Göra en mapp som länkar till en mapp på min filserver??

Permalänk
Medlem

Göra en mapp som länkar till en mapp på min filserver??

Hej!

Jag har planer på att införskaffa mig en dator som ska agera som filserver(NAS) och server snart och rent hårdvarumässigt tror jag mig ha en ganska klar uppfattning om vad jag behöver.

Det som jag däremot undrar och har undrat länge är hur jag gör en mapp på filservern som sedan andra datorer kan komma åt? Filerna ska alltså enbart ligga på filservern så det ska inte vara som Dropbox där man delar en mapp och kan komma åt och ändra innehåll men där filerna ändå ligger på varje dator utan filerna ska enbart ligga på filservern.

Också en viktig faktor; Jag vill kunna komma åt dessa filer oavsett om jag sitter i skolan med min bärbara eller hemma där jag är ansluten via samma WiFi - alltså måste denna "mapp"(som typ ska agera som en länk till en mapp på filservern) fungera även om man inte är ansluten via samma nätverk.

En annan viktig faktor; Detta måste fungera både på Windows och Mac då min bärbara är en Mac men min speldator är PC med Windows.

En mindre viktig faktor men vore bra; Kunna göra så att det krävs lösenord varje gång man går in på mapp-länken för att hindra obehöriga kunna komma åt filerna.

Går detta? Hur?
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Hej!

Jag har planer på att införskaffa mig en dator som ska agera som filserver(NAS) och server snart och rent hårdvarumässigt tror jag mig ha en ganska klar uppfattning om vad jag behöver.

Det som jag däremot undrar och har undrat länge är hur jag gör en mapp på filservern som sedan andra datorer kan komma åt? Filerna ska alltså enbart ligga på filservern så det ska inte vara som Dropbox där man delar en mapp och kan komma åt och ändra innehåll men där filerna ändå ligger på varje dator utan filerna ska enbart ligga på filservern.

Också en viktig faktor; Jag vill kunna komma åt dessa filer oavsett om jag sitter i skolan med min bärbara eller hemma där jag är ansluten via samma WiFi - alltså måste denna "mapp"(som typ ska agera som en länk till en mapp på filservern) fungera även om man inte är ansluten via samma nätverk.

En annan viktig faktor; Detta måste fungera både på Windows och Mac då min bärbara är en Mac men min speldator är PC med Windows.

En mindre viktig faktor men vore bra; Kunna göra så att det krävs lösenord varje gång man går in på mapp-länken för att hindra obehöriga kunna komma åt filerna.

Går detta? Hur?
Tack!

Beror lite på vad för NAS du har.. jag har en Dlink sharecenter 320 eller nått i den stilen och den har nån app i sig som gör att jag kan komma åt filerna från andra datorer tex i skolan, Om skolan nu inte har proxy och skit då blir det knepigare.. Vad gäller mapparna så gjorde iallafall jag så att jag gick till "den här datorn" alternativt "datorn" och högerklickade och tog "add a network location" och letade fram mappen jag ville ha.. då kommer den upp som en vanlig hårddisk. Men ska du ha tag i filerna i skolan får du bläddra genom medföljande program tror jag..

Visa signatur

Chassie: Cooler Master Storm Scout. CPU: Intel Core I5 2500K @ 3.3 Ghz. RAM: Corsair Vengeance 2x4gb 1600mhz. MK: MSI P67A-GD65. PSU: Corsair cx 500w v2. GPU: GeForce GTX 560 Ti. HDD: 1 Tb WD green 64mb cache. Monitor: Samsung Syncmaster P2450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jespuur:

Beror lite på vad för NAS du har.. jag har en Dlink sharecenter 320 eller nått i den stilen och den har nån app i sig som gör att jag kan komma åt filerna från andra datorer tex i skolan, Om skolan nu inte har proxy och skit då blir det knepigare.. Vad gäller mapparna så gjorde iallafall jag så att jag gick till "den här datorn" alternativt "datorn" och högerklickade och tog "add a network location" och letade fram mappen jag ville ha.. då kommer den upp som en vanlig hårddisk. Men ska du ha tag i filerna i skolan får du bläddra genom medföljande program tror jag..

Tackar för svar!
Filservern kommer jag plocka ihop själv så det kommer alltså vara i stort sett en vanlig dator - fast med extra många hårddiskar - så några medföljande appar eller program kommer tyvärr inte att finnas :/

Angående mapparna så verkar det se ut som en vettig lösning! Går det att sätta ett lösenordsskydd så att man behöver skriva in ett lösenord varje gång man går in på den "hårddisken"? Också; Hur gör man detta på Mac?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Tackar för svar!
Filservern kommer jag plocka ihop själv så det kommer alltså vara i stort sett en vanlig dator - fast med extra många hårddiskar - så några medföljande appar eller program kommer tyvärr inte att finnas :/

Angående mapparna så verkar det se ut som en vettig lösning! Går det att sätta ett lösenordsskydd så att man behöver skriva in ett lösenord varje gång man går in på den "hårddisken"? Också; Hur gör man detta på Mac?

På windows kan man välja vilka som har rätt att göra vad läsa/skriva när man delar ut.. Så om det hade vart windows hade jag delat ut hela diskar på filserven och bara låtit min dator ha behörighet till filerna. Detta borde gå i mac med förmodligen på liknande vis..

Ah, http://support.apple.com/kb/TA45283?viewlocale=sv_SE&locale=s... Finns tydligen en flik som heter behörighet. Men ska du ha mac på filservern?

Visa signatur

Chassie: Cooler Master Storm Scout. CPU: Intel Core I5 2500K @ 3.3 Ghz. RAM: Corsair Vengeance 2x4gb 1600mhz. MK: MSI P67A-GD65. PSU: Corsair cx 500w v2. GPU: GeForce GTX 560 Ti. HDD: 1 Tb WD green 64mb cache. Monitor: Samsung Syncmaster P2450

Permalänk
Medlem

FreeNAS löser dina problem.
Fin liten FreeBSD dist som är lättconfad.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jespuur:

På windows kan man välja vilka som har rätt att göra vad läsa/skriva när man delar ut.. Så om det hade vart windows hade jag delat ut hela diskar på filserven och bara låtit min dator ha behörighet till filerna. Detta borde gå i mac med förmodligen på liknande vis..

Ah, http://support.apple.com/kb/TA45283?viewlocale=sv_SE&locale=s... Finns tydligen en flik som heter behörighet. Men ska du ha mac på filservern?

Aha! Har som sagt inte filservern än så kan ju inte riktigt testa men det låter hyfsat lätt på Windows!
Länken du skrev verkar dock inte beskriva hur man på Mac kan komma åt en delad mapp från en Windows-dator utan enbart Mac-Mac delning.

Får leta vidare!

Skrivet av Tancoll:

FreeNAS löser dina problem.
Fin liten FreeBSD dist som är lättconfad.

Har kollat FreeNAS förut men såvitt jag förstår det så är det som ett OS? Kan man då installera t.ex. uTorrent och fixa allting som går att fixa i Windows-versionen? Eller går det att hosta en hemsida? Sätta upp en Minecraft-server? Installera XBMC?

Använder helst Windows då jag är mest van vid det men fungerar allt det i FreeNAS så är det ju definitivt ett rimligt alternativ!

Permalänk
Medlem

Oj juste, jag ska inte ha en Mac server. Själva filservern kommer vara PC och helst köra Windows. Det enda Mac:en behöver är att kunna skapa en mapp som fungerar som en länk till en mapp på servern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Har kollat FreeNAS förut men såvitt jag förstår det så är det som ett OS? Kan man då installera t.ex. uTorrent och fixa allting som går att fixa i Windows-versionen? Eller går det att hosta en hemsida? Sätta upp en Minecraft-server? Installera XBMC?

Använder helst Windows då jag är mest van vid det men fungerar allt det i FreeNAS så är det ju definitivt ett rimligt alternativ!

Finns inget stöd för BSD i XBMC.

Du skall ha en "allt-i-allo" server och inte en ren filserver som du fick det att låta i ditt första inlägg.
Då är FreeNAS inget för dig.

Men med lite arbete och debian så får du det precis som du själv vill ha det.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Delning i ditt egna nätverk är väldigt lätt på Windows och ska fungera utan problem på Mac också.
Lite klurigare är det att dela filerna över Internet till din skola t.ex.
Jag skulle testa att köra med ftp för sådan trafik.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Finns inget stöd för BSD i XBMC.

Du skall ha en "allt-i-allo" server och inte en ren filserver som du fick det att låta i ditt första inlägg.
Då är FreeNAS inget för dig.

Men med lite arbete och debian så får du det precis som du själv vill ha det.

