Permalänk
Medlem

Hästar i Skyrim

Tycker det finns utrymme för många förbättringar när det gäller hästar. Listar några problem.

Dina följeslagare har ingen häst, vilket innebär att man får hålla på och vänta. Lika bra att gå istället så länge man inte är ensam.

Det tar för lång tid att ta sig av hästen och man måste dessutom dra vapen. Detta gör det väldigt segt när man råkar bli överraskad av fiender (vargar, spindlar, banditer etc) när man är ute och rider, vilket sker relativt ofta. Vore inte dumt att kunna anfalla från hästryggen, skulle underlätta mot enkla fiender som man tar på en attack.

Hästars beteende är knepigt. Såg en jättespindel, hoppade av och tog hand om den (hästen anföll också). Loota, och sen skulle jag hoppa upp och rida vidare. Då var hästen borta, fick börja springa runt och leta. Visade sig att den hade sprungit över floden och anfallit 2 vargar. När man köper en häst skulle man få välja om det är en feg ridhäst eller stridshäst. Personligen skulle jag vilja ha en feg häst som undviker fiender.

De borde dessutom ha snott en grej från Red Dead Redemption, där man kan vissla på dem så kommer det. Vore en extremt praktisk funktion att ha i Skyrim så länge hästen är i närheten.

Det går att ta sig fram mycket snabbare med häst, speciellt om man sprintar (galopp?) då det går att göra väldigt länge. Så gillar att rida, men irritationsmomenten är rätt stora.

Permalänk

På tal om fyrfota djur i Skyrim så har jag har aldrig skrattat så mycket som när jag såg en älg gåendes på stigen, det ser ju ut som att de går på styltor!

Här är lite mer problem med hästlogiken i Skyrim : http://www.youtube.com/watch?v=AWuEX8cE1Rg

Visa signatur

--//Don't Panic\\--

Permalänk

Det mest irriterande var nog när jag fick ner en drake sen tänkte jag hoppa över en liten stenbumling som landat på vägen...ack så dör hästfanskapet när den snuddar den lite grann.

Permalänk
Medlem

Köpte en häst, upptäckte att man inte kan kasta spells som clairvoyance sittandes på den och att den är högst marginellt snabbare än whirlwind + sprint till fots. Har aldrig klivit på den sedan dess och kommer knappast köpa någon mer om den inte är markant mycket snabbare än den från whiterun stables.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=awm6lNOpGq8 någon har "tuggat hans winky"

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk

Hoppas dom fixar hästarna i patchen. Håller med i allt trådskaparn sa.

Dock fattar jag inte vad du menar med galopp?? Kan man springa snabbt med hästen?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Buio:

Hästars beteende är knepigt.

De har också en onödigt ohemul vändradie (en smula irriterande när man till exempel precis har lyckats stanna framför ett stup).

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Hoppas dom fixar hästarna i patchen. Håller med i allt trådskaparn sa.

Dock fattar jag inte vad du menar med galopp?? Kan man springa snabbt med hästen?

Sprint är mappad till ALT som default. Om du håller inne sprint gåendes/på häst så springer/galopperar du, om det var det du menade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

De har också en onödigt ohemul vändradie (en smula irriterande när man till exempel precis har lyckats stanna framför ett stup).

Och det är tur det eftersom hästar är klumpiga på det sättet i verkligheten. Ska man ändra det ska man införa att man kan gå bakåt, snarare än att göra hästens svängradie till ett arkadspel.

Ser inte riktigt problemet med att det tar tid att hoppa av hästen heller. Det kräver ju sin tid och lite ska man väl behöva försaka för möjligheten att resa snabbare? Återigen känns det action-arkad om man ska tweaka sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Hoppas dom fixar hästarna i patchen. Håller med i allt trådskaparn sa.

Dock fattar jag inte vad du menar med galopp?? Kan man springa snabbt med hästen?

Samma knapp som sprint med gubbe, håll inne ALT.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Just det där med att kunna vissla på hästen hade inte varit dumt. Ibland så är hästen helt väck och går Rambo på saker och ting. En annan häst jag hade sprang i väg och skulle ta sig an en drake helt själv. Det slutade med att den dog.

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Skrivet av Jilted82:

Samma knapp som sprint med gubbe, håll inne ALT.

OKEJ! Tillåt mig att gapskratta HAAHAHAHAAH!!!! Elderscrolls fan spelat 100 tals timmar med Morrowind och massa timmar med Oblivion och 35 timmar Skyrim och har missat detta. Okej okej okej

Jag är en blandning av allt möjligt nu arg, glad, skrattfärdig osv osv.

Och nej jag trollar inte detta. Fan detta måste vara den största tabben jag någonsin gjort i ett spel

Förresten, vet någon vart man fick "lära" sig att ALT var springknappen. Ska besöka min lokala optiker imorgon och förklara denna historien för honom. Ska även ta en runda förbi psyket så dom får ta en titt på mig

Ännu en gång: HAHAHAAHAAHAHAAHAHAAHAHAAHA

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

35 timmar Skyrim och har missat detta. Okej okej okej

Jag hade länge missat att man kunde smaka på ingridienser i inventory för att lära sig vad de kan användas till (underlättar väldigt för Alchemy t.ex.). Nu är det lite lättare när jag vet om det.

Permalänk
Medlem

Tips för er som missat en massa uppenbara saker:

"Help"-menyn i spelet är ovanligt bra. Står en massa såna där saker som är för enkla för att upptäcka annars

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buio:

Jag hade länge missat att man kunde smaka på ingridienser i inventory för att lära sig vad de kan användas till (underlättar väldigt för Alchemy t.ex.). Nu är det lite lättare när jag vet om det.

