Varför får jag så låg FPS i Skyrim?

Permalänk
Medlem

Varför får jag så låg FPS i Skyrim?

Hej!

Jag har nu lirat Skyrim uppåt 60 timmar, men jag stör mig omåttligt på mina FPSdrops. Inte sällan går FPSen ner till 35-38 och jag är ganska känslig för det, så det är extremt irriterande och förstör min upplevelse lite grann. Jag kör på Ultra med 4x AA samt 4x AF, vilket jag tycker att mitt 580 gott och väl borde klara av med en konstant FPS på 50+. Är mitt kort verkligen inte starkare eller är det nåt fel? Jag sänker ogärna inställningarna eftersom jag även är en grafiknörd. Hjälp uppskattas!

/oGGamer

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel core i7 2600K | Corsair H80 | ASUS Radeon HD7970 Direct CU II TOP | Asus P8Z77-V | Corsair Vengeance 8GB | HDD 1TB | Samsung EVO 840 120GB | Fractal Design Newton R2 1000W

Permalänk
Skrivet av oGGamer:

Hej!

Jag har nu lirat Skyrim uppåt 60 timmar, men jag stör mig omåttligt på mina FPSdrops. Inte sällan går FPSen ner till 35-38 och jag är ganska känslig för det, så det är extremt irriterande och förstör min upplevelse lite grann. Jag kör på Ultra med 4x AA samt 4x AF, vilket jag tycker att mitt 580 gott och väl borde klara av med en konstant FPS på 50+. Är mitt kort verkligen inte starkare eller är det nåt fel? Jag sänker ogärna inställningarna eftersom jag även är en grafiknörd. Hjälp uppskattas!

/oGGamer

tycker att det är konstigt. jag har ett 6950 och kan köra på ultra med 60 fps konstant.
har du uppdaterat drivrutinerna?

Visa signatur

Intel i5 2500K @4.1 Mhz Sapphire Radeon HD 6950 2gb
Corsair AX 850W Asus P8Z68-V PRO GEN3
Corsair 8GB 1600MHz XMS3 Cooler master haf 932
Corsair H80 PnP Samsung SSD 830-Series 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNiisseN:

tycker att det är konstigt. jag har ett 6950 och kan köra på ultra med 60 fps konstant.
har du uppdaterat drivrutinerna?

Japp, använder 285.62.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel core i7 2600K | Corsair H80 | ASUS Radeon HD7970 Direct CU II TOP | Asus P8Z77-V | Corsair Vengeance 8GB | HDD 1TB | Samsung EVO 840 120GB | Fractal Design Newton R2 1000W

Permalänk
Medlem

har du vsync på, testa sätt det på disable.

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

har du vsync på, testa sätt det på disable.

Jag använder vsync, men har även prövat utan. Jag får då över 100 FPS på vissa ställen, men samma drops på 30-40.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel core i7 2600K | Corsair H80 | ASUS Radeon HD7970 Direct CU II TOP | Asus P8Z77-V | Corsair Vengeance 8GB | HDD 1TB | Samsung EVO 840 120GB | Fractal Design Newton R2 1000W

Permalänk
Medlem

Har du klockat din CPU?

Läste att vissa "effekter" renderas på CPU istället för GPU och trots att du har en i7 2600K så utnyttjar inte spelet alla kärnor så högre klock kan nog hjälpa

Eller dra ner på skuggor och jag tror de var nåt mer men minns inte vad

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min CPU ska inte flaska det kortet, även om den är oklockad. Om det är CPUn så är det nog fel på den :/

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel core i7 2600K | Corsair H80 | ASUS Radeon HD7970 Direct CU II TOP | Asus P8Z77-V | Corsair Vengeance 8GB | HDD 1TB | Samsung EVO 840 120GB | Fractal Design Newton R2 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av oGGamer:

Min CPU ska inte flaska det kortet, även om den är oklockad. Om det är CPUn så är det nog fel på den :/

Snarare dålig portning, en CPU klarar inte att rendera skuggor mm lika bra som en GPU så testa klocka å se om det hjälper. Hade det varit en bra portning skulle all rendering av "effekter" gjorts på GPU å inte CPU så inte fel på din i7 2600K snarare portningen av spelet. Blev ju inte direkt imponerad av deras uttalande om att göra spel till PC även om dom har lite rätt

