Projekt: Moddning från basic (Frontpanel, LED, RPM)

Permalänk
Medlem

Projekt: Moddning från basic (Frontpanel, LED, RPM)

Hej!

Jag hade tänkt påbörja ett litet moddprojekt. Tanken är att tillverka en egen fläktpanel med några olika funktioner samt sätta lite ljus i datorn

Men för detta behöver jag nog lite hjälp på traven samt lite tips och trix.

Kravspecifikation:
- Vridbar knapp för fläkthastigheter (upp till 6st fläktar)
- Vridbar knapp för dimmring av fläktlysdioder
- On/off knapp för lysdioder i fläktar (om det inte går att integrera i dimmern)
- On/off knapp för vit belysning i datorn
- Snygg design på panelen med en belyst plexiglas stav liggandes under kontrollerna

Jag tänkte börja med att konstruera lysdioderna i fläktarna, och jag har just nu fastnat lite i hur mitt kopplingschema ska se ut. Om ni tar er en titt och hjälper mig räkna på lite värden skulle de vara toppen
http://laddauppbilder.se/?di=1613220807790

Specs:
Lysdioder: Forward voltage = 2V
Strömkrav = 20mA
Resistorer: har hemma 220Ohm och 470 Ohm

Frågor:
1. Är det 12V på varje "slinga" från nätagget eller hur är det egentligen uppbyggt?
2. Kommer isåfall en "slinga" räcka för att mata mina 24 LEDs? Om inte, hur många slingor behövs?
3. Eftersom jag även tänkt styra LED lister från panelen, borde jag då dra en matning till dom också dit?
4. Samt lite praktiska detaljer, borde jag montera mina motstånd på själva panelensbaksidan eller typ på fläktarna?
5. Jag har räknat till att resistorerna bör ligga på 200ohm, men om jag tar 220 borde kanske det bli bra?

Att göra lista:
[] Designa frontpanel
[] Fundera ut kretsschema
[] Inhandla material
[] Planera arbetet

Inköpslista:
[] Switch till LED-list
[] PMW till lysdioder
[] Switch till Lysdioder
[] plexiglas stav
[Check] Dioder och resistorer
[] 140mm fläkt
[] fläktfilter
[Check] RPM styrning för fläktar - Jag har införskaffat 2 stycken Fractal Design fan controllers som jag tänkte misshandla lite för att passa in i min panel, dock kan ju dessa endast ta 3 fläktar styck, kan man koppla ihop dessa på något smidigt sätt så jag får en knapp som styr 6st?

Jag har tillgång till verkstad med alla tillbehör som behövs (sladdar, löd-saker, metall, verktyg etc)

Hoppas ni följer mitt försa modd projekt till min dator och hjälper mig på traven så jag kan skapa ett fint galleri när jag är klar

MVH Phixius

Permalänk

Ser intressant ut, ska följas!

Permalänk
Medlem

Länkar även galleriet sen jag byggde datorn (nån månad sen)
http://www.sweclockers.com/galleri/8285-forsta-bygget-och-kom...
Här finns lite bilder på LEDsen som jag köpt från Ebay för en billig peng, och ni ser ju då här vilken dator det är som ska tampas med

Permalänk
Medlem
Skrivet av fakielars:

Ser intressant ut, ska följas!

Härligt! =]

Permalänk
Medlem

Skriver så jag hittar tillbaka! Själv är jag inget stort diod-fan, men du verkar veta vad du sysslar med! Jag kommer lätt följa detta!

Visa signatur

Gamestation: ASUS P8Z68-v Pro gen3 <> i5 2500k@4.7gHz + Silver Arrow <> Vengeance LP 16GB <> Radeon HD7970@1125/1575 <> Crucial m4 128GB <> P280 + GT 1450 x2 <> Corsair AX750 <> Dell u2412m

Workstation: MacBook Pro 15" 2010 edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nabilon:

Skriver så jag hittar tillbaka! Själv är jag inget stort diod-fan, men du verkar veta vad du sysslar med! Jag kommer lätt följa detta!

Inte jag heller egentligen x) Därför vill jag kunna stänga av ALLT. Det är väl mest ett projekt för att lära mig lite, känns ju pinsamt att läsa civilingenjör inom mekatronik utan att veta hur simpla lysdioder och liknande funkar x)

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av phixius:

Inte jag heller egentligen x) Därför vill jag kunna stänga av ALLT. Det är väl mest ett projekt för att lära mig lite, känns ju pinsamt att läsa civilingenjör inom mekatronik utan att veta hur simpla lysdioder och liknande funkar x)

Ha! På Chalmers kan man visst bli civilingenjör inom vad som helst nu för tiden ;). Men om det blir snyggt kanske man kommer förbi IRL och tar sig en titt, hehe...

Visa signatur

Gamestation: ASUS P8Z68-v Pro gen3 <> i5 2500k@4.7gHz + Silver Arrow <> Vengeance LP 16GB <> Radeon HD7970@1125/1575 <> Crucial m4 128GB <> P280 + GT 1450 x2 <> Corsair AX750 <> Dell u2412m

Workstation: MacBook Pro 15" 2010 edition

Permalänk
Medlem

Deluxe™

Kör på bara! Kan ju rekommendera en snygg fan controller som jag själv har tänkt införskaffa.

Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet ett kopplingsprogram för elektronik till datorn? Vi hade ett på gymnasiet men kommer inte ihåg vad det hette, man kunde koppla och verifiera ALLT hade varit toppen att ha
EDIT: hittade det multisim heter programmet

Permalänk
Medlem

Liten update:

Jag har kopplat upp min koppling i multisim för att itne tabba mig och verifiera att det funkar
http://laddauppbilder.se/?di=4132242896315
Hittade dock ingen PWM men det finns säkert, ska bara leta lite till Ingen annan som har erfaenhet av multisim och vet hur man kopplar upp en sån?