Permalänk

Hjälp med julklappsbygget?

Hej SweC!
Min far nämnde hastigt att han var intresserad av att ha en ny, bättre mediaspelare. För tillfället använder han en Pocorn Hour A-110, trivs inte överdrivet bra med den. Tänkte möjligtvis bygga en HTPC åt honom, så jag kikade här på forumet och följande setup var vad jag kom fram till (förmodligen med en PicoPSU ~80W eller dyl. samt hårddisken från Popcorn Hour)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1168789/whatevs

Mina frågor:
1) Hur kommer det fungera med luftflöde? Boxen kommer att stå i en relativt instängd yta (läs 40x30x15cm BxDxH med öppning fram och bak). Kommer jag att behöva fläktar eller går det att köra helt passivt? Och i sådana fall, vilka fläktar bör jag använda? Eller bör jag byta chassi?
Är egentligen intresserad av deras andra chassin, men det känns som de kommer fungera relativt dåligt med moderkortet jag valt.

2) Fjärrkontroll? Antar att det går att lösa med bluetooth?

Givetvis är andra idéer varmt välkomna!

Kevin

Permalänk
Medlem
Skrivet av CerpinTaxt:

Hej SweC!
Min far nämnde hastigt att han var intresserad av att ha en ny, bättre mediaspelare. För tillfället använder han en Pocorn Hour A-110, trivs inte överdrivet bra med den. Tänkte möjligtvis bygga en HTPC åt honom, så jag kikade här på forumet och följande setup var vad jag kom fram till (förmodligen med en PicoPSU ~80W eller dyl. samt hårddisken från Popcorn Hour)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1168789/whatevs

Mina frågor:
1) Hur kommer det fungera med luftflöde? Boxen kommer att stå i en relativt instängd yta (läs 40x30x15cm BxDxH med öppning fram och bak). Kommer jag att behöva fläktar eller går det att köra helt passivt? Och i sådana fall, vilka fläktar bör jag använda? Eller bör jag byta chassi?
Är egentligen intresserad av deras andra chassin, men det känns som de kommer fungera relativt dåligt med moderkortet jag valt.

2) Fjärrkontroll? Antar att det går att lösa med bluetooth?

Givetvis är andra idéer varmt välkomna!

Kevin

Tja.

Det finns massor med trådar både här och på andra forum om temps på den brädan, kontroll kan du lösa med antingen BT eller IR, BT är att föredra då du inte behöver rikta kontrollern, sitter själv på en dinovo mini och den är underbar då man ska surfa och annat. Dock är det ett tangentbord, kanske för klumpigt för vissa, jag tycker den är estetiskt tilltalande och smidig. Batteritiden är också väldigt imponerande

Glöm inte http://www.inet.se/produkt/8903465/slimline-sata-for-tex-slimline-dvd-strom-data så du kan koppla in läsaren.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CerpinTaxt:

Hej SweC!
Min far nämnde hastigt att han var intresserad av att ha en ny, bättre mediaspelare. För tillfället använder han en Pocorn Hour A-110, trivs inte överdrivet bra med den. Tänkte möjligtvis bygga en HTPC åt honom, så jag kikade här på forumet och följande setup var vad jag kom fram till (förmodligen med en PicoPSU ~80W eller dyl. samt hårddisken från Popcorn Hour)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1168789/whatevs

Mina frågor:
1) Hur kommer det fungera med luftflöde? Boxen kommer att stå i en relativt instängd yta (läs 40x30x15cm BxDxH med öppning fram och bak). Kommer jag att behöva fläktar eller går det att köra helt passivt? Och i sådana fall, vilka fläktar bör jag använda? Eller bör jag byta chassi?
Är egentligen intresserad av deras andra chassin, men det känns som de kommer fungera relativt dåligt med moderkortet jag valt.

2) Fjärrkontroll? Antar att det går att lösa med bluetooth?

Givetvis är andra idéer varmt välkomna!

