Permalänk

HTPC I3 Budget

Hej,

Återvändande HTPC-användare här. Funderar på att bygga ihop ngt mellan 3-4000:- och ville gärna ha lite allmänna synpunkter. Bakgrunden är väl kortfattat att jag för ett par år sedan körde HTPC men tyckte till slut att det var lite lyx att ha ngt sådant stående bara för att se nån film nån gång i veckan. Så jag slaktade burken och gjorde om den till arbetsdator på annat håll. Men nu är jag uppenbarligen på det igen av flera anledningar. Dels att mediastreamer-vinkeln inte riktigt funkade fullt ut (har en WDTV Live) men också genombrottet för Play-tjänster och ny stor TV (och NAS) som gjort det hela lite mer aktuellt. Kanske lite enklare spel också, men ingen tyngdpunkt på detta.

Först tänkte jag givetvis på AMD Fusion och typ E-350 i någon form. En Zbox kanske, eller rent av en mer mångsidig netbook. Naivt trodde jag väl att man skulle klara sig ett par år på en sån burk. Men så upptäckte jag Hi10p härom dagen och begrep rätt så fort att Fusion/Atom-spåret kunde bli att kasta pengarna i sjön och att de faktiskt är extremt oprisvärda sett till prestanda (Xbitlabs). Efter det hamnade jag på I3 2120T-spåret där jag befinner mig idag.

Jag funderade iaf på att återanvända mitt gamla HTPC-chassi (Antec Aria, mATX, 300W), och kombinera lämpligt Mini-ITX-kort (ex Asus P8H67-I Deluxe B3) med 2100T/2120T och eventuellt lämpligt grafikkort (HIS Radeon HD6570) på lagom nivå. I framtiden byta chassi, SSD, byta till en PicoPSU och byta kylning på processorn. Bygger i ett mATX men använder delar som ska passa i framtida Mini-ITX.

Frågor:

(1) Vilket chipset ska man satsa på till I3? H67 eller Z68? Nu är ju inte överklockning aktuellt men eventuellt underklockning om man köper vanliga I3 2100/2120 (även om prisskillnaden är liten). Och sedan vill man ju ha Quick Sync att fungera även med diskret grafikkort. Eller ska man rent av lägga allt på is tills Ivy Bridge kommer? Kommer efterföljaren till 2120T vara bland de första som lanseras? Och kommer de isf att ha fixat 24p-buggen och fått Quick Sync att fungera lite bredare?

(2) När det gäller grafikkort, om det nu skulle vara nödvändigt pga 24p-buggen, så måste de ju vara relativt kompakt, billigt, passivt och ändå erbjuda en ordentlig uppgradering mot Intels HD Graphics 2000 etc. Och så får det ju inte gå på tvärs med ambitionerna att köra på PicoPSU, dvs 120W eller 150W (160W?) eller vilka storlekar som nu PicoPSU finns i. Förstod det som att det fanns någon mjukvara som kunde aktivera Quick Sync trots att man hade ett diskret kort som default (och Z68) men att det fungera dåligt med nvidia?

(3) UEFI och CIR. Fungerar det och har man någon nytta av dem? Gör UEFI någon skillnad i boot-tid?

(4) Några rekommendationer och råd angående PicoPSU-idéerna? Är de att lita på kvalitetsmässigt ex?

Permalänk
Medlem

2: Du vill inte ha Intels HD grafik för filmtittande.
Inte bara lider det av ingen 23.976, utan du får även betydligt sämre dekodning av filmer = kass bildkvalite.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

2: Du vill inte ha Intels HD grafik för filmtittande.
Inte bara lider det av ingen 23.976, utan du får även betydligt sämre dekodning av filmer = kass bildkvalite.

Jo, precis! Det är ju det som satte käppar i hjulet för hela idén. Dekodningen vet jag iofs inget om, men 24p-buggen är ju oförlåtlig. Synd för förstahandsvalet är ju en processor med inbyggd grafik.

