Vad ska jag satsa på? Ny CPU eller GPU

Permalänk
Medlem

Vad ska jag satsa på? Ny CPU eller GPU

Hej!

Jag har lite funderingar om vad jag ska satsa på. Jag har idag ett Asus Maximum Formula och en Intel Q8200@2.3Ghz. Till det sitter jag på ett Sapphire HD4830kort och 2 Gb DDR2Ram.

Vad är viktigast för mig för att kunna spela främst Skyrim och få det att flyta?

* En Intel i5 2500k och ett nytt moderkort/minnen
* Ett mycket bättre grafikkort, typ ett HD6950?

Jag kan inte köpa allt på en gång utan får köpa lite i taget. Är det smartast att köpa CPU/MoBo nu och vänta på att priset på 6950 sjunker, vilket det lär göra i vår?

Tacksam för snabba svar!

Visa signatur

Asus Maximum Formula // Intel Q8200@2.8 gHz // Thermaltake Macho HR-02 // MSI HD Radeon 6950 2gb Twin Frozr III // 2 gb corsair dominator 5-5-5-15 800mHz // Corsair CXV2 500W // 2 x 500gb 7200RPMdiskar // 1 x 1 Tb 7200 RPMdisk

Permalänk
Medlem

GPU´n och köpt till mera RAM och klocka CPU´n=)

Visa signatur

"As they fall asleep,
Will robots dream of electric sheep?"

Permalänk

hade också köpt ny gpu istället för cpu

Permalänk
Medlem

Skaffa ny GPU nu, och lugna dig med CPUn och allt det där.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av OWNEG:

GPU´n och köpt till mera RAM och klocka CPU´n=)

Men är det inte svårt att överklocka Q8200? Jag har köpt så jag kommer ha 4Gb DDR2 Ram, dessa minnen: http://www.dustinhome.se/product/5010316145.

Visa signatur

Asus Maximum Formula // Intel Q8200@2.8 gHz // Thermaltake Macho HR-02 // MSI HD Radeon 6950 2gb Twin Frozr III // 2 gb corsair dominator 5-5-5-15 800mHz // Corsair CXV2 500W // 2 x 500gb 7200RPMdiskar // 1 x 1 Tb 7200 RPMdisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Skaffa ny GPU nu, och lugna dig med CPUn och allt det där.

Haha, okej. Vad rekommenderar ni till ett 500W nätagg då? 6950? Isåfall vilket? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=646715 Det här kanske?

Visa signatur

Asus Maximum Formula // Intel Q8200@2.8 gHz // Thermaltake Macho HR-02 // MSI HD Radeon 6950 2gb Twin Frozr III // 2 gb corsair dominator 5-5-5-15 800mHz // Corsair CXV2 500W // 2 x 500gb 7200RPMdiskar // 1 x 1 Tb 7200 RPMdisk

Permalänk
Medlem

7xxx serien kommer ju "snart", kan vara värt att vänta på. Hur lång tid tar det innan du gör din nästa uppgradering?
Ett annat alternativ hade varit att köpa ett begagnat grafikkort, 5770/gtx 460 och invänta 7xxx serien.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av frenger:

Hej!

Jag har lite funderingar om vad jag ska satsa på. Jag har idag ett Asus Maximum Formula och en Intel Q8200@2.3Ghz. Till det sitter jag på ett Sapphire HD4830kort och 2 Gb DDR2Ram.

Vad är viktigast för mig för att kunna spela främst Skyrim och få det att flyta?

* En Intel i5 2500k och ett nytt moderkort/minnen
* Ett mycket bättre grafikkort, typ ett HD6950?

Jag kan inte köpa allt på en gång utan får köpa lite i taget. Är det smartast att köpa CPU/MoBo nu och vänta på att priset på 6950 sjunker, vilket det lär göra i vår?

Tacksam för snabba svar!

tror du inte kommer hitta några nya 6950 till våren... kommer vara svårt iaf

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av frenger:

Men är det inte svårt att överklocka Q8200? Jag har köpt så jag kommer ha 4Gb DDR2 Ram, dessa minnen: http://www.dustinhome.se/product/5010316145.

Det ska inte vara svårare än att klocka någon annan, rekommenderas starkt att du gör det dock! Håll koll på temperaturerna bara

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av frenger:

Haha, okej. Vad rekommenderar ni till ett 500W nätagg då? 6950? Isåfall vilket? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=646715 Det här kanske?

http://cdon.se/hemelektronik/xfx_hd6950_2gb_gddr5_(800mhz)%2c... eller http://cdon.se/hemelektronik/xfx_hd6970_2gb_pci-e_retail-1418...

Glöm inte: Rabattkoden för SweClockers: SWEC1111

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

tror du inte kommer hitta några nya 6950 till våren... kommer vara svårt iaf

Nä men hur kan det vara ett problem? Finns de inte till våren beror det ju på att de ersatts av ett bättre kort i 7xxx serien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

7xxx serien kommer ju "snart", kan vara värt att vänta på. Hur lång tid tar det innan du gör din nästa uppgradering?
Ett annat alternativ hade varit att köpa ett begagnat grafikkort, 5770/gtx 460 och invänta 7xxx serien.

Jo, men det är lite över min prisklass. Jag går aldrig i bräschen vad gäller hårdvara. Men nu känner jag att jag vill byta upp mig lite, och mittensegmentet är vad jag siktar på, därför väljer jag en i5 och inte en i7, till exempel.

Visa signatur

Asus Maximum Formula // Intel Q8200@2.8 gHz // Thermaltake Macho HR-02 // MSI HD Radeon 6950 2gb Twin Frozr III // 2 gb corsair dominator 5-5-5-15 800mHz // Corsair CXV2 500W // 2 x 500gb 7200RPMdiskar // 1 x 1 Tb 7200 RPMdisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Nä men hur kan det vara ett problem? Finns de inte till våren beror det ju på att de ersatts av ett bättre kort i 7xxx serien?

sa bara att dom förmodligen inte kommer finnas

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Hade jag varit du hade jag köpt mer 2GB ram till, en kylare till cpu:n, klockat den och lägga resterande pengar på ett nytt grafik kort. Du kan nog köra på din CPU ett tag till om du klockar den, men ditt grafikkort är USELT!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aml417:

Hade jag varit du hade jag köpt mer 2GB ram till, en kylare till cpu:n, klockat den och lägga resterande pengar på ett nytt grafik kort. Du kan nog köra på din CPU ett tag till om du klockar den, men ditt grafikkort är USELT!

Jag har en tredjepartskylare, som är rätt okej, en Arctic Cooling, modell okänd. 2GB ram är på ingång och det blir nog ett sånt här kort: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=631601. Men jag har aldrig klockat en processor förut, hur lång tid tar det i fråga om tester osv innan det är stabilt? Har inte möjlighet att sitta vid datorn 24/7...

Visa signatur

Asus Maximum Formula // Intel Q8200@2.8 gHz // Thermaltake Macho HR-02 // MSI HD Radeon 6950 2gb Twin Frozr III // 2 gb corsair dominator 5-5-5-15 800mHz // Corsair CXV2 500W // 2 x 500gb 7200RPMdiskar // 1 x 1 Tb 7200 RPMdisk

Permalänk
Skrivet av frenger:

Jag har en tredjepartskylare, som är rätt okej, en Arctic Cooling, modell okänd. 2GB ram är på ingång och det blir nog ett sånt här kort: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=631601. Men jag har aldrig klockat en processor förut, hur lång tid tar det i fråga om tester osv innan det är stabilt? Har inte möjlighet att sitta vid datorn 24/7...

Beror ju på Cpu till cpu samt moderkaka men det tar väl upp till en timme å få en sådär stabil cpu (om du skall upp till max klock vill säga) sen märker du med tiden om det BSOD eller inte isf är det bara öka volten lite sen köra igen och tillslut får du stabil dator.
Bara klocka några hundra Mhz går ju på 5 min

Körde OCCT och Intel burn 12 timmar vardera inga fel men fick Bluescreen ändå efter ett par timmars gaming så ökade jag volten 0.05 så har den varit stabil sen dess med en uptime på 20 dagar nu så.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av frenger:

Jag har en tredjepartskylare, som är rätt okej, en Arctic Cooling, modell okänd. 2GB ram är på ingång och det blir nog ett sånt här kort: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=631601. Men jag har aldrig klockat en processor förut, hur lång tid tar det i fråga om tester osv innan det är stabilt? Har inte möjlighet att sitta vid datorn 24/7...

http://www.sweclockers.com/artikel/12202-atta-verktyg-for-ove...
http://www.sweclockers.com/artikel/6196-overklocka-intel-lynn...

Där har du lite tips, setupen är inte lika men tekniken är detsamma du kan ju alltid söka på swec formuet.

Lycka till!

Visa signatur

"As they fall asleep,
Will robots dream of electric sheep?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av CitroFrukten:

Beror ju på Cpu till cpu samt moderkaka men det tar väl upp till en timme å få en sådär stabil cpu (om du skall upp till max klock vill säga) sen märker du med tiden om det BSOD eller inte isf är det bara öka volten lite sen köra igen och tillslut får du stabil dator.
Bara klocka några hundra Mhz går ju på 5 min

Körde OCCT och Intel burn 12 timmar vardera inga fel men fick Bluescreen ändå efter ett par timmars gaming så ökade jag volten 0.05 så har den varit stabil sen dess med en uptime på 20 dagar nu så.

När jag har läst guider så ska man typ köra testprogrammen 10-12 timmar, det tar ju en vecka! Kan du ge lite snabba hints?

Visa signatur

Asus Maximum Formula // Intel Q8200@2.8 gHz // Thermaltake Macho HR-02 // MSI HD Radeon 6950 2gb Twin Frozr III // 2 gb corsair dominator 5-5-5-15 800mHz // Corsair CXV2 500W // 2 x 500gb 7200RPMdiskar // 1 x 1 Tb 7200 RPMdisk

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"As they fall asleep,
Will robots dream of electric sheep?"

Permalänk
Medlem

Enligt den guiden är det ju inte ens värt att överklocka. 15% prestandaökning känns väl lite sådär, för om jag anar rätt så är det inte processorn som är flaskhalsen i mitt system, utan (just nu) GPUn och minnena. Tjänar jag mer på att överklocka mina ram-minnen då? Om det är till någon hjälp så har jag dessa: http://www.dustinhome.se/product/5010098561.

Visa signatur

Asus Maximum Formula // Intel Q8200@2.8 gHz // Thermaltake Macho HR-02 // MSI HD Radeon 6950 2gb Twin Frozr III // 2 gb corsair dominator 5-5-5-15 800mHz // Corsair CXV2 500W // 2 x 500gb 7200RPMdiskar // 1 x 1 Tb 7200 RPMdisk

Permalänk

Vänta ett halvår tills ivy bridge och nya grafikkort kommer ut. Uppgradera allt på en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Vänta ett halvår tills ivy bridge och nya grafikkort kommer ut. Uppgradera allt på en gång.

Som jag skrev lite tidigare så köper jag aldrig det senaste. Jag håller mig några år efter den senaste tekniken, det fungerar bra för mig. Jag kan inte lägga ner 12-15k på en dator hur som helst.

Visa signatur

Asus Maximum Formula // Intel Q8200@2.8 gHz // Thermaltake Macho HR-02 // MSI HD Radeon 6950 2gb Twin Frozr III // 2 gb corsair dominator 5-5-5-15 800mHz // Corsair CXV2 500W // 2 x 500gb 7200RPMdiskar // 1 x 1 Tb 7200 RPMdisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av frenger:

Enligt den guiden är det ju inte ens värt att överklocka. 15% prestandaökning känns väl lite sådär, för om jag anar rätt så är det inte processorn som är flaskhalsen i mitt system, utan (just nu) GPUn och minnena. Tjänar jag mer på att överklocka mina ram-minnen då? Om det är till någon hjälp så har jag dessa: http://www.dustinhome.se/product/5010098561.

Helst ska du ha mer än 2gb i ram. Men du, köp 2xtra gb i ram och en nytt grafikkort, 6950 fungerar säkert på standard clock med ditt psu. Sen provar du och klocka din cpu, du har ju inte det sämsta moderkortet just för klocka. Det tycker jag att du ska göra om du inte känner dig redo för att byta till det allra senaste.

Edit: Suggested AMD Radeon™ HD 6950 System Requirements.........
■500 Watt or greater power supply with two 75W 6-pin PCI Express® power connectors recommended

Edit2: Missförstog TS, köp ett 560 eller 480 istället slipper du det "allra senaste"=)

Visa signatur

"As they fall asleep,
Will robots dream of electric sheep?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av frenger:

Enligt den guiden är det ju inte ens värt att överklocka. 15% prestandaökning känns väl lite sådär, för om jag anar rätt så är det inte processorn som är flaskhalsen i mitt system, utan (just nu) GPUn och minnena. Tjänar jag mer på att överklocka mina ram-minnen då? Om det är till någon hjälp så har jag dessa: http://www.dustinhome.se/product/5010098561.

Saken är den att om du skaffar dig ett 6950 kommer din CPU att flaska, så visst du vinner bara 15% CPU prestanda, men du kan utnyttja 100% av ditt grafikkort istället för kanske 80%. Angående att klocka minnena vinner du prestanda som endast syns i benchmarks för just RAM minnen, släng på din andra kylare och börja klocka! (glöm inte att ta bort den gamla kylpastan och applicera på ny)

Permalänk
Medlem
Skrivet av OWNEG:

Helst ska du ha mer än 2gb i ram. Men du, köp 2xtra gb i ram och en nytt grafikkort, 6950 fungerar säkert på standard clock med ditt psu. Sen provar du och klocka din cpu, du har ju inte det sämsta moderkortet just för klocka. Det tycker jag att du ska göra om du inte känner dig redo för att byta till det allra senaste.

