Osociala medier = Facebook = Internetdödaren?

Permalänk
Medlem

Osociala medier = Facebook = Internetdödaren?

Den största enskilda aktören på internet är utan tvekan Facebook när det gäller kommunikation idag. Facebook utgörs uppenbarligen till större delen av "internet drönare", dvs folk som bara "sitter". Dessa människor enligt mig är folk som inte riktigt hör hemma på internet. De gör att internet går ifrån ett "interaktivt tillstånd" till ett mer "statiskt tillstånd". Små internet-communitys har smalnat av eller helt försvunnit i takt med att fler övergått till facebook. Även msn messenger håller på att dö ut. Att endast vara vän med människor som man redan är vän med irl, eller "vänners vänner", leder i sin tur till den sk "facebook mentaliteten". Alltså, "ursäkta, men känner jag dig?!"-attityden.
Jag har själv suttit på internet sen jag var 10-11 och är idag 27 år, och ser detta som ett stort problem för mitt internet-sociala liv. Mitt surfande har lett mig till forum som detta enbart i stort sett. Tidigare fanns en mängd aktörer, och sköna människor att prata med som alla hängde på internet med en mer öppen mentalitet till människor man inte känner. Utbytandet av tankar och idéer (bortsett från det som händer i mellanöstern), har centrerats till mindre samhällsgrupper och sociala "interna nätverk". Så vad kommer hända med öppenheten på internet i framtiden tror ni? Kommer folk tröttna på att var och varannan jävel ständigt är inloggad på facebook med mobilen och aldrig är aktiva, och tillslut överge facebook?
Någon mer för övrigt som känner igen sig?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Skulle kunna skriva vad jag tycker om "fejjan" men gör det inte. Kan bara meddela att jag aldrig någonsin kommer att bli medlem där. Skulle tro att intresset sjunker vad det lider. För i ärlighetens namn, vem är egentligen intresserad av ett par tusen låtsaskompisar och vem vill veta vem som tar dagens 3:e kopp kaffe. Sådana inlägg slipper man i alla fall här. Visst, Sweclockers och andra forum räknas väl också som sociala media men de behandlar i vart fall olika ämnen. Tycker Facebook börjar likna rena hysterin. Alla ska vara där tydligen och kommentera allt som rör sig.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

jag håller tame fan med er båda, det är en jäkla mentalitet där, då man har "vänner" så man kan bada i det!
Jag är idag 17 år, och har och kommer ALDRIG vara medlem på facebook (eller facebook liknande sida).
Jag är medlem här då man faktiskt hjälper varann här, och man kan utbyta idér, och inte snacka om att man är trött och behöver 3:e koppen kaffe.

Jag är mer i vanliga världen när det gäller att träffa människor.
Jag tycker också att det är lite störande när man är i min ålder, och många frågar "har du facebook?", och man säger nej... och många blir ju helt förvånade.

Men som sagt, håller med er båda och tycker ni har helt rätt!:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Små internet-communitys har smalnat av eller helt försvunnit i takt med att fler övergått till facebook. Även msn messenger håller på att dö ut. Att endast vara vän med människor som man redan är vän med irl, eller "vänners vänner", leder i sin tur till den sk "facebook mentaliteten". Alltså, "ursäkta, men känner jag dig?!"-attityden.

Jag använder inte facebook som någon sort ersättare för forum. Jag är i princip bara vän med folk jag känner irl på facebook men så använder jag facebook därefter, planera evenemang, dela bilder och hålla kontakten med folk.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk

Att forum och andra kanaler har förändras beror nog främst på att det inte längre är nytt. Folk idag är inte lika sugen på att bli medlem på små communities och skapa någon larvig sida där som förr. Precis som att varenda sate hade en egen hemsida, som inte innehöll något alls mer än några länkar, bilder och dylikt.

Idag så har folk istället valt att samla sig hos facebook, där det går att hitta de flesta och likaså kommunicera med dessa.

Sedan har jag inte heller facebook, detta eftersom jag avsagt mig vänskapen med mina fd vänner. Dessutom gillar jag inte facebooks integritetskränkningar.
Men jag tror ändå facebook är bra för den stora skaran, för att de med denna tjänst enkelt hitta varandra.
Lunarstorm, skunk och allt vad de hette var mer bara till för ungdomar som vill tjata strunt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Att forum och andra kanaler har förändras beror nog främst på att det inte längre är nytt. Folk idag är inte lika sugen på att bli medlem på små communities och skapa någon larvig sida där som förr. Precis som att varenda sate hade en egen hemsida, som inte innehöll något alls mer än några länkar, bilder och dylikt.

Idag så har folk istället valt att samla sig hos facebook, där det går att hitta de flesta och likaså kommunicera med dessa.

