Koppla DVD med kablar från extern hårddisk?

Permalänk
Medlem

Koppla DVD med kablar från extern hårddisk?

Har precis satt ihop en dator och insåg att jag trots allt behövde en cd/dvd läsare för att kunna köra installationsskivorna. Jag har en gammal dvd men den har en ide koppling som inte finns på moderkortet. Däremot har jag lådan från en gammal extern hårddisk kvar som har en ide anslutning som sedan konverteras till en sån där nästan fyrkantig nätverkskabel. Går det att köra en dvd genom den tro??

Permalänk
Medlem

Eller är det lättare (eller ens möjligt) att kopiera in det som behövs på en hårddisk och boota från den?

Permalänk
Medlem

Det är helt möjligt. Bara att tuta och köra. Din dvd kommer att komma upp som vanligt i windows.

Permalänk
Medlem

Precis sådär ser det ut tack. Men nu är ju tanken att windows ska installeras från den så frågan är går det att boota datorn på den där?

Permalänk
Medlem

Gå in i bios, välj att den skall bota från dvdn, den kommer upp där precis som i windows. Sedan är det bara att boota från windows-skivan.

Inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sideburns:

Gå in i bios, välj att den skall bota från dvdn, den kommer upp där precis som i windows. Sedan är det bara att boota från windows-skivan.

Inga problem.

Jag hittar tyvvär inte dvdn i bios. Får bara upp hårddiskarna. Har ett asrock 970 moderkort och har kopplat in dvdn i moderkortets usbingång men hittar den inte. Förslag?

Permalänk
Medlem

Annars kan du ju installera windows från USB minne om du har ett tillräckligt stort. Går fortare än från DVD dessutom-

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Går det att installera windows på en av hårddiskarna via min laptop och sedan boota därifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Annars kan du ju installera windows från USB minne om du har ett tillräckligt stort. Går fortare än från DVD dessutom-

Ska testas genast tack

Permalänk
Medlem

Kontrollera alla kablar. Byt usb-port. Kontrollera så att hårddiskchassit är påslaget i det fallet att det har en powerknapp.
Se om dvdn kommer upp i windows och att du kommer åt innehållet på den skivan du har i.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nehe:

Jag hittar tyvvär inte dvdn i bios. Får bara upp hårddiskarna. Har ett asrock 970 moderkort och har kopplat in dvdn i moderkortets usbingång men hittar den inte. Förslag?

DVDn hittas inte som enhet i BIOS när den är kopplad via USB. Välj 'boot from USB' eller möjligen 'boot from external device'

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videfix:

DVDn hittas inte som enhet i BIOS när den är kopplad via USB. Välj 'boot from USB' eller möjligen 'boot from external device'

Verkar inte finnas några sådana alternativ heller. Det enda jag hittar förutom att boota från hprddiskarna är Boot from onboard LAN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nehe:

Ska testas genast tack

Skulle rekommendera just det. Jag har gjort det på flera datorer, väldigt smidigt.
Sök på nätet hur du skapar ett bootbart USB minne, sen när det är gjort lägger du bara över filerna på USB minnet, ställ bios att boota från USB sen install

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk

Microsoft har ett eget program så att du kan fixa till installtion från usb sticka, funkar hur bra som helst och snabbt går det

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Skrivet av hasse42sthlm:

Microsoft har ett eget program så att du kan fixa till installtion från usb sticka, funkar hur bra som helst och snabbt går det

om hans moderkort stödjer boot från USB dvs vilket det inte verkar göra då han inte kan lägga till usb boot i bootordningen...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Funkade aldeles utmärkt. Tog hem ett program som heter koala som fixade en bootbar usb med windows. Med stickan i så fick jag upp den som alternativ i bootmenyn. Installerades på 10 min. Nu ska jag bara se varför den inte hittar åt nätverket