Frågor ang mediaextenders/HTPC

Permalänk
Medlem

Frågor ang mediaextenders/HTPC

Hej,
Jag vill digitalisera mitt hem och behöver lite hjälp.

Jag har:
3x tvn med hdmi ingång
1 ljudsystem
1 trådlöst nätverk
1x stationär dator
2x bärbara

Jag vill ha:
- Central lagringsserver där jag kan lägga alla filmer/dokument/bilder osv och som kan nås ifrån hela nätverket.
- 2x tunna klienter som ska användas enbast för att kunna streama film ifrån servern till 2 olika tvn i olika rum. (dvs jag vill kunna kolla på en film i sovrummet och en annan i vardagsrummet, helst trådlöst men wired går också)
- Någon slags media center (inte säker på vad det inenbär med detta dock) där jag kan koppla in mitt ljudsystem och största tv för att kunna streama HD film med 5.1 ljud.

Budget: ~10 000 men förhandlingsbart.

Skulle en NAS (förslag på bra?) + 2x Boxee + <bra media center> ge mig det jag vill ha? Tips på hårdvara?

Permalänk
Medlem

Hej Xepp.

Detta låter som ett spännande projekt.

Jag skulle personligen köra på en server istället för en NAS då du kan stoppa in bra många flera diskar i en server.
Och om du skulle vilja utöka din centrala lagring med någon typ av tjänst som torrent ner laddning så är det mycket lättare med en server.
Naturligtvis kan du köpa en NAS med plats för många diskar men priset brukar ofta springa iväg ganska snabbt på sådana.
Jag köpte nyligen en server som jag kör linux på. Tog ett billigt asrock kort med den billigaste i3 cpu och 4 GB ram.
Satte in det i ett chassi som tar 6 diskar and we are good to go.
Se till att moderkortet har många sata plattser och gärna ett inbyggt grafik kort så slipper du ta en PCI plats för detta.
Den rullar mycket bra på senaste Ubuntu och kostade inte mera än 4-5k.
Jag äger ej själv en Boxee box men kör XBMC-live på två nettops som har ION chipset.
Dom kan spela 1080p utan problem och kostar ca 3k styck.

Jag har valt att lägga lite mera pengar på alla mina delar så att jag kan utöka med annan programvara vid ett senare tillfälle.
Dvs. en riktigt htpc vs boxee box och en server vs en NAS.

Kör linux rakt igenom och är riktigt nöjd.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cribbe:

Hej Xepp.

Detta låter som ett spännande projekt.

Jag skulle personligen köra på en server istället för en NAS då du kan stoppa in bra många flera diskar i en server.
Och om du skulle vilja utöka din centrala lagring med någon typ av tjänst som torrent ner laddning så är det mycket lättare med en server.
Naturligtvis kan du köpa en NAS med plats för många diskar men priset brukar ofta springa iväg ganska snabbt på sådana.
Jag köpte nyligen en server som jag kör linux på. Tog ett billigt asrock kort med den billigaste i3 cpu och 4 GB ram.
Satte in det i ett chassi som tar 6 diskar and we are good to go.
Se till att moderkortet har många sata plattser och gärna ett inbyggt grafik kort så slipper du ta en PCI plats för detta.
Den rullar mycket bra på senaste Ubuntu och kostade inte mera än 4-5k.
Jag äger ej själv en Boxee box men kör XBMC-live på två nettops som har ION chipset.
Dom kan spela 1080p utan problem och kostar ca 3k styck.

Jag har valt att lägga lite mera pengar på alla mina delar så att jag kan utöka med annan programvara vid ett senare tillfälle.
Dvs. en riktigt htpc vs boxee box och en server vs en NAS.

Kör linux rakt igenom och är riktigt nöjd.

Tack för svar!
Inte säker på skillnaden mellan en NAS och en server men låter som en server jag ska ha. Om jag sätter in ett skapligt ljudkort i den så borde jag kunna koppla den direkt till datorn via HDMI + lämplig ljudkabel för 5.1 till ljudsystemet?
Vad blir skillnaden då mot en HTPC?
Vad är skillnaden mellan att köra Boxee (såg någon på prisjakt för ~1k) och nettops?

Har du direkta förslag på hårdvara? Köper gärna färdiga paket då jag kan för lite för att sätta ihop det själv.

Permalänk
Medlem

NAS är en färdigbygd lösning för lagring av filer på ett nätverk.
Dom är lättare att sätta upp men har oftast ett begränsat användningsområde.
En server är en fullfjädrad dator som du installerar mjukvara på för att dela filer över nätverk.
Då det är en helt dator kan du köra vilka program du vill på den vilket du oftast ej kan göra på en NAS.