Sedan har jag inte heller facebook, detta eftersom jag avsagt mig vänskapen med mina fd vänner. Dessutom gillar jag inte facebooks integritetskränkningar.
Men jag tror ändå facebook är bra för den stora skaran, för att de med denna tjänst enkelt hitta varandra.
Lunarstorm, skunk och allt vad de hette var mer bara till för ungdomar som vill tjata strunt.

Nä håller med om att de flesta communitys var strunt. Men jag har ändå vissa musikaliska/kulturintressen som jag inte delar med mina irl vänner. Har ingenting emot att lära känna folk över internet. Men att träffa folk som delar mina intressen på nätet har i princip blivit omöjligt. Dessutom är folk inloggade 24/7 på fb via sina mobiler och folk i allmänhet har blivit mindre sociala sedan msn messenger börjat dö. Folk är inte lika aktiva på facebook chatten som de var på msn direkt. Därför känns det som facebook är ett osocialt media som börjar ta död på resten av internet som har varit socialt. Jag har å andra sidan inget emot att snacka strunt emellanåt heller för den delen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag upplever inte problemet. Det finns fortfarande communitys för varje 'specialintresse' jag har där jag kan möta personer som är öppna för att dela och utbyta åsikter, tankar och idéer. Facebook är något annat.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Ge er. Facebook är en bricka i muren och uppgör på intet sätt något hot mot övriga så kallad sociala medier (vad är osociala medier? (inb4 "hurr gammelmedia megafon durr")).
Fler använder nätet idag för sin alldeles egna form av kommunikation. De som tidigare inte uppskattade chat-funktioner över DC eller förstod sig på meningen med IRC sitter kanske hellre inaktiva på fejjan emedan de är ute för en latte med sina arbetskamrater. Internet är större än "hurr jag växte upp med Internet durr bättre förr BBS ICQ".
Nätet har växt, inte förändrats i sin kärna.

Själv använder jag mig inte av fejjan då det inte passar mig. AND THAT'S ALL THERE IS TO IT!

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Den största enskilda aktören på internet är utan tvekan Facebook när det gäller kommunikation idag. Facebook utgörs uppenbarligen till större delen av "internet drönare", dvs folk som bara "sitter". Dessa människor enligt mig är folk som inte riktigt hör hemma på internet.?

Om du tycker att "de inte hör hemma på internet" så är det väl bra att dom iallafall samlar sig på en och samma plats? Bara strunta att gå in på facebook så slipper du dom.
Blir samma resultat som att de inte skulle använda internet alls.

Permalänk
Medlem

Jag är också facebookvägrare, har suttit på internet sedan man satt och surfade med netscape på modemtiden och då var det icq, och Mirc som gällde för mig iaf. Facebook är i mina ögon en internetdödare/relation/kompisdödare, varför ska man sitta där och glåma och inte ha nåt att snacka om när man träffas, det enda jag saknar är att kunna leta upp gamla vänner som man tappat utomlands MEN det är vänner som valt att gå vidare med sina liv och en kontakt blir typ "hej kul, längesen, vad gör du nu då? blablabla" sen är det inget mer. Riktiga vänner kommer och hälsar på, inte trycker "gilla" för att man sitter på skithuset för tredje gången under dagen för man åt en kebab som man givetvis flameat på facebook och en pizzabagare som officiellt beklagar bah. Enda skälet till att skaffa facebook är för att jäklas, typ skriva allt man gör "klipper naglarna, 1:a tån gick bra återkommer med resultat om de andra och posta bilder" "nu har jag klippt en nagel till, *posta bild* gick inte så bra, kan det bli nageltrång?" Jag tror dock jag skulle tröttna efter en timme när man beskrivit smulorna som ramlade av smörgåsen på köksbordet.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk

har en facebook men använder den som det är tänkt att den ska användas...

dvs hålla kontakt med folk jag känner.

har totalt 17 vänner eller något och har träffat alla personligen innom senaste året och behöver inte fler ända jag använder facebook till är för att kunna va inloggad i chatten via trillian och chatta med polare som lagt ner msn och liknande

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nä håller med om att de flesta communitys var strunt. Men jag har ändå vissa musikaliska/kulturintressen som jag inte delar med mina irl vänner. Har ingenting emot att lära känna folk över internet. Men att träffa folk som delar mina intressen på nätet har i princip blivit omöjligt. Dessutom är folk inloggade 24/7 på fb via sina mobiler och folk i allmänhet har blivit mindre sociala sedan msn messenger börjat dö. Folk är inte lika aktiva på facebook chatten som de var på msn direkt. Därför känns det som facebook är ett osocialt media som börjar ta död på resten av internet som har varit socialt. Jag har å andra sidan inget emot att snacka strunt emellanåt heller för den delen.

Om du använder live messenger är det bara att länka koppla ihop till facebook. Finns säkert mer alternativ.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ni som vägrar facebook. Vägrade ni också msn/mobiltelefoner i början?