Ja men precis, ursäkta om jag var otydlig; skrev "filserver(NAS) och server" men det var lite otydligt kanske. Just därför FreeNAS inte varit så intressant.
Mjo, problemet är bara att få detta att fungera då.. funderar nästan på om det är lättare att skriva ett eget program som kan hantera detta

Skrivet av Cribbe:

Delning i ditt egna nätverk är väldigt lätt på Windows och ska fungera utan problem på Mac också.
Lite klurigare är det att dela filerna över Internet till din skola t.ex.
Jag skulle testa att köra med ftp för sådan trafik.

Jo precis, det där lokala är inte riktigt det som är problemet utan det är mera det att kunna komma åt servern utanför nätverket.
Sen bor jag på 2 ställen också så det är ytterligare en anledning till att jag behöver att det fungerar på samma sätt både inom och utanför nätverket där filservern är inkopplad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Ja men precis, ursäkta om jag var otydlig; skrev "filserver(NAS) och server" men det var lite otydligt kanske. Just därför FreeNAS inte varit så intressant.
Mjo, problemet är bara att få detta att fungera då.. funderar nästan på om det är lättare att skriva ett eget program som kan hantera detta

Varför skriva eget när du har debian?

Du har ju samba, som stödjs av OSX och Windows, sedan fungerar även XBMC.
Men som sagt, det kräver lite mera arbete än windows. Fast det blir mycket stabilare.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Varför skriva eget när du har debian?

Du har ju samba, som stödjs av OSX och Windows, sedan fungerar även XBMC.
Men som sagt, det kräver lite mera arbete än windows. Fast det blir mycket stabilare.

Har kollat igenom alternativen igen och tror jag vet vad jag behöver göra - typ!

1. Eftersom jag har dynamisk IP behöver jag fixa en dynamisk DNS service - har dessutom kollat att min router stödjer detta
2. Behöver fixa en VPN-server på något sätt. Vet att OpenVPN är en bra och omtalad klient, vet dock inte hur man installerar en VPN-server? Dessutom behöver det fungera på Windows !EDIT: Vet hur jag ska lösa detta nu!
3. Behöver mest troligen göra nån port forward på routern så det routas till VPN-servern
Än så länge så tar detta hand om att kunna ansluta till det lokala nätverket utifrån. Då är det bara själva fildelningen kvar.
3. Har kollat på Samba och det verkar grymt bra! Dock ser det inte ut som att man kan sätta upp Samba-servern på Windows utan det verkar behövas Linux för det? Vet att man via Windows(och Mac) kan komma åt mappar som Samba-servern delar, men kan man installera Samba-server på Windows?

XBMC tror jag inte jag ska använda som fildelning av mappar utan där kommer det nog enbart handla om filmer. XBMC är väl dessutom mera ett "visnings"-program? Jag behöver kunna lägga in filer, redigera filer, etc - dvs behöver ha Windows-explorer(eller liknande).

Angående debian så.. det är Linux >.< Vill helst undvika det.

Permalänk
Medlem

Det ser ut som en bra plan det där.
Jag tror att du kommer få mest problem med att få OpenVPN att fungera men du bör definitivt försöka få igång det.
Finns många fina guider på Internet.
Du behöver inte köra en Samba-server på Windows då Windows egna fildelning kör samma protokoll så det är bara att dela ut en mapp i Windows och köra.
En Samba-server behövs endast om du ska köra Linux som server.
Kanske borde denna tråd ligga under Server delen av forumet?
Har inte så mycket med mediaspelare att göra tycker jag.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cribbe:

Det ser ut som en bra plan det där.
Jag tror att du kommer få mest problem med att få OpenVPN att fungera men du bör definitivt försöka få igång det.
Finns många fina guider på Internet.
Du behöver inte köra en Samba-server på Windows då Windows egna fildelning kör samma protokoll så det är bara att dela ut en mapp i Windows och köra.
En Samba-server behövs endast om du ska köra Linux som server.
Kanske borde denna tråd ligga under Server delen av forumet?
Har inte så mycket med mediaspelare att göra tycker jag.

Ja, OpenVPN's config.... mardrömmar. Blir till att läsa dokumentationen och se vad man behöver!
Jaha! Men dåså Men har Windows fildelning samma typ av "säkerhet" så att man kan lösenordsskydda mappar så att inga obehöriga som råkar komma in på VPN kan komma åt dom delade mapparna? Har aldrig använt Windows fildelning så har ingen egen erfarenhet av det XD

Och jo, jag tänkte först lägga den där men sen såg jag hur många som klagar på att massa trådar inte är server-relaterade och bör ligga på HTPC så jag tänkte att det var lika bäst att lägga den här. Spelar inte så stor roll för mig var den ligger så ifall någon mod vill flytta den, be my guest