Permalänk
Avstängd

Raid 0?

Hej. Jag har en SSD disk jag tänkte installera. Läst att många tipsar om att köra disken i Raid 0. Men vad betyder egentligen detta? Står det tex Raid 0, 1 osv på Sata kontakterna på moderkortet, så det går att hitta Eller hur identifierar jag detta?

MVH

Permalänk
Medlem

Du behöver minst 2st diskar för att köra RAID.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Avstängd

Om jag har 1 SSD samt 1 mekanisk hårddisk, kan dessa då köras i raid? Hur Bör jag koppla diskarna för optimal prestanda?

Permalänk
Medlem

Teoretiskt sett ja, men du bör verkligen inte göra det.. Raidning av diskar bör göras med diskar från samma storlek, tillverkare och av samma modell, men av olika batchar för att uppnå maximal prestanda och säkerhet. Att raida en ssd och en mekanisk är nog så långt ifrån den riktlinjen det går att komma

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Michaelscott:

Om jag har 1 SSD samt 1 mekanisk hårddisk, kan dessa då köras i raid? Hur Bör jag koppla diskarna för optimal prestanda?

För raid skall det vara identiska diskar.

Raid0 innebär förenklat att datan skrivs till varannan disk för att få ökad prestanda, detta förutsätter att du har likadana diskar.

Läs länken ovan för hur det fungerar.

Om man vill köra en SSD och en mekanisk disk tilsammans för ökad prestanda från SSD'n och den större ytan på den mekaniska så kallas det bla SSD caching, finns som inbyggd funktion i Intels nya Z68 chipset, men finns även separata enheter som kan ordna detta. Tex;
http://www.crunchgear.com/2010/02/26/hybrid-enclosure-to-hold...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

Jag är med på tänket. Olyckligtvis är jag inte allt för insatt i detta. En sista fråga är helt enkelt; Kan jag koppla min SSD disk i valfri sata kontakt och den mekaniska i en valfri med. Spelar det något roll Vart man kopplar diskarna?
Tack återigen

Permalänk
Hedersmedlem

Normalt så spelar det ingen roll vart du kopplar diskarna, om det är SATA vi snackar om. Men om du har en ny SSD som stödjer SerialATA-600 (SATA 6 Gb/s) är det rekommenderat att koppla in den i en port som stödjer denna standard. Allt finns beskrivet i din moderkortsmanual.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.
Har en Corsair SSD Force GT 120GB och beställde precis Corsair SSD Force 3 Series 120GB. Är det rekommenderat att köra dom i Raid0 eller ska det vara identiska diskar?

Permalänk
Medlem

Raid 0 är väldigt snabbt, men om en av diskarna går sönder försvinner datat på alla diskar som är med i raiden.

Kort sagt lägg inget viktigt på raid 0 om du inte har en fungerande backup..

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av one4ty:

Lånar tråden lite.
Har en Corsair SSD Force GT 120GB och beställde precis Corsair SSD Force 3 Series 120GB. Är det rekommenderat att köra dom i Raid0 eller ska det vara identiska diskar?

Först och främst: Det är möjligt.

Optimalt vill man likadana diskar för att de har samma prestanda. Har du två olikpresterande diskar i RAID kan du säkert få ett slöare system än om du enbart hade kört den snabbaste disken standalone pga att den slöare sinkar den snabbare.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jag vill oxå låna tråden lite. På Komplett som har Black friday hittade jag denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=610757#extra som jag köpte 3 st av eftersom jag tänkte köra Raid. Jag vill utnyttja utrymmet så jag funderar på raid0 men om jag är rätt informerad så om nån av diskarna skulle faila så failar allt, iaf innehållet? Hur stor är risken att det failar? Är det ung densamma som med en vanlig disk?
Sen undrar jag om man i samma dator kan köra flera raid, tex 3 st av ovanstående och 2 st 1TB?
Till sist en ganska allmän fråga om hårddiskar. Har märkt att på en 2 TB hårddisk som har beskrivningen 2000 GB så har man endast ung 1800 GB utrymme att röra sig med. Vad händer med de 200 GB som faktiskt är ganska mkt utrymme?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Först och främst: Det är möjligt.

Optimalt vill man likadana diskar för att de har samma prestanda. Har du två olikpresterande diskar i RAID kan du säkert få ett slöare system än om du enbart hade kört den snabbaste disken standalone pga att den slöare sinkar den snabbare.

Ja det va lite det jag tänkte på. Men är det verkligen märkbar skillnad på dom två diskarna förutom i bench? Jag är inte jättekräsen så om det skulle bli en prestandadropp som man knappt märker så gör det inget. Jag vill mest göra det för att få "en" större disk.

Permalänk
Medlem

Risken att en mekanisk disk går sönder är rätt stor, eftersom den har rörliga delar men om det tar 1 vecka eller 4 år vet ingen.