Facebook är vad man gör det till. Det finns ingen som tvingar dig att posta statusuppdateringar om din frukost. Det finns inte heller någon som tvingar dig att läsa andras.
Jag förstår mig inte på att er som som klagar på "vän-funktionen". Känns det bättre om ni kallar den för bekanta/prenumeration? Det är i stort sett bara ett filter, som tar bort alla världens människor du inte har ett intresse för.

Facebook är bra för att det är det smidigaste sättet att dela med sig av bilder från t.ex senaste festen (jämför detta med tiden innan facebook då man var tvungen att kopiera filerna via usb eller liknande).
Det är bra för att man otroligt smidigt kan hålla kontakten med folk. Oavsett om det är grannen eller tjejen du träffade på andra sidan världen.
Facebook fungerar som mail och chat,

Facebook är enkelt att använda för de som förr inte var så intresserade av internet. De kollade inte mailen varjde dag, de delade inte med sig av bilder via fildelningsprogram.

Det som än så länge inte fungerar bra med facebook är diskussioner. Jag skulle vilja se en mer foruminriktning där det är möjligt att diskutera olika ämnen. Då är det nästan perfekt. Då kan man snart kasta mail, forum, im-program helt och hållet.

Permalänk
Medlem

visst finns de bra saker med facebook men de dåliga sakerna tar över tyvärr. jag hade facebook ett tag tills jag tröttnade på att 99% av inläggen handlade om vad folk åt, stod i kö på ica, gick ut med hunden, tittade på grannen, ect ect.

det som stör mig mest är nog att det finns folk som ser mig som konstig och udda för att jag inte har facebook, vissa undrar hur jag klarar mig utan, tror vissa till och med tycker synd om mig.
facebook hysterin har gått alldeles för långt i vissa fall, idag så krävs det facebook för många saker, SK facebook aktivering vilket gör att jag helt enkelt inte kan göra vissa saker för att jag saknar facebook. får se när det gått så långt att jag måste skaffa facebook för att betala hyran...

sen finns det dom väldigt få fallen jag sett där facebook fungerar nästan klockrent där det bara står relevanta saker men det handlar ofta om små grupper vänner som känner varandra IRL och INTE har 99999999 facebook vänner...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Aka_The_Barf:

visst finns de bra saker med facebook men de dåliga sakerna tar över tyvärr. jag hade facebook ett tag tills jag tröttnade på att 99% av inläggen handlade om vad folk åt, stod i kö på ica, gick ut med hunden, tittade på grannen, ect ect.

Det är otroligt lätt att filtrera bort dessa jobbiga människor, går att välja att dölja en persons alla skituppdateringar om man inte vill "av-vänna" dem. Man märker väldigt snabbt vilka som ska prata om sina nyfödda snorungar och vilka TV-program de tänker se, bara att ta bort skiten.

Har man vänner som bor i olika städer, exempelvis om man pluggat tillsammans och de får jobb lite överallt är det väldigt enkelt att fixa ett "event" för att styra ihop en fest eller så, att sitta och maila eller ringa är väldigt osmidigt i jämförelse.

MSN har ju för övrigt också en statusrad där folk skriver allt möjligt skit och ful ascii-art.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Det är otroligt lätt att filtrera bort dessa jobbiga människor, går att välja att dölja en persons alla skituppdateringar om man inte vill "av-vänna" dem. Man märker väldigt snabbt vilka som ska prata om sina nyfödda snorungar och vilka TV-program de tänker se, bara att ta bort skiten.

Har man vänner som bor i olika städer, exempelvis om man pluggat tillsammans och de får jobb lite överallt är det väldigt enkelt att fixa ett "event" för att styra ihop en fest eller så, att sitta och maila eller ringa är väldigt osmidigt i jämförelse.

MSN har ju för övrigt också en statusrad där folk skriver allt möjligt skit och ful ascii-art.

var så längesen jag hade facebook eller använde msn att jag faktiskt inte kollat upp alla nyheter eller vad man ska kalla dom. klarar mig bra utan sociala medier faktiskt. vill nån mig något så ringer dom vilket fungerar bra

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Aka_The_Barf:

var så längesen jag hade facebook eller använde msn att jag faktiskt inte kollat upp alla nyheter eller vad man ska kalla dom. klarar mig bra utan sociala medier faktiskt. vill nån mig något så ringer dom vilket fungerar bra

Vad jag vet har man kunnat filtrera bort enskilda personer helt från sin "vägg" ända från början på Facebook så det är knappast en ny funktion. Även MSN har haft sin statusmeddelande-funktion sen starten vad jag minns

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Vad jag vet har man kunnat filtrera bort enskilda personer helt från sin "vägg" ända från början på Facebook så det är knappast en ny funktion. Även MSN har haft sin statusmeddelande-funktion sen starten vad jag minns

det har jag missat totalt, nåja man lär sålänge man lever

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.