Microsoft förenklar installationen av Windows 8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Här
Registrerad
Feb 2007

Det går.

Skrivet av Birks:

Hoppas att man kan ha både 32 och 64-bitars installationer på samma minne nu, drygt att ha två olika minnen som det är idag.

Jag har faktiskt en AIO (all in one) USB-sticka med alla W7 distar (förutom enterprise) i 64 respektive 32 bitar. Det krånliga vara inte att få 64 och 32bitar i samma .iso fil. Det vara bara tidskrävande p.g.a långsam dator. De kluriga var att partionera stickan med NTFS och lägga in alltihop där. Nödvändigt eftersom att filen är på över 4Gb (eller 4GiB?). Google ftw!
Min bästa tid (färdigpartionerad dator) från det att datorn startar till att skrivbordet syns är 18m 13s! Det på en bärbar från 2009. (Inte ssd)

Desktop: AMD X2 4600+ X2 2.4GHz @ 2.7GHz + Zalman CNPS9500 |Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston HyperX 1024*4 400MHz DDR | Ati Powercolor x1950xt ViVo 256mb gddr3| 200GB Maxtor diamondMax 10 |Antec 182p | Silverpower 600w (SP-600A2C) | Windows Vista Ultimate | >>
Server: AMD 3200+ 2.2ghz |Asus A8N-SLI | Corsair 1024 400MHz DDR | Asus 6600 256mb |2x 200GB Maxtor diamond 10 + 1TB Samsung Spinpoint F1 |Corsair TX650w. | Mandriva Linux |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Knashatt:

Förstår inte hur folk kan klaga på att MS gör något enklare för en majoritet.

Det roligaste tycker jag nästan är att vissa drar paralleller mellan befolkningens intelligens och dess förmåga att kunna eller inte kunna installera ett operativsystem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tystberga
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av morxy49:

Inte för att jag tycker det är svårt med osinstallation, men visst är det skönt att det ska bli enklare, och det är ju som sagt var bättre för dom som inte kan själva.

Håller med.
Då kan vi koncentrera oss på andra saker. Trycka ja, nej blocka i lite rutor är inte direkt svårt idag. Så varför inte göra det än smidigare.

GAMLA KLENODER 486 DX266@80| P54CP75@90| P54C 150@188| P55C166@233| P2 Celeron 433@520| Dual celeron 366@550|Dual P3 Coppermine 650@880|Athlon 1700+@3200+|Athlon 3200+@4000+|Core2duo 8400@4,2| I7 860@3,8|CD2 7400@3,0|I3 2120|I7 2600k@4,7
AKTIVA SYSTEM4790K@4,85|HTPC I5 4670K@STOCK |Lenovo X1 Thinkpad|KID1 I7 860@STOCK |KID2 2500k@stock

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2011

"Kommande Windows 8 kan ladda ned alla nödvändiga filer från nätet och överföra dessa till ett USB-minne eller automatiskt bränna ut en skiva. På så vis slipper användaren trassla med lätt borttappade och ofta utdaterade installationsskivor."

Fy fan vad skönt! Flera av min installationer är olagligt nedladdade men jag har en lagliga nycklar.

Stationär:Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4.5Ghz | Asus GTX 970 black Överklockad | Samsung Evo 960 1TB, 2x WD blue 5TB | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02
Laptop: Dell XPS 15 2017
Mobil: Oneplus 6 128GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åtvidaberg
Registrerad
Jul 2007

Tacka vet jag när man alltid behövde en Startdiskett!

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

i5 7600k@5ghz / Gigabyte Z270K3 / 16gb DDR4@3200mhz
Gigabyte 1060GTX G1 ROCK 6G / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Pie-or-paj:

Spelar ingen roll hur snabb installationen är det som tar tid är att hämta allt skit som ska i.
Windows har skamligt dåligt drivrutinsstöd. Dessutom borde ett enkelt officepaket, pdf läsare och liknande följa med.
Titta på Ubuntu. Tar inte lång tid till ett helt färdigt system.

Det finns de med dina problem och så finns det de som klagar på att MS lägger in för mycket så de inte får välja själva.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2011

Det positiva med W8: Det blir enkelt att installera
Det negativa med W8: Den finns ingen anledning att installera det

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Snacker:

Det positiva med W8: Det blir enkelt att installera
Det negativa med W8: Den finns ingen anledning att installera det

Så du hittar ingenting här du gillar? http://en.wikipedia.org/wiki/Features_new_to_Windows_8

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sektor 001
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av tcntad:

Har det inte varit det tidigare?