Dock såg jag att Intel hade släppt någon 24p-fix, nytt bios som gjorde problemet mindre synligt iaf ... till sina egna moderkort åtminstone?
http://www.missingremote.com/news/2011-07-26/24p-works-intel-...

Annars Googlade jag precis och det verkar ju som om Sandy Bridge med UAC av ger i vart fall samma kvalité som Nivida/AMD.
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1333324&highl...

Nu är det väl dock så att jag skulle vilja ha lite bättre 3D-prestanda så även om jag får 24p att fungera så blir det kanske ett separat kort på sikt.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd! Var själv inne på o bygga Fusion HTPC men eftersom det även kliar lite för kommande D3 så ser Core i3-2100T som något som säkert passar bättre!

Ska följa tråden och se hur ditt paket slutar

Permalänk
Medlem

Tillåt mig tjata lite:
Intel HD graphics är -inte- lämpat för filmtittande !
Jag upgraderade min "vid-sidan-av" dator från ett E35M1 till H67 med i3 2120T (E-350 orkar inte riktigt med att köra backuper, torrents etc)
Och märkte omedelbart hur mycket sämre den visar filmer.
Inte nog med att det ser ut som man slagit på 16 bit färgdjup, utan man får även en hel massa blocking även med SD material.
För mitt användande så spelar det mindre roll (har ju en dedikerad HTPC), men ska den primärt användas för filmtittande så -måste- man ha en annan grafiklösning !

i3'an är f.ö en jäkligt bra CPU, och moderkortet jag köpte (ASUS P8H67-I) är även det suvveränt.
Det är bara grafikdelen som är i klass med ett Rage pro från 1998.

Permalänk
Medlem

Jag kör en av mina skärmar på inbyggda grafikkortet från min 2500k och jag har inte stött på några av de problem som ni säger ska finnas. (och ja hårdvarudekoding ska vara aktiverat ..)

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Jag kör en av mina skärmar på inbyggda grafikkortet från min 2500k och jag har inte stött på några av de problem som ni säger ska finnas. (och ja hårdvarudekoding ska vara aktiverat ..)

2500 k har bättre integrerat dessutom har du ett annat grafikkort installerat och det används nog samtidigt med det integrerade för lite såna saker

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

köp whatever å kasta ett billigt diskret kort för å steppa runt bildfrekvens problemen finns passivt kylda om ljudnivå är ett problem.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem

Har jag missat nått du skrivit elr har du någon speciell anledning till att inte köra på Llano?

Mvh Abbe

Permalänk
Medlem

Jag sitter och fingrar på köpknappen för följande komponenter:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=635944&view=m

Kanske kan vara något?

Jag tänkte slänga in xbmc eller boxee i en vmware för mediauppspelning och nyttja WHS för övriga serveruppgifter. Jag tänkte dessutom bygga mitt eget chassi i trä för att servern ska få plats i tv-bänken.

Simma lugnt!

Visa signatur

ASUS UX-32VD
ESXI-server med 3 "fasta" VM + ett antal test-VMs
HP EX-470 MOD(2Gb RAM, AMD LE-1640, 1Tb WD Green 32Mb) Krashad...
Mini-ITX-server(LAMP+filserver) Egen design

Permalänk
Skrivet av abbe_93:

Har jag missat nått du skrivit elr har du någon speciell anledning till att inte köra på Llano?

Nej, du har inte missat något Jag hade ärligt talat ingen koll på Llano. Men jag får undersöka det ytterligare. Tack för tipset!

IGP-delen i Llano verkar ju helt klart ok och kommer ju spara ett par hundra jämfört med att köpa något separat kort. Samtidigt verkar ju I3 mer strömsnål, men det spelar ju ingen roll om man ändå blir tvungen att sätta in ett extra grafikkort för att kompensera för I3:ans klena grafikdel och dåliga 24p-hantering. Och gör man det så blir man ju i praktiken av med fördelen med Quick Sync så .... Synd att Llano verkar följa AMD:s tradition av lite trist CPU-prestanda bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornhallberg:

Nej, du har inte missat något Jag hade ärligt talat ingen koll på Llano. Men jag får undersöka det ytterligare. Tack för tipset!

