Få ut maximal effekt utav min fotbolls träning !

Permalänk

Få ut maximal effekt utav min fotbolls träning !

Hejsan svejsan.

Jo, min vädjan till er är att ge mig tip & råd om hur jag ska få ut maximal effekt utav min fotbollsträning. Dvs att kroppen ska ta upp så mycket utav all träning som möjligt och allmäna tips och råd. Jag kan ju börja med att säga att jag är 14 år (15 nästa år i januari) och har fyra träningspass i veckan. 3 st fotbollsträningar och 1st fyspass. Detta fyspass leds utav en utbildad kostrådgivare och fystränare. Ja, jag vet inte vad han har för utbildningar osv, men iaf. Han är bra och är ansvarig för kost för Elfsborgs A-Lag och fystränare för Borås basket som har gått framåt rejält tack vare bättre fysträningar...

Jag vet att flera här på swec har kunskap inom detta ,och inte bara om klockfrekvensen på cpu och vilken kylpasta som är bäst. Här får man seriösa svar och därför skriver jag här ist för att skriva på flashback/fragbite eller något annat clown forum. Visst det finns folk där som ger bra hjälp, men många trollar och driver bara.

Mitt schema ser ut såhär
Måndag - Fys
Tisdag - Ledig
Onsdag - Träning
Torsdag - Ledig
Fredag - Ledig
Lördag - Träning
Söndag - Träning

Hur tycker ni jag ska använda dom dagar jag är ledig. 1 vilodag i veckan måste jag iaf ha. Men hur tycker ni jag ska schemalägga dom övriga dagarna. Och vad är era råd till mig? Och detta är ingen troll tråd eller liknande. Så var seriösa tack.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem

Att äta rätt mat är A och O för att få ut så mycket som möjligt av sin träning. Vad som är rätt mat låter jag dig googla fram själv

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Skrivet av Pinkspear:

Att äta rätt mat är A och O för att få ut så mycket som möjligt av sin träning. Vad som är rätt mat låter jag dig googla fram själv

Jo, mat glömde jag skriva i första posten. Det försöker jag vara noggrann med. Äter alltid direkt efter träning.
Ge mig gärna tips om det.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem

Morsan har kontakter på karolinska så får nys om saker ibland mer än ett år innan det blir allmänt känt. Tex visste jag fördelen med dynamisk stretching långt innan det blev en grej alla i mitt dåvarande fotbollslag skulle köra det.

Den mängd protein man behöver få i sig efter ett fys pass får man i sig gott o väl med en ost macka och ett glas mjölk. Överflödig protein omvandlas till fett. Ingen ide att käka pulver tydligen.

Tränade själv 11 gånger i veckan när jag var i din ålder. Kunde kuta till bussen 700m i 70% och var inte andfådd efter att ha gått de sista 5 metrarna. Var dock lite till växten men stark för den, kunde göra över 20 chins/chin-ups om inte fler. Så har tränat en del.

Min erfarenhet säger det att rutiner är A och O. Gå upp samma tid och lägg dig samma tid så gott det går. Till slut behöver man ingen väckarklocka. Gröt till frukost och nåt som tar lite längre tid att smälta (några mackor tex) så håller man sig bra fram till lunch.

Känns saker/övningar för lätta? Gör allt med djupare tyngdpunkt (inte springa så ofc men där det går). Känns det inte så ger det sällan inget, ta i o intala dig att du njuter av mjölksyran. Blir man inte starkare fysiskt blir man det psykiskt. Att hålla balansen är annurlunda när kroppen inte orkar, att kunna fokusera och ha kontroll är avgörande på planen.

Lyfta tunga vikter är coolt o det är ofta vilken vikt man kan lyfta som man använder som referns för om man tar sig framåt eller inte. Det tar 3 månader för muskelfästen att anpassa sig, ha inte för bråttom. Man har inte känselkroppar i fästena likt dem i musklerna, det känns först när det är försent. Att lyfta tungt på biceps har alltid varit hajpat, en mindre muskel som håller i överarmen belastas till 100% även när man inte lyfter vad man klarar som mest. Morsan då som är sjukgymnast har haft många fall där folk tyckt sig lyfta inte allt för tungt och dragit av/sönder denna muskel som aldrig går att återställa helt.

Gymma är kul och ger resultat, men ha inte för bråttom. Lyft helre fria vikter än maskiner då mycket av muskulaturer för ens balans/kontroll inte tränas vid maskinerna.

Nu är man snart 20 o har skadat korsbandet från när man skulle svinga sig över ett staket (svinga aldrig åt det håll ni inte är vana vid ). Är väl snart dax att ta fram rullatorn. Back in the days, fan va man kunde springa då.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av wartech:

Hejsan svejsan.

