På jakt efter bra/skön/snygg datorstol

Permalänk
Medlem

På jakt efter bra/skön/snygg datorstol

Ja, då var det dags att byta ut datorstolen ''Magnus'' från Jysk efter några års användning.
Jag har vart relativt nöjd med stolen, den finns att köpa än idag. Jag vill dock ha en annan.

Funktioner stolen måste inneha:

* Höj-/sänkbar
* Tiltbar/gungfunktion
* Snurrbar
* Hjul

Ska vara skön att sitta i längre sessioner (för spel och skrivande etc).

Pris: Ja max 5000:-. Spelar dock ingen roll om det är en för 800:- bara den är värd sitt pris, samma i den ''övre'' prisklassen.

För att höja nivån på denna tråden ett snäpp; Vad sitter DU på vid datorn? Lämna gärna en länk till vad du sitter på och
varför du använder just den stolen/pallen/fåtöljen/puffen eller vad det än månde vara.

//XpreS

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Helt klart en kinnarps 8774 (plus[8]-serien). Sitter själv i en och är galet nöjd. Tröttnade på billiga stolar när BORIS från Jysk dog någon månad efter att garantin gått ut (kass infästning av ryggstödet).

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk

Jag har suttit i en IKEA Markus i några år nu, väldigt nöjd.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

jag köpte nyligen en magnus själv för 500 kr på jysk, och tycker den funkar utmärkt:)

Men jag skulle nog åkt till valfritt ställe, och känt efter lite:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Skriv hur lång du är och hur mycket du väger och hur långa sessioner du sitter samt hur långt ifrån skärmen osv.

Själv sitter jag i min andra inköpta Jysk Boris, som duger utmärkt när man sitter nära skärmen samt när man kollar film. Den duger dock inte att glida runt med och den saknar armstöd. Det senare väger den upp med ett djupt ryggstöd.
Tyvärr så har min senaste Boris börjat krångla, gnisslar och tappar spänst. Hade det inte varit för detta så hade jag rekommenderat den.

Jag är ca 175 lång och väger ca 70, sitter 30 cm från skärmen och sitter långa sessioner.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har haft en RH Logic 400 ( http://www.rh.se/web/se-rh-logic-400-300.aspx ) i ca 2 år nu. Är mycket nöjd med den. Den är lite dryrare än en del av dom som har förslagit här ovan men det är STOR skillnad på en sån här stol och en från IKEA eller Jysk

/A

Permalänk
Medlem

På jobbet har jag en Kinnarps 8784N78 som det länkas till i första andra inlägget. Hemma sitter jag på en trästol från IKEA. Borde köpa nåt bättre men katterna hårade ner och klöste sönder min gamla datorstol så det lockar inte att köpa en dyr stol att ha hemma.

Permalänk
Entusiast

Kolla på någon fin Kinnarps om du vill ha ordentliga saker. De brukar vara väldigt trevliga.
Själv äger jag, som så många andra, en Markus från Ikea. Inte lika bra som en riktig konstorsstol men armstöd, nackstöd och framförallt, svankstöd är guld värt. Se till att provsitta stolen först bara eftersom svankstödet inte är justerbart. Det betyder att det kan sitta helt fel för dig och då blir Markus helt plötsligt rätt obekväm.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Skriv hur lång du är och hur mycket du väger och hur långa sessioner du sitter samt hur långt ifrån skärmen osv.

Själv sitter jag i min andra inköpta Jysk Boris, som duger utmärkt när man sitter nära skärmen samt när man kollar film. Den duger dock inte att glida runt med och den saknar armstöd. Det senare väger den upp med ett djupt ryggstöd.
Tyvärr så har min senaste Boris börjat krångla, gnisslar och tappar spänst. Hade det inte varit för detta så hade jag rekommenderat den.

Jag är ca 175 lång och väger ca 70, sitter 30 cm från skärmen och sitter långa sessioner.

-------------------

181cm, 90kg, 40-45cm från skärmen, sitter garanterat 2-4 timmar/session (varierar lite)

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buffer:

Helt klart en kinnarps 8774 (plus[8]-serien). Sitter själv i en och är galet nöjd. Tröttnade på billiga stolar när BORIS från Jysk dog någon månad efter att garantin gått ut (kass infästning av ryggstödet).

----------

Såg ju jäkligt ergonomisk och korrekt ut på alla punkter, bra att man kan ''customiza'' lite!

Skrivet av Tobbe Nukem:

Jag har suttit i en IKEA Markus i några år nu, väldigt nöjd.

---------

Den såg ju också skön ut!

Skrivet av Acroo:

Hej!

Jag har haft en RH Logic 400 ( http://www.rh.se/web/se-rh-logic-400-300.aspx ) i ca 2 år nu. Är mycket nöjd med den. Den är lite dryrare än en del av dom som har förslagit här ovan men det är STOR skillnad på en sån här stol och en från IKEA eller Jysk

/A

---------

Vad går en sådan loss för?

Skrivet av Zotamedu:

Kolla på någon fin Kinnarps om du vill ha ordentliga saker. De brukar vara väldigt trevliga.
Själv äger jag, som så många andra, en Markus från Ikea. Inte lika bra som en riktig konstorsstol men armstöd, nackstöd och framförallt, svankstöd är guld värt. Se till att provsitta stolen först bara eftersom svankstödet inte är justerbart. Det betyder att det kan sitta helt fel för dig och då blir Markus helt plötsligt rätt obekväm.

-----------

Får ta mig en sväng till Ikea och en sväng till en återförsäljare av kinnarps helt enkelt!

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Se så grabbar och grabbinnor, var inte blyga med förslag och berätta gärna vad ni själva sitter på

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Slår även jag ett slag för IKEAs Markus. Bra stol som jag nu har använt i 2½ år.

Visa signatur

Hej, hur mår du?

Permalänk
Medlem

Jag har inget direkt förslag men köp hellre en begagnad kinnarpsstol än en stol från ikea eller jysk.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Jag har inget direkt förslag men köp hellre en begagnad kinnarpsstol än en stol från ikea eller jysk.

Kikar lite på blocket

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Har nu testat Kinnarps, Markus (ikea) och Verner (Ikea)

Samtliga stolar var ju ganska sköna att sitta i, lite svårt att hårdtesta dom flera timmar och dagar i sträck dock.

Kinnarps känns ju mest ergonomiskt korrekt av dom tre men lite stram, Verner kändes OK men inte en stol man vill sitta i 6 timmar direkt. Markus däremot kändes lite allround.

...Med dessa orden sagda fortsätter jag jakten en stund till och meddelar att hittar jag inget mirakel till stol så har jag att välja mellan Markus och en Kinnarps.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har testat Volmar på Ikea? Ser vettig ut på bilderna. Har inte själv haft möjligheten ännu att åka till Ikea och testa den.

Permalänk
Medlem

Har nu efter en tids letande och avvägande köpt en THEO från JYSK.
http://www.jysk.se/120/122/3699303/a/catalog

De hade kampanj på stolen, 750:- var inte mycket att bråka om.

* Den är höj- och sänkbar.
* Armstöd höj- och sänkbara.
* Tiltfunktion - Bonus > Steglös stoppfunktion på tilten.
* Mycket okej nackstöd dock ej ställbart.
* Svankstöd (skönt för min del, min polare tyckte det var obekvämt så det är nog högst individuellt för vem det passar).
* Bra sittdyna, fördelar arslet väl och är relativt mjuk.

Kan inte tala om hur bra stolen är för längre sittningar än, uppdaterar info om det senare.
Stolen köptes idag 2011-12-05

Finns ett minus med stolen, hjulen låser sig när man rest sig upp, vilket kan orsaka repor i känsliga golv när man ska skjuta in den.

Hade ingen tanke på den här stolen alls egentligen, det var en arbetskamrat som sade hon hade köpt en och var riktigt nöjd. Jag vet inte om skillnaden i längden skulle bli märkbar om man jämförde en Kinnarps med THEO, men förmodligen skulle den det. Kinnarps verkar vara ännu mer ergonomisk korrekt.

/XpreS

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Ser att du redan köpt stol nu, men ett tipps för andra som letar stolar är att kolla om företaget Exin finns i staden. De säljer begagnade kontorsmöbler som är i bra skick för ett vettigt pris. Alla i min familj har köpt Kinnarps stolar där ifrån. Finns olika prisklasser, men jag fick en riktigt bra stol för 2,5k kr.

Edit: När jag tänker efter är det möjligt att Exin bara finns i Västerås.

Permalänk
Medlem

Måste bara flika in och säga jag har en MArkus själv men tyvärr har den gjort mer skada än nytta min korsrygg har blivit sämre efter ett års användande .. så nu är jag på jakt efter en annan . får nog bli kinnarps .. Hoppas frun läser detta så hon köper en i julklapp till mig!

Visa signatur

Min 24/7 Build i7 950 @ 3.9GHz (1,264 volt)| ASUS Sabertooth X58 | 6x2 GB DDR3 @ 1600 MHz | 7970 |Crucial Sata 6 SSD 128 Gb|Samsung SpinPoint F3 1TB|Corsair AX 850W PSU Modular|Låda Silverstone Raven r02 |Nh-D14 |Windows 7 Home 64-bit|BENQ XL2420t @120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acroo:

Hej!

Jag har haft en RH Logic 400 ( http://www.rh.se/web/se-rh-logic-400-300.aspx ) i ca 2 år nu. Är mycket nöjd med den. Den är lite dryrare än en del av dom som har förslagit här ovan men det är STOR skillnad på en sån här stol och en från IKEA eller Jysk

/A

Sitter på en likadan sedan 3 månader tillbaka, helt underbar

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

Någon som har/provat nya Ikea stolen Volmar? Tycker den ser intressant ut, verkar väldigt vettig för sitt pris.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem

Uppdaterar igen.

Efter 2 dagar användning kan jag konstatera att antingen fick jag ett måndagsexemplar av THEO från JYSK eller så är den helt enkelt skit.

Ni vet när man sitter på stolen och ska skjuta in sig själv lite närmare skrivbordet, så håller man på armstöden, vänster armstöd knäcktes och då vägde jag inte onormalt mycket på stolen utan lagom som man brukar göra, ska lämna tillbaka den nu så får vi se vad dom säger.

Kan säga att jag tar hellre mina pengar och köper en Kinnarps nu

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Kan säga att jag tar hellre mina pengar och köper en Kinnarps nu

Det kommer du inte ångra.
Dyr i inköp men slår man ut hur många Jyskstolar man hinner köpa under samma tid
blir komforten inte så dyr.

Permalänk
Medlem

Ullman Q Lite är min drömstol. Sitter på en sån på jobbet, tyvärr ligger de väl runt 5000-6000 som nya, men Bafab i Göteborg såljer dem begagnade ibland. Värt att titta på då jag aldrig haft en bättre stol. Oerhört skönt med stöd ända upp i nacken.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt