Permalänk

Bygga om en HDD till en fläkt

Hallå SWEC

Ja har ett par gamla IDE hårddiskar som ja inte har nån användning för.
Så ja skruvade upp en igår in i minsta beståndsdel och började fundera om man inte kunde laga eller byta ut själva skivan till en fläkt och löd på fläktkablar till själva motorn?

Ps. Laddar upp bilder när jag är hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror jag förstår hur du menar. Du funderar alltså på att bygga in en fläkt där hårddiskens skivor har suttit? Det vore kanske möjligt men jag undrar hur effektiv en sådan fläkt skulle bli.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk

Precis så tänkte jag
Men skulle aluminium eller plast vara bättre vid 5000+ rpm?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

HAr ingen aning men det låter ju som om det skulle behövas något stabilt. Aluminium i så fall.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk

Ska undersöka lite mera senare.
Och kanshe låna broderns metallsvarv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror först inte att hdd motorn klarar av nå högt motstånd då hdds är så balanserade. Samtidigt som en hdd kan snurra igång till 5krpm på några sekunder. Den som testar får se

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

HAHA! Inovativt! Jag väntar ivrigt på resultat!

Men för guds skull! Befinn dig inte i samma rum som "fläkten" när du startar den första gången! Vi vill ju inte att du ska få ett aluminiumblad i halsen eller något!

Permalänk
Medlem

låter lite kul, men vad är det för volt i en hårddisk-motor?:)

Ska följas, och se om det blir nått av detta:D

Ett STORT lycka till också:D

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Skrivet av Antzo:

Jag tror först inte att hdd motorn klarar av nå högt motstånd då hdds är så balanserade. Samtidigt som en hdd kan snurra igång till 5krpm på några sekunder. Den som testar får se

självklart, ska börja med att testa den med en 5 volts usb kabel

Skrivet av Chmat76:

HAHA! Inovativt! Jag väntar ivrigt på resultat!

Men för guds skull! Befinn dig inte i samma rum som "fläkten" när du startar den första gången! Vi vill ju inte att du ska få ett aluminiumblad i halsen eller något!

Haha! kan vara en good idé

Skrivet av bourne94:

låter lite kul, men vad är det för volt i en hårddisk-motor?:)

Ska följas, och se om det blir nått av detta:D

Ett STORT lycka till också:D

12 volt men antar att den tar normalt lite mindre än så o tack!

Permalänk

Lite bilder

den vakra motorn

Underifrån och styrkretskortet

Skruvat på plats i det helt tomma HDD skalet

Första testet men endast molex:

Mer innom kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warning__3:

Lite bilder

den vakra motorn
http://i44.tinypic.com/ddl0li.jpg

Underifrån och styrkretkortet
http://i41.tinypic.com/14xo0at.jpg

Skruvat på plats i det helt tomma HDD skalet
http://img522.imageshack.us/img522/4825/bild8v.jpg

Första testet men endast molex:
http://i44.tinypic.com/96z2v5.jpg

http://i42.tinypic.com/vrfy8o.jpg

Mer innom kort

Ser ut som en bra början, nu ska detta följas och se så att allt funkar:D

Detta kan bli ett riktigt roligt projekt, då det är lite mer ovanligt!:D

Ett galleri på detta sen får det väll också bli?;)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Skrivet av bourne94:

Ser ut som en bra början, nu ska detta följas och se så att allt funkar:D

Detta kan bli ett riktigt roligt projekt, då det är lite mer ovanligt!:D

Ett galleri på detta sen får det väll också bli?;)

Självklart

PS. Testade just med 2 bitar tejp på och den sköt direkt upp till ca 30 db x)

Permalänk
Medlem

Vad ska du använda fläkten till sen ?

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Skrivet av Grusburk:

Vad ska du använda fläkten till sen ?

Har ingen konkret användning för den än, men ja ska planera mer om det alls kommer att funka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warning__3:

Har ingen konkret användning för den än, men ja ska planera mer om det alls kommer att funka

Jo jag förstår det, men en 5000rpm fläkt lär ju låta fans, men de lär ju fixa bra luftförflyttning men vart ska man sätta den liksom om den sedan funkar bra. Om du lyckas med detta skickar jag gärna diskar till dig, då jag har ett par stycken hemma som inte längre funkar som du kanske kan få användning för!

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Skrivet av Grusburk:

Jo jag förstår det, men en 5000rpm fläkt lär ju låta fans, men de lär ju fixa bra luftförflyttning men vart ska man sätta den liksom om den sedan funkar bra. Om du lyckas med detta skickar jag gärna diskar till dig, då jag har ett par stycken hemma som inte längre funkar som du kanske kan få användning för!

Hahaha Måste sätta allt då hör jag x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warning__3:

Hahaha Måste sätta allt då hör jag x)

Haha om du lyckas med detta skapar jag ett företag med dig kallat INSANE FANS

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

Haha om du lyckas med detta skapar jag ett företag med dig kallat INSANE FANS

INSANE FANS - When safety and noice isn't a problem!

Permalänk

snacka om företagsidéer

Permalänk
Hedersmedlem

* rubrik redigerad då den gamla var obegriplig *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Finns folk som byggt redan ifall du behöver inspiration http://www.youtube.com/watch?v=ibB1QF7VMwc

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

ser fränt, lycka till, ska verkligen följas Mer!!

Permalänk
Medlem

Ser totalt livsfarligt ut! Bra gjort!

Permalänk
Medlem

Fint initiativ av den kreative

Men jag förstår inte hur fläkten ska fungera för att fylla en funktion. Eftersom du behöver hela motorn och själva "disk-chassit" kommer det inte finnas något genomblås. Dvs fläkten kommer inte att kunna ta luften från ena sidan och flytta igenom till den andra. Som jag ser det just nu kommer den bara flytta luften som är framför sig. Kanske lite svårförklarat, men om du förstår vad jag menar.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

härligt vill se mer av detta

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chmat76:

INSANE FANS - When safety and noice isn't a problem!

Dog lite

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Fint initiativ av den kreative

Men jag förstår inte hur fläkten ska fungera för att fylla en funktion. Eftersom du behöver hela motorn och själva "disk-chassit" kommer det inte finnas något genomblås. Dvs fläkten kommer inte att kunna ta luften från ena sidan och flytta igenom till den andra. Som jag ser det just nu kommer den bara flytta luften som är framför sig. Kanske lite svårförklarat, men om du förstår vad jag menar.

Diskchassit behövs inte, man kan koppla ström till motorn direkt, kolla klippet längre upp i tråden, så får du svar.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warning__3:

Precis så tänkte jag
Men skulle aluminium eller plast vara bättre vid 5000+ rpm?

Undvik aluminium om du inte vet exakt vad du gör. Risken är stor för plötsligt haveri pga metallutmattning. Jag skulle provat att sno och modifiera själva fläkten från en 120mm fläkt.

Ett råd dock, se till alltid att stå "bakom" fläkten när du provkör. Med bakom menar jag då på den sidan det blåser åt eftersom det är lägst sannolikhet att ett blad som ger sig går åt det hållet. Skyddsglasögon är också en bra ide!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Diskchassit behövs inte, man kan koppla ström till motorn direkt, kolla klippet längre upp i tråden, så får du svar.

Jag kollade men såg inte direkt hur tanken på kopplingen skulle vara eftersom bilderna även visar med motorn i disk-chassit. Kan dessvärre för lite för att veta hur motorn till en hårddisk sitter och behöver sitta för att kunna spinna.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Skrivet av Poison:

Fint initiativ av den kreative

Men jag förstår inte hur fläkten ska fungera för att fylla en funktion. Eftersom du behöver hela motorn och själva "disk-chassit" kommer det inte finnas något genomblås. Dvs fläkten kommer inte att kunna ta luften från ena sidan och flytta igenom till den andra. Som jag ser det just nu kommer den bara flytta luften som är framför sig. Kanske lite svårförklarat, men om du förstår vad jag menar.

Jag ska antagligen borra massor av hål på undersidan eller kapa ut nåt mönster, har inte riktigt bestämt mej än.

Skrivet av Hurtigbullen:

Undvik aluminium om du inte vet exakt vad du gör. Risken är stor för plötsligt haveri pga metallutmattning. Jag skulle provat att sno och modifiera själva fläkten från en 120mm fläkt.

Ett råd dock, se till alltid att stå "bakom" fläkten när du provkör. Med bakom menar jag då på den sidan det blåser åt eftersom det är lägst sannolikhet att ett blad som ger sig går åt det hållet. Skyddsglasögon är också en bra ide!

Tack för råden!

Skrivet av skog1s:

Diskchassit behövs inte, man kan koppla ström till motorn direkt, kolla klippet längre upp i tråden, så får du svar.

tyvärr så styr kretskortet motorn också (normala fläkt motorer har ett kretskort inne i motorn) så behöver jag det endå