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av oGGamer:

Min CPU ska inte flaska det kortet, även om den är oklockad. Om det är CPUn så är det nog fel på den :/

Tycker du ska vänta ett tag tills det kommer någon uppdatering eller liknande. Har kört spelet på dator 1 i sign på ultra i 1920x1080 och det fungerade hur bra som helst. Men det bara fryser och låser sig och kastar ut mig ur spelet osv. Installerade jag spelet på dator 2 istället som är ganska mycket klenare och på den fungerar det galant, dock inte ultra då.

Så dig rigg är det inget fel på, den ska klara spelet galant.

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oGGamer:

Min CPU ska inte flaska det kortet, även om den är oklockad. Om det är CPUn så är det nog fel på den :/

CPU spelar väldigt stor roll. http://www.techspot.com/review/467-skyrim-performance/page7.h...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av oGGamer:

Min CPU ska inte flaska det kortet, även om den är oklockad. Om det är CPUn så är det nog fel på den :/

Jag fick sjuka lagg spikar när jag gick igenom dörrar till ett nytt ställe men de löste sig när jag drog upp min processor från 3.52ghz till 4.
Väldigt konstigt det där. Lycka till!

Visa signatur

i7 3770K, 8Gb Corsair Vengeance, Asus Sabertooth Z77, Asus GTX 680 DirectCU II OC, OCZ Agility 3 120Gb,
Corsair Force 60Gb, Samsung F3 Spinpoint 1Tb.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem. Det är nått konstigt med spelet. Sätta skuggorna på LOW hjälper, blev nästan snyggare för skuggorna är så fula ändå, även på ultra. Har hyffsat bra FPS även ja kör skuggorna på high eller medium, men av nån anledning har spelet börjat crasha direkt till skrivbordet sporadiskt om jag har det på :S..

Skyrim lever ett eget liv..behövs nog ett par patchar men innan dom kommer kommer jag vara färdig med spelet redan, så jag ser bara mellan fingrarna på alla buggar just nu.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Spelet är väldigt stort och har delar som kräver mer såväl som delar som kräver mindre. Själv har jag T ex 60 FPS nästan överallt med Vsync förutom när jag går in i större städer där jag kan få runt 35-40 FPS. Problemet sitter troligtvis i spelet och inte ditt system.

Permalänk
Medlem

Enligt testet du länkade ska jag ändå få minst 60 FPS med oklockad processor.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel core i7 2600K | Corsair H80 | ASUS Radeon HD7970 Direct CU II TOP | Asus P8Z77-V | Corsair Vengeance 8GB | HDD 1TB | Samsung EVO 840 120GB | Fractal Design Newton R2 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av oGGamer:

Enligt testet du länkade ska jag ändå få minst 60 FPS med oklockad processor.

Jo men när du får många skuggor i samma "frame" så droppar det. Gör som någon ovan sa dra ner dom till low å se om det hjälper. Som sagt en "dålig" portning

Du sa ju själv att du hade 100FPS alltså kanske du också har 60FPS avg som i testet, fortfarande drops ner mot 30FPS men avg 60FPS?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testa klocka din CPU som andra har sagt. Men du kan även testa stänga av hyperthreading och se om det skapar något problem.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Testa klocka din CPU som andra har sagt. Men du kan även testa stänga av hyperthreading och se om det skapar något problem.

Tror du att hyperthreading stör beräkningen på nåt sätt?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel core i7 2600K | Corsair H80 | ASUS Radeon HD7970 Direct CU II TOP | Asus P8Z77-V | Corsair Vengeance 8GB | HDD 1TB | Samsung EVO 840 120GB | Fractal Design Newton R2 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av oGGamer:

Tror du att hyperthreading stör beräkningen på nåt sätt?

Ingen aning. Men t.ex BF3 har ju problem med hyperthreading.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krrjon:

Har du klockat din CPU?

Läste att vissa "effekter" renderas på CPU istället för GPU och trots att du har en i7 2600K så utnyttjar inte spelet alla kärnor så högre klock kan nog hjälpa

Eller dra ner på skuggor och jag tror de var nåt mer men minns inte vad

Spelet är väldigt CPU bundet. Och skuggor samt fysik renderas på CPU i Betheda spel. Gamebryo och Creation Engine = Samma sak med nytt namn.
Det roliga är att en 2120 spöar skiten ur en klockad 955 i Skyrim.

Ska ju komma patch 28 November.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robhead:

Jag fick sjuka lagg spikar när jag gick igenom dörrar till ett nytt ställe men de löste sig när jag drog upp min processor från 3.52ghz till 4.
Väldigt konstigt det där. Lycka till!

Mm har liknande problem, kan vara lagg på vissa ställen främst inomhus och i grottor dvs i små utrymmen. Om det beror på mängder av skuggor som ska renderas på väggar eller att det är massor med lösa saker på litet ytan vet jag inte.

Skrivet av Inanimate:

Spelet byggdes för konsol. Dom "pissar" ju på PC precis som Ubisoft.

Jägartips: BYGG BRA SPEL OCH ERBJUD SERVICE SOM LOCKAR KUNDER SÅ SLIPPER NI PIRATER..

ontopic: citerar emil o jonas: "deeee eee microstuttering"!

Microstuttering är väl ändå ett problem som SLI/CF exklusivt dras med? Trådskaparen har ju ett 580 så det där köper jag nog inte

Kan berätta att jag har väldigt få problem med min SLI konfig och jag kör beta drivrutinerna.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Jag kör skyrim med 60fps inne men utomhus kan det droppa riktigt mycket, har 460GTX SLI, Phenom x4 black 3.4.
Jag har en kompis som tydligen kan köra allt på ultra med ett 570GTX så jag lyckades räkna ner till att problemet kanske ligger i mitt moderkort som bara har x8 PCI-E portar, kan detta stämma?

Permalänk
Medlem

Det är Shadow Quality som är boven, dra ner shadow quality, själv spelar jag med Shadow Quality satt "high" och allt annat är maxat med min i7-860 och fått typ 37 FPS som lägst hittills. Det är CPUn som är flaskhalsen i detta spel, t.o.m min GTX 460 tycks klara spelet med 16xAF/AA8x och multisampling enabled(!) i 1680x1050 (och vi talar om en AVG fps på typ 60~75, inomhus kan det ofta gå upp till max 120 FPS, har ju 120Hz skärm) som jag spelar med och ändå är det bara CPUn som flaskhalsar speciellt i städer och kan gå ner till runt 40 FPS pga dess ineffektiva hantering av skuggor. Sänker man både upplösningen på skuggor (dock 512 är det lägsta, allt under börjar resultera i t.o.m sämre FPS) i ini filen samt drawdistance på dem så resulterar det i FPS boost.

Så undrar ni varför ni får FPS drops så har det med Shadow Quality / CPUn att göra, spelet är låååångt ifrån GPU krävande (som sagt mitt GTX 460 klarar spelet galant redan med maxade kantutjämningar). Klockar du CPUn får du typ linjär prestandaökning med den %-mängd du överklockade processorn med på många ställen, dvs det hänger endast på CPU prestanda på flera ställen i spelet. Dessutom stöder inte spelet mer än dual cores förtillfället tycks det vara som. Uppskattningsvis så kräver det ca 5.5GHz i7-2600K minimum för konstant 60 FPS med "Ultra" Shadow Quality när troligen redan ett GTX 460 kan hålla konstant 60 FPS beroende på upplösning/AA inställningar litegrann.

Borde göras en sticky tråd som förklarar detta då så många undrar vad det beror på och det har redan diskuterats en massa kring detta bl.a. på Bethesdas forum.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av oGGamer:

Min CPU ska inte flaska det kortet, även om den är oklockad. Om det är CPUn så är det nog fel på den :/

Jo det är nog din CPU, skyrim använder sig väldigt mycket av CPU (halvdålig portning). Också, sänk AA till 2x och hög AF till 16x, AF kräver nästan ingenting medans AA kräver massor med kraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jo det är nog din CPU, skyrim använder sig väldigt mycket av CPU (halvdålig portning). Också, sänk AA till 2x och hög AF till 16x, AF kräver nästan ingenting medans AA kräver massor med kraft.

