Bilbanefyndet på vinden- hur rengöra det?

Permalänk
Medlem

Bilbanefyndet på vinden- hur rengöra det?

Hej.

Låt mig först börja med att berätta följande:

Jag vet att det finns ett forum som handlar om detta men jag vill inte bli medlem där bara för att ställa denna fråga. Så intresserad är jag inte av "slotcars".

Okej, jag har som sagt varit och hämtat en gammal bilbana märke Speedtrax av okänd årgång. Egentligen är det 2 banor som med tiden blivit hopblandade.

Om inte annat så märks det på antalet kontroller och på de dubbla batterilådorna ( 4X1,5 V batteri typ D ).

Men som ni säkert märker har metalldelarna drabbats av ytrost. Hur tar jag bort det utan att förstöra något? Fick ett förslag om fint sandpapper men det tycker jag verkar brutalt. Tänkte att ni forummedlemmar brukar ju kunna lite av varje så ni har kanske några förslag.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk

Hör med folket på Elektronikforumet.com

Tror De kan ha en del bra idder mm.
Det är väl en fjäder i de där kontrollerna som brukar vara lite knas med om jag inte ahr fel?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ta lite finare sandpapper, typ 1200-2000. 2000 papper (känns ungerfär som tidningspapper) lär ge en fin yta utan "rispor" efter sandpappret.

Tycker du att 2000 papper är grovt så köp autosol och polera rälsen med.

Permalänk
Entusiast

Klassikerna är ett mynt och/eller lite aceton. Jag har alltid bara gnuggat lite med ett mynt över rälsen på min bana och det har fungerat bra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Mynt tipset hade jag faktiskt aldrig hört förut, tror dock inte det hjälper här. Men tack för tipset.

Tittade förresten efter sandpapper men hittade inget så fint. Får titta när jag kör och handlar nästa gång.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Entusiast

Det är som fint sandpapper fast inte riktigt lika effektivt fast med fördelen att man alltid brukar ha det lätt tillgängligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Du ska inte söka på sandpapper,slippapper när du ska ha dom finkornigaste papprena.
Utan dom heter då våtslippapper men finare än 1200 kan vara svårt att hitta biltema har ju 1200 som mest om du kollar min länk.

Men jag skulle tro att 1200 funkar bra du kommer nog sitta med dom tillräckligt många timmar med 1200 och det skulle bli nästan den dubbla tiden med 2000.
Vad jag skulle gjort är att tex börja med ett 400 papper och ta det värsta med det (men inte för mycket då det kan leda till mycket mer jobb med dom andra papprena) sen gå till tex 800 och köra det tills ca 90% av rosten är borta.
Sedan ta 1200 papper och putsa bort alla repor efter 400,800 papprena vilket borde gå ganska snabbt för att sen kanske köra autosol och polertrisa.

Finns det nån rost kvar så har den ju troligen gått rätt så djupt och kan vara svår att få bort och kan behöva lite grövre papper,metoder heller VÄLDIGT mycket längre tid för att få bort.
Och kan ju då givetvis leda till att man slipar igenom materialet som du med andra ord bör se upp med då.

Några saker att tilläga är att slipa alltid med banorna,rälsen och aldrig tvärsöver.
Anledningen till det är att om det blir lite ojämt,repor,kanter,grovt slipat,etc så kommer det inte att slita lika mycket på släpskorna på bilarna om det är slipat med banorna,rälsen.

Och slipa med menar jag så här (detta är ska vara banan,rälsen) ------------------------------ du slipar då vänster,höger INTE upp,ner.

Sen hur ska du slipa?
Jag skulle säga att köra med vatten,olja,etc i alla fall med 800,1200 papperna samt att om du kör med någon vätska så håller papprena MYCKET längre.
Och JA det måste inte vara vatten utan det går utmärkt med olja (fast olja kanske ska undvikas vid just bilbana) om du kör med vatten så kan jag tipsa om att ta lite diskmedel (2-3 gånger så mycket som till en disk i samma mängd vatten) då det hjälper en del.
Sen hur mycket vatten du ska ha det behövs inte så mycket utan en skål,diskbalja en 5 litersdunk delad på mitten,etc heller varför inte en djup ungsplåt då kan du ju hållas i den hela tiden.

Sen under själva slipningen så kan man aldrig få för mycket vatten man kan få för lite dock vilket man märker att man har fått om det "gegar" ihop sig och sätter igen slippappret och det märker man ganska lätt när man slipar färg.
Men slipar rost så vet jag inte så säkert men antar att det inte är lika känsligt som med färg men för att vara på den säkra sidan så kör med att det ska vara blött hela tiden.
Det borde ju finnas några youtube videor om våtslipning om du vill,orkar leta på eng tror jag det heter water sandpaper heller wet sandpaper.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Klassikerna är ett mynt och/eller lite aceton. Jag har alltid bara gnuggat lite med ett mynt över rälsen på min bana och det har fungerat bra.

aceton skulle jag undvika då det finns risk att det kan skada plasten.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mattoys:

aceton skulle jag undvika då det finns risk att det kan skada plasten.

Det har du rätt i. T-röd är nog bättre. Det brukar vara rätt bra på att bli av med gegga från kontakter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tack för lektionen grizzly666. Jag visste faktiskt att det heter slippapper men i alla fall. Ska titta efter detta vid tillfälle. Känner till en butik som säljer produkter för lackering, säkert har de fina slippapper där. Ska titta på Biltema också.

Tack för hjälpen allihop.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Stålull?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagab:

Mynt tipset hade jag faktiskt aldrig hört förut, tror dock inte det hjälper här. Men tack för tipset.

.

Det fungerade i alla fall när jag och min bror lekte med sånthär förr i tiden. Du ska alltså lägga myntet så att det ligger över båda metallskenor och pressa rätt hårtm samtidigt som du för det fram och tillbaka över metallen. Ett försök är det värt kostar dig inget förutom tid för en enkrona har du nog liggandes :).
Annars hittade jag denna tråd http://www.bing.com/images/search?q=bil+bana+reng%c3%b6ring&v... Den bilen på bilden skulle du annars kunna skaffa.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Brukar man inte säga att coca cola är bra mot rost? Vill rent av minnas att Mythbusters testade det.

(konstpaus i inlägget här, jag taren vända på youtube och kollar)

Hah, äh, hittade inte klippet jag tänkte på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Brukar man inte säga att coca cola är bra mot rost? Vill rent av minnas att Mythbusters testade det.

(konstpaus i inlägget här, jag taren vända på youtube och kollar)

Hah, äh, hittade inte klippet jag tänkte på.

Jag har sett mythbusters testa med cola mot smuts osv så kan säkert stämma att de testats mot rost också.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Papper + tandkräm?

Permalänk
Medlem

Så var man igång.

Köpte slippapper 800 och 1000 idag. Naturligtvis var det mycket svårare än jag trådde att få bort oxiden och rosten men det går. Räknade just igenom mina bitar och såg att det var 18 böjar kvar och ett par raksträckor. Skoj. Det jag gjort hittills tog timmar.

Just den här biten saknar en skena men jag testade på den för att se resultatet. Överst är det obehandlat.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone