IPad 2 eller Samsung Tab 10.1?

Permalänk
Medlem

IPad 2 eller Samsung Tab 10.1?

Nu lagom till jul tänkte jag införskaffa mig en läs/surf/filmplatta!

De tester jag hittar på nätet är äldre, och tänkte därför fråga er som har en eller båda plattorna vad ni tycker för och nackdelarna är. Mitt främsta användningsområde är surfa, maila och se film/serier!

Jag är lite svag för enkelheten med Apple (kör Iphone), De uppenbara för/nackdelarna är väl:

Ituneslåst, IOS låst men samtidigt kompatibel, finns många appar etc.

Fördelen med Samsung är väl öppna OS'et, batteritiden. Har de fortfarande dåliga skärmar (lossnar samt newtonringen)?

Som sagt, jag kommer mest slösurfa, maila och kolla serier på den. Vilken hade ni då valt idag?

Bör jag köra på Ipaddan eller uppstickaren Samsung med Android som ju kommer ta över mer och mer pga av att allt är öppet?

Jag har VLC idag på min Iphone. Kan jag synka denna efter min iphone, och använda samma appar etc där? Alltså, kan jag får över VLC (eftersom det inte går att ladda ner mer) till den? Annars får det väl bli att köpa någon app som spelar upp allt!

Tacksam för svar och synpunkter

Visa signatur

A-Game - Malmös grymmaste gaming center!
www.a-game.se

Permalänk
Hedersmedlem

Utbudet av kvalitetsapps anpassade för surfplattor till Android är patetiskt. Lär bli bättre i och med ICS, men det kommer dröja länge innan de ens börjar närma sig kvaliteten på Appstore.

Permalänk
Medlem

Ja det är det jag är rädd för också. Därför lutar det år Ipad, men som sagt, skulle Samsungen vara bättre för film etc och om man kan "tweaka" den mer till det bättre pga öppenheten kan det vara intressant. Borde väl kunna jailbreaka Ipaden också iofs om man nu vill det!

Visa signatur

A-Game - Malmös grymmaste gaming center!
www.a-game.se

Permalänk
Medlem

Själv väntar jag på Samsung Galaxy Tab 7.7.

Ska förhoppningsvis komma nu i december.

Permalänk

Kan gott rekommendera ipaden, den är snabb och den gör vad man vill att den ska. Plus är att skärmen är fantastisk

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HeKe:

Ja det är det jag är rädd för också. Därför lutar det år Ipad, men som sagt, skulle Samsungen vara bättre för film etc och om man kan "tweaka" den mer till det bättre pga öppenheten kan det vara intressant. Borde väl kunna jailbreaka Ipaden också iofs om man nu vill det!

Om du tänker i de banorna så borde du ändå fundera på en Android-platta. Custom-ROMS, optimerade kernels osv. kan vara roligt att greja med om man gillar sånt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeKe:

Jag har VLC idag på min Iphone. Kan jag synka denna efter min iphone, och använda samma appar etc där? Alltså, kan jag får över VLC (eftersom det inte går att ladda ner mer) till den? Annars får det väl bli att köpa någon app som spelar upp allt!

Ja, om du har samma Apple-id till båda dina iPrylar och har VLC sparat i iTunes kan du lägga in det på iPaden trots att den är bortplockad från AppStore. Det gjorde jag.

Dock kan jag rekommendera AVPlayerHD (22kr på Appstore) som har lite fler features än VLC. Du kan exempelvis flytta filer trådlöst via FTP istället för att gå igenom iTunes. Väldigt smidigt.

Permalänk
Medlem

Om du redan har en iphone är det nog vettigt att skaffa en ipad, enda nackdelen kan vara betydligt mindre gratis apps än android. Sen såklart inte lika modifier bar som android men du har klarat dig med en iphone så det borde inte vara nått problem för dig. Ios är som sagt bara att tuta och köra android är mer för personer som vill göra sin enhet mer personlig.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.