Byta grafikkort till gtx 295 men vill inte starta

Permalänk

Byta grafikkort till gtx 295 men vill inte starta

Hejsan!

NU behöver jag hjälp av alla er duktiga felsökare!

Jag sitter här hemma glad som få och hade köpt mig ett nytt grafikkort av en kompis. Ett GTX 295.

När jag ska koppla in det så jackar jag in det i PCI-Expressen som det ska och ger det ström med en 6-pins kontakt.

När jag startar datorn så startar den som den ska, allt utom grafikkortet var fläkt inte börjar snurra. Det sitter en liten röd lampa längst bak på kortet som lyser rött. Vet inte vad det innebär men kan tänka mig att det är en indikation på att den får ström?

Men okej tänker jag, den behöver väl mer ström så jag springer iväg till kjell och company och köper en förlängingssladd till en 8-pins kontakt som var för kort.

När jag pluggat i den och ska starta datorn så bara hoppar fläktarna till och datorn dör och den vägrar starta igen.

Jag pluggar ut kontakten, stoppar i 6-pins kontakten igen och datorn startar fast fortfarande utan bild.

Snälla kan ingen hjälpa mig?

Nätagget är ett 600w [80+] plexgear.
Moderkortet ett MSI- p965 NEO
Grafikkortet ett GTX 295

felstavning
Permalänk
Medlem

kan du beskriva det röda lyset? blinkar det? låter det någonting?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av uppvaarmd:

Hejsan!

NU behöver jag hjälp av alla er duktiga felsökare!

Jag sitter här hemma glad som få och hade köpt mig ett nytt grafikkort av en kompis. Ett GTX 295.

När jag ska koppla in det så jackar jag in det i PCI-Expressen som det ska och ger det ström med en 6-pins kontakt.

När jag startar datorn så startar den som den ska, allt utom grafikkortet var fläkt inte börjar snurra. Det sitter en liten röd lampa längst bak på kortet som lyser rött. Vet inte vad det innebär men kan tänka mig att det är en indikation på att den får ström?

Men okej tänker jag, den behöver väl mer ström så jag springer iväg till kjell och company och köper en förlängingssladd till en 8-pins kontakt som var för kort.

När jag pluggat i den och ska starta datorn så bara hoppar fläktarna till och datorn dör och den vägrar starta igen.

Jag pluggar ut kontakten, stoppar i 6-pins kontakten igen och datorn startar fast fortfarande utan bild.

Snälla kan ingen hjälpa mig?

Nätagget är ett 600w [80+] plexgear.
Moderkortet ett MSI- p965 NEO
Grafikkortet ett GTX 295

Du ska ha i 1st 6pins kontakt och även 8 pins kontakt och därefter ska du ha i 4/4 pins kontakt i moderkortet precis bredvid eller ovanpå cpun (beroende moderkort). Testa att montera ut och in grafikkortet, testa med en annan dvi port på grafikkortet.

Permalänk

Den lilla lampan bak på kortet lyser konstant rött och gör inget ljud.

Okej så både 6-pin och 8-pin i kortet? Fast moderkortet har jag inte rört det minsta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av uppvaarmd:

Den lilla lampan bak på kortet lyser konstant rött och gör inget ljud.

Okej så både 6-pin och 8-pin i kortet? Fast moderkortet har jag inte rört det minsta?

Som sagt 6+8pins annars får inte grafikkortet tillräckligt med ström och då dör den (inte helt ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

därefter ska du ha i 4/4 pins kontakt i moderkortet precis bredvid eller ovanpå cpun (beroende moderkort).

den kontakten har inget att göra med att grafikortet inte vill starta. det är ström för processorn alt extra ström för pci-e banorna. kortet ska starta utan extra ström.

Permalänk

Hehe okej, nu får den både 6&8-pins kontakt. 8-pins kontakten är tagen ifrån 4-pins kontakten som du nämde innan som sitter precis bredvid cpun.

Permalänk

Nu när jag försöker starta datorn med 6&8-pins kontakterna inkopplade så bara blinkar alla fläktarna till och rör på sig en centimeter ungefär..

Permalänk
Medlem
Skrivet av uppvaarmd:

Nu när jag försöker starta datorn med 6&8-pins kontakterna inkopplade så bara blinkar alla fläktarna till och rör på sig en centimeter ungefär..

Kolla om du tagit 8 pin kontakten för CPU?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av uppvaarmd:

Hehe okej, nu får den både 6&8-pins kontakt. 8-pins kontakten är tagen ifrån 4-pins kontakten som du nämde innan som sitter precis bredvid cpun.

Nä asså sätt tillbaka 8pinskontakten, den ska vara till processorn. Nu får ju inte den nån ström

Jag tror du har för lite kablar på ditt nätagg, Plexgear är ju budget. Skaffa ett nytt med två PCIe 8-pinskontakter eller fler så ska du se att det funkar. Kanske kan funka med Molex till PCIe-adaptrar också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

Har du dragit ur kontakten vid cpun o satt den i grafikkortet??

