Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera processor?

Tjo,

Har tänkt uppgradera min processor för att få lite mer kraft. Den jag har nu är en Intel Core i7 920 och jag har tänkt uppgradera till en Intel Core i7 2600K. Är det värt pengarna? Tror ni det blir stor skillnad?

Vet att jag även måste byta moderkort men jag får de betalt av brorsan då han tar mitt gamla moderkort och processor om jag köper nytt så det är inget problem.

Använder datorn främst till musikproduktion.

Permalänk
Medlem

En 2600k är betydligt kvickare än en 920.
Men om det är värt pengarna får du själv bedömma.
http://www.anandtech.com/bench/Product/47?vs=287

Permalänk
Medlem

Beror på vad du gör med datorn. Om du bara spelar så är det definitivt inte värt det, utan då lägger du hellre mer pengar på grafikkort.

Permalänk
Medlem

Blir väl lite av en "sido-gradering", du får ju avgöra själv om det är värt pengarna. Tycker du att din nuvarande processor inte orkar med det du gör nu?

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Beror på vad du gör med datorn. Om du bara spelar så är det definitivt inte värt det, utan då lägger du hellre mer pengar på grafikkort.

Håller med, kommer kosta en hel del att behöva köpa nytt modekort etc.

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramo_and:

Tjo,

Har tänkt uppgradera min processor för att få lite mer kraft. Den jag har nu är en Intel Core i7 920 och jag har tänkt uppgradera till en Intel Core i7 2600K. Är det värt pengarna? Tror ni det blir stor skillnad?

Vet att jag även måste byta moderkort men jag får de betalt av brorsan då han tar mitt gamla moderkort och processor om jag köper nytt så det är inget problem.

Använder datorn främst till musikproduktion.

Du har ingenting att vinna på att byta processor med det du sysslar med nu... Men vill du bränna pengar så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Du har ingenting att vinna på att byta processor med det du sysslar med nu... Men vill du bränna pengar så...

Och hur vet du det?

Känner att jag behöver uppgradera men jag vill inte punga ut 2700 spänn o sen blir de bara pytteliten skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramo_and:

Och hur vet du det?

Känner att jag behöver uppgradera men jag vill inte punga ut 2700 spänn o sen blir de bara pytteliten skillnad.

Har du ens överklockat? Det kan vara en god grej om du vill ha bättre prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramo_and:

Tjo,

Har tänkt uppgradera min processor för att få lite mer kraft. Den jag har nu är en Intel Core i7 920 och jag har tänkt uppgradera till en Intel Core i7 2600K. Är det värt pengarna? Tror ni det blir stor skillnad?

Vet att jag även måste byta moderkort men jag får de betalt av brorsan då han tar mitt gamla moderkort och processor om jag köper nytt så det är inget problem.

Använder datorn främst till musikproduktion.

Du kommer knappt att märka någon skillnad på ett sånt byte, om du ens märker något alls. Det är betydligt bättre att lägga 500-600kr på en kylare och klocka din cpu till 4Ghz. Den kommer förmodligen klara det utan några som helst problem. Helt meningslöst att köpa nytt. Att överklocka däremot är något som det vore ett brott att inte göra med en sån fin cpu som du har.

Men som du frågar, tror ni det blir stor skillnad? Nej! Nej! och Nej!

Mitt råd. Klocka, med eller utan nya kylare, skillnaden blir bara att du får en lite varmare cpu än önskat utan en ny kylare...om du nu kör på original vill säga.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Du kommer knappt att märka någon skillnad på ett sånt byte, om du ens märker något alls. Det är betydligt bättre att lägga 500-600kr på en kylare och klocka din cpu till 4Ghz. Den kommer förmodligen klara det utan några som helst problem. Helt meningslöst att köpa nytt. Att överklocka däremot är något som det vore ett brott att inte göra med en sån fin cpu som du har.

Men som du frågar, tror ni det blir stor skillnad? Nej! Nej! och Nej!

Mitt råd. Klocka, med eller utan nya kylare, skillnaden blir bara att du får en lite varmare cpu än önskat utan en ny kylare...om du nu kör på original vill säga.

Ok, kanske ska ta o överklocka istället.

Men brorsan ska fortfarande köpa ny dator och behöver ju då en bra processor, ska man inte köpa en 2600K då? Eller ska man satsa på nån billigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramo_and:

Och hur vet du det?

Känner att jag behöver uppgradera men jag vill inte punga ut 2700 spänn o sen blir de bara pytteliten skillnad.

du kommer ju få köpa nytt moderkort också så det kommer kosta mer än 2700

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramo_and:

Och hur vet du det?

Känner att jag behöver uppgradera men jag vill inte punga ut 2700 spänn o sen blir de bara pytteliten skillnad.

Ja du vet ju uppenbarligen bäst... Klart du skall köpa en ny processor om du har bestämt dig för det, varför ställer du frågan egentligen?

Permalänk
Medlem

Vänta till Ivy Bridge?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Om det primära målet är att kunna sitta och knåpa med musik så är väl en 2500k ett bättre köp än 2600k, jag har själv en 2500k som är klockad till 4,6 med orginalkylare som inte hamnar i temperaturer på mer än 50-55 c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Ja du vet ju uppenbarligen bäst... Klart du skall köpa en ny processor om du har bestämt dig för det, varför ställer du frågan egentligen?

Det sa jag inte.

För att jag vill veta hur stor skillnaden blir i förhållande till pengarna man får lägga, o de verkar ju inte vara värt de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yooll:

Om det primära målet är att kunna sitta och knåpa med musik så är väl en 2500k ett bättre köp än 2600k, jag har själv en 2500k som är klockad till 4,6 med orginalkylare som inte hamnar i temperaturer på mer än 50-55 c.

Ska väl inte bara sitta o knåpa musik, utan producera musik både till andra artister och till bandet jag spelar i. Så jag vill ha så mycket kraft som möjligt egentligen.

Permalänk
Medlem

Skulle inte byta än skulle snare vänta tills ivy bridge eftersom specen ser lovande ut. Men det är upp till dig men jag tror inte du kommer lida så mycket av att vänta några månader. Eftersom du sitter på en helt ok processor...

Permalänk

Jag ser ingen anledning att byta ifall din nuvarande funkar utan problem, prestandaskillnaden kommer knappt märkas förutom vid rendering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Jag ser ingen anledning att byta ifall din nuvarande funkar utan problem, prestandaskillnaden kommer knappt märkas förutom vid rendering.

Jag har lite problem när mina projekt blir tunga.. då orkar datorn inte riktigt med till 100%.

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Beror på vad du gör med datorn. Om du bara spelar så är det definitivt inte värt det, utan då lägger du hellre mer pengar på grafikkort.

TS använder datorn främst till musikproduktion vilket framgår av just TS.

Visa signatur

i5 2300
8 GB 1333
XFX HD 6870 1 GB
Cooler master silent pro 500w
Cooler master 690 II

Permalänk
Medlem

Hur mycket minne har du ?
Och kör du mycket från hårddisk ? t.ex du tar en massa kanaler direkt från en mekanisk disk.

För även om en 2600k är snabbare än en 920 så är det inte "wow !!" skillnad utan snarare 20% i normalfall och 50% i extremfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Hur mycket minne har du ?
Och kör du mycket från hårddisk ? t.ex du tar en massa kanaler direkt från en mekanisk disk.

För även om en 2600k är snabbare än en 920 så är det inte "wow !!" skillnad utan snarare 20% i normalfall och 50% i extremfall.

Jag har 6GB. Det räcker ganska långt faktiskt. Musikprogrammet jag kör med drar mestadels processorkraft.

Kör en del från hårddisken ja. Har funderat på att skaffa SSD disk, men dom e ju tyvärr dyra i förhållande till hur mycket utrymme man får..

Permalänk
Medlem

Inte prisvärt att uppgradera sin dator varje år. Testa var 4e-5e år och överklocka. Då har man prestanda så man ändå klarar sig i de flesta lägen. Eventuellt byta grafikkort lite oftare om du spelar mycket.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramo_and:

Jag har 6GB. Det räcker ganska långt faktiskt. Musikprogrammet jag kör med drar mestadels processorkraft.

Kör en del från hårddisken ja. Har funderat på att skaffa SSD disk, men dom e ju tyvärr dyra i förhållande till hur mycket utrymme man får..

Ta upp resursövervakaren och kolla hur högt diskkön går när du upplever det som trögt.
Mer än 3-4 och en vanlig mekanisk disk brukar krokna rejält.
Även om en SSD kostar många sköna slantar så är det en ENORM skillnad i prestanda, och framförallt om du har många samtidiga läsningar på gång.
Du behöver ju inte använda den som systemdisk (även om det såklart är bäst) utan bara som arbetsdisk, så du borde inte behöva så enormt mycket plats.
Inte för att jag jobbar med musik iofs, så jag gissar lite

Permalänk
Medlem

I nya ProTools, om du använder det, är det väl ramminne som gör den stora skillnaden. Att allt ljud kan laddas in på en låtsas-ramdisk som programmet skapar. Tyckte jag fick det intrycket när de var på STDH och demonstrerade men jobbar inte med musik/ljudprod utan var mest nyfiken på nya Avid.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

I nya ProTools, om du använder det, är det väl ramminne som gör den stora skillnaden. Att allt ljud kan laddas in på en låtsas-ramdisk som programmet skapar. Tyckte jag fick det intrycket när de var på STDH och demonstrerade men jobbar inte med musik/ljudprod utan var mest nyfiken på nya Avid.

Jag använder Cubase. Ramminnet används främst när jag kör samplingsbibliotek, annars är det mest CPU-kraft som används. Och jag använder inte så himla mycket samplingsbibliotek faktiskt, mest VST-instrument och VST-effekter.

Om jag nu skulle uppgradera processor, så borde väl den nya 2600K tåla överklockning bättre och därmed hålla längre?

Permalänk
Medlem

om ram är viktigt borde väl i7 920 vara bättre, den har tre minneskanaler mot två på nyare 2600K?

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

om ram är viktigt borde väl i7 920 vara bättre, den har tre minneskanaler mot två på nyare 2600K?

Skrev ju precis att jag behöver mer CPU kraft snarare än ram...