Htpc eller Boxee Box för 1300 kr?

Permalänk

Htpc eller Boxee Box för 1300 kr?

Halloj där Swec, sitter i funderingarna om att skaffa en Htpc.
Så det jag nu undrar är om jag ska bygga ihop en htpc eller helt enkelt ta och köpa mig en Boxee box ist?

Ska väl användas till film, serier och slösurf på Swec såklart

Undrar också om det är möjligt att streama film från en extern HDD direkt till Boxee'n.

Mvh.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskenlars:

Halloj där Swec, sitter i funderingarna om att skaffa en Htpc.
Så det jag nu undrar är om jag ska bygga ihop en htpc eller helt enkelt ta och köpa mig en Boxee box ist?

Ska väl användas till film, serier och slösurf på Swec såklart

Undrar också om det är möjligt att streama film från en extern HDD direkt till Boxee'n.

Mvh.

Boxeen har två usb-portar som funkar alldeles utmärkt med extern HDD. Hittills har den svalt alla filformat jag provat på den. Om det huvudsakliga användningsområdet är att se på film och tv-serier så är den ett utmärkt val. Surfa GÅR att göra, men eftersom fjärren inte har någon touchpad eller styrkula så är det knappast en behaglig upplevelse. Så om surfandet är viktigt skulle jag nog fundera på en annan lösning.

Permalänk
Medlem

Du säger 1300 för en Boxee Box? Det låter som ett extremt bra pris? Får man fråga var du köper till detta pris?

Som andra nämnt så tror jag att en HTPC är ett bättre val om man ska göra annat än att se film.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Du säger 1300 för en Boxee Box? Det låter som ett extremt bra pris? Får man fråga var du köper till detta pris?

Som andra nämnt så tror jag att en HTPC är ett bättre val om man ska göra annat än att se film.

http://www.inet.se/produkt/5405475/d-link-boxee-box-dsm-380-m...

1399 sek iaf.

Permalänk

Dom är slut.

Permalänk
Inaktiv

Dum fråga kanske, men kan man köra internetradio via den? Dvs finns det någon smidig app eller liknande? flickvännen är helt insnöad på internetradio...

Permalänk
Medlem

den försvann fort:/

MEn jag skulle rekommendera en htpc, men det är mest för att jag är van vid och jag har inte testat en boxee:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Boxee Box är rätt okay, mjukvaran är dock inget att hurra för i nuläget är jag rädd. Somliga har mer problem än andra. Den har exempelvis inte stöd för Flash 10.3 och senare vilket gör att man numera inte kan använda många av de inbyggda streaming-tjänsterna (i alla fall här i Storbritannien). Däremot så har den ett trevligt UI, tar i stort sett alla format och är rätt lätt att konfigurera.

Internetradio ska fungera vad jag vet, har dock inte testat själv. Det finns ett antal appar för det, annars går det väl genom browsern tror jag.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av mase7595:

Boxeen har två usb-portar som funkar alldeles utmärkt med extern HDD. Hittills har den svalt alla filformat jag provat på den. Om det huvudsakliga användningsområdet är att se på film och tv-serier så är den ett utmärkt val. Surfa GÅR att göra, men eftersom fjärren inte har någon touchpad eller styrkula så är det knappast en behaglig upplevelse. Så om surfandet är viktigt skulle jag nog fundera på en annan lösning.

Om du vill surfa så är det bara att koppla in en mus i en usb port

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskenlars:

Halloj där Swec, sitter i funderingarna om att skaffa en Htpc.
Så det jag nu undrar är om jag ska bygga ihop en htpc eller helt enkelt ta och köpa mig en Boxee box ist?

Ska väl användas till film, serier och slösurf på Swec såklart

Undrar också om det är möjligt att streama film från en extern HDD direkt till Boxee'n.

Mvh.

Kolla på xtreamer.
Har haft min i ca 1,5-2år utan problem. Streamar visseligen allt men det finns möjlighet att sätta i en 2,5hdd.
Du kan spela SVT play och lyssna på webbradio utan problem med denna.
http://www.xtreamer.net/

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklas12343:

Dom är slut.

Men det verkar fortfarande gå att lägga beställning?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Men det verkar fortfarande gå att lägga beställning?

jag fick 404 för en halvtimme sen, men nu funkar det igen:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Dum fråga kanske, men kan man köra internetradio via den? Dvs finns det någon smidig app eller liknande? flickvännen är helt insnöad på internetradio...

Tunein Radio finns som är en bra app. Kör den dagligen i luren...

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem

Fan att jag missade det! Eller jag var inne och skulle beställa men det var slut i lager enligt hemsidan!
Har kontaktat inet och dom har fått in flera men inte det låga priset som fanns innan.

Blir väl att beställa på Dustin istället så får man en kicksuit på köpet!
http://www.dustinhome.se/d-link-dsm-380-boxee-box-kicksuit/pr...