Ta en bra bild på kopplingarna o lägg upp.

Permalänk

Jag vet inte men kan man lägga upp bilder i forumstråden?

Jag har endast 1st 8-pinskontakt på mitt nätt agg och den ligger på samma "tråd" som kontakten som går till cpun. CPUn kopplas in med en 4-pins kontakt och lite längre bak på den "tråden" sitter en 8-pinskontakt som jag har förlängt med en lite förlängare ifrån kjell och company.

Den 8-pinskontakten har jag nu stoppat in i grafikkortet.
Förstår ni hur jag menar?

Permalänk

Hittade beskrivningen av mitt nättagg, det kanske hjälper er.

Plexgear PS-600, 80-Plus
600W ATX / 80+ / 120mm fläkt
Kraftfullt nätaggregat med strömbrytare. Anslutningar: 3 st 4-pin Molex, 1 st 3,5" kontak, 6 st SATA-power, ATX 20/24-pin, 1st 4-pin P4 kontakt, 1 st 8-pin EPS12V samt 2 st PCI-Express 6-pin kontakter. Stor tystgående 120 mm temperaturstyrd fläkt. Godkännande: CE. Aktiv PFC.

Permalänk
Medlem

Du ska ha en 4 eller 8 pins kontakt in till moderkortet, den ska du inte ta ur.
Sen ska GTX290 kortet har en 6 och en 8pin, då kommer datorn starta, inte annars.

"1st 4-pin P4 kontakt, 1 st 8-pin EPS12V samt 2 st PCI-Express 6-pin kontakter"
dom ska vara inkopplade

Permalänk

Bilder tas och laddas upp snarast!

Permalänk
Avstängd

Kraftfullt nätaggregat med strömbrytare. Anslutningar: 3 st 4-pin Molex, 1 st 3,5" kontak, 6 st SATA-power, ATX 20/24-pin, 1st 4-pin P4 kontakt, 1 st 8-pin EPS12V samt 2 st PCI-Express 6-pin kontakter. Stor tystgående 120 mm temperaturstyrd fläkt. Godkännande: CE. Aktiv PFC.

från http://www.kjell.com/?item=44141&path=735010000,735095000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Burks:

den kontakten har inget att göra med att grafikortet inte vill starta. det är ström för processorn alt extra ström för pci-e banorna. kortet ska starta utan extra ström.

Det vet jag väl men han måste ju få bild för att kunna använda OS

Permalänk

Warrior, 4 pins kontakten är kopplad i moderkortet, den är helt orörd.
Med 6 pinskontakten i grafikkortet, startar datorn men ingen bild, utan kontakten i kortet startar datorn men utan bild, med 8 pins kontakten startar inte datorn, med 8+6 pins kontakterna i kortet så startar inte datorn.

bilder kommer nu

Permalänk

på vilken hemsida kan jag ladda uppbilderna åt er?

Permalänk
Permalänk
Permalänk

Där har ni lite bilder, i den första bilden ser ni 4 pins kontakten och 8 pins kontakten som är satt på samma "kabel".

I den andra bilden ser ni vad jag uppfattat det som att ni vill att det ska vara kopplat?

När bild 2 är kopplad så funkar inte datorn alls.

Permalänk

Jag börjar misstänka att mitt nätt agg är för klent?

Permalänk
Skrivet av uppvaarmd:

Jag börjar misstänka att mitt nätt agg är för klent?

Jag har samma nätaggregat som dig. Den 8-pinskontakt du använder är avsedd för processorer och inte grafikkort. Nätagget har helt enkelt inte den anslutningen för grafikkort. Kan vara därför det inte funkar.

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Medlem

Du har kopplat helt fel..
Du ska inte stoppa in 8pins kontakten som är delad med processor spänningen i kortet.
Det ska vara en separat 8pins kontakt. du får köpa dig en molex till 8pins adapter.

Permalänk
Medlem

Den vita kontakten sitter ju inte ens i riktigt, så antagligen skall den inte sitta där :).

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av uppvaarmd:

Jag börjar misstänka att mitt nätt agg är för klent?

Japp.

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk

Okej men detta förklarar ändån en hel del!

Okej så till den stora frågan, om jag köper en molex till 8 pins, kommer mitt nättagg klara att driva kortet då eller är det hopplöst att ens försöka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av uppvaarmd:

Okej men detta förklarar ändån en hel del!

Okej så till den stora frågan, om jag köper en molex till 8 pins, kommer mitt nättagg klara att driva kortet då eller är det hopplöst att ens försöka?

Testa kan du alltid göra..du kan ju även koppla ur vissa grejer som extra hårddiskar och DVD-brännare om det inte skulle fungera utan problem.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

Förresten det finns ju 2 stycken 6 pins kontakter på samma kabel så att säga..

Kan jag köpa en 6>8pins kabel och stoppa i grafikkortet?

Då kan jag ta 6 pins kontakten och min 6>8pins kontakt att stoppa i kortet och då borde det väl fungera?

Eller?