IGP-delen i Llano verkar ju helt klart ok och kommer ju spara ett par hundra jämfört med att köpa något separat kort. Samtidigt verkar ju I3 mer strömsnål, men det spelar ju ingen roll om man ändå blir tvungen att sätta in ett extra grafikkort för att kompensera för I3:ans klena grafikdel och dåliga 24p-hantering. Och gör man det så blir man ju i praktiken av med fördelen med Quick Sync så .... Synd att Llano verkar följa AMD:s tradition av lite trist CPU-prestanda bara.

Håller med om att den har lite tråkig cpu-prestanda, men till HTPC är den egentligen perfekt. Men kör på i3:an om du känner att du behöver mer singeltrådad prestanda. Skiljer ju inte så mycket i pris i slutändan så spelar inte så stor roll vad du väljer

Permalänk

Vilket moderkort är bästa valet just nu då?
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s78846420&o=lokal_rank#...
Har läst de tester som finns på nätet av olika modeller men blir ändå inte klok. Hade tänkt UEFI iaf och ett bra pris. Ett krav är ju att man kan sänka spänningen / klocka ned på en 2100 om man nu väljer den framför 2100T-modellen.

Är det värt att satsa på ett kort med Z68? Fungerar det i praktiken med diskret grafikkort och quick sync med Virtu? Finns det någon annan anledning i ett HTPC-bygge att gå på nåt annat än H67?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornhallberg:

Nej, du har inte missat något Jag hade ärligt talat ingen koll på Llano. Men jag får undersöka det ytterligare. Tack för tipset!

IGP-delen i Llano verkar ju helt klart ok och kommer ju spara ett par hundra jämfört med att köpa något separat kort. Samtidigt verkar ju I3 mer strömsnål, men det spelar ju ingen roll om man ändå blir tvungen att sätta in ett extra grafikkort för att kompensera för I3:ans klena grafikdel och dåliga 24p-hantering. Och gör man det så blir man ju i praktiken av med fördelen med Quick Sync så .... Synd att Llano verkar följa AMD:s tradition av lite trist CPU-prestanda bara.

Llano är ju till för det här.

När man tittar på prestanda måste man ju tänka på relevant prestanda.

Annars Atom med ett trevligt kort till.

Permalänk
Medlem

Intel har ju i3 2105 med HD3000-grafikkrets (samma som i i5 2500K och i7 2600K).

TDP stiger ju då till 65W, men skulle man inte kunna få ner strömförbrukningen genom att undervolta och klocka ner processorn?

Menar ni att Atom presterar bättre vid film-dekodning än i3 2100T?
Min Atom har ju ett par år på nacken, men pallar inte alltid film i HD-kvalitet, därför är jag intresserad av att byta upp mig.

Edit: Såg att man behöver ett trevlig kort till.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Llano är ju till för det här.

När man tittar på prestanda måste man ju tänka på relevant prestanda.

Annars Atom med ett trevligt kort till.

Skrivet av Dava:

Intel har ju i3 2105 med HD3000-grafikkrets (samma som i i5 2500K och i7 2600K).

Ja, men jag är ute efter lite bättre prestanda (iaf på sikt) än vad Llano ger grafikmässigt. Jag tror knappast jag kommer nöja mig med någon inbyggd grafik, HD3000 har ju inte en suck mot Llano och Llano är ju inte särskilt bra. Om pris inte är ett problem så måste ju I3 2100 + grafiikkort ge den bästa allroundprestandan. Visst, Llano och I3 i ett jämförbart system har ju ungefär samma idle-förbrukning. Men då är det ju underförstått att man inte ska belasta processorn, för isf syns Llanos ineffektivitet rätt tydligt. För att inte tala om usla prestanda. Sen tänker jag att ett diskret grafikkort av rätt typ drar kanske 10 W idle för sig självt. Om det är acceptabelt vet jag inte än. Det kan ju till och med hända att jag sätter i ett gaming-kort och skiter i PicoPSU och allt det där. Poängen är att Llano verkar vara en lösning för den som är nöjd med dess grafik, behöver precis så mycket, och aldrig kommer att uppgradera till någon riktig prestanda. Man kan ju lika gärna se det som att Llano fortfarande inte kommer upp till "spelbarhet" och därmed kan man lägga ned spel-ambitionerna och köra på HD2000.

Ingen har ju lyckats motivera varför Intels grafik skulle vara så dålig för HTPC än? Och vad gäller 24p så ... som påpekats ...
Let's set this straight - No one can do 24p consistently well
Isf så ska man ju hitta ett kort som klarar 24p ned till sista decimalen.

Atom/Zacate är inte aktuellt för mig. Jag vill ha en lösning som är framtidssäker och håller när DXVA-stödet sviker. Det ska gå att köra Hi10p, 1080p i 60fps etc. Och fungera i lite lättare spel.

Men frågan var nu alltså moderkort för 1155-sockeln, Mini-ITX .. ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornhallberg:

Ja, men jag är ute efter lite bättre prestanda (iaf på sikt) än vad Llano ger grafikmässigt. Jag tror knappast jag kommer nöja mig med någon inbyggd grafik, HD3000 har ju inte en suck mot Llano och Llano är ju inte särskilt bra. Om pris inte är ett problem så måste ju I3 2100 + grafiikkort ge den bästa allroundprestandan. Visst, Llano och I3 i ett jämförbart system har ju ungefär samma idle-förbrukning. Men då är det ju underförstått att man inte ska belasta processorn, för isf syns Llanos ineffektivitet rätt tydligt. För att inte tala om usla prestanda. Sen tänker jag att ett diskret grafikkort av rätt typ drar kanske 10 W idle för sig självt. Om det är acceptabelt vet jag inte än. Det kan ju till och med hända att jag sätter i ett gaming-kort och skiter i PicoPSU och allt det där. Poängen är att Llano verkar vara en lösning för den som är nöjd med dess grafik, behöver precis så mycket, och aldrig kommer att uppgradera till någon riktig prestanda. Man kan ju lika gärna se det som att Llano fortfarande inte kommer upp till "spelbarhet" och därmed kan man lägga ned spel-ambitionerna och köra på HD2000.

Ingen har ju lyckats motivera varför Intels grafik skulle vara så dålig för HTPC än? Och vad gäller 24p så ... som påpekats ...
Let's set this straight - No one can do 24p consistently well
Isf så ska man ju hitta ett kort som klarar 24p ned till sista decimalen.

Atom/Zacate är inte aktuellt för mig. Jag vill ha en lösning som är framtidssäker och håller när DXVA-stödet sviker. Det ska gå att köra Hi10p, 1080p i 60fps etc. Och fungera i lite lättare spel.

Men frågan var nu alltså moderkort för 1155-sockeln, Mini-ITX .. ?

Du kanske rent av vill ha en 2500K? Den kan du ju sänka spänningen på och klocka ner. Låter inte riktigt som att det är en HTPC du är ute efter.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Du kanske rent av vill ha en 2500K? Den kan du ju sänka spänningen på och klocka ner. Låter inte riktigt som att det är en HTPC du är ute efter.

Allt är ju relativt. Med en sån processor skall man ju nästan ha ett grafikkort som matchar också (1500 spänn+) och då har man ju byggt en helt vanlig dator till ett helt vanligt pris.

Vad jag är ute efter är definitivt en HTPC, men min erfarenhet av min förra burk (då med E8400 tror jag det var) var att det var för mycket pengar bundna i en pryl som inte gjorde så mycket. Speciellt inte efter att jag skaffade mig en NAS som tankade både torrents och usenet. Jag tycker det är en svår dragkamp det där, hitta den rätta balansen så att man faktiskt kan göra något mer med datorn ... såsom att spela ex. Tänkte att det kanske kunde vara kul att utnyttja en stor TV till något mer. Har ju inga spelkonsoller eller sånt dravel och sitter på en 19'' CRT annars så det kändes som det fanns en liten nisch där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornhallberg:

Allt är ju relativt. Med en sån processor skall man ju nästan ha ett grafikkort som matchar också (1500 spänn+) och då har man ju byggt en helt vanlig dator till ett helt vanligt pris.

Vad jag är ute efter är definitivt en HTPC, men min erfarenhet av min förra burk (då med E8400 tror jag det var) var att det var för mycket pengar bundna i en pryl som inte gjorde så mycket. Speciellt inte efter att jag skaffade mig en NAS som tankade både torrents och usenet. Jag tycker det är en svår dragkamp det där, hitta den rätta balansen så att man faktiskt kan göra något mer med datorn ... såsom att spela ex. Tänkte att det kanske kunde vara kul att utnyttja en stor TV till något mer. Har ju inga spelkonsoller eller sånt dravel och sitter på en 19'' CRT annars så det kändes som det fanns en liten nisch där.

Tja, du lär ju bestämma vad du verkligen vill att den ska göra. För att få en strömsnål & tyst HTPC som går bra att spela på, utan att det kostar.. det låter svårt.

Men jag förstår grejen, knepig avvägning.

Permalänk

Med risk för att verka tjatig ... Vilket moderkort är bästa valet just nu då?
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s78846420&o=lokal_rank#...
Krav: UEFI och ett bra pris. Ska gå att sänka spänningen / klocka ned en I3 2100. Måste det till ett Z68 eller finns det nåt H67 som fungerar? Gärna under 1000-lappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornhallberg:

Med risk för att verka tjatig ... Vilket moderkort är bästa valet just nu då?
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s78846420&o=lokal_rank#...
Krav: UEFI och ett bra pris. Ska gå att sänka spänningen / klocka ned en I3 2100. Måste det till ett Z68 eller finns det nåt H67 som fungerar? Gärna under 1000-lappen.

i3 2100 går väl inte att klocka öht? Man måste upp till i5 för att ha turbo. Sedan är det bara K-modeller som kan klockas.

Permalänk

Jag skulle gå på intel, och en vanlig i3 2100 undervoltat (har två sådana hemma, kanonprocessor, går svalt med), fusion blir för trött till allt annat utom surf/film.

Greja ett separat grafikkort (det lär du ha ändå om du skall spela), så är problemet med 24p-buggen borta - fast så jäkla kass är inte i3:ans grafikdel, den är tvärtom klart oväntat bra...med undantag för att 24p buggar (men det drabbar ju bara dig om din tv kirrar 1080/24 och kör med en spelare som fixar att ställa om refreshen på tv:n...).

Men att säga att core i3:an är oduglig för film, är att överdriva (dock har jag en fusionburk i vardagsrummet).

/J

Permalänk
Medlem

Jag har en Intel I3 2100T i min HTPC och kör grafiken genom den.
Har inte funnit några problem med att kolla film på den.
720p, 1080i, 1080p tar den utan problem för min del. Jag kanske inte är så kräsen, vad vet jag...?
Du kan gå på länken i min signatur för att se hur min HTPC är. Kostade runt 5000kr

Permalänk
Skrivet av SecretAgentMan:

Jag skulle gå på intel, och en vanlig i3 2100 undervoltat (har två sådana hemma, kanonprocessor, går svalt med), fusion blir för trött till allt annat utom surf/film.

Ja jag tänkte också på Intels kort, typ DH67CFB3, men går det verkligen att undervolta med det kortet? Vilka kort har du?

