Dator startar inte efter strömmen varit avslagen

Permalänk
Medlem

Dator startar inte efter strömmen varit avslagen

Hej,
Jag har en HTPC med en Intel i3 540 (@ default) på ett Gigabyte GA-H55M-USB3 Rev2 med 4GB (2x2048MB Corsair XMS3).

När datorn är igång så fungerar den fint och gör vad den skall, men när jag stängt av den och även har stängt av strömbrytaren på nätagget så vägrar den start igen förrän efter minst 20 min och ett otal (>20) försök att slå på och av strömbrytaren på nätagget. Därefter drar den igång av sig själv (alltså utan att jag trycker på on-knappen).

Jag har analyserat följande:
- Jag har bytt nätagg, men datorn uppför sig på samma sätt.
- Ventilationen är god vilket även temp i BIOS och Windows visar när den väl går igång och har varit igång en längre tid med arbete.
- Inget i Windows event logg.

Några idéer vad som är fel? Defekt moderkort?

Tacksam för alla idéer då jag helst inte vill investera i en ny rigg...

Permalänk
Medlem

Testa o resetta bios....

Permalänk
Medlem

Vad menar du med "startar inte"?

Lyser någon led på moderkort? Går fläkten? Får du bild? Jobbar hårddisken men ingen bild?
Beskriv så detaljerat som möjligt exakt vad som händer eller inte händer och ha chassit öppet för att se vad som pågår när du försöker starta igång den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marr:

Testa o resetta bios....

Testat, men gav samma resultat efter strömmen har varit avslagen på nätagget.

Skrivet av XybeX:

Vad menar du med "startar inte"?

Lyser någon led på moderkort? Går fläkten? Får du bild? Jobbar hårddisken men ingen bild?
Beskriv så detaljerat som möjligt exakt vad som händer eller inte händer och ha chassit öppet för att se vad som pågår när du försöker starta igång den.

Nej, ingen LED på moderkortet lyser ...
Nej, fläkten går inte, ej heller på nätagget ...
Nej, ingen bild ...
Nej, hårddisken jobbar inte ...

... förrän efter >20 min och många av/på slagningar på nätagget.

Japp, chassit är öppet under dessa test och inget lyser, låter eller rör sig förrän maskinen kickar igång med full kraft och allt fungerar.

Min känsla är att moderkortet inte ger "klar signal" för start till nätagget, men samtidigt vet jag inte om det finns något sådant över huvudtaget.

Tack för hjälpen hittills. Kom gärna med fler idéer...

Permalänk
Medlem

fel på powerknappen i chassit?

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem

Ytterligare en observation som kan hjälpa;
- När datorn blivit "död" efter jag slagit av strömmen på nätagget så stannar även klockan och börjar inte gå igen för datorn "kickar" igång. Visst borde klockan gå även om datorn är helt utan ström? Jag tycker mina andra datorer gör så...

Kan det var CMOS batteriet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaky:

fel på powerknappen i chassit?

Bra förslag, som ger mig 2 följdfrågor;
- Hur testar jag det (vill gärna slippa montera datorn i ett nytt chassi)?
- Varför kickar datorn själv igång efter 20 minuter och inte innan?

Permalänk
Hedersmedlem

Kollat efter nyare bios?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Japp har senaste BIOS versionen.

Permalänk
Medlem

Fick det inte att funka tillfredställande så jag investerade i ett nytt mb, cpu och minne.