Tabbe med Raidade diskar, kommer inte åt dem i windows -men med ubuntu

Permalänk
Medlem

Tabbe med Raidade diskar, kommer inte åt dem i windows -men med ubuntu

Jag har 3 diskar med 2 partitioner vardera. de första 100gb på varje disk är raidade i raid0 med windows mjukvaruraid och den andra partitionen på varje disk är vanlig.

Ansluter jag någon disk för sig i Ubuntu så hittas den andra partitionen på diskarna (som är den relevanta delen), men inte då jag ansluter dem i windows :-/
Jag har varit med om lite tråkiga historier med ubuntu och NTFS för ett par år sedan så jag använder dem helst inte alls här, finns det något sätt att använda dem i windows?

Kan tillägga att det står invalid drive i windows computer manager.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

ingen som varit med om något liknande? :-/

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

De e väl dynamiska diskar du meckar med och de vittefan om Ubuntu begriper sig på, så varför röra till det med Ubuntu?

Såg detta lite sent

Det skumma är att Windows inte förstår sig på diskarna om inte alla 3 är inkopplade (går ej då jag bara har en laptop för tillfället), även fast bara en liten del är raidad. Kopplar jag in dem i ubuntu däremot så hittas den andra partitionen (den större delen) som inte är mjukvaruraidad.

Dum som jag var så kopplade jag ändå in två ntfs-diskar externt i ubuntu och vips så rykte filsystemet på den ena :-/ Har varit med om det förut men hoppades ändå på att det skulle fungera.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.