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk

Har funderat lite och blir nog en HTPC iaf.
Eftersom det lär bli en hel del surfande och kanske till och med ett och annat lättdrivet spel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskenlars:

Har funderat lite och blir nog en HTPC iaf.
Eftersom det lär bli en hel del surfande och kanske till och med ett och annat lättdrivet spel.

Okej, fint!:)

Vad blir det för htpc?:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Skrivet av bourne94:

Okej, fint!:)

Vad blir det för htpc?:)

Jadu säg det.
Har inte spånat allt för mycket på det annat än att jag vet det blir mycket surfande och dylikt eftersom det blir min ända dator hos min mor.

Skulle uppskatta nå förslag på komponenter som jag skulle kunna använda.

Hyfsat billigt men skall ändå klara av 1080p och vara rätt så tyst

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskenlars:

Jadu säg det.
Har inte spånat allt för mycket på det annat än att jag vet det blir mycket surfande och dylikt eftersom det blir min ända dator hos min mor.

Skulle uppskatta nå förslag på komponenter som jag skulle kunna använda.

Hyfsat billigt men skall ändå klara av 1080p och vara rätt så tyst

Okej, är liano (stavning?) nått kanske?
Jag är inte jätte bra på htpc, men lite kan jag:)
Finns många fler här som kan denna biten bättre än jag:)

1080p tror jag dom flesta klarar idag, så fusion (e450/e350) också kanske kan vara nått?:D

Men som sagt, inte jätte bra på denna delen:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Skrivet av bourne94:

Okej, är liano (stavning?) nått kanske?
Jag är inte jätte bra på htpc, men lite kan jag:)
Finns många fler här som kan denna biten bättre än jag:)

1080p tror jag dom flesta klarar idag, så fusion (e450/e350) också kanske kan vara nått?:D

Men som sagt, inte jätte bra på denna delen:)

Llano stavas det väl?
Okej jo jag antar att det mesta klarar 1080p idag.

Ända jag riktigt vill ha är väl en Htpc med Hdmi med ljud ut som klarar 1080p, liten, tyst och till en hyfsad peng.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskenlars:

Llano stavas det väl?
Okej jo jag antar att det mesta klarar 1080p idag.

Ända jag riktigt vill ha är väl en Htpc med Hdmi med ljud ut som klarar 1080p, liten, tyst och till en hyfsad peng.

Hehe, det stämmer!:P (tröttP)

Jag ska se vad jag kan få ihop, men är som sagt inte proffs på htpc:P

EDIT: vad är din budget?

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska ta ett itxkort, en 3850 (när de nu går att få tag på) eller den mindre 3650, 4-8gb ram (minne är superbilligt just nu) och sen en ssd på 120gb, jag har en god vän som kör med fractal designs chassie med integrerad nätdel i som jag tycker är väldigt nice

Det som är trist just nu är hårddiskpriserna, så om du redan har nån disk liggandes så vore det ju bra för ditt pris så att säga^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av bourne94:

Hehe, det stämmer!:P (tröttP)

Jag ska se vad jag kan få ihop, men är som sagt inte proffs på htpc:P

EDIT: vad är din budget?

Jadu jag inte satt någon budget som det är nu.
Kom faktiskt på att det är nog lika bra jag lägger idén på hyllan just nu.
Måste fixa i ordning bilen och köpa nya vinterdäck.

Får väl antigen starta upp en ny tråd när jag har sparat ihop lite slantar igen eller helt enkelt bumpa den här

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskenlars:

Jadu jag inte satt någon budget som det är nu.
Kom faktiskt på att det är nog lika bra jag lägger idén på hyllan just nu.
Måste fixa i ordning bilen och köpa nya vinterdäck.

Får väl antigen starta upp en ny tråd när jag har sparat ihop lite slantar igen eller helt enkelt bumpa den här

Okej, då avvaktar vi lite:)
Men bumpa eller starta ny (eller båda kanske) så kommer jag in och hjälper då:)

Lycka till med bilen också!:)

God jul! (lite tidigt, jag vet):)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskenlars:

Llano stavas det väl?
Okej jo jag antar att det mesta klarar 1080p idag.

Ända jag riktigt vill ha är väl en Htpc med Hdmi med ljud ut som klarar 1080p, liten, tyst och till en hyfsad peng.

Tror faktiskt stavningen var jlano (spanskt utal), tror dom sa det i en fredagspanelen (kan ha HELT fel)

Permalänk
Skrivet av bourne94:

Okej, då avvaktar vi lite:)
Men bumpa eller starta ny (eller båda kanske) så kommer jag in och hjälper då:)

Lycka till med bilen också!:)

God jul! (lite tidigt, jag vet):)

Kan ju säga som så att biljäveln kan ju fara någonstans långt ut i fan.

/ Arg Fiskenlars.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskenlars:

Kan ju säga som så att biljäveln kan ju fara någonstans långt ut i fan.

/ Arg Fiskenlars.

Ajdå, vad tråkigt att det verkar vara sådana jobbiga problem:(
Men du får lycka till, och jag hoppas verkligen att bilen inte jävlas för mycket med dig!

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |