Hur dåligt är det att spela data?!

Permalänk
Medlem

Hur dåligt är det att spela data?!

Hejsan sweclockers!

Jag heter Alexander och är 15 år. Jag ska börja med att jag älskar att spela dator men också andra aktiviteter så som tennis, golf och vetenskapliga program samt tidningar. Men varje gång jag spelar blir min mamma väldigt arg och pratar om att jag kommer få nack-ont när jag blir äldre samt denna strålning, kort o gott ohälsosamt enligt henne. Hon tycker jag ska läsa böcker och kolla mindre på TV, mobilen och datorn. Men jag vill ju inte läsa, eftersom spela är så mycket roligare. Sen min stol är en bra stol med väldigt mycket olika funktioner så ont i ryggen borde jag ju inte få! Jag har inte dåliga betyg heller, jag tror jag ligger på runt 270/280 av 320 möjliga poäng i skolan. Min pappa säger att jag får spela så länge skolan funkar, och det gör den ju!

Så jag undrar nu, hur kan man få en ilsken morsa att ändra sin uppfattning om spelande och tv tittande?
Jag har googlat lite om ämnet och hittat bla denna undersökning
http://www.ungdomsstyrelsen.se/art/0,2072,7247,00.html
Vad tycker ni?
Har ni också sådana föräldrar eller har ni lyckats få dem att tycka som ni?
/Alex

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk

Hej Alexander.

Ont i nacken/ryggen får du bara om du känner att du sitter obekvämt, sen att du gör andra fysiska aktiviteter är ju jättebra.

Nu har jag inga barn men jag kan tänka mig att jag hade resonerat som din fader, sålänge skolan funkar so why not?
Få din fader att snacka med modern din

Mvh Gunvald

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

hur många timmar per veckodag/helgdag sitter du och spelar?
Spelar du golf och tennis regelbundet, ungerfärligt antal timmar i veckan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Hej Alexander.

Ont i nacken/ryggen får du bara om du känner att du sitter obekvämt, sen att du gör andra fysiska aktiviteter är ju jättebra.

Nu har jag inga barn men jag kan tänka mig att jag hade resonerat som din fader, sålänge skolan funkar so why not?
Få din fader att snacka med modern din

Mvh Gunvald

Tackar för tipset, ska göra det!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

hur många timmar per veckodag/helgdag sitter du och spelar?
Spelar du golf och tennis regelbundet, ungerfärligt antal timmar i veckan?

Måndag: Tennis 18:00-19:00
Tisdag: ------ Läxor, dator (sommaren 2 timmar golf)
Onsdag: Golf 18:00-19:00
Torsdag: ____ Läxor, dator
Fredag: ------- Läxor, dator
Lördag: Tennis: 15:00-16:00
Söndag: Golf fys 16:00-17:00 (sommaren 2 timmar golf)
Spela gör jag när jag inte läser läxor eller andra aktiviteter, blir nog en sådär 2-4 tim vardag och mycker mer helger ca 6 tim

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk

Tips. Skaffa en hobby. typ renovera en moped eller bygg på en bil eller lär dig något framför dumburkarna. Spel är skoj men efter något år inser man att det fan inte alltid är värt tiden man lägger på det.

Så länge man rör på sig annars så är inte datorn något farligt för kroppen.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Betyg: Check
Fysiska aktiviteter: Check
Någolunda sunt förhållningssätt: Check

När jag var i din ålder, förra årtusendet, så satt jag med samma problem. Gick inte en dag utan att morsan drog det gamla tröttsamma vanliga "ni spelar bara hela dagarna och går aldrig ut och sitter så nära skärmen och gör inget kreativt", allt medan man satt framför Unreal Editor och gjorde banor, satt med photoshop/gimp och förädlade texturer eller satt med notepad och skripta scenarion till textspel. Skillnaden var väl kanske att jag ägnade mig mindre åt fysisk aktivitet och skola. Efter att helt enkelt ha passivt fightats med morsan genom år så gav hon upp. Att man hade ryggproblem då hade inte med datorn att göra utan snarare med fysisk aktivitet som gick snett när man var yngre.
Strålning, haha. Min morsa drog också den för mig men tur för mig så hade jag läs på innan dess och kunde lätt förklara att vare sig svaga elektromagnetiska fält eller fotoner i massor skulle kunna förstöra något alls på mig, inte ens synen. Nu bär jag visserligen glasögon men med tanke på att far min haft precis samma synfel i precis min ålder så finns det andra förklaringar än tocken dära strålning di kallert.

Varva spelsessionerna med lite praktisk datorerfarenhet, så som programmering eller annat som ser ut att tillhöra skolan, läs nyheterna på nätet eller börja med lättare fotoredigering, så kanske din mor ser datorn som mindre fientlig.

Eller kanske få din mor att förlita sig på datorn, genom att försätta henne i en situation där hon måste sitta vid den eller på annat sätt göra sig beroende av den. The possibilities are eeendleeessss.

Vidare, att sitta mindre framför TV, mobil och dator innebär att man ägnar sig mindre åt kommunikationsmedel. Vilket kan vara bra, kanske. Böcker ska man ju läsa, det är god bildning. Men det bästa är ändå att blanda. Man ska ägna tid åt de flesta kommunikationsmedel som finns, det är bra.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Måndag: Tennis 18:00-19:00
Tisdag: ------ Läxor, dator (sommaren 2 timmar golf)
Onsdag: Golf 18:00-19:00
Torsdag: ____ Läxor, dator
Fredag: ------- Läxor, dator
Lördag: Tennis: 15:00-16:00
Söndag: Golf fys 16:00-17:00 (sommaren 2 timmar golf)
Spela gör jag när jag inte läser läxor eller andra aktiviteter, blir nog en sådär 2-4 tim vardag och mycker mer helger ca 6 tim

Jag har något liknande,
Om jag slutar tidigt (1 eller 2) så stannar jag till 3 och gör skolarbeten/läxor och sen så är det roligt att stanna kvar på skolan. Kanske på grund av stämningen på min skola
Efter det spelar jag oftast fotboll varenda dag till 16-18 bereonde på hur mycket läxor jag har.
Efter det, kolla på internetsidor i en timme och sen pluggning till 21-22 (dock blir det inte så mycket pluggande om det är fotboll hehe)

Helgerna då?
Oftast gaming eller fotboll Dock lite läxor också
_
Som fullmon skrev, skaffa en extra hobby. Då min pappa var ung(50 o 60 talet o framåt förstås) så bygge han, min farbror och min farfar dem om en flygplansmotor, lagade bilar. Är själv ganska avis på han idag Tycker personligen att datorspel tar för mycket fritid, trots att jag gillar det mycket.

Permalänk

Jag ser inget problem med brist på övriga aktiviteter. När det kommer till spel så har många svårt att uppskatta tiden som de spelar, samt föräldrarna kan räkna med övrig datortid som speltid. Och då kanske t.o.m. den tid som man gör läxor på datorn.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

"Golf fys" , ursäkta mig men vad fan gör man då övar på att promenera eller.

Permalänk
Medlem

Det ser ju rätt lugnt ut. Så länge datorn inte blir allt du bryr dig om så ser jag inte hur det kan vara dåligt att sitta vid datorn då man där kan lära sig mycket annat, även via spel. Särskilt om man kommunicerar med folk globalt, och då gärna via t.ex. voice chat.

Ett flytande engelskt tal är aldrig dåligt oavsett jobb, och det får man endast av att tala oavsett hur mycket grammatik och skrivregler man pluggat, som exempel. Men det blir också lite vad man gör det till, vad man gör vid datorn.

Själv ledde spelandet in mig på ämnen som ekonomi, produktionsutveckling, programmering och 3D-modelleringar (och engelska) vilket jag har användning av varje dag i mitt yrkesliv.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Det låter som att hon är en obildad människa, inte helt ovanligt. Speciellt när hon påstår att strålningen skulle skada dig - nej, det är bara trams. Att vara rädd för strålningen från en dator är som att vara rädd för strålningen från vanliga lampor - bara det att eftersom hon är obildad och ser datorn som "magisk" (till skillnad från lampor, som hon accepterat in i sin världsbild) och därmed som potentiellt skadlig. Hon vet antagligen inte ens att lampor utsöndrar elektromagnetisk strålning, precis som en dator gör. Fråga henne hur hon vågar vara ute i solen (vars strålning är så stark att den verkligen kan göra skada). Antagligen har hon tänkt i stil med "strålning, aha, det låter ju som radioaktiv strålning, och det är ju dåligt, så därför är strålning ondskefullt och något man måste undvika!".

Det är inget fel på att spela datorspel, men det kan vara trevligt att göra något annat vid datorn också: lär dig programmera (Python kanske?) är mitt tips, det är befriande och kan utan vidare leda till jobb. Det finns ingen anledning att dra ner på ditt datoranvändande, speciellt när det inte påverkar resten av ditt liv negativt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Dra iväg och bada på badhuset med polarna en dag i veckan eller liknande

Föreslå en spel kväll med familjen där ni spelar något kortspel eller brädspel och umgås med familjen, din mamma känner nog att hon inte har så bra kontakt med dig iom att du sitter så mycket framför datorn.

Permalänk
Medlem

Googla lite så kommer du hitta bra undersökningar. Det har ju tydligen kunnat visas att datorspel bidrar till ökat arbetsminne hos människor, vilket är mycket bra och något som allt för många har för lite av :).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Det enda möjliga negativa (rent fysisk) är om man sitter länge och ofta i mindre ergonomiska ställningar. Då kan man få diverse problem med handleder/axlar osv.

Det kan vara bra om man tar en 'bensträckare' typ varje kvart eller så. Men snacket om strålning är (som redan nämnt), bara trams.

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk
Musikälskare

Är 25 och har spelat/spelar säkert 4-5+ timmar om dan, du kan vara lugn

Be din mossa kolla denna tråden

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Siter man inte framför datorn/TV får du massa tid över till att hänga med polarna bakom skolan och göra massa roliga saker som att sniffa lim, röka braj och klunka folköl.
Kanske nått din morsa förstår

Permalänk
Medlem

Mila Kunis spelar wow, och jag tycker inte hon verkar ha några problem.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

"Golf fys" , ursäkta mig men vad fan gör man då övar på att promenera eller.

Många vet det inte men golf är en ganska krävande sport rent fysiskt, iallafall på elitnivå eftersom du måste ha muskler får att få fart på bollen, så vi lirar innebandy samt armhävningar och situps!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren allesammans, jag gör dethär inte för att få spela mera, utan mer så att mamma ska förstå att det jag gör inte är skadligt. Jag ska försöka börja mecka med moppen min eller 3D program samt vara med familjen kanske lite mera på helgkvällarna!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Mila Kunis spelar wow, och jag tycker inte hon verkar ha några problem.

Anders Behring Breivik spelade wow, och se hur det gick för honom!

/ironi

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Anders Behring Breivik spelade wow, och se hur det gick för honom!

/ironi

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Min mor gav mig samma svar när jag bodde hemma, sålänge jag skötte skolan fick jag spela hur mycket jag ville. Kan väl gissa att hon nu i efterhand tyckte hennes förslag var riktigt uselt, med tanke på hur mycket spel det faktiskt blev. Men i det stora hela handlar det om hur dina föräldrar har valt att uppfostra dig och tyvärr så har dem rätt att säga till dig vad du ska och inte ska göra tills du fyller 18, sedan ska det vara upp till dig. Bor du hemma kan det dock fortfarande uppstå en del regler som du måste följa.

Det enda jag har förklarat för dem som anser att spel är dåligt är att det är en hobby, liksom vad annat som helst. Hade dem tyckt lika "illa" om jag t.ex. spelade hockey, fotboll eller golf lika mycket som jag spelar datorspel? Jag tror inte det. Men sålänge man håller sig i form på annat håll, är det min personliga åsikt att datorspel är som vilken annan hobby som helst.

Heck, du lär väl vara som mig att du pratar med polare över skype/ventrilo/teamspeak när du spelar, alltså betydligt mer social än syrran min som sitter klistrad framför TVn. Henne klagade morsan aldrig på, konstigt nog

Permalänk
Medlem

Så länge man kan hålla spelandet på en vettig nivå så är det ingen fara. Största faran, enligt mig, är att man fastnar framför datorn och prioriterar bort den sociala biten, men det gäller ju vad som helst som man nördar ner sig i.

Visa signatur

Halvgubbe

Permalänk
Medlem

Va faen, jag (och säkert de flesta här) spelade dator hela uppväxten och med facit i hand kan vi juh konstatera att det gick hur bra som helst. Spela på du.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem

Offtopic: Golf är faktiskt en fysisk sport. Jag kan lova att om ni skulle gå en 18-håls runda (eller två för den delen som man gör ibland) så skulle ni vara väldigt trött i både kropp och huvud. Man måste ha bra kondition för att inte bli trött i kroppen. Blir man trött i kroppen så blir det jobbigare och svårare att tänka, man gör dumma beslut och spelet går därefter.

OnT: Så länge du sitter ergonomiskt och så, så ska det nog inte vara några problem. Jag har spelat 5+ timmar per dag i några år nu och jag känner inte av något.
Det enda jag känner är att jag kunde lagt tiden på något vettigare istället. T.ex lära dig praktiska saker. Du kan lära dig mer om datorer om du vill eller valfritt annat ämne.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasDS:

Min mor gav mig samma svar när jag bodde hemma, sålänge jag skötte skolan fick jag spela hur mycket jag ville. Kan väl gissa att hon nu i efterhand tyckte hennes förslag var riktigt uselt, med tanke på hur mycket spel det faktiskt blev. Men i det stora hela handlar det om hur dina föräldrar har valt att uppfostra dig och tyvärr så har dem rätt att säga till dig vad du ska och inte ska göra tills du fyller 18, sedan ska det vara upp till dig. Bor du hemma kan det dock fortfarande uppstå en del regler som du måste följa.

Det enda jag har förklarat för dem som anser att spel är dåligt är att det är en hobby, liksom vad annat som helst. Hade dem tyckt lika "illa" om jag t.ex. spelade hockey, fotboll eller golf lika mycket som jag spelar datorspel? Jag tror inte det. Men sålänge man håller sig i form på annat håll, är det min personliga åsikt att datorspel är som vilken annan hobby som helst.

Heck, du lär väl vara som mig att du pratar med polare över skype/ventrilo/teamspeak när du spelar, alltså betydligt mer social än syrran min som sitter klistrad framför TVn. Henne klagade morsan aldrig på, konstigt nog

Haha! Precis så är det!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk

hur "spelar man en data":P? och vad är en "data";)?

för mig så är det inget fel på någon som helst front att spela dator/tv spel.
att folk gnäller om att det skulle vara barnsligt och att sådant ska man inte hålla på med är bara att strunta i.
för typ 15 år sedan så var vi gamers en minoritet, men i dags läget så spelar över hälften utav jordens befolkning tv/dator spel, så de som grinar och gnäller över detta, är i dags läget minoriteten, vi gamers är majoriteten, så de som nu gnäller över att sådant kan man bara inte hålla på med, kanske ska tänka till lite.

spel är roligt, spel är avkopplande, i spel så kan man göra saker som man i verkligheten ej kan eller får, i spel kan man träffa nytt folk och få social kontakt, så varför inte spela?

sen så finns det ju givetvis de extrema fallen, där spelaren skiter i allt och alla, jobb/skola, vänner, sig själv osv och låser in sig i sin värld och livet runt om denna blir sämre och sämre, men det är en annan sak.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

[...]men i dags läget så spelar över hälften utav jordens befolkning tv/dator spel[...]

EDIT: Överlag så spelar alla. Vissa spelar poker, andra spelar Fia med muff. Vissa spelar för att det är avkopplande, andra spelar StarCraft. Vissa spelar för att det är kul att umgås med vänner, andra spelar HoN.
De som dör framför sitt favorit-MMO skulle ha dött till vilken annan besatthet eller vilket annat tvång som helst, osv. Ni har väl hört om golfaren som fysade ihjäl sig?

EDIT2: Det finns något sätt att förminska bilder genom img-taggen, hur? Ska bara vara något liknande html, typ width=200 height=200.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag är 27 och har "spelat data" sen jag var 5-6 år. Har inte haft några besvär med ryggen eller nacken. Troligen är det för att min mamma tvingade mig att träna simning 2-3 gånger i veckan under hela uppväxten som jag har klarat mig. Det är oundvikligt att man får spänningar i nacke och rygg när man spelar eftersom man hela tiden faktiskt sitter på helspänn. Men som sagt, kombinerar man det med någon fysisk aktivitet som löpning, simning, tennis o.s.v är det inga problem. Din mamma är troligen bara orolig för hon inte förstår sig på spel. Människor är rädda för det okända.

Sen finns det ju forskning som visar på att det är bra och stimulerande för både hjärnan och reflexerna att spela...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD