Jag har köpt en ny 3G-antenn. Men den värkar inte funka.

Permalänk

Jag har köpt en ny 3G-antenn. Men den värkar inte funka.

Hej!
Jag har köpt en ny 3G-antenn men det värkar lite konstigt för jag får inte någon högre hastighet.
Det är den här antennen: www.davido.se/shop/product_info.php?cPath=57_75&products_id=2...
Det kanske också kan vara att det här modemet/routern jag har inte funkar ihop med antennen. men kabeln passar.
http://foretag.telenor.se/wsp/telenorstore/frontend.cgi?func=...

Permalänk
Medlem

kontrollera om du får bättre mottagning, dvs bättre signal styrka.

vad får du för hastighet?
vet du vad det är för hastighet på 3G i ditt område, detta varier mellan de olika basstationerna.

ett tips kan vara att kolla upp skillnaden mellan värkar och verkar också.

Permalänk

Jag får 0,36 Mbit/s.
Jag vet att det är upp till 16 Mbit/s inte alls långt från där jag bor.

Permalänk
Medlem

nu kan jag inte komma in på sidan som du länkar till om antennen. är det en rikt-antennen så är det viktigt att rikta in den rätt, är det en rundstrålande så skulle jag säga att du har köpt fel typ av antenn.

hastighet som du kan få ut är inte linjär mot avståndet till basstationen.

men kolla om du får bättre signalstyrka med antennen, får du inte det och du har riktat in den rätt, så borde det var något som är knas.

Permalänk

Hur kollar jag signalstyrkan???

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontehero1:

Hur kollar jag signalstyrkan???

vet inte, men någonstans i webbgrännsnittet borde det ju finnas.

Permalänk

Jag har hittat det och det är bättre signal styrka med antennen.

Permalänk
Medlem

Kommer du åt turbo 3g nätet eller liknande, eller harvar du runt på endast 3g?
Annars är det tyvärr kört om det inte kopplas om till snabbare hspa eller hur det nu stavas.
Notera att åtkomsten till det snabba nödvändigtvis inte behöver vara tillgängligt där du har bäst täckning.
Kolla gärna utomhus i ditt medföljande program om turbonätet används, se till att belasta nätet när du kollar detta då det återgår till 3g när datatrafiken står stilla.

Permalänk

vad menar du med "medföljande program".

Permalänk
Medlem

Ah, du hade webbgränssnitt, det kanske syns där?
Om hastigheten ligger bra närma 0.384 Mbps så knaprar den säkerligen på slöa nätet av någon anledning.
Har du löst simkort? Kanske kan testa i en mobiltelefon (på balkong eller ute) eller ev flytta antennen så långt det går åt olika håll. Är lite osäker på hur din router fungerar, har du separat modem till den eller agerar den som modem och har inbyggd antenn också? Lite skumt annars då det ofta brukar vara ganska kass åtkomst inomhus

Permalänk
Medlem

Du behöver ett jordplan på den där antennen (magnetfot). Sätt den på ett metallunderlag eller metallplatta och prova igen.