Visserligen har man haft småproblem med XP och 2K men inget mer

det är det fortfarande inte om man ser på förfarandet i videon. men det hänger ju också på att man vet hur det görs i systemet man är van vid, så använadre av respektive system kommer såklart alltid att se sin krångligare eller enklare metod som enkalre och mindre tillkrånglad eller nödvändigt tillkrånglad. (framtiden är en oändlig ström av frågeformulär, tyvärr..)

hursomhelst, jag begriper inte vitsen med att förenkla för användare som inte finns. ingen som inte vet hyfsat vad de sysslar med köper eller installerar sitt OS själv, allra minst Windows eller OSX. dessa användare köper en ny dator när systemet havererar eller börjar bli segt, varpå de redan har fått sin installation utförd.

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Maj 2007

Herregud, Sweclockers har inte ens länkat till originalartikeln som är helt underbar:

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/11/21/improving-the-s...

Många av er som kommenterar här har uppenbarligen inte läst hela artikeln.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Pie-or-paj:

Spelar ingen roll hur snabb installationen är det som tar tid är att hämta allt skit som ska i.
Windows har skamligt dåligt drivrutinsstöd. Dessutom borde ett enkelt officepaket, pdf läsare och liknande följa med.
Titta på Ubuntu. Tar inte lång tid till ett helt färdigt system.

Du har aldrig installerat Windows 7 va???

Testa det någon gång, kör sedan Windows Update så får du se om du ändrar din åsikt om drivrutinstöd...
Men tanke på att du laddar ner varje hårdvarutillverkares egna drivrutiner via Windows Update så verkar det som du fortfarande sitter kvar i Windows XP-träsket.

Anledningen till att officepaket mm inte följer med är för dom inte vill bli mer stämda av EU för allt okunniga idioter tycks kunna bestämma.
Mediaspelaren, webbläsare etc etc...

Att dom skulle ta med tex Open Office i Windows hoppas jag själv att du är så smart att du greppar varför dom inte gör.
Tror du Volvo skulle betala Saab för att stätta i gratis säten i Volvobilar? Vad jag vet så säljer inte tillverkaren av Ubuntu världens mest sålda officepaket, så jag förstår att dom kan skeppa med ett gratis office paket från ett annat företag.

Dator: Core i7 4770K @ 3.50 GHz | MSI Z87-S02 | 1600 MHz DDR3 16 GByte | MSI GeForce GTX 580 oc 1536 Mbyte |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |
Mina Flickr-bilder: www.flickr.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Knashatt:

Du har aldrig installerat Windows 7 va???

Testa det någon gång, kör sedan Windows Update så får du se om du ändrar din åsikt om drivrutinstöd...
Men tanke på att du laddar ner varje hårdvarutillverkares egna drivrutiner via Windows Update så verkar det som du fortfarande sitter kvar i Windows XP-träsket.

Anledningen till att officepaket mm inte följer med är för dom inte vill bli mer stämda av EU för allt okunniga idioter tycks kunna bestämma.
Mediaspelaren, webbläsare etc etc...

Att dom skulle ta med tex Open Office i Windows hoppas jag själv att du är så smart att du greppar varför dom inte gör.
Tror du Volvo skulle betala Saab för att stätta i gratis säten i Volvobilar? Vad jag vet så säljer inte tillverkaren av Ubuntu världens mest sålda officepaket, så jag förstår att dom kan skeppa med ett gratis office paket från ett annat företag.

Jag har installerat windows 7 ett 30 tal gånger. En del till släkt och vänner och en del inom praktik och jobb.

Nej, Windows Update plockar ner en del drivrutiner ja. Men man får fortfarande fixa en hel del själv tex. seriekort och liknande brukar den inte klara.
XP lämnade jag när vista betan släptes, även om jag har varit tvungen att installera två burkar med XP efter det, jag hatar det mest av allt.

Jag begär inte ett helt officepaket, men nått litet och enkelt så att man kan öppna och göra enkla ändringar på filer. Det skulle räcka om wordpad stödde .odt, .doc och .docx. Visst skulle kalkylark vara bra också men det är så pass avancerat att man kan tanka libreoffice eller köpa MSO om man nu vill det.

Att Microsoft fick problem med internet explorer berodde på att det inte gick att ta bort den (och fortfarande inte går). Om dem aldrig hade satts sig i den situationen från början hade de hellar aldrig fått problem med media player.

EDIT: Lite stressad att lägga mig så jag missade lite:
PDF är en ISO standard så ingen, inte ens EU, skulle gnälla om de stödde det från start.

Och att de inte stödjer öppna standarder som OGG och FLAC beror helt på de själva.

Om de hade en programbutik skulle det göra saken lite enklare. Spec. om man kunde göra paket med program på sitt konto så att man kan ladda ner och installera flera program på en gång.

Snälla, gör Sverige till ett U-land igen.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Pie-or-paj:

Jag har installerat windows 7 ett 30 tal gånger. En del till släkt och vänner och en del inom praktik och jobb.

Nej, Windows Update plockar ner en del drivrutiner ja. Men man får fortfarande fixa en hel del själv tex. seriekort och liknande brukar den inte klara.
XP lämnade jag när vista betan släptes, även om jag har varit tvungen att installera två burkar med XP efter det, jag hatar det mest av allt.