Mitt schema ser ut såhär
Måndag - Fys
Tisdag - Ledig
Onsdag - Träning
Torsdag - Ledig
Fredag - Ledig
Lördag - Träning
Söndag - Träning

Antar att dagarna för träning är fotbollsträningar. Själv har jag bara erfarenhet från brottningsträning och liknande på hög nivå så det skiljer sig troligtvis en hel del från vilka övningar du bör göra för fotbollen. Dock är ju inte benstyrka något dåligt. Dock är det ju inte en hög maxvikt som du bör träna om du gymmar utan du ska ha de sega musklerna. Tyngdlyftarmusklerna her du ingen nytta av för då skulle du bara bli trött på nolltid. Det är trots allt så att ju mer muskler du har desto bättre kondis behöver du. Du kan förmodligen ta en del av erfarenheten från fysopassen och köra åtminstone 2 fyspass per vecka.

Men att gymma skadar dig inte heller. När jag låg på som mest så blev det 4 pass brottning i veckan och 4-5 gympass i veckan. Ta och fråga din fystränare om han har några tips om hur du ska träna musklerna i kroppen för att det ska vara optimalt för forbollen. Annars skadar det inte att gymma helt normalt så länge du fortsätter med fotbollen i övrigt så är det ingen fara att köra på med ett normalt gymschema. Dock kanske något mer fokus på benträning än på bröst och så liknande.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Skrivet av Antzo:

Morsan har kontakter på karolinska så får nys om saker ibland mer än ett år innan det blir allmänt känt. Tex visste jag fördelen med dynamisk stretching långt innan det blev en grej alla i mitt dåvarande fotbollslag skulle köra det.

Den mängd protein man behöver få i sig efter ett fys pass får man i sig gott o väl med en ost macka och ett glas mjölk. Överflödig protein omvandlas till fett. Ingen ide att käka pulver tydligen.

Tränade själv 11 gånger i veckan när jag var i din ålder. Kunde kuta till bussen 700m i 70% och var inte andfådd efter att ha gått de sista 5 metrarna. Var dock lite till växten men stark för den, kunde göra över 20 chins/chin-ups om inte fler. Så har tränat en del.

Min erfarenhet säger det att rutiner är A och O. Gå upp samma tid och lägg dig samma tid så gott det går. Till slut behöver man ingen väckarklocka. Gröt till frukost och nåt som tar lite längre tid att smälta (några mackor tex) så håller man sig bra fram till lunch.

Känns saker/övningar för lätta? Gör allt med djupare tyngdpunkt (inte springa så ofc men där det går). Känns det inte så ger det sällan inget, ta i o intala dig att du njuter av mjölksyran. Blir man inte starkare fysiskt blir man det psykiskt. Att hålla balansen är annurlunda när kroppen inte orkar, att kunna fokusera och ha kontroll är avgörande på planen.

Lyfta tunga vikter är coolt o det är ofta vilken vikt man kan lyfta som man använder som referns för om man tar sig framåt eller inte. Det tar 3 månader för muskelfästen att anpassa sig, ha inte för bråttom. Man har inte känselkroppar i fästena likt dem i musklerna, det känns först när det är försent. Att lyfta tungt på biceps har alltid varit hajpat, en mindre muskel som håller i överarmen belastas till 100% även när man inte lyfter vad man klarar som mest. Morsan då som är sjukgymnast har haft många fall där folk tyckt sig lyfta inte allt för tungt och dragit av/sönder denna muskel som aldrig går att återställa helt.

Gymma är kul och ger resultat, men ha inte för bråttom. Lyft helre fria vikter än maskiner då mycket av muskulaturer för ens balans/kontroll inte tränas vid maskinerna.

Nu är man snart 20 o har skadat korsbandet från när man skulle svinga sig över ett staket (svinga aldrig åt det håll ni inte är vana vid ). Är väl snart dax att ta fram rullatorn. Back in the days, fan va man kunde springa då.

Tack för ditt svar. Läck gärna ut något om du vet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Avstängd

Generellt sätt ska man ju tänka över vad man behöver bättra sig på och lägga upp träningen därifrån, men eftersom du är så ung behöver du nog tänka mindre på det nu och bara börja bygga upp dig.

Iaf så känns 1 styrkepass väldigt lite. Kanske slänga in ett extra pass i veckan? Se och utvärdera hur det går ihop med resten av träningen. Se till också att lär dig köra knäböj, marklyft och bänkpress ordentligt då det är övningar som både bygger styrka och volym bra.

Den här artikelserien kanske kan vara intressant: http://traningslara.se/konditionstraning-for-fotbollspelare-d...

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Skrivet av Crippa90:

Generellt sätt ska man ju tänka över vad man behöver bättra sig på och lägga upp träningen därifrån, men eftersom du är så ung behöver du nog tänka mindre på det nu och bara börja bygga upp dig.

Iaf så känns 1 styrkepass väldigt lite. Kanske slänga in ett extra pass i veckan? Se och utvärdera hur det går ihop med resten av träningen. Se till också att lär dig köra knäböj, marklyft och bänkpress ordentligt då det är övningar som både bygger styrka och volym bra.Den här artikelserien kanske kan vara intressant: http://traningslara.se/konditionstraning-for-fotbollspelare-d...

Det tackar vi för.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk

Men hur mycket styrka tycker ni jag ska köra i vecka ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem
Skrivet av wartech:

Men hur mycket styrka tycker ni jag ska köra i vecka ?

Skickades från m.sweclockers.com

2-3 pass åtminstone. Ett av dem bör ha fokus på benträning.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b