Permalänk
Skrivet av bjornhallberg:

Ja jag tänkte också på Intels kort, typ DH67CFB3, men går det verkligen att undervolta med det kortet? Vilka kort har du?

I min egen surf/spelburk kör jag med ett asus p8z68-kort, fullsize atx s.a.s. I servern sitter det ett asus p8h67 (med en core i3 2100, icke T), har inte sneglat på undervolt, den går tyst med stockfläkt i ett litet Fractal Array R2 knökfullt med disk och i ett trångt utrymme, så frågan är om du behöver undervolta med, få på en tyst kylning på den så är du safe.

Rapp cpu är det, spöar min gamla överklockade Q6600 i de flesta situationer i min egna lilla burk.

Permalänk
Skrivet av SecretAgentMan:

I min egen surf/spelburk kör jag med ett asus p8z68-kort, fullsize atx s.a.s. I servern sitter det ett asus p8h67 (med en core i3 2100, icke T), har inte sneglat på undervolt, den går tyst med stockfläkt i ett litet Fractal Array R2 knökfullt med disk och i ett trångt utrymme, så frågan är om du behöver undervolta med, få på en tyst kylning på den så är du safe.

Rapp cpu är det, spöar min gamla överklockade Q6600 i de flesta situationer i min egna lilla burk.

Nej, jag börjar fundera också på om det är värt besväret att vara watt-jägare. Det skiljer inte speciellt mycket på 2100 och 2100T såg jag:
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core-i5-2500t-23...
Blir ju nästan lite extremt när man i nästa andetag överväger att köpa ett diskret grafikkort till och med. Kommer ju att göra inköp av moderkort klart lättare också. Tack för de tipsen!

Har också Q6600 och blev lite paff när jag såg hur mycket snabbare I3 2100 var i vissa benchmarks sett till energiförbrukning.

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag är förvirrad. Är det här en HTPC eller en spelburk eller en allt-i-alloburk?
Att du antyder att Llanos grafik är för klen och vill ha en separat lösning (som då även är starkare än vad Llano erbjuder) antyder om att du vill mer än att ha den som en mediaburk. Även om Llano genererar för mycket värme och drar för mycket min smak för att vara intressant, så låter det som en perfekt plattform för dig med vad du skrivit hittills.
En HTPC behöver inte ha en GTX 580 för att spela upp film i 1080p. En Llano är mer än bra nog.

Skrivet av lorgix:

Sedan är det bara K-modeller som kan klockas.

Vanlig missuppfattning. Alla Sandy Bridge core i-processorer förutom i3or kan klockas uppåt. Nedåt har jag undersökt för dåligt för att uttala mig om i3or, men det ska gå med båd' i5or och i7or.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornhallberg:

Ja jag tänkte också på Intels kort, typ DH67CFB3, men går det verkligen att undervolta med det kortet? Vilka kort har du?

På Intels kort kan man nästan aldrig ställa in något och kvaliteten är sådär. Köp ASRock Mini-ITX istället, fungerar fint för mig.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Vanlig missuppfattning. Alla Sandy Bridge core i-processorer förutom i3or kan klockas uppåt. Nedåt har jag undersökt för dåligt för att uttala mig om i3or, men det ska gå med båd' i5or och i7or.

Hmm... så vad är skillnaden mellan K och övriga då menar du?

Permalänk
Skrivet av Tigerhamster:

Jag måste säga att jag är förvirrad. Är det här en HTPC eller en spelburk eller en allt-i-alloburk?

Ja det är väl jag i ett nötskal Orimliga krav och svårt att bestämma sig när man konfronteras med den bistra verkligheten. Vill ha allt men inte betala för det.

Vänta bara tills det kör ihop sig och prylarna inte passar i det gamla Antec Aria-chassi jag sniket tänkte använda

Det lutar nog åt att jag skiter i allt vad spel heter och chansar på den inbyggda grafiken i SB. Med UAC av så verkar den ok.