Permalänk
Medlem

Glykolkylningssystem?

Jag är medveten om att jag är lite extrem, men funderar väldigt starkt på att ordna ett kylsystem till min Stationära med radiatorn på utsidan av huset.

För detta krävs till att börja med att vätskan inte kan frysa på vintern och glykol är väl det första jag kommer på då.
Är det möjligt att bygga ett vätskekylt system med glykol som kylmedia till att börja med?

Sen har jag nästa crazy plan, jag funderar på att slänga upp en kylare från någon bil med tillhörande fläkt.
vad tror ni om värmebortledningförmågan på en bilradiator?
Klarar en original vattenpump att köra glykol med tro? ( kanske fel forum men kan ju fråga iaf )

I så fall borde man kunna komma ganska billigt undan, 1 12v trafo och valfri bilradiator med pump kan jag få i princip gratis på Skroten.
Sen slangar och reservoar samt blocken till komponenterna givetvis.

Är mina funderingar helt tokiga eller finns det någon möjlighet tro?
Att flytta ut fläkt och pump kommer ju ge en så tyst lösnign som är fysiskt möjligt inomhus iaf.

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk

Borde fungera. Kör 50/50 glykol och vatten, då får du väldigt låg fryspunkt på vattnet (har för mig att det var -40°C, dock inte säker) Men duger ju åt ditt enda mål
Kör med bra slang som tål kyl, samt rostfria slangklämmor och sånt också.
Största problemet är väl kondensen i datorlådan, datorkomponenterna gillar inte det. Du måste isolera moderkort och slangar. Googla runt lite, finns flera som har gjort det.
Kylaren på en bil räcker nog gott och väl

Permalänk
Medlem

Du kan inte köra på enbart glykol, för det har inte så pass bra kylegenskaper (samt att glykolen annars fryser vid -13C). Men att blanda vatten/glykol som i en bil är ju inga som helst problem. Det håller dessutom alger borta ur systemet.

Att använda en bilkylare är inte heller så konstigt egentligen. Det finns en hel del som gör (leta lite i galleriet så hittar du nog). Grejen med att använda bildelar är att det kan innebära lite moddande, men det hör ju bara till det roliga.

Skrivet av Kaptendum:

Borde fungera. Kör 50/50 glykol och vatten, då får du väldigt låg fryspunkt på vattnet (har för mig att det var -40°C, dock inte säker) Men duger ju åt ditt enda mål
Kör med bra slang som tål kyl, samt rostfria slangklämmor och sånt också.
Största problemet är väl kondensen i datorlådan, datorkomponenterna gillar inte det. Du måste isolera moderkort och slangar. Googla runt lite, finns flera som har gjort det.
Kylaren på en bil räcker nog gott och väl

Att köra 50/50 är väl överdrivet. Sällan det blir -40C i Sverige och ju mer vatten man har i systemet, desto bättre kylförmåga får man.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Givetvis var det en blandning jag var ute efter, otydligt av mig. Har för mig att 60/40 ska vara ganska bra, kanske klarar 30/70 med men var ett tag sen jag såg badkarskurvan på fryspunkten. Får googlas fram vid behov.

Det spontana problemet som jag inte haft en tanke på är ju kondens!
Fan, det vill jag inte riskera. Kanske får ha 2 kretsar och fixa daggpunktsreglering på det.. Spontant känns det lite väl avancerat även för mig då.

Kanske får nöja mig med att ha kylaren och pumpen ( allt som låter ) i ett annat rum helt enkelt då grundtanken var att få en knäpptyst burk snarare än att kunna tokklocka allt när det är kallt ute.

Supertack för infon iaf, ska fundera lite och återkommer om jag kommer på något bra!

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnuttiz:

Givetvis var det en blandning jag var ute efter, otydligt av mig. Har för mig att 60/40 ska vara ganska bra, kanske klarar 30/70 med men var ett tag sen jag såg badkarskurvan på fryspunkten. Får googlas fram vid behov.

Det spontana problemet som jag inte haft en tanke på är ju kondens!
Fan, det vill jag inte riskera. Kanske får ha 2 kretsar och fixa daggpunktsreglering på det.. Spontant känns det lite väl avancerat även för mig då.

Kanske får nöja mig med att ha kylaren och pumpen ( allt som låter ) i ett annat rum helt enkelt då grundtanken var att få en knäpptyst burk snarare än att kunna tokklocka allt när det är kallt ute.

Supertack för infon iaf, ska fundera lite och återkommer om jag kommer på något bra!

Nackdelen med att ha en radiator ute är att tempen ändrar sig konstant. Eftersom vädret kan vara rätt oförutsägbart är det inte säkert att 1 klock funkerar året om t.ex. Lite beroende på placering av radiatorn såklart.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

en enklare kontroll kansek funkar: Styr fläkten mot vattnets temperatur, dvs är vattnets temperatur under rumstemperatur så skall fläkten vara avstängd. Borde ju funka om det inte är allt för kallt ute, det ger ju ingen garanti för att du inte skulle kunna få kondens problem.

Skrivet av scienta:

Nackdelen med att ha en radiator ute är att tempen ändrar sig konstant. Eftersom vädret kan vara rätt oförutsägbart är det inte säkert att 1 klock funkerar året om t.ex. Lite beroende på placering av radiatorn såklart.

Kul ordval, i min värld om något är konstant så ändras det inte, per definition

Permalänk
Medlem

Variant två, om man vill vara riktigt extrem, är att plöja med några meter naken vattenledning i marken utanför under frostdjup och köra vattnet genom det. Du slipper problem med att det blir för kallt på vintern och för varmt på sommaren. Lär fortfarande vara vissa problem med kodens fuktiga sommardagar dock.

Såg även att du skrev "bilradiator med pump", pumpen sitter normalt monterad i motorblocket och drivs av kamremmen så pump lär du få leta efter någon annan stans. Krävs inte häftigare pump bara för att du har en stor radiator och marginellt häftigare med långa slangar så länge det inte är för stora höjdskillnader så vilken normalkraftig pump som helst funkar nog.

Men för att komma med en förenklande kommentar: ska du ha en bilkylare klarar du dig nog med ett fåtal väldigt långsamma/stora fläktar inomhus utan att göra det krångligt med utomhustemperaturer och annat.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk

Nej, nej och åter nej.
Sätt inte radiatorn utomhus, kommer bli så tokmycket kondens runt CPU/GPU att du har sönder alltihop i slutändan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Kul ordval, i min värld om något är konstant så ändras det inte, per definition

Hehe, det faktum att tempen ändras är konstant iaf!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Baksidan pa glykolflaskan brukar visa vilken temp det fryser vid med olika blandningar. Ditt stora problem kommer dock att bli kondens, dina slangar och block kommer droppa kondensvatten. Battre ar att satta allt inomhus och stoppa ett par flaktar pa den.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av Dispersion:

Nej, nej och åter nej.
Sätt inte radiatorn utomhus, kommer bli så tokmycket kondens runt CPU/GPU att du har sönder alltihop i slutändan...

Kondens är inga problem om man isolerar för det. Var skapligt populärt med kompressor kylning (gav -40 till -90C) för en 5-10 år sen. Har även testat med torris själv utan problem så länge man isolerar nödvändiga detaljer.

Permalänk
Medlem

Tack för alla inputs, vet att en bekant körde sin proessor med kompressor och minusgrader för många år sen. Kikade aldrig in i burken och hade som sagt inte minsta tanke på kondens förrens det togs upp nu.

Har lite smått gett upp planerna på det då med tanke på att isolering av allt inne i datorn + slangar känns lite väl bökigt och riskabelt om man missar något.

Får fundera vidare och återkomma om jag kommer på någon ny galen plan helt enkelt, tack återigen för alla informativa svar.

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk
Medlem

förutom de rent praktiska problemen är det ju också ett stort slöseri med energi eftersom du skickar ut värme som annars hade värmt upp huset

Permalänk
Medlem

Fixa en H80 eller så med Gentletyphon fläktar på en 1200 RPM låter inte ett smack tycker ja iallafall xD

Visa signatur

Bab

Permalänk
Skrivet av scienta:

Du kan inte köra på enbart glykol, för det har inte så pass bra kylegenskaper (samt att glykolen annars fryser vid -13C). Men att blanda vatten/glykol som i en bil är ju inga som helst problem. Det håller dessutom alger borta ur systemet.

Att använda en bilkylare är inte heller så konstigt egentligen. Det finns en hel del som gör (leta lite i galleriet så hittar du nog). Grejen med att använda bildelar är att det kan innebära lite moddande, men det hör ju bara till det roliga.

Att köra 50/50 är väl överdrivet. Sällan det blir -40C i Sverige och ju mer vatten man har i systemet, desto bättre kylförmåga får man.

Jo det har du rätt i, men hur mycket försämras kylförmågan egentligen?

Permalänk
Medlem

men om du vattenkyler allt å försluter datorn så att den blir helt tät... och slänger in alla sånna där fuktabsorbenter som brukar ligga i skor å annat joxx man köper.... då borde det la funka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptendum:

Jo det har du rätt i, men hur mycket försämras kylförmågan egentligen?

Det har jag ingen aning om.

Men det spelar ingen roll egentligen, för vad är meningen med att blanda 50/50 när det inte behövs? Som någon skrev så står det ju ofta på förpackningarna hur det ska blandas. Då är det ju bara att räkna hur mkt som behövs för att få önskad fryspunkt och blanda det.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

Det har jag ingen aning om.

Men det spelar ingen roll egentligen, för vad är meningen med att blanda 50/50 när det inte behövs? Som någon skrev så står det ju ofta på förpackningarna hur det ska blandas. Då är det ju bara att räkna hur mkt som behövs för att få önskad fryspunkt och blanda det.

Ok ok, nej men jag håller med dig. Finns ju ingen mening och blanda 50/50 om han inte behöver en fryspunkt på -40 celcius. Men skrev det bara för att ts skulle få en uppfattning om hur mycket glykol han skulle ha i eller något

Edit: Ang värmekapacitet så har du rätt, titta här Etanol har en värmekapacitet på 2,44kj/kg och vatten 4,181kj/kg så det är nog nämnd värd skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptendum:

Ok ok, nej men jag håller med dig. Finns ju ingen mening och blanda 50/50 om han inte behöver en fryspunkt på -40 celcius. Men skrev det bara för att ts skulle få en uppfattning om hur mycket glykol han skulle ha i eller något

Edit: Ang värmekapacitet så har du rätt, titta här Etanol har en värmekapacitet på 2,44kj/kg och vatten 4,181kj/kg så det är nog nämnd värd skillnad.

I praktiken är det inte säkert att det gör så många graders skillnad, men som man säger: "många bäckar små"

Jag letade faktiskt själv efter vad glykol har för värmekapacitet, men det verkar inte finnas att läsa på nätet. Nu är ju etanol och glykol ganska lika så vi kan anta att egenskaperna inte skiljer sig så mkt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Alltså, kondensproblemet verkar ju inte vara så svårt att åtgärda. Har sett flera här på SweC som isolerat med.. Knådgummi? Tror det heter så. Och så nåt liggunderlagsliknande runt slangarna.

Har varit inne på liknande projekt flera gånger, men insett att jag vill kunna flytta min dator på ett smidigt sätt, så de planerna har aldrig gått till verket.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Finns en "enkel" lösning på kondens problemet, isolera chassit och kör datorn på utomhusluft via en ventilations kanal. Du får bara kondens problem när du kyler inomhusluften med för mycket fukt i, utomhusluften har ju naturligt tillräckligt lågt fuktinnehåll för att inte ge kondensationsproblem så länge du använder den som kylmedium för vattnet.

