"Ny" disk saktar ner boot SJUKT mycket

Permalänk
Medlem

"Ny" disk saktar ner boot SJUKT mycket

Köpte en begangnad 1tb WDC Green. När jag har den inkopplad tar det över 2 min att starta windows, trots att windows ligger på SSD och brukar normalt starta på under 13 sekunder.

Testade att koppla ur disken och då funkar allt som normalt. Vad kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att i BIOS så är det inställt på att datorn först ska leta på din nya disk efter operativsystemet?

Ta och kolla det

Permalänk
Medlem

Testa sätta WD-disken på en annan SATA-kontroller. Hade liknande problem när jag anslöt SSD och en Samsung F3:a på samma kontroller. Med tanke på ditt moderkort så sätt SSD på nån av de gråa portarna (SATA3) och WD-disken på nån av de svarta (SATA2).

Edit: Hittade detta på ett annat forum -

Citat:

If the ASMedia SATA controller is set to be bootable in BIOS, then booting might take more time. Best is to connect your boot drive to one on the SATA ports connected to the Intel SATA controller, and set ASMedia SATA Controller as not bootable.

You can also check if the Primary Graphics Adpater is set correctly in BIOS. And you can play with the settings for Full Screen Boot Logo.

Maybe one of the connected devices (USB/SATA/...) is not recognized easily. Disconnecting them one by one might give some clue.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Kolla så att du kopplat in alla kablar helt korrekt. Har varit med om liknande fel när strömkabeln inte satt korrekt i en hårddisk.

Annars kan det vara hårddisken som har varit en bootbar disk tidigare, och bootsektorn ligger och stör. Eller så är hårddisken du köpt trasig.

Permalänk
Medlem

Ok skall testa både BIOS och checka kablar extra noga! Ang. SATA portar så sitter SSD redan i SATA3 intel kontrollern inte skit Marvell.

WD och mina andra 2 diskar sitter i SATA2

EDIT: om MBR:en ligger kvar... Hur tar jag bort den?

Permalänk
Medlem

Boota med en live-CD linuxdistribution och kör dd.
dd if=/dev/zero of=/dev/sdX bs=1 count=446
X:et i /dev/sdX skall ersättas med den bokstav disken har. Koppla helst ur SSD och andra hårddiskar. Om du endast har den hårddisk ikopplad vars MBR du vill ta bort blir X=a.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Jag fick också problem i ett liknande scenario när jag kopplade in en disk där det fanns en gammal Windows7 installation. Fast i mitt hängde skiten efter några minuter...

Det jag gjorde för att komma runt det var att ta bort alla gamla partitioner på den disken, skapa en ny partition och sen formatera om den. I.o.m. att jag enkelt kunde koppla in den på en extern SATA->USB adapter så kändes det lättast så.

Eftersom du kan boota så kan du ju göra samma sak med din disk. Jag har dock för mig att Fagerjas metod med dd låter dig behålla informationen på disken, så du kan ju prova med den först (även om det är en bra ide att säkerhetskopiera om det finns nåt du vill ha kvar).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Det var ju ej min disk förut så jag bryr mig ej om vad som är på den... Blir enklast om jag "wipar den" så att säga!

Tackar för svar skall testa! Linux metoden lät dock bara jobbig

Permalänk
Medlem

Ledsen för dualpost, men ja... har sagt lite fel... Windows startar inte alls med disken i... Väntade ca 5 min nu och windows loggan "pulserar" som den gör när den laddar i typ 2-3 min sedan blir skärmen bara svart... Kopplade ur disken och allt funkar utan prob...

Hur ska jag formatera den enklast? SATA usb lät enkelt, Linux metoden kan vara ett alternativ om jag ej hittar en annan väg ut.

EDIT: Skulle det gå att hotplugg? något jag ej vågar testa, men har funderat på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarqune:

Ledsen för dualpost, men ja... har sagt lite fel... Windows startar inte alls med disken i... Väntade ca 5 min nu och windows loggan "pulserar" som den gör när den laddar i typ 2-3 min sedan blir skärmen bara svart... Kopplade ur disken och allt funkar utan prob...

Hur ska jag formatera den enklast? SATA usb lät enkelt, Linux metoden kan vara ett alternativ om jag ej hittar en annan väg ut.

EDIT: Skulle det gå att hotplugg? något jag ej vågar testa, men har funderat på...

Det där med hotplug vågar jag inte svara på.

Mitt tips, antingen tankar du hem en linux live cd och bränner ut och kör dd enligt Fagerjas inlägg, eller så kan du tanka hem ultimate boot cd, bränna ut och sen använda nåt av partitionsprogrammen där för att plocka bort partitionerna (alternativt köra dban och låta den fylla disken med lite nollor, den behöver inte köra klart, bara wipa början på disken så att MBR och partitionstabellerna ryker). I båda fallen kan du ju göra en bootbar USB sticka istället för att bränna ut.

Annars är en sån här USB 2.0 till SATA/IDE adapter rätt praktiskt att att ha vid olika tillfällen

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Uppdatering... fick tag på en dockstation för sata till usb av en kompis... lyckades få bort MBR! Men nu vill disken inte formateras till NTFS... Det står bara att formateringen ej kunde slutföras. Vad kan vara fel?

PS. Disken funkar nu i sataport på moderkortet och jag kommer in i windows med den... Dock får jag random snabba "frysar" lite då och då, inte något som låter jättetrevligt.

EDIT: Startade om datorn... tillbaka till samma problem som från början wtf is going on.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag vet om det gör nån skillnad, men jag skulle provat att skriva nollor till hela disken. Efter det skulle jag kolls SMART-infon och se om den mår bra. Om det ser bra ut och felet ändå kvarstår, tja då är det nåt annat, men du har iaf uteslutit att det ligger nåt skräp på disken som orsakar felet.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Äntligen löst detta! Jag hade en gammal laptop liggande som jag länge tänkt installera ubuntu på, fick tummen ur och gjorde det idag. Testade att koppla in disken med usb adapter till laptopen och sedan formatera den till NTFS med hjälp av linux. Gick på 3 sekunder och nu funkar disken i windows via usb adapter... Ska plugga in den via SATA nu och se om det funkar!