Servern kommer i ditt fall endast att dela filmer på nätverket och kommer ej att vara kopplad till någon tv eller förstärkare.
Detta kommer din htpc eller Boxee boxatt göra. Boxee box kan också spela 1080p och ge ut 5.1 ljud.
En nettop är också en typ av dator som har ganska begränsad prestanda vilket gör att dom drar mindre ström och är svalare.

Jag är lite osäker på hur mycket du kan om datorer så i ditt fall kanske en enkel NAS och två Boxee box är det bästa.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Medlem

Jag kan väl en del om datorer i alla fall.
Så för att summera, det jag behöver är:
1x server för lagring
1x tunn htpc klient för 5.1 ljud/hd streaming till stora tvn
2x boxee box för streaming till de två mindre tv-apparaterna. (typ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=732165)

Permalänk
Medlem

Ok då kör vi.

Först. Vad vill du köra för OS på din server. Linux eller Windows?
Varför vill du ha en htpc till din stora tv och 2 boxee till dom andra?
Hur har du kopplat din stora tv om man bara ser till ljud. Reciever?

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Medlem

Spelar nog ingen roll. Kan väl Windows bäst men vill gärna lära mig Linux och har ett gäng bekanta/kollegor som är mycket erfarna i Linux.
Jag tänkte mig att jag behöver htcp för att kunna få ut 5.1 ljud till mitt ljudsystem.
Jag har bara analoga kablar (röd+vit) till tvn idag. Antar att det är ganska waste men har bara tidigare haft det ihop kopplat med datorn via 3.5mm sladd (har inget ljudkort än). Så i princip har jag kör 2.1 ljud fast med 4 högtalare + subwof.

Jag tänkte boxee till de andra eftersom jag tänkte placera servern/NAS:en i vardagsrummet, nära tvn och de andra tv sitter i 2 andra rum. Kan jag på något sätt köra någon liten klient (htpc) vid stora tvn med bibehållet ljud så jag kan ha servern på undangömd plats vore det ju toppen.

Permalänk
Medlem

Satte ihop en lagom bra server åt dig på Inet.
Vänta gärna på input från andra här på sweclockers också.
Notera att jag inte valt några diskar då priserna är väldigt konstiga just nu.

Ang. 5.1 ljud så kan Boxee box också köra ut det via HDMI eller optiskt S/PDIF.
Jag ser ingen anledning till att inte köra tre likadana boxar då funktionerna och fjärrkontrollerna skiljer sig åt mellan Boxee box och en HTPC med t.ex XBMC.
Man vill inte behöva lära frugan allt för mycket.

Sedan tycker jag att du ska prova själv att lägga in senaste Ubuntu och se om du kan få till fildelning. Det finns lite olika sätt du kan göra det på men det finns en bra guide på Ubuntus hemsida.
Värt att tänka på är att du gärna bör sätta fast IP på din server. Detta finns det också en guide på.
Det går bra att köra deras desktop version då det är trevligt för en ovan linux människa att ha ett GUI.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Medlem

Shit va schysst!
Så det jag måste göra i princip är införskaffa denna server + diskar och fixa 3x Boxee box. Sedan installera Ubuntu och sätta upp det. Det klarar jag nog.

Finns det några funktioner jag missar genom att köra såhär?

Skulle du rekommendera typ 4x 2TB diskar? Eller behöver jag en liten snabb SSD för att köra ubuntu på?

Permalänk
Medlem

Annars kan du ju plocka in Windows Home Server 2011 i datorn - kostar under 500pix och ger dig bra funktionalitet mot de andra datorerna, plus att du kan komma åt allt utifrån nätet också - samt trevliga automatiska backupper - kör själv med WHS2011-lösning och det funkar utmärkt.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Annars kan du ju plocka in Windows Home Server 2011 i datorn - kostar under 500pix och ger dig bra funktionalitet mot de andra datorerna, plus att du kan komma åt allt utifrån nätet också - samt trevliga automatiska backupper - kör själv med WHS2011-lösning och det funkar utmärkt.

Man borde väl kunna komma åt en linus server utifrån nätet också? Kommer man åt ifrån min Samsung Galaxy S2?

Permalänk
Medlem

Det går att fixa så att du kommer åt Linux servern utifrån också. Dock inte lika lätt men det går.
WHS2011 är också ett bra alternativ som jag faktiskt hade glömt bort.
Du behöver inte köra SSD för linux men det kan vara smart att ha det installerat på en egen disk.
Jag kör faktiskt själv med en SSD som systemdisk på min server men då har jag lite andra saker som tvserver och mysql som jag gärna vill ha bra prestanda på.

Du missar inget på din server men det skulle vara om du vill köra spel eller andra program så kan du inte det på Boxee.
Ska du bara titta på film/bilder/musik och surfa så duger Boxee bra.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xepp:

Man borde väl kunna komma åt en linus server utifrån nätet också? Kommer man åt ifrån min Samsung Galaxy S2?

Jovisst går det - men det är nog lättare att få allt att funka med en WHS2011 om man är helt ny på linux. Jag streamar till min SGS2 från WHS2011 dagligen - just nu faktiskt

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xepp:

Skulle en NAS (förslag på bra?) + 2x Boxee + <bra media center> ge mig det jag vill ha? Tips på hårdvara?

Tycker man krånglar till det onödigt mycket för att uppnå det du efterfrågar. Köp en NAS och två mediaspelare som du själv föreslår.
Jag kör själv Synology DS-411+II och A.C.Ryan för att uppnå samma sak. NAS finns från c:a 1000kr och upp beroende på lagringsutrymme. Mediaspelarn kostar c:a 1000kr. Du kan komma undan med c:a 3000kr klappat och klart. Nu har du 7000kr kvar som du kan antingen investera i en större/biffigare NAS och annat roligt.
I denna uppsättning får du inga tunna klienter, men behöver du det?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Tycker man krånglar till det onödigt mycket för att uppnå det du efterfrågar. Köp en NAS och två mediaspelare som du själv föreslår.
Jag kör själv Synology DS-411+II och A.C.Ryan för att uppnå samma sak. NAS finns från c:a 1000kr och upp beroende på lagringsutrymme. Mediaspelarn kostar c:a 1000kr. Du kan komma undan med c:a 3000kr klappat och klart. Nu har du 7000kr kvar som du kan antingen investera i en större/biffigare NAS och annat roligt.
I denna uppsättning får du inga tunna klienter, men behöver du det?

Anledningen jag ville ha tunna klienter var mest priset och eventuellt storleken då dessa brukar vara mindre, typ något man kan gömma bakom en plattv som sitter på väggen.

Sneglat också på en NAS eftersom det verkar väldigt enkelt. Är en A.C. Ryan samma som Bozee box?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xepp:

Anledningen jag ville ha tunna klienter var mest priset och eventuellt storleken då dessa brukar vara mindre, typ något man kan gömma bakom en plattv som sitter på väggen.

Sneglat också på en NAS eftersom det verkar väldigt enkelt. Är en A.C. Ryan samma som Bozee box?

Båda är mediaspelare ja. Har inte koll på exakt vilka funktioner som skiljer dem åt men vet att Boxee inte stödjer IDX/SUB (undertexter i VOB-filer) som jag har som krav.

http://www.boxee.tv/
http://www.playonhd.com/se/?upn=products&subpage=playonhdmini
http://www.synology.com/products/product.php?product_name=DS4...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cribbe:

Satte ihop en lagom bra server åt dig på Inet.
Vänta gärna på input från andra här på sweclockers också.
Notera att jag inte valt några diskar då priserna är väldigt konstiga just nu.

Ang. 5.1 ljud så kan Boxee box också köra ut det via HDMI eller optiskt S/PDIF.
Jag ser ingen anledning till att inte köra tre likadana boxar då funktionerna och fjärrkontrollerna skiljer sig åt mellan Boxee box och en HTPC med t.ex XBMC.
Man vill inte behöva lära frugan allt för mycket.

Sedan tycker jag att du ska prova själv att lägga in senaste Ubuntu och se om du kan få till fildelning. Det finns lite olika sätt du kan göra det på men det finns en bra guide på Ubuntus hemsida.
Värt att tänka på är att du gärna bör sätta fast IP på din server. Detta finns det också en guide på.
Det går bra att köra deras desktop version då det är trevligt för en ovan linux människa att ha ett GUI.

Jag hade också satsat på en liten server som denna, om man nu vill kunna göra lite mer. Dock så kan man på många NAS köra även t.ex mySQL och torrentklienter och annat.
Processorn hade jag istället valt denna http://www.inet.se/artikel/5310011/intel-core-i3-2120t-2-6ghz-low-power som har lägre strömförbrukning.
Själv kör jag med en Atom D510-baserad lösning och Windows Home server v1 vilket räcker för mina behov.