Har sett ett bygge av den typen, tror det var på XS, du kan säkert söka fram det där, gissar att det vara vattenkylnings byggloggarna.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptendum:

Jo det har du rätt i, men hur mycket försämras kylförmågan egentligen?

Väldigt mycket enligt min erfarenhet. Första systemet jag satte ihop med prescott hade jag 38 grader load på. C:a 5% glykol och fick algproblem.

Sen fick jag nya grejer (sign) och jag körde på cirka 33% glykol, load på 62-65 grader. Eftersom min påfyllning är vid kylet som står på golvet så fick jag inte ut all luft första gången jag fyllde på och provkörde lite med upplyft kyl. Nu har jag monterat en slang som sticker upp som buffert. Där har jag 100% glykol. Fick i cirka ½ dl ren glykol av i övrigt 2 liter vatten. Nu har jag temperaturer på bort åt 70 grader.

Glykol verkar ju leda värme verkligen skitdåligt. Red Line Oil's Water Wetter ska tydligen leda lika mycket värme som rent vatten i rätt dos, tror det är att föredra. Men skiten tappar någon egenskap efter tiden, minns inte vilken.

10% glykol med batterivatten och ljustäta slangar borde fungera. Nu har jag blå plenumatikslangar och är verkligen nöjd med dem, doftar inte igenom något alls som jag har tidigare haft problem med. Gummislangar och biltemas genomskinliga PVC(?)-slang har jag testat. Den genomskinliga doftade om det var varmt och gummislangen stank jämt.

Uploaded with ImageShack.us

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Skrivet av EoZ:

Väldigt mycket enligt min erfarenhet. Första systemet jag satte ihop med prescott hade jag 38 grader load på. C:a 5% glykol och fick algproblem.

Sen fick jag nya grejer (sign) och jag körde på cirka 33% glykol, load på 62-65 grader. Eftersom min påfyllning är vid kylet som står på golvet så fick jag inte ut all luft första gången jag fyllde på och provkörde lite med upplyft kyl. Nu har jag monterat en slang som sticker upp som buffert. Där har jag 100% glykol. Fick i cirka ½ dl ren glykol av i övrigt 2 liter vatten. Nu har jag temperaturer på bort åt 70 grader.

Glykol verkar ju leda värme verkligen skitdåligt. Red Line Oil's Water Wetter ska tydligen leda lika mycket värme som rent vatten i rätt dos, tror det är att föredra. Men skiten tappar någon egenskap efter tiden, minns inte vilken.

10% glykol med batterivatten och ljustäta slangar borde fungera. Nu har jag blå plenumatikslangar och är verkligen nöjd med dem, doftar inte igenom något alls som jag har tidigare haft problem med. Gummislangar och biltemas genomskinliga PVC(?)-slang har jag testat. Den genomskinliga doftade om det var varmt och gummislangen stank jämt.

http://img607.imageshack.us/img607/6016/img5703d.jpg

http://img196.imageshack.us/img196/2408/img5725dd.jpg

http://img21.imageshack.us/img21/4205/img5732s.jpg

http://img705.imageshack.us/img705/5732/img5745u.jpg

http://img263.imageshack.us/img263/1432/mg5778.jpg

http://img545.imageshack.us/img545/8318/img5755g.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Ah, då är jag med
Nu förstår jag även varför folk använder den där fula slangen

Permalänk
Medlem

varför inte koppla in allt på kallvattnet i huset istället? slipp pump och radiator ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tofuxx:

varför inte koppla in allt på kallvattnet i huset istället? slipp pump och radiator ^^

Kallvattnet självcirkulerar inte. Har man fritt vatten kan man ju sätta en slang in och den andra ut genom fönstret...
Alger får man säkert också.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem
Skrivet av EoZ:

Kallvattnet självcirkulerar inte. Har man fritt vatten kan man ju sätta en slang in och den andra ut genom fönstret...
Alger får man säkert också.

kan ju inte bli alger om vattnet cirkulerar hela tiden? och behöver inte ha en slang ut genom fönstret bara sätt den på avloppet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tofuxx:

kan ju inte bli alger om vattnet cirkulerar hela tiden? och behöver inte ha en slang ut genom fönstret bara sätt den på avloppet

Säg det till haven

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tofuxx:

varför inte koppla in allt på kallvattnet i huset istället? slipp pump och radiator ^^

http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk

Hejsan.
Jag har under min tid som hydraultekniker och under tiden jag skrev examensarbete om vattenhydraulik snappat upp lite saker om glykol och vatten.
Alger och bakterier bildas oerhört lätt i system med vanligt kranvatten eller avjonat vattern om man inte iakttar väldigt hög hygien under montering av rörsystem och tank. Helst bör systemet flushas så att det blir helt kliniskt rent, små rester av olja, fett eller små halter glykol utgör mat för bakterier. Svampar och bakterier i luften får heller ej komma in i systemet om man lyckats fylla det så att det är rent från början. Ett avluftningsfilter från tanken behövs på cirka 3 μm så att inte nyss nämda svampar och bakterier kommer in.

Glykol fungerar som mat under 30% och som konserveringsmedel över 30% inblandning i vatten. Oavsett om man har etylenglykol eller monopropylenglykol så ska man alltid ha över 30% inblandning. Om man ska vara på den säkra sidan ska man ha runt 40%-50% i vattnet.

Ska man ha "rent" vatten i systemet kan man ju ha någon form av svamp/bakteriedödande medel i ifall man inte vill ha glykol i.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600, Aorus x570 elite, Asrock rx 5700 challenger, Corsair 32GB 3200MHz (2x16), asus strix, Be qiet dark base pro, 1000GB MX500, Be quiet dark Power pro 11 550W, UGST ultrastar 1000GB, Samsung s27a850t, Windows 10 pro 64bit.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av EoZ:

Väldigt mycket enligt min erfarenhet. Första systemet jag satte ihop med prescott hade jag 38 grader load på. C:a 5% glykol och fick algproblem.

Sen fick jag nya grejer (sign) och jag körde på cirka 33% glykol, load på 62-65 grader. Eftersom min påfyllning är vid kylet som står på golvet så fick jag inte ut all luft första gången jag fyllde på och provkörde lite med upplyft kyl. Nu har jag monterat en slang som sticker upp som buffert. Där har jag 100% glykol. Fick i cirka ½ dl ren glykol av i övrigt 2 liter vatten. Nu har jag temperaturer på bort åt 70 grader.

Glykol verkar ju leda värme verkligen skitdåligt. Red Line Oil's Water Wetter ska tydligen leda lika mycket värme som rent vatten i rätt dos, tror det är att föredra. Men skiten tappar någon egenskap efter tiden, minns inte vilken.

10% glykol med batterivatten och ljustäta slangar borde fungera. Nu har jag blå plenumatikslangar och är verkligen nöjd med dem, doftar inte igenom något alls som jag har tidigare haft problem med. Gummislangar och biltemas genomskinliga PVC(?)-slang har jag testat. Den genomskinliga doftade om det var varmt och gummislangen stank jämt.

http://img607.imageshack.us/img607/6016/img5703d.jpg

http://img196.imageshack.us/img196/2408/img5725dd.jpg

http://img21.imageshack.us/img21/4205/img5732s.jpg

http://img705.imageshack.us/img705/5732/img5745u.jpg

http://img263.imageshack.us/img263/1432/mg5778.jpg

http://img545.imageshack.us/img545/8318/img5755g.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Vänta lite nu, så du jämför tre olika system med tre olika koncentrationer och skyller allt på glykolkoncentrationen? Gör om gör rätt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24