Id Software släpper källkoden till Doom 3

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

Id Software släpper källkoden till Doom 3

Precis som utlovat släpper John Carmack och Id Software källkoden till Doom 3, vilket gör det möjligt för hemmasnickare att använda dess 3D-motor i egna projekt.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011

Det är sånt som gör en glad , nu får vi hoppas på massa mods och saker till det så att man kan spela igenom doom igen

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ucklum
Registrerad
Apr 2005

Wohoo! Jag skall leka ikväll

Edit: OpenGL ES2 porting on the way

Edit2: Din första post var bokstaven "f" så den var inte så givande ^^ För övrigt så står det mhz i din signatur istället för GHz

Amiga 3000, CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 276MB Fast, GFX: ECS+RTG, HDD: 4GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Desktop. www.som99.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
G.Berg/Värmdö
Registrerad
Apr 2010

Ingenting jag direkt har direkt intresse av, men sån givmildhet är alltid underbart att se gör en helt varm och go liksom

Ångra inget, lär och lev istället

i7 860 + CNPS9900 MAX||GTX 580 CuII|| P55A-UD7 || Dominator GT DHX+ 4x2GB || F120 || AX750 || HAF X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ucklum
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av Asheileon:

Ingenting jag direkt har direkt intresse av, men sån givmildhet är alltid underbart att se gör en helt varm och go liksom

Jag tycker det roliga med det hela är att man nu kan porta Doom3 till andra system, jag skall ge mig på OGLES2 och se om detta är genomförbart på pandorans hårdvara Bli inte förvånad om Doom 3 innom kort dyker upp på telefoner

Amiga 3000, CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 276MB Fast, GFX: ECS+RTG, HDD: 4GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Desktop. www.som99.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
local
Registrerad
Feb 2004

Coolt, detta måste jag testa

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Grymt trevligt initiativ.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ucklum
Registrerad
Apr 2005

Första test-kompilleringen på gång

Amiga 3000, CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 276MB Fast, GFX: ECS+RTG, HDD: 4GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Desktop. www.som99.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2008

Läste om detta tidigare idag, sjukt grymt.

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.1.1
Registrerad
Jan 2010

Satan va fint!
Någon som gan ge tips eller liknande hur en nybörjare kan göra för att göra sitt "egna" spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Dell XPS 13 9360 / På jakt efter nya projekt

Krusidullen är stulen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2002
Skrivet av SuperSverker:

Satan va fint!
Någon som gan ge tips eller liknande hur en nybörjare kan göra för att göra sitt "egna" spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Don't even bother.

Datorer - Macbook Pro 13" late 2013 / MacBook Air 13" late 2013
Hörlurssystem - DacMagic Plus > Sennheiser HD650 / NAD HP50
Ljudsystem - HRT Music Streamer II+ > NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 911 Carrera S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av som99:

Jag tycker det roliga med det hela är att man nu kan porta Doom3 till andra system, jag skall ge mig på OGLES2 och se om detta är genomförbart på pandorans hårdvara Bli inte förvånad om Doom 3 innom kort dyker upp på telefoner

Fast modeller, texturer och ljud släpptes ju inte. Svårt att göra ett identiskt spel och det skulle antagligen bryta mot upphovsrätten.

Livets 3 pelare:
SEX, MAT & KAFFE.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trosa
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av SuperSverker:

Satan va fint!
Någon som gan ge tips eller liknande hur en nybörjare kan göra för att göra sitt "egna" spel?

Skrivet av Jilted82:

Don't even bother.

True!

Om du fråga den frågan är du troligtvis inte kapabel till och göra ett eget spel på deras motor

I reject your reality and substitute my own.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Schysst kille

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ucklum
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av Lurcazzus:

Fast modeller, texturer och ljud släpptes ju inte. Svårt att göra ett identiskt spel och det skulle antagligen bryta mot upphovsrätten.

Uhm, du har full rätt att använda allt det om du äger original spelet, så självklart släpper man en kompillerad version av spelet UTAN dem bitarna sedan får användaren själv skaffa dem från originalspelet, så fungerar det alltid, det blir bara paste->copy för slutanvändaren förutsatt att dem äger ett original.

Så jag förstår inte ditt resonemang, det är väll självklart att man inte skickar med all speldata? Så har det fungerat på många titlar som har sin källkod släppt.

Amiga 3000, CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 276MB Fast, GFX: ECS+RTG, HDD: 4GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Desktop. www.som99.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2003

Det är ju att bygga motorn som är det roliga

1: Intel i7-3930K | 32GB Corsair Dominator GT | Asus Rampage IV Extreme x79 | 2 x 1080 GameRock Premium 8GB | 2 x Samsung Pro 840 512GB | Corsair AX1200i | BenQ XL2411 24" / W1070 135" | Bose QC25 | Windows 10 Pro x64 | HTC Vive |
2: Intel Core i7-4700HQ | 32GB RAM | Intel HM87 Express | GTX 780M | 17" | Windows 10 Pro x64 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ucklum
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det är ju att bygga motorn som är det roliga

Precis och gärna för en annan arkitektur som ARM

Amiga 3000, CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 276MB Fast, GFX: ECS+RTG, HDD: 4GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Desktop. www.som99.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010

Trevligt. Dock ett spel jag aldrig spelat.

Skrivet av SuperSverker:

Satan va fint!
Någon som gan ge tips eller liknande hur en nybörjare kan göra för att göra sitt "egna" spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Sök efter andra med liknande ideér som dig själv! Har frågat mig samma sak som dig ett antal gånger (Dock med andra motorer), men sällan fått ett vettigt svar, aka "Don't even bother" som du fick nu. Kan göra en ganska trött ärligt talat, och det stämmer ju inte heller. Stämmde det inte så skulle det inte finnas något vid namn "Indie" alls!

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841
Google är inte din vän. www.donttrack.us
Skaffa säker epost med ProtonMail! #14698306
Spela Supreme Commander! www.faforever.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Nov 2009

Det här är så bra!
Hoppas nu att någon på Sourceforgenet kommer på idén att göra ett bra fps
Jag har en hel del bra idéer men inte tid att koda

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av SuperSverker:

Satan va fint!
Någon som gan ge tips eller liknande hur en nybörjare kan göra för att göra sitt "egna" spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har jag ingen aning om hur just denna grafikmotor fungerar men om du vill börja göra egna spel skulle jag rekommendera att du kikar lite på "XNA Game Studio". Finns massa tutorials etc. på nätet.

Huvuddator: Ryzen 2700X@Stock | 2x8GB@3000MHz | GTX 980Ti@+211 EK HF på CPU/GPU + 280 + 420 rad.
Andradator: i5 2500k@5,0GHz | 4x4GB@1600MHz | GTX 960@Stock
Vattenblock på CPU/GPU, 240 + 360 rad.
Server: AMD 3850 @Stock | 4x4GB@1600MHz | ~3,5TB HDD | 360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#Archlinux
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Cyne:

Nu har jag ingen aning om hur just denna grafikmotor fungerar men om du vill börja göra egna spel skulle jag rekommendera att du kikar lite på "XNA Game Studio". Finns massa tutorials etc. på nätet.

XNA är ett framework och kräver Windows/Xbox att köras. Doom kan portas till nästan allt. Stor del av alla linux spel använder sig just av doom motorn och detta har folk väntat på att kunna göra några fps spel eller använda deras motor för något annt.

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Crosshair Hero VI -||- GSkill 16GiB DDR4 15-15-15-35-1T 3466Mhz -||- AMD 1600x @ 4.1GHz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- EVEGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av SuperSverker:

Satan va fint!
Någon som gan ge tips eller liknande hur en nybörjare kan göra för att göra sitt "egna" spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Man får lära sig programmering, enda långsiktiga sättet, oftast det enda sättet överhuvud taget.
Inte sett några grafiska/förenkalde spelutvecklarmiljöer som har hållit sig vid liv länge eller fungerat speciellt bra.

Små steg, sen så kan du efterhand ta större.

Jag har själv labbat lite med SDL för några år sen och det var bra för att lära sig och göra småskaliga spel, som bonus så var du inte låst vid att göra spel bara för Windows-miljö heller.
http://www.libsdl.org/

Mig veterligen används det förtfarande av nybörjare, semi-proffs och mindre bolag med bra resultat än idag.

|[●▪▪●]| #Lekburk#: i5-6600k@4,4GHz >-< GB-Z170X-GM3 >-< 16GB DDR4 >-< MSI GTX 1070 >-< BX100 250GB SSD>--
--< Be Quiet! Pure Rock >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< AMD HD 5770 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Sep 2009

Om inte source motorns sdk hade varit fackad (nu är det väll unreal som gäller) skulle ni som vill bygga egna spel börja där imo. Då kan man koncentrera sig mer på det roliga, som att bygga ett vapen eller ändra spelarhastigheten. Det är relativt enkelt att göra Då efter ett tag har man nog tillräckligt med erfarenhet att kicka i id motorn

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

FRIHET! FRIHET! FRIHET! FRIHET! FRIHET! FRIHET! FRIHET!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köping
Registrerad
Jan 2011

Yes.. Världens mest banbrytande grafiska upplevelser, mörker...
Och som vanligt så döljer det något i mörkret, fula texturer även för sin tid.

Fast något nytt var ju förvrängningen runt projektiler från BFG:n.. Inte illa.

Skickades från m.sweclockers.com

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av Commander:

XNA är ett framework och kräver Windows/Xbox att köras. Doom kan portas till nästan allt. Stor del av alla linux spel använder sig just av doom motorn och detta har folk väntat på att kunna göra några fps spel eller använda deras motor för något annt.

Absolut, men är man sugen på att börja med spelprogramering och inte hållt på med något sådant innan tror jag ändå att XNA är den lättaste inkörsporten för att sedan kika på andra lösningar. I alla fall ett bättre alternativ än "Don't even bother" som några anser

Huvuddator: Ryzen 2700X@Stock | 2x8GB@3000MHz | GTX 980Ti@+211 EK HF på CPU/GPU + 280 + 420 rad.
Andradator: i5 2500k@5,0GHz | 4x4GB@1600MHz | GTX 960@Stock
Vattenblock på CPU/GPU, 240 + 360 rad.
Server: AMD 3850 @Stock | 4x4GB@1600MHz | ~3,5TB HDD | 360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2009

Underbara nyheter, få hoppas på att folk skapar några roliga multiplayer spel med det.
Jag undrar en sak bara om man nu skapar ett spel med hjälp av det här kan man då sen sälja spelet utan att betala for motorn?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003

Gött, själv väntar på på "knäppa" och politisk inkorrekta spel med hjälp av denna källkod. Ju knasigare desto roligare. Mördarkaniner som anfaller är ju en klassiker, eller varför inte en spelfilm om mördartomaterna?

För min egen del ska jag lägga ner några timmar på att granska hur riktiga spelprogrammerare använder för design. Jag programmerar inte spel alls, ändå skoj att lära sig hur man gör.

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2011

Är helt fast i Q3 modden DeFRaG för tillfället så detta verkar lovande. Någon som vet hur strafe jumps och liknande är i Doom 3?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skyrim
Registrerad
Jun 2009

Sannerligen en underbar människa som står starkt för open source (:

Arch Linux