Jag begär inte ett helt officepaket, men nått litet och enkelt så att man kan öppna och göra enkla ändringar på filer. Det skulle räcka om wordpad stödde .odt, .doc och .docx. Visst skulle kalkylark vara bra också men det är så pass avancerat att man kan tanka libreoffice eller köpa MSO om man nu vill det.

Att Microsoft fick problem med internet explorer berodde på att det inte gick att ta bort den (och fortfarande inte går). Om dem aldrig hade satts sig i den situationen från början hade de hellar aldrig fått problem med media player.

Wordpad stödjer .odt och .docx.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av strejf:

Wordpad stödjer .odt och .docx.

Det var mer än jag visste. Mycket trevligt!
Tack för tippset, kommer bespara mig många office installationer framöver.

Snälla, gör Sverige till ett U-land igen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Kanske detta blir den Windows version man äntligen slipper ge installations support på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Kassmanboy:

Jag har faktiskt en AIO (all in one) USB-sticka med alla W7 distar (förutom enterprise) i 64 respektive 32 bitar. Det krånliga vara inte att få 64 och 32bitar i samma .iso fil. Det vara bara tidskrävande p.g.a långsam dator. De kluriga var att partionera stickan med NTFS och lägga in alltihop där. Nödvändigt eftersom att filen är på över 4Gb (eller 4GiB?). Google ftw!
Min bästa tid (färdigpartionerad dator) från det att datorn startar till att skrivbordet syns är 18m 13s! Det på en bärbar från 2009. (Inte ssd)

Jag gjorde en liknande grej, men då körde jag nån GRUB-variant från den, och flera olika .iso-filer. Där hade jag allt jag behövde, en 16gb-sticka med: Win7(64-32bit), WinXP-SP3, Ubuntu, Backtrack, Nån windows password recovery och memtest om jag inte minns fel. Just det, Win98SE också (bara för att jag hade plats över och .iso-filen datorn)... Nu har jag dock tappat bort den lille jäveln.

OnT: Undrar också som så många andra hur man kan klaga på en förenklad installation... Men ja, de ligger fortfarande långt efter t. ex. Ubuntu.
Och en windowsinstallation utan reboot hade varit underbart. Som någon sa, Win i RAM...

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jun 2002

Tycker det är skoj med folk som gnäller på folk som gnäller på att MS gör något enklare utan att ens tänka på det negativa..

Själv så föredrar jag att kunna välja allt själv, Det jag saknar är vad för komponenter man vill installera, Som det var med Windows 98 där man till och med kunde välja bort paint tex. Till och med Ubuntu har den möjligheten...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av Pie-or-paj:

EDIT: Lite stressad att lägga mig så jag missade lite:
PDF är en ISO standard så ingen, inte ens EU, skulle gnälla om de stödde det från start..

ISO går att bränna i windows 7, i windows 8 kan man även montera ISO.
PDF skall också gå att öppna i windows 8.

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Birks:

Hoppas att man kan ha både 32 och 64-bitars installationer på samma minne nu, drygt att ha två olika minnen som det är idag.

Öhhm.. Jag har det på min sticka, det är även med alla de nordiska språken + engelska som jag kan välja bland. Är Ultimate både 64- och 32-bitars.

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 920, Antec kühler 620, Asus P6T-Deluxe, Corsair Dominator 6*2GB 1600Mhz, XFX Core Edition 750W, Nvidia GTX 770

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av WarWolf.667:

ISO går att bränna i windows 7, i windows 8 kan man även montera ISO.
PDF skall också gå att öppna i windows 8.

Nu prata han ju om ISO-standarder, inte ISO-images.

http://www.iso.org/iso/iso_catalogue.htm
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_ISO-standarder

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 920, Antec kühler 620, Asus P6T-Deluxe, Corsair Dominator 6*2GB 1600Mhz, XFX Core Edition 750W, Nvidia GTX 770

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

Grattis...sen att du har kunnat göra en USB boot med linux ett bra tag är väll en annan sak XP

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Azodan:

Du behöver juh inte lägga det på usb minne hon visade juh bara den "avancerade" versionen, den enkla versionen är juh att uppgradera os från xp, vista eller 7.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av cider123:

Är duh säkerh påh deth

LOLh.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Östersund
Registrerad
Dec 2008

Windows Vista, Windows 7, Windows 8. Äntligen går utvecklingen åt rätt håll, istället för att krångla till det så gör man det lättare för både sig själv och datorn. Ser verkligen fram emot nykomlingen!

1997 Libretto 100ct | Pentium 166 @266MHz | Heatsink | 64MB EDO RAM | 2.1GB HD | NeoMagic NM2160A 2MB | Win 95 OSR2.5+ | Och en pixeltäthet som får din HD-skärm att skämmas! ;)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av miksmaks:

Troll.