Edit: Suggested AMD Radeon™ HD 6950 System Requirements.........
■500 Watt or greater power supply with two 75W 6-pin PCI Express® power connectors recommended

Edit2: Missförstog TS, köp ett 560 eller 480 istället slipper du det "allra senaste"=)

Haha, ibland får man frångå sina principer. Jag beställde ett MSI Twin Frozr III 6950 2gb. Det verkade som bland de starkaste korten av de 6950 som finns.

Visa signatur

Asus Maximum Formula // Intel Q8200@2.8 gHz // Thermaltake Macho HR-02 // MSI HD Radeon 6950 2gb Twin Frozr III // 2 gb corsair dominator 5-5-5-15 800mHz // Corsair CXV2 500W // 2 x 500gb 7200RPMdiskar // 1 x 1 Tb 7200 RPMdisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av aml417:

Saken är den att om du skaffar dig ett 6950 kommer din CPU att flaska, så visst du vinner bara 15% CPU prestanda, men du kan utnyttja 100% av ditt grafikkort istället för kanske 80%. Angående att klocka minnena vinner du prestanda som endast syns i benchmarks för just RAM minnen, släng på din andra kylare och börja klocka! (glöm inte att ta bort den gamla kylpastan och applicera på ny)

Den sitter på, och har suttit sedan jag köpte processorn, så det är lugnt. Bra tips där, får ge mig i kast med det här efter helgen. Vad är rimligt att förvänta sig att man kan få upp en 8200 i? Har läst om vissa som nått 3.6 ghz, men då med fetare kylsystem än mig.

Visa signatur

Asus Maximum Formula // Intel Q8200@2.8 gHz // Thermaltake Macho HR-02 // MSI HD Radeon 6950 2gb Twin Frozr III // 2 gb corsair dominator 5-5-5-15 800mHz // Corsair CXV2 500W // 2 x 500gb 7200RPMdiskar // 1 x 1 Tb 7200 RPMdisk

Permalänk
Medlem

Nu är det bara springa på apoteket och beställa hem flytande kväve;)

Köp dig en rejäl lyftkylnings torn ex, silver arrow, hyper 212, d-14, tc14p ect. Eller en hybrid ex, h50 70 100, küler eller vad den heter. Men du kanske förstår... Om du inte förstås leka super mario, rörmokare.. kanske lite dryg där, men pratar om vattenkylning. Om du kanske skyndar dig så hinner du lägga med en vettig kylare med grafiken så slipper du dubbla frakt kostnader:) Fråga:

-Har du ett "Luftigt" chassi? ex, Skeleton?:)

Visa signatur

"As they fall asleep,
Will robots dream of electric sheep?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av OWNEG:

Nu är det bara springa på apoteket och beställa hem flytande kväve;)

Köp dig en rejäl lyftkylnings torn ex, silver arrow, hyper 212, d-14, tc14p ect. Eller en hybrid ex, h50 70 100, küler eller vad den heter. Men du kanske förstår... Om du inte förstås leka super mario, rörmokare.. kanske lite dryg där, men pratar om vattenkylning. Om du kanske skyndar dig så hinner du lägga med en vettig kylare med grafiken så slipper du dubbla frakt kostnader:) Fråga:

-Har du ett "Luftigt" chassi? ex, Skeleton?:)

Jag har ett antec 300... haha. Men det är välorganiserat med två fläktar fram och en på sidan som blåser in, och två utblås, en på toppen och en bak.

Visa signatur

Asus Maximum Formula // Intel Q8200@2.8 gHz // Thermaltake Macho HR-02 // MSI HD Radeon 6950 2gb Twin Frozr III // 2 gb corsair dominator 5-5-5-15 800mHz // Corsair CXV2 500W // 2 x 500gb 7200RPMdiskar // 1 x 1 Tb 7200 RPMdisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av frenger:

Jag har ett antec 300... haha. Men det är välorganiserat med två fläktar fram och en på sidan som blåser in, och två utblås, en på toppen och en bak.

Rock N' Roll. "Mörka mannen från Skrillex - Rock N' Roll" http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=iIyE...

Då är det bara att tuta och köra.

Case closed:)

Visa signatur

"As they fall asleep,
Will robots dream of electric sheep?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av OWNEG:

Rock N' Roll. "Mörka mannen från Skrillex - Rock N' Roll" http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=iIyE...

Då är det bara att tuta och köra.

Case closed:)

Du menar alltså att mitt chassi med ovan nämnda fläktkonfiguration är okej? Skall också sägas att jag dragit all kablage vid kanterna för att maximera luftflödet.

Visa signatur

Asus Maximum Formula // Intel Q8200@2.8 gHz // Thermaltake Macho HR-02 // MSI HD Radeon 6950 2gb Twin Frozr III // 2 gb corsair dominator 5-5-5-15 800mHz // Corsair CXV2 500W // 2 x 500gb 7200RPMdiskar // 1 x 1 Tb 7200 RPMdisk