Permalänk
Medlem

Projekt: Noir G5

Hej!

Nu är det dags att göra en projektlogg för detta projekt som jag har som projektarbete i 3:an.
Jag köpte en trasig Powermac G5 på vilket jag kommer använda chassit som grund till projektet.

Projektets färger är svart och röd (jag vet, vanliga/uttjatade färger men det är för att jag redan sleevat nätaggregatet svart och rött med Djungelapa Fabric Sleeve och har 3st Enermax Magma fläktar till projektet), CPUn kommer vattenkylas och kanske även grafikkortet.

Att göra lista:
[x] Plocka isär chassit
[x] Såga hål för nya baksidan
[x] Göra ny baksida
[x] Fästa ny baksida
[x] Fästa moderkortsplåten
[x] Köpa vattenkylningsdelar
[x] Fixa radiatorhållare
[x] Spackla sidorna vid den nya baksidan
[s] Sleevea nätaggregatet i rött och svart sleeve
[s] Göra hållare för display i före detta odd-öppning
[ ] Göra rent chassit för målning.
[ ] Måla chassit svart när alla delar som ska målas är färdiga
[ ] Installera vattenkylningen i chassit
[-] Göra hårddiskbur - Kommer använda original från chassit.
x = Klar
s = Startat med
- = övergett

Hårdvara:
CPU: Intel i7 2600K
MB: ASUS Maximus IV Extreme
RAM: Corsair Vengeance 4x4GB
GPU: Sapphire Radeon HD 7970
SSD: Samsung 830 128GB
HDD: Western Digital Caviar Green 2TB
PSU: Silverstone Strider Gold 750W

Vattenkylningsdelar:
Radiator: EK 240 Radiator
Pump: Laing D5 med EK topp
CPU block: EK Waterblocks Supreme HF Acetal
Reservoar: EK Waterblocks Multioption RES X2 150 Basic
Anslutningar: Bitspower kompressionsanslutningar 10/13mm
Slang: Tygon R3603
Fan: Enermax Magma 120

Chassit i original

Började med att plocka isär chassit i två delar och markera sedan ut vad som skulle bort från baksidan av chassit då jag gjort en ny baksida för att fästa moderkortsplåten från Lian-Li.

Nya baksidan som är gjord i mönstrad aluminiumplåt(lite annorlunda och kanske inte direkt passar in, men ser väldigt bra ut när den är svart färgad)

Då jag det blir ganska dåligt med plats eftersom det ska få plats med radiator och allt annat så kommer jag inte ha någon dvd-brännare och kommer då ha den plats där den skulle ha suttit till hårddisk hållare för 2st hårddiskar som jag har börjat såga på i akryl, den kommer fästas ihop med skruvar med försänkta huvuden.

Utritade delar

Utsågade med bandsåg och testade hur delarna passade ihop

Näst på tur är att fästa nya baksidan med popnitar och sedan spackla alla kanter så att den blir en del av chassit.

Permalänk
Medlem

Det är en bra början på ett förhoppningsvis awesome chassi

Permalänk
Medlem

instressant på hur din G5-Verision skall bli :)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CybranM:

Det är en bra början på ett förhoppningsvis awesome chassi

Only time will tell

Skrivet av KsKz_91:

instressant på hur din G5-Verision skall bli :)!

Ska försöka göra så många egna idéer som möjligt men lätt att man ser något som man kanske tar efter

Permalänk
Medlem

Riktigt spänd på att se hur det blir!

Har alltid älskat designen på mac men alltid hatat innehållet - du fixar ju problemet!

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Riktigt spänd på att se hur det blir!

Har alltid älskat designen på mac men alltid hatat innehållet - du fixar ju problemet!

Tack!
Apples datorer efter 2004 har varit väldigt stilrena, precis som du så föredrar jag annat före OSX men det är subjektiv sak.

Permalänk
Medlem

Har idag jobbat på chassit och även pass-through kontakten för ström.

Pass-through kontakten för nätaggregatet då det kommer sitta inuti och inte sticka ut, klippte av en strömkabel till dator och mätte ut med en multimeter vilken som var vad, klippte sedan krympslang och började löda fast dem för att sedan krympa krympslagen runt kontakterna och kabel.

Sedan borrade jag för popnitar på nya baksidan och chassit plus moderkortsplåten och popnitade ihop delarna med längre popnitar för att det blev tre lagers på några ställen där även moderkortsplåten skulle nitats fast.

Hyllan som jag kommer ha passar precis in över moderkortsplåten vilket det var uppmätt till att göra.

Näst upp blir att spackla baksidan, öppnade burken med glasfiberspackel och det luktade i hela huset i flera timmar efteråt men det får det lov att göra för kan inte vara ute eftersom det inte härdar när det är kallt

Permalänk
Medlem

Var köpte du kontakten?

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk
Medlem

Kul! Synd att mitt Fortress 2 inte ser ut som en Mac Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av evrstr:

Var köpte du kontakten?

Köpte den på Kjell & Company men kan tyvärr inte hitta den på deras sida, ska leta vidare och se om jag kan hitta den.

Edit: Hittade den http://www.kjell.com/?item=37378&path=304000000,325000000,326...

Skrivet av aluminium:

Kul! Synd att mitt Fortress 2 inte ser ut som en Mac Pro

Permalänk
Medlem

Skit snyggt ju roligt att se ett till G5 projekt.
Jag håller även jag på med mitt men har en liten nedgång med moddandet, men kan säga att jag blir väldigt sugen på att ta tag i allting igen.

Kommer vänta på varje uppdatering.

//S.Jr

Visa signatur

Project [Mac G5]: ReBoot
Stationär: i7 2600k @ 4,4 GHz | CoolIT ECO PnP| EVGA z68 sli atx | EVGA 580 SOC SLI | Corsair 16GB VENGEANCE | OCZ Vertex3 120gb x2 Raid 0 | Corsair AX 850W
Laptop: Acer 5820gt
Dyslektiker så har svårt med stavning och meningsuppbyggnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stark.Jr:

Skit snyggt ju roligt att se ett till G5 projekt.
Jag håller även jag på med mitt men har en liten nedgång med moddandet, men kan säga att jag blir väldigt sugen på att ta tag i allting igen.

Kommer vänta på varje uppdatering.

//S.Jr

Tack
Skulle vara roligt att se ditt projekt komma igång igen

Permalänk
Medlem

Nu har jag börjat med att fixa med mitt chassi igen och tänkte skriva det här och ge dig en liten BUMP och att vi vill ha mer bilder!

Visa signatur

Project [Mac G5]: ReBoot
Stationär: i7 2600k @ 4,4 GHz | CoolIT ECO PnP| EVGA z68 sli atx | EVGA 580 SOC SLI | Corsair 16GB VENGEANCE | OCZ Vertex3 120gb x2 Raid 0 | Corsair AX 850W
Laptop: Acer 5820gt
Dyslektiker så har svårt med stavning och meningsuppbyggnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stark.Jr:

Nu har jag börjat med att fixa med mitt chassi igen och tänkte skriva det här och ge dig en liten BUMP och att vi vill ha mer bilder!

Låter trevligt, du får uppdatera din logg sen
Mer bilder kommer imorgon eller på tisdag.

Har varit ute och spacklat med glasfiberspackel och finspackel, behöver göra om topp och botten då tejpen fastna i under så att spacklet inte sitter fast överallt. Men sidorna, sidoöppnarns hål och sladden för nätaggregat saken hål gick bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har lagt på ännu mer finspackel och slipat ner det för att få en fin övergång på nya baksidan och själva chassit. Det är inte klart ännu men på väg, jag behöver slipa mer för att få det tillräckligt tunt.

Tog fler bilder men de var inte av tillräckligt bra kvalitet för att ta med, kommer fler när jag är nöjd med spacklet.

Permalänk
Medlem

Beställde idag vattenkylningsdelar från Aquatuning.se

Blev följande:
Bitspower 13/10mm anslutningar
EK Waterblocks EK-Supreme HF Acetal
Slang Tygon R3603 12,7/9,5mm
Alphacool VPP655
EK EK Waterblocks EK-D5 Acetal
EK EK Waterblocks EK-Multioption X2 150 Basic

Kommer troligtvis ta ett tag innan jag får dem för en av sakerna skulle komma in 15 December. Orsaken varför jag köpte idag var för att jag gick in på sidan när de hade deras 15% rabattkod för dagen uppe så 15% är alltid kul att spara in

Permalänk

Kul att se, personligen blev jag klar med min mod i somras men blev aldrig att jag hann lägga upp bilderna med all jäkt som uppkom när jag skulle flytta till Göteborg och så glömde jag kameran i Skåne, men ska till Skåne nu till jul och tänkte lägga upp resten av bilderna då. G5:an är verkligen ett underbart chassi.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Kul att se, personligen blev jag klar med min mod i somras men blev aldrig att jag hann lägga upp bilderna med all jäkt som uppkom när jag skulle flytta till Göteborg och så glömde jag kameran i Skåne, men ska till Skåne nu till jul och tänkte lägga upp resten av bilderna då. G5:an är verkligen ett underbart chassi.

Så roligt, kommer bli kul att se bilderna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har inte blivit så mycket gjort på projektet de senaste veckorna på grund utav Jul och födelsedagar men jag ska försöka göra så mycket som möjligt nu under jullovet. Baksidan på chassit är klar, har börjat på framsidan för USB-portarna och ljud in/ut.
Har även fixat moderkortet(julklapp) och processorn till projektet. Det kommer sitta en i7 2600k på ett ASUS Maximus IV Extreme.
Paketet med vattenkyllningsdelarna har även kommit.

Permalänk
Medlem

Var ute igår och fixa front I/O hållare och hål. Blev nöjd med resultatet men fortfarande en del slipning som behövs för att få det snyggt. Fästena är fästa med 2 komponents epoxy och sitter väldigt stabilt. I/O adaptern är från ett Antec 300
Utan:

Med:

Permalänk
Medlem

Ser snyggt ut!

Permalänk
Medlem

NICE
of topic men var hittar ni dessa chassi?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

Ser snyggt ut!

Tack!

Skrivet av bjonss13:

NICE
of topic men var hittar ni dessa chassi?

Tackar!

Jag köpte mitt på tradera, allt innehåll var kvar men den var trasig men gjorde inte mig något.
Man brukar få sitta och hålla koll på dem, tog ett tag att hitta en som inte gick upp för högt.

Permalänk
Medlem

Skulle du kunna rita upp hur du kopplat kontakten, jag har tyvärr ingen multimeter och är lite osäker på hur jag ska koppla den... Ser det iofs på bilderna, men ser inte vilka sladdar som går till respektive pin på kontakten. Annars så ser allt schysst ut! Ser fram emot slutresultatet.

Min G5:a är snart klar (dumt nog satte jag in hårdvaran i den innan jag blev klar). Bara lite kabeldragningar, sen är jag klar!

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk
Medlem
Skrivet av evrstr:

Skulle du kunna rita upp hur du kopplat kontakten, jag har tyvärr ingen multimeter och är lite osäker på hur jag ska koppla den... Ser det iofs på bilderna, men ser inte vilka sladdar som går till respektive pin på kontakten. Annars så ser allt schysst ut! Ser fram emot slutresultatet.

Min G5:a är snart klar (dumt nog satte jag in hårdvaran i den innan jag blev klar). Bara lite kabeldragningar, sen är jag klar!

Jag får kolla upp det när jag har möjlighet, är inte på samma plats som den, men på själva baksidan av adaptern finns det små texter/ord som säger vad de är för något och att kolla upp vad de olika färgerna är för något är inge svårt, jord är gröngul, fas är brun och noll/neutral blå.

Du får lägga upp galleri på din G5:a om du har möjlighet att göra det !

Permalänk
Medlem

Har inte blivit mycket gjort på projektet senaste tiden annat än tankar kring hur jag ska göra mm. Just nu är tanken att jag ska hänga upp nätaggregatet på något sätt, använda sig av paracord och gör någon smart lösning men ännu har jag inte kommit på riktigt, likadant med hårddiskhållaren. Har delar till en av akrylplast men vet inte om jag ska köra på den eller göra någon tool-less upphängning med paracord för att hämma vibrationerna. Vi får se hur det blir, om någon har någon idé som kan fungera så skulle det vara hjälpsamt

Lite bilder på radiatorn som skolan stod för då det är projektarbetet i 3:an och radiatorhållaren som jag köpte på Chilledpc.co.uk

Permalänk
Medlem

Under helgen så försökte jag få power-switch och power-LED att fungera som de brukar göra på en dator. Nu är saken den att Apple verkar ha något annat sätt för att göra detta på då det finns 3 löd-punkter för power-switch och power-LED vilket betyder att de på något sätt delar på något. Försökte flera olika saker men fick det aldrig att fungera så jag hoppar över power-LED tillsvidare då jag ändå aldrig använder mig utav den.
Om någon vet hur man kan göra för att få det att fungera så säg gärna till.

Lite bilder under testandet

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat en del på projektet nu under helgen. Mestadels testat sprayfärgen men även borrat upp hållen på dammfilterna, Silverstone SST-FF122. Dammfilterna har magneter på sig så kommer använda mig av skruvhållen för att fixera dem på radiatorn men magneterna för att hålla kvar dem så det är lätt att göra rent.

Delarna jag har målat.

Ett test av paracord med smält ända, sitter stabilt så kommer göra egna kablar och köra med paracord med dem. Köpte 100 meter kabel jag kan använda, lär inte ta slut närmaste århundradet.

Permalänk
Medlem

Egengjorda kablar sleevade med Paracord.
24 pin, 4+4 pin och 6+2 pin.

Behöver fortfarande göra en till 6+2 pin, en för SATA och en 4 pin MOLEX. Väntar på 6 pin kontakten Silverstone använder för Hårddiskar och molex mm. dåd Aquatuning har skickat mig fel 2 gånger och de har inte svarat på mitt senaste mail heller.

Har nu all hårvara jag behöver för projektet, kör på en Samsung 830 128GB istället för min Crucial C300 och väntar på ett Sapphire HD7970 som troligtivs kommer på måndag.