program (verkar vara ovanligt många vänsterradikaler inom kulturväsendet?)

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64