Själv kör jag med AA8x och Multisampling (multisampling är nästan ett måste i detta spel tycker jag) på min stackars GTX 460, ändå blir det mestadels CPUn som flaskhalsar, bara ut i skogen och så kanske det resulterar i typ 5~10 lägre fps. Men där är FPSen mestadels runt 50 ~ 70 FPS hursomhelst och Skyrim ser ju sjukt najs ut när man kör med 8x AA även jämfört med 4x ser jag en skillnad, dock kör jag ju med 1680x1050. Blir väl att testa slå på Ambient Occlusion nästa typ...

Om det är nånting som överraskar mig med detta spel är hur förhållandevis svaga graffikkort klarar även max filters och sånt och prestandan är ändå bra... Med ett GTX 580 är man väl långt över overkill för detta spel redan känns det som. Tyvärr kan man inte säga det samma om CPU prestandan där inte den bästa CPUn:s bästa möjliga 24/7 överklock ens är overkill (snarare räcker inte ens riktigt till).

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Själv kör jag med AA8x och Multisampling (multisampling är nästan ett måste i detta spel tycker jag) på min stackars GTX 460, ändå blir det mestadels CPUn som flaskhalsar, bara ut i skogen och så kanske det resulterar i typ 5~10 lägre fps. Men där är FPSen mestadels runt 50 ~ 75 FPS hursomhelst och Skyrim ser ju sjukt najs ut när man kör med 8x AA även jämfört med 4x ser jag en skillnad, dock kör jag ju med 1680x1050. Blir väl att testa slå på Ambient Occlusion nästa typ...

Om det är nånting som överraskar mig med detta spel är hur förhållandevis svaga graffikkort klarar även max filters och sånt och prestandan är ändå bra... Med ett GTX 580 är man väl långt över overkill för detta spel redan känns det som. Tyvärr kan man inte säga det samma om CPU prestandan där inte den bästa CPUn:s bästa möjliga 24/7 överklock ens är overkill (snarare räcker inte ens riktigt till).

Ja, spelet är inte speciellt krävande i dess originalutförande. Har du testat med moddar? Själv kör jag med runt 15 moddar varav 10 av dessa inriktar sig på grafik och texturer.

Permalänk
Medlem

Kan det ha med hårddisken att göra? Brukar få FPS drops när jag kör Fraps då filerna sparas på en HDD i energisparläge. För övrigt så sjunker ju FPS,en helt normalt ner till 30 FPS när man går igenom dörrar och byter zoner så att säga.

Permalänk
Skrivet av Mnemozyne13:

Kan det ha med hårddisken att göra? Brukar få FPS drops när jag kör Fraps då filerna sparas på en HDD i energisparläge. För övrigt så sjunker ju FPS,en helt normalt ner till 30 FPS när man går igenom dörrar och byter zoner så att säga.

Hårddisken påverkar inte fps ett smack då spelet renderas upp och cacheas i VRAM och RAM. Seg hdd ger bara längre laddningstider. Vilka filer menar du sparas från fraps om man bara använder det för att mäta fps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Hårddisken påverkar inte fps ett smack då spelet renderas upp och cacheas i VRAM och RAM. Seg hdd ger bara längre laddningstider. Vilka filer menar du sparas från fraps om man bara använder det för att mäta fps?

Du har nog missuppfattat något. Jag har inte påstått att filer sparas från Fraps om man bara använder det för att mäta FPS.
Sparar jag däremot video med Fraps så får jag FPS drops. Jag får FPS drops när jag skriver eller läser från hårddisken vid save/load.
Sen kanske Skyrim aldrig läser direkt från HDD,n under spelets gång, det vet jag ingenting om. Det var mest bara för att vidga synfältet så att säga. Eftersom ingen riktigt verkar veta vad som är orsaken till problemet.

Jag kör i 16x8x och sitter på i5 2500k, 6950 och får 60 FPS utomhus, vid sällsynta fall går den ner lite men aldrig under 50 FPS (1280*720).

Permalänk

Att du får FPS drop om du spelar in film med fraps så är det fullt normalt även med en riktigt bra dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Att du får FPS drop om du spelar in film med fraps så är det fullt normalt även med en riktigt bra dator.

Och det beror på vadå?