Det går åt en viss del av disken i overhead för partionen och ju större ju stötre overhead i gb men det är samxma i procent.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hersses:

Till sist en ganska allmän fråga om hårddiskar. Har märkt att på en 2 TB hårddisk som har beskrivningen 2000 GB så har man endast ung 1800 GB utrymme att röra sig med. Vad händer med de 200 GB som faktiskt är ganska mkt utrymme?

Det beror på hur man räknar, hårddisktillverkarna och win räknar olika man blandar olika talsysyem, det oktala och det decimala, därför blir det så.
http://sv.wikipedia.org/wiki/SI-prefix

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror på hur man räknar, hårddisktillverkarna och win räknar olika man blandar olika talsysyem, det oktala och det decimala, därför blir det så.
http://sv.wikipedia.org/wiki/SI-prefix

Jag antar du syftar på 1KiB och 1kB som är 2^10 resp 10^3 Byte. Binär resp. decimal faktor.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Rekordmedlem

Jo, blev feltänk, 8 bitar i huvet...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Istället för att skapa en ny tråd i ämnet RAID 0 kapar jag den här i stället;

Det är så att för några månader sen köpte jag en 64GB Crucial M4. Jag tänkte "Äsch, jag ska ju bara ha ett OS och några program på den så det räcker." Saken är den dock att det blir trängre än vad man tror Därför drömmer jag nu om att gå över till en ca 120GBs modell vilket jag tror skulle bli ganska lagom.

Det känns dock ganska onödigt att köpa en 128 när jag redan har en 64 Min fråga är därför helt enkelt, är det ett bra uppgraderingsalternativ att köpa en till Crucial M4 64GB och sätta dem i RAID 0? Då kommer väl mitt C:\ att se att vara 128GB (minus GB->GiB konvertering etc) i Windows plus att jag på köpet får upp till dubbla prestandan?

Jag vet att det är mer riskfyllt när det kommer till dataförlust men jag kan inte påstå att jag är särskilt orolig för det då jag ändå tar regelbunden backup på allt som jag verkligen vill ha kvar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GustavN:

Istället för att skapa en ny tråd i ämnet RAID 0 kapar jag den här i stället;

Det är så att för några månader sen köpte jag en 64GB Crucial M4. Jag tänkte "Äsch, jag ska ju bara ha ett OS och några program på den så det räcker." Saken är den dock att det blir trängre än vad man tror Därför drömmer jag nu om att gå över till en ca 120GBs modell vilket jag tror skulle bli ganska lagom.

Det känns dock ganska onödigt att köpa en 128 när jag redan har en 64 Min fråga är därför helt enkelt, är det ett bra uppgraderingsalternativ att köpa en till Crucial M4 64GB och sätta dem i RAID 0? Då kommer väl mitt C:\ att se att vara 128GB (minus GB->GiB konvertering etc) i Windows plus att jag på köpet får dubbla prestandan?

Jag vet att det är mer riskfyllt när det kommer till dataförlust men jag kan inte påstå att jag är särskilt orolig för det då jag ändå tar regelbunden backup på allt som jag verkligen vill ha kvar.

Ja det går att göra så om man vill, men då kommer du att sitta på 2 små ssd som kanske blir svårsålda nån gång, men fungerar tekniskt gör det, du kan även koppl,a dem i varandra jbod eller dynamisk disk så slipper du riskerna med raid 0 eftersom det lär gå fort nog ändå med ssder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GustavN:

Istället för att skapa en ny tråd i ämnet RAID 0 kapar jag den här i stället;

Det är så att för några månader sen köpte jag en 64GB Crucial M4. Jag tänkte "Äsch, jag ska ju bara ha ett OS och några program på den så det räcker." Saken är den dock att det blir trängre än vad man tror Därför drömmer jag nu om att gå över till en ca 120GBs modell vilket jag tror skulle bli ganska lagom.

Det känns dock ganska onödigt att köpa en 128 när jag redan har en 64 Min fråga är därför helt enkelt, är det ett bra uppgraderingsalternativ att köpa en till Crucial M4 64GB och sätta dem i RAID 0? Då kommer väl mitt C:\ att se att vara 128GB (minus GB->GiB konvertering etc) i Windows plus att jag på köpet får upp till dubbla prestandan?

Jag vet att det är mer riskfyllt när det kommer till dataförlust men jag kan inte påstå att jag är särskilt orolig för det då jag ändå tar regelbunden backup på allt som jag verkligen vill ha kvar.

Glöm inte att en 128GB-disk har bättre prestanda än en 64GB-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Glöm inte att en 128GB-disk har bättre prestanda än en 64GB-disk.

Hm, så var det ja Vad hade ni gjort? Försökt sälja 64:an och köpa en 128? Eller kanske rent av behålla båda och ha den lilla enbart för en bunt program?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GustavN:

Hm, så var det ja Vad hade ni gjort? Försökt sälja 64:an och köpa en 128? Eller kanske rent av behålla båda och ha den lilla enbart för en bunt program?

Jag hade nog gärna sålt 64an, ja. (jmf)