.....ofan? Så då ändras ??????? som står på vartenda ingrediens man har?

Permalänk
Medlem

LOL, har gjort exakt samma tabbe. Fattade inte att man kunde sprinta med och utan häst förens typ 40 timmar in.

Visste inte häller att man kunde binda alla sina vapen och spells till 1,2,3,4 osv, inte häller att man kunde ha en favorites meny... fml skit jobbigt att behöva pausa alla strider för att trycka tab hela tiden och byta vapen.. -.-

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Skrivet av vikham:

LOL, har gjort exakt samma tabbe. Fattade inte att man kunde sprinta med och utan häst förens typ 40 timmar in.

Visste inte häller att man kunde binda alla sina vapen och spells till 1,2,3,4 osv, inte häller att man kunde ha en favorites meny... fml skit jobbigt att behöva pausa alla strider för att trycka tab hela tiden och byta vapen.. -.-

Haha fy fan dagens.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av Buio:

Jag hade länge missat att man kunde smaka på ingridienser i inventory för att lära sig vad de kan användas till (underlättar väldigt för Alchemy t.ex.). Nu är det lite lättare när jag vet om det.

Detta visste inte jag heller.

Skrivet av vikham:

LOL, har gjort exakt samma tabbe. Fattade inte att man kunde sprinta med och utan häst förens typ 40 timmar in.

Visste inte häller att man kunde binda alla sina vapen och spells till 1,2,3,4 osv, inte häller att man kunde ha en favorites meny... fml skit jobbigt att behöva pausa alla strider för att trycka tab hela tiden och byta vapen.. -.-

Hur bindar du till 1-4? Jag lyckas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Hur bindar du till 1-4? Jag lyckas inte.

Öppna favoritmenyn med Q och för markören till det du vill binda. När det är markerat är det bara att trycka på siffertangenten (1-9) du vill binda den till.

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

Öppna favoritmenyn med Q och för markören till det du vill binda. När det är markerat är det bara att trycka på siffertangenten (1-9) du vill binda den till.

Tack, blir att testa när man kommer hem ifrån jobbet. Att konstant behöva pausa för att byta vapen/magi har varit en nål i ögat på mig.

Permalänk
Medlem

Nämen jävlar. Denna tråden blev ju helt plötsligt ofantligt användbar Visste inget om de ovanstående sakerna

Att jag inte lyckats med alchemy kanske inte är så lustigt då!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk

jag tycker hästarna är helt meningslösa .. går lika fort att springa .. och fult att man inte kan använda pilbågen och svärd från hästen .. dom kunde kollat på hur mount&blade är

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

jag tycker hästarna är helt meningslösa .. går lika fort att springa .. och fult att man inte kan använda pilbågen och svärd från hästen .. dom kunde kollat på hur mount&blade är

Hästens bashastighet är klart snabbare än din egen. När man sprintar går det lika snabbt om man inte är nedtyngd av rustning, annars går det långsammare också. Så över längre sträckor är hästen definitivt snabbare, samt att du aldrig kommer in i en fight med låg stamina eftersom du inte utnyttjar din egen för att springa. Hästen är också bättre på att springa över bökig terräng.

Och det finns alltid något mer som kunde inkluderats i spel och man måste ju fatta att någon gång måste spelet anses färdigt för att släppas, annars blir det aldrig klart.

Permalänk

En fördel med våra förvirrade hästar är att man kan rida till närmsta stad med en jävla massa "overload" i prylar om man har varit i en dungeon.
Har du inget häst får man helt enkelt gå (been there, done that) till närmsta stad.

Permalänk

Vad jag fann väldigt komisk är hur en häst kan bestiga nästan vilket berg som helst. Testa att springa upp för en vinkel som är omkring 70 grader och hoppa. Lyckas det kommer du få se något utav det fulaste som finns i spelet. Annars kan ni kolla det här klipper och se lite roliga buggar ang. hästar
http://www.youtube.com/watch?v=HYbAtsSRgW8

Visa signatur

Spelar för tillfället Skyrim och BF3

Är aktiv på Youtube, Funnyjunk, Facebook och andra sociala medier.

DHW 2011 [X]

Permalänk
Medlem

Trevlig tråd fick lära mig massa nya saker här

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

God damn, har spelat oblivion i en massa timmar, skyrim oxå för den delen, OCH NU ser man att man kan sprinta oxå, detta var ett glatt besked, men ibland undrar jag om inte ignorance really is a blissxD

Visa signatur

SKÄRM: DELL: U2311H MUS: Logitech G500 TANGENTBORD: Microsoft SideWinder X6 Datorlös för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverickgoose:

En fördel med våra förvirrade hästar är att man kan rida till närmsta stad med en jävla massa "overload" i prylar om man har varit i en dungeon. Har du inget häst får man helt enkelt gå (been there, done that) till närmsta stad.

Fick också gå till en stad långt bort, ville inte kasta något. Var en annorlunda upplevelse.

Låter bra om man kan rida snabbt även med massa övervikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverickgoose:

En fördel med våra förvirrade hästar är att man kan rida till närmsta stad med en jävla massa "overload" i prylar om man har varit i en dungeon.
Har du inget häst får man helt enkelt gå (been there, done that) till närmsta stad.

Kan du inte använda kartan och klicka dig till närmaste stad?

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Beeos:

Kan du inte använda kartan och klicka dig till närmaste stad?

Inte om man bär för mycket.