Microsoft förenklar installationen av Windows 8

Permalänk

Det går.

Skrivet av Birks:

Hoppas att man kan ha både 32 och 64-bitars installationer på samma minne nu, drygt att ha två olika minnen som det är idag.

Jag har faktiskt en AIO (all in one) USB-sticka med alla W7 distar (förutom enterprise) i 64 respektive 32 bitar. Det krånliga vara inte att få 64 och 32bitar i samma .iso fil. Det vara bara tidskrävande p.g.a långsam dator. De kluriga var att partionera stickan med NTFS och lägga in alltihop där. Nödvändigt eftersom att filen är på över 4Gb (eller 4GiB?). Google ftw!
Min bästa tid (färdigpartionerad dator) från det att datorn startar till att skrivbordet syns är 18m 13s! Det på en bärbar från 2009. (Inte ssd)

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Förstår inte hur folk kan klaga på att MS gör något enklare för en majoritet.

Det roligaste tycker jag nästan är att vissa drar paralleller mellan befolkningens intelligens och dess förmåga att kunna eller inte kunna installera ett operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Inte för att jag tycker det är svårt med osinstallation, men visst är det skönt att det ska bli enklare, och det är ju som sagt var bättre för dom som inte kan själva.

Håller med.
Då kan vi koncentrera oss på andra saker. Trycka ja, nej blocka i lite rutor är inte direkt svårt idag. Så varför inte göra det än smidigare.

Permalänk
Medlem

"Kommande Windows 8 kan ladda ned alla nödvändiga filer från nätet och överföra dessa till ett USB-minne eller automatiskt bränna ut en skiva. På så vis slipper användaren trassla med lätt borttappade och ofta utdaterade installationsskivor."

Fy fan vad skönt! Flera av min installationer är olagligt nedladdade men jag har en lagliga nycklar.

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag när man alltid behövde en Startdiskett!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Spelar ingen roll hur snabb installationen är det som tar tid är att hämta allt skit som ska i.
Windows har skamligt dåligt drivrutinsstöd. Dessutom borde ett enkelt officepaket, pdf läsare och liknande följa med.
Titta på Ubuntu. Tar inte lång tid till ett helt färdigt system.

Det finns de med dina problem och så finns det de som klagar på att MS lägger in för mycket så de inte får välja själva.

Permalänk
Medlem

Det positiva med W8: Det blir enkelt att installera
Det negativa med W8: Den finns ingen anledning att installera det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snacker:

Det positiva med W8: Det blir enkelt att installera
Det negativa med W8: Den finns ingen anledning att installera det

Så du hittar ingenting här du gillar? http://en.wikipedia.org/wiki/Features_new_to_Windows_8

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Har det inte varit det tidigare?

Visserligen har man haft småproblem med XP och 2K men inget mer

det är det fortfarande inte om man ser på förfarandet i videon. men det hänger ju också på att man vet hur det görs i systemet man är van vid, så använadre av respektive system kommer såklart alltid att se sin krångligare eller enklare metod som enkalre och mindre tillkrånglad eller nödvändigt tillkrånglad. (framtiden är en oändlig ström av frågeformulär, tyvärr..)

hursomhelst, jag begriper inte vitsen med att förenkla för användare som inte finns. ingen som inte vet hyfsat vad de sysslar med köper eller installerar sitt OS själv, allra minst Windows eller OSX. dessa användare köper en ny dator när systemet havererar eller börjar bli segt, varpå de redan har fått sin installation utförd.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Herregud, Sweclockers har inte ens länkat till originalartikeln som är helt underbar:

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/11/21/improving-the-s...

Många av er som kommenterar här har uppenbarligen inte läst hela artikeln.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Spelar ingen roll hur snabb installationen är det som tar tid är att hämta allt skit som ska i.
Windows har skamligt dåligt drivrutinsstöd. Dessutom borde ett enkelt officepaket, pdf läsare och liknande följa med.
Titta på Ubuntu. Tar inte lång tid till ett helt färdigt system.

