Hjälp med Matematik C problem - Hitta extrempunkt utan nollställen

Permalänk
Medlem

Hjälp med Matematik C problem - Hitta extrempunkt utan nollställen

Jag går Matematik C kursen i gymnasiet och det är en sak angående att hitta extrempunkter i en andragradspolynom (tror att det heter så, ni vet en symmetrisk linje som bildar en glad eller ledsen mun) som jag undrar över. Den enda metoden jag vet är att stoppa in 0 i linjens funktion och på så sätt få fram de två nollställena i linjen och sedan med hjälp av nollställena räkna ut x koordinaten till extrempunkten som ligger i mitten av nollställena.

Min fråga är då: hur får jag fram extrempunkten om linjen aldrig korsar grafens x-axel och därmed inte har några nollpunkter?

Jag är inget mattegeni direkt, så det vore bra om ni förklarar med simpla ord så att en mindre begåvad person kan förstå.

Permalänk
Hedersmedlem

Det blir där lutningen är 0. Alltså om du deriverar och hittar derivatans nollställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Det blir där lutningen är 0. Alltså om du deriverar och hittar derivatans nollställe.

Tyvärr har kursen inte gått in på derivata än, så jag vet inte ens vad derivata är.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Murloc:

Tyvärr har kursen inte gått in på derivata än, så jag vet inte ens vad derivata är.

Har du ett problem där funktionen aldrig korsar x-axeln eller är det bara en fundering du har?

Permalänk
Medlem

Har du sniffat på gränsvärde ännu? Limes, du vet?
Du kan testa dig fram.
http://www.matteboken.se/lektioner/matte-c/derivator/en-kurva...

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Har du ett problem där funktionen aldrig korsar x-axeln eller är det bara en fundering du har?

En fundering

Permalänk
Medlem

Om du har en andragradsfunktion som alltid är större än noll säg, så kan du alltid ta en ny funktion som är den gamla minus ett tillräckligt stort tal. Den nya funktionen har samma x-värde som extrempunkt, eftersom den bara är den gamla funktionen förskjuten i höjdled.
Sedan kan du sätta in ditt funna x-värde i den ursprungliga funktionen för att få fram motsvarande y-värde.

Men som sagts, den här metoden att finna extrempunkter genom att ta medelvärdet av två punkter där grafen skär x-axeln fungerar bara på just andragradspolynom.
För att hitta extrempunkter för andra funktioner är det sk. derivata man använder sig av, som de andra här i tråden påpekar.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Och tilläggas bör att derivata är något man ska gå igenom i matte C. Det är iofs några år sedan jag läste matte C, men jag är rätt säker på att vi gick igenom det. Vill minnas att det var med på nationella provet också.

Edit: Fast det kanske aldrig var fråga om det.

Permalänk

Det funkar likadant med alla punkter som med nollpunkter. En andragradsekvation är alltid symmetrisk runt extrempunkten. Det vill säga att du kan stoppa in vilket yvärde som helst och extrempunkten kommer vara mitt emellan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Tyvärr har kursen inte gått in på derivata än, så jag vet inte ens vad derivata är.

Inte än?! Det är ju nästan slut på november ju

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Inte än?! Det är ju nästan slut på november ju

Vissa läser Matte C över två terminer.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Skrivet av Alakai:

Vissa läser Matte C över två terminer.

Det är en hundrapoängskurs, så de flesta läser den över två terminer.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!