SSD-problem – enheten hittas inte i BIOS

Permalänk

SSD-problem – enheten hittas inte i BIOS

SNÄLLA HJÄLP MIG ! mitt tålamod är slut nu.. Hittar inte ssdn i varken windows eller bios använder mig av OCZ Agility 120 gb!!

Är det bara SATA III kontakten eller???

Ämnesraden redigerad eftersom det verkar som att du råkade stöta till caps lock-tangenten när du skrev rubriken.
Permalänk
Medlem

För det första, snälla skriv inte titeln i caps.

Det ska in en strömsladd i SSDn också.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Förmodligen trasig hårddisk om kontakterna sitter rätt.. Jag har haft två OCZ SSD diskar som har havirerat, bytte ut mot en Intel istället och har inte haft några problem då. Det är bara att kontakta butiken och gå/skicka tillbaka hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Det ska in en strömsladd i SSDn också.

SATA skall ha inbyggd strömmatning. Om både SATA och extra strömkabel kopplas in blir det nog problem. Läs bruksanvisningen i första hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kroonofogden:

SNÄLLA HJÄLP MIG ! mitt tålamod är slut nu.. Hittar inte ssdn i varken windows eller bios använder mig av OCZ Agility 120 gb!!

Är det bara SATA III kontakten eller???

Helt plötsligt eller har den aldrig hittats? Har du ställt om till ahci? Iofs kan man tycka att den borde synas i bios.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ejma:

SATA skall ha inbyggd strömmatning. Om både SATA och extra strömkabel kopplas in blir det nog problem. Läs bruksanvisningen i första hand.

Har du inte lite fel där?
SATA diskar har två kontakter: Data + spänning
En del äldre har tre, varav två är till för spänning: Äldre Molex och den nyare SATA-spänningen. Det är dessa man inte skall ha inkopplade samtidigt, men de flesta (vad jag vet alla? ) SSD-enheter har ingen molex-version för spänningsförsörjning.

På följande bild ser man kablarna för data och spänning (den bredare är spänningen)
http://1.bp.blogspot.com/_Svwa4PMZAQc/TPVLLqab1YI/AAAAAAAAAII...

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ejma:

SATA skall ha inbyggd strömmatning. Om både SATA och extra strömkabel kopplas in blir det nog problem. Läs bruksanvisningen i första hand.

att SATA har strömmatning va något nytt för mig iaf

Permalänk
Medlem

Jag kör en extra strömskabel till båda min SATA diskar Har aldrig sett en fungerande SATA disk utan strömkabel.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Det är bara en trasig SandForce-SSD, få den utbytt.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Hedersmedlem

*ämnesraden redigerad*

Det såg ut som att du råkade stöta till caps lock-tangenten när du skrev din rubrik på tråden, så jag fixade det hela åt dig.

Permalänk
Medlem

Testa med en externt usb chassi om du har något eller kan låna av någon.
Se till att du har senaste biosen till moderkortet.
Hoppas att du har kopplat in både sata och ström kabeln.

Skrivet av ejma:

SATA skall ha inbyggd strömmatning. Om både SATA och extra strömkabel kopplas in blir det nog problem. Läs bruksanvisningen i första hand.

Va säger du.
Sata har aldrig haft strömmatning i sig, utan en sata hårddisk måste alltid ha sata kabel samt strömkabel, detta är bland det simplaste som finns o lära sig...
Läs bruksanvisningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av golom:

att SATA har strömmatning va något nytt för mig iaf

eSATAp?

http://en.wikipedia.org/wiki/ESATAp

Synd att den standarden nog aldrig kommer slå igenom ordentligt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Kan man hitta ett kabinett till 2,5" hdd som skickar data över eSATA och ström över usb 3.0? Eller kan jag se någonstans ifall min eSATA egentligen är en eSATAp?

Hjälp de finns alldeles för lite info där ute! (jag hittar inte mycket iaf)

// Joel