Du har aldrig installerat Windows 7 va???

Testa det någon gång, kör sedan Windows Update så får du se om du ändrar din åsikt om drivrutinstöd...
Men tanke på att du laddar ner varje hårdvarutillverkares egna drivrutiner via Windows Update så verkar det som du fortfarande sitter kvar i Windows XP-träsket.

Anledningen till att officepaket mm inte följer med är för dom inte vill bli mer stämda av EU för allt okunniga idioter tycks kunna bestämma.
Mediaspelaren, webbläsare etc etc...

Att dom skulle ta med tex Open Office i Windows hoppas jag själv att du är så smart att du greppar varför dom inte gör.
Tror du Volvo skulle betala Saab för att stätta i gratis säten i Volvobilar? Vad jag vet så säljer inte tillverkaren av Ubuntu världens mest sålda officepaket, så jag förstår att dom kan skeppa med ett gratis office paket från ett annat företag.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Du har aldrig installerat Windows 7 va???

Testa det någon gång, kör sedan Windows Update så får du se om du ändrar din åsikt om drivrutinstöd...
Men tanke på att du laddar ner varje hårdvarutillverkares egna drivrutiner via Windows Update så verkar det som du fortfarande sitter kvar i Windows XP-träsket.

Anledningen till att officepaket mm inte följer med är för dom inte vill bli mer stämda av EU för allt okunniga idioter tycks kunna bestämma.
Mediaspelaren, webbläsare etc etc...

Att dom skulle ta med tex Open Office i Windows hoppas jag själv att du är så smart att du greppar varför dom inte gör.
Tror du Volvo skulle betala Saab för att stätta i gratis säten i Volvobilar? Vad jag vet så säljer inte tillverkaren av Ubuntu världens mest sålda officepaket, så jag förstår att dom kan skeppa med ett gratis office paket från ett annat företag.

Jag har installerat windows 7 ett 30 tal gånger. En del till släkt och vänner och en del inom praktik och jobb.

Nej, Windows Update plockar ner en del drivrutiner ja. Men man får fortfarande fixa en hel del själv tex. seriekort och liknande brukar den inte klara.
XP lämnade jag när vista betan släptes, även om jag har varit tvungen att installera två burkar med XP efter det, jag hatar det mest av allt.

Jag begär inte ett helt officepaket, men nått litet och enkelt så att man kan öppna och göra enkla ändringar på filer. Det skulle räcka om wordpad stödde .odt, .doc och .docx. Visst skulle kalkylark vara bra också men det är så pass avancerat att man kan tanka libreoffice eller köpa MSO om man nu vill det.

Att Microsoft fick problem med internet explorer berodde på att det inte gick att ta bort den (och fortfarande inte går). Om dem aldrig hade satts sig i den situationen från början hade de hellar aldrig fått problem med media player.

EDIT: Lite stressad att lägga mig så jag missade lite:
PDF är en ISO standard så ingen, inte ens EU, skulle gnälla om de stödde det från start.

Och att de inte stödjer öppna standarder som OGG och FLAC beror helt på de själva.

Om de hade en programbutik skulle det göra saken lite enklare. Spec. om man kunde göra paket med program på sitt konto så att man kan ladda ner och installera flera program på en gång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pie-or-paj:

Jag har installerat windows 7 ett 30 tal gånger. En del till släkt och vänner och en del inom praktik och jobb.

Nej, Windows Update plockar ner en del drivrutiner ja. Men man får fortfarande fixa en hel del själv tex. seriekort och liknande brukar den inte klara.
XP lämnade jag när vista betan släptes, även om jag har varit tvungen att installera två burkar med XP efter det, jag hatar det mest av allt.

Jag begär inte ett helt officepaket, men nått litet och enkelt så att man kan öppna och göra enkla ändringar på filer. Det skulle räcka om wordpad stödde .odt, .doc och .docx. Visst skulle kalkylark vara bra också men det är så pass avancerat att man kan tanka libreoffice eller köpa MSO om man nu vill det.

Att Microsoft fick problem med internet explorer berodde på att det inte gick att ta bort den (och fortfarande inte går). Om dem aldrig hade satts sig i den situationen från början hade de hellar aldrig fått problem med media player.

Wordpad stödjer .odt och .docx.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Wordpad stödjer .odt och .docx.

Det var mer än jag visste. Mycket trevligt!
Tack för tippset, kommer bespara mig många office installationer framöver.

Permalänk
Medlem

Kanske detta blir den Windows version man äntligen slipper ge installations support på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kassmanboy:

Jag har faktiskt en AIO (all in one) USB-sticka med alla W7 distar (förutom enterprise) i 64 respektive 32 bitar. Det krånliga vara inte att få 64 och 32bitar i samma .iso fil. Det vara bara tidskrävande p.g.a långsam dator. De kluriga var att partionera stickan med NTFS och lägga in alltihop där. Nödvändigt eftersom att filen är på över 4Gb (eller 4GiB?). Google ftw!
Min bästa tid (färdigpartionerad dator) från det att datorn startar till att skrivbordet syns är 18m 13s! Det på en bärbar från 2009. (Inte ssd)

Jag gjorde en liknande grej, men då körde jag nån GRUB-variant från den, och flera olika .iso-filer. Där hade jag allt jag behövde, en 16gb-sticka med: Win7(64-32bit), WinXP-SP3, Ubuntu, Backtrack, Nån windows password recovery och memtest om jag inte minns fel. Just det, Win98SE också (bara för att jag hade plats över och .iso-filen datorn)... Nu har jag dock tappat bort den lille jäveln.

OnT: Undrar också som så många andra hur man kan klaga på en förenklad installation... Men ja, de ligger fortfarande långt efter t. ex. Ubuntu.
Och en windowsinstallation utan reboot hade varit underbart. Som någon sa, Win i RAM...

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Tycker det är skoj med folk som gnäller på folk som gnäller på att MS gör något enklare utan att ens tänka på det negativa..

Själv så föredrar jag att kunna välja allt själv, Det jag saknar är vad för komponenter man vill installera, Som det var med Windows 98 där man till och med kunde välja bort paint tex. Till och med Ubuntu har den möjligheten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

EDIT: Lite stressad att lägga mig så jag missade lite:
PDF är en ISO standard så ingen, inte ens EU, skulle gnälla om de stödde det från start..

ISO går att bränna i windows 7, i windows 8 kan man även montera ISO.
PDF skall också gå att öppna i windows 8.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birks:

Hoppas att man kan ha både 32 och 64-bitars installationer på samma minne nu, drygt att ha två olika minnen som det är idag.

Öhhm.. Jag har det på min sticka, det är även med alla de nordiska språken + engelska som jag kan välja bland. Är Ultimate både 64- och 32-bitars.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

ISO går att bränna i windows 7, i windows 8 kan man även montera ISO.
PDF skall också gå att öppna i windows 8.

Nu prata han ju om ISO-standarder, inte ISO-images.

http://www.iso.org/iso/iso_catalogue.htm
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_ISO-standarder

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Grattis...sen att du har kunnat göra en USB boot med linux ett bra tag är väll en annan sak XP

Permalänk
Skrivet av Azodan:

Du behöver juh inte lägga det på usb minne hon visade juh bara den "avancerade" versionen, den enkla versionen är juh att uppgradera os från xp, vista eller 7.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av cider123:

Är duh säkerh påh deth

LOLh.

Permalänk
Medlem

Windows Vista, Windows 7, Windows 8. Äntligen går utvecklingen åt rätt håll, istället för att krångla till det så gör man det lättare för både sig själv och datorn. Ser verkligen fram emot nykomlingen!

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av miksmaks:

Troll.