Id Software släpper källkoden till Doom 3

Permalänk
Melding Plague

Id Software släpper källkoden till Doom 3

Precis som utlovat släpper John Carmack och Id Software källkoden till Doom 3, vilket gör det möjligt för hemmasnickare att använda dess 3D-motor i egna projekt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är sånt som gör en glad , nu får vi hoppas på massa mods och saker till det så att man kan spela igenom doom igen

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Wohoo! Jag skall leka ikväll

Edit: OpenGL ES2 porting on the way

Edit2: Din första post var bokstaven "f" så den var inte så givande ^^ För övrigt så står det mhz i din signatur istället för GHz

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Ingenting jag direkt har direkt intresse av, men sån givmildhet är alltid underbart att se gör en helt varm och go liksom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Ingenting jag direkt har direkt intresse av, men sån givmildhet är alltid underbart att se gör en helt varm och go liksom

Jag tycker det roliga med det hela är att man nu kan porta Doom3 till andra system, jag skall ge mig på OGLES2 och se om detta är genomförbart på pandorans hårdvara Bli inte förvånad om Doom 3 innom kort dyker upp på telefoner

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Coolt, detta måste jag testa

Permalänk
Medlem

Grymt trevligt initiativ.

Permalänk
Medlem

Första test-kompilleringen på gång

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Läste om detta tidigare idag, sjukt grymt.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Satan va fint!
Någon som gan ge tips eller liknande hur en nybörjare kan göra för att göra sitt "egna" spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Satan va fint!
Någon som gan ge tips eller liknande hur en nybörjare kan göra för att göra sitt "egna" spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Don't even bother.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Skrivet av som99:

Jag tycker det roliga med det hela är att man nu kan porta Doom3 till andra system, jag skall ge mig på OGLES2 och se om detta är genomförbart på pandorans hårdvara Bli inte förvånad om Doom 3 innom kort dyker upp på telefoner

Fast modeller, texturer och ljud släpptes ju inte. Svårt att göra ett identiskt spel och det skulle antagligen bryta mot upphovsrätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Satan va fint!
Någon som gan ge tips eller liknande hur en nybörjare kan göra för att göra sitt "egna" spel?

Skrivet av Jilted82:

Don't even bother.

True!

Om du fråga den frågan är du troligtvis inte kapabel till och göra ett eget spel på deras motor

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Schysst kille

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Fast modeller, texturer och ljud släpptes ju inte. Svårt att göra ett identiskt spel och det skulle antagligen bryta mot upphovsrätten.

Uhm, du har full rätt att använda allt det om du äger original spelet, så självklart släpper man en kompillerad version av spelet UTAN dem bitarna sedan får användaren själv skaffa dem från originalspelet, så fungerar det alltid, det blir bara paste->copy för slutanvändaren förutsatt att dem äger ett original.

Så jag förstår inte ditt resonemang, det är väll självklart att man inte skickar med all speldata? Så har det fungerat på många titlar som har sin källkod släppt.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Det är ju att bygga motorn som är det roliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det är ju att bygga motorn som är det roliga

Precis och gärna för en annan arkitektur som ARM

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Trevligt. Dock ett spel jag aldrig spelat.

Skrivet av SuperSverker:

Satan va fint!
Någon som gan ge tips eller liknande hur en nybörjare kan göra för att göra sitt "egna" spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Sök efter andra med liknande ideér som dig själv! Har frågat mig samma sak som dig ett antal gånger (Dock med andra motorer), men sällan fått ett vettigt svar, aka "Don't even bother" som du fick nu. Kan göra en ganska trött ärligt talat, och det stämmer ju inte heller. Stämmde det inte så skulle det inte finnas något vid namn "Indie" alls!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Det här är så bra!
Hoppas nu att någon på Sourceforgenet kommer på idén att göra ett bra fps
Jag har en hel del bra idéer men inte tid att koda

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Satan va fint!
Någon som gan ge tips eller liknande hur en nybörjare kan göra för att göra sitt "egna" spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har jag ingen aning om hur just denna grafikmotor fungerar men om du vill börja göra egna spel skulle jag rekommendera att du kikar lite på "XNA Game Studio". Finns massa tutorials etc. på nätet.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Nu har jag ingen aning om hur just denna grafikmotor fungerar men om du vill börja göra egna spel skulle jag rekommendera att du kikar lite på "XNA Game Studio". Finns massa tutorials etc. på nätet.

XNA är ett framework och kräver Windows/Xbox att köras. Doom kan portas till nästan allt. Stor del av alla linux spel använder sig just av doom motorn och detta har folk väntat på att kunna göra några fps spel eller använda deras motor för något annt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Satan va fint!
Någon som gan ge tips eller liknande hur en nybörjare kan göra för att göra sitt "egna" spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Man får lära sig programmering, enda långsiktiga sättet, oftast det enda sättet överhuvud taget.
Inte sett några grafiska/förenkalde spelutvecklarmiljöer som har hållit sig vid liv länge eller fungerat speciellt bra.

Små steg, sen så kan du efterhand ta större.

Jag har själv labbat lite med SDL för några år sen och det var bra för att lära sig och göra småskaliga spel, som bonus så var du inte låst vid att göra spel bara för Windows-miljö heller.
http://www.libsdl.org/

Mig veterligen används det förtfarande av nybörjare, semi-proffs och mindre bolag med bra resultat än idag.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Om inte source motorns sdk hade varit fackad (nu är det väll unreal som gäller) skulle ni som vill bygga egna spel börja där imo. Då kan man koncentrera sig mer på det roliga, som att bygga ett vapen eller ändra spelarhastigheten. Det är relativt enkelt att göra Då efter ett tag har man nog tillräckligt med erfarenhet att kicka i id motorn

Visa signatur
Permalänk
Medlem

FRIHET! FRIHET! FRIHET! FRIHET! FRIHET! FRIHET! FRIHET!

Permalänk

Yes.. Världens mest banbrytande grafiska upplevelser, mörker...
Och som vanligt så döljer det något i mörkret, fula texturer även för sin tid.

Fast något nytt var ju förvrängningen runt projektiler från BFG:n.. Inte illa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

XNA är ett framework och kräver Windows/Xbox att köras. Doom kan portas till nästan allt. Stor del av alla linux spel använder sig just av doom motorn och detta har folk väntat på att kunna göra några fps spel eller använda deras motor för något annt.

Absolut, men är man sugen på att börja med spelprogramering och inte hållt på med något sådant innan tror jag ändå att XNA är den lättaste inkörsporten för att sedan kika på andra lösningar. I alla fall ett bättre alternativ än "Don't even bother" som några anser

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Underbara nyheter, få hoppas på att folk skapar några roliga multiplayer spel med det.
Jag undrar en sak bara om man nu skapar ett spel med hjälp av det här kan man då sen sälja spelet utan att betala for motorn?

Permalänk

Gött, själv väntar på på "knäppa" och politisk inkorrekta spel med hjälp av denna källkod. Ju knasigare desto roligare. Mördarkaniner som anfaller är ju en klassiker, eller varför inte en spelfilm om mördartomaterna?

För min egen del ska jag lägga ner några timmar på att granska hur riktiga spelprogrammerare använder för design. Jag programmerar inte spel alls, ändå skoj att lära sig hur man gör.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Är helt fast i Q3 modden DeFRaG för tillfället så detta verkar lovande. Någon som vet hur strafe jumps och liknande är i Doom 3?

Permalänk

Sannerligen en underbar människa som står starkt för open source (:

Visa signatur

Arch Linux