Kevin

Hej

Kikade också för ett tag sen på samma moderkort till en htpc, tror inte 1600mhz minnen fungerar tyvärr. 1333/1066 enligt asus hemsida.
Sedan kan jag tycka att 8gb minne i en htpc kanske är lite i överkant om ni inte har något speciellt behov av det, för mediauppspelning borde 4gb räcka.

Moderkortet är dessutom single channel så du får ingen prestandaökning av att ha två stickor. Gör därför så att du köper en sticka på 4gb och köp till 4gb till om det sedan behövs.

Visa signatur

| Phenom II X3 720BE 2,8GHz (upplåst till X4 20) @ 3.6GHz | Corsair HX850W | Crosshair IV Formula | 8GB Kingston HyperX Blue | 2st 5970 Crossfire | Intel 120GB SSD | Silverstone Fortress 2 | H80 |

Permalänk
Medlem

Juste julklapp, du säkrar upp arvet...

Blurayen har nog ejectknappen på fel ställe, den bör sitta till vänster som denna: BC5600

Kör på de minnena, lågprofil och snabba - har för mig att e450 skulle klara 1600Mhz faktiskt. Om inte annat så spar man ju inte så många kronor i att gå ner i hastighet eller mängd, man kan ju inte få för mycket minne!

Streacom har en egen IR/fjärr som går att integrera snyggt i det chassit: ST-IRRC, dock IR.
Även en 150W picoPSU har de, ST-150P

Luftflödet lär inte vara några problem då allt är passivt och inte utvecklar alltför mycket värme, dock så kan man ju sätta dit en fläkt på jättelågt varv bara för att få luften att röra på sig. Chassit har väl dock bara plats för 40mm fläkt så man kan ju inte räkna med alltför mycket luftflöde. Men så länge du har det öppet bakåt/framåt så kan ju luften röra på sig.

Moderkortet verkar aldrig komma till butik, har sett leveransdatumen på det skjutas framåt hela tiden - men har du tur så kanske det kommer innan jul. Jag har övergett Fusion till Llano eller kanske ett bygge på Intel 1155 för att i framtiden kunna bara uppgradera proppen/grafiken.

Du skulle kunna köra på ett ASUS F1A75-I Deluxe + valfri Llano A4/A6/A8 och landa på samma kostnad som det moderkort du valt eller några hundringar till om du inte väljer den billigaste A4:an. Men en sådan setup får du mer kraft än E450 både processormässigt och grafikmässigt. Dessutom så kan man uppgradera detta lättare och även köra crossfire med ett separat grafikkort. Sedan kommer det moderkortet med en lite rolig fjärr/tangentbord kombo, dvs fjärr på ena sidan och minitangentbord på andra...

Visserligen blir du med fläkt på prollen men det går nog att få till tyst med lite planering.

Själv är jag inne på Streacoms FC8 som kommer med heatpipes och kylfläns. Men då kanske vi spräcker din budget...

Lycka till och hoppas jag inte ställde till det för dig...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Skrivet av FredW:

Hej

Kikade också för ett tag sen på samma moderkort till en htpc, tror inte 1600mhz minnen fungerar tyvärr. 1333/1066 enligt asus hemsida.
Sedan kan jag tycka att 8gb minne i en htpc kanske är lite i överkant om ni inte har något speciellt behov av det, för mediauppspelning borde 4gb räcka.

Moderkortet är dessutom single channel så du får ingen prestandaökning av att ha två stickor. Gör därför så att du köper en sticka på 4gb och köp till 4gb till om det sedan behövs.

Läste att den klarade 1600 klockad, så var mest en "varför inte?"-situation. Prisskillnaden är ju miniskul. Bra info iaf med single channel. Förutsatte nästan att det var dual.

Skrivet av nafs:

Juste julklapp, du säkrar upp arvet...

Blurayen har nog ejectknappen på fel ställe, den bör sitta till vänster som denna: BC5600

Haha, riktigt så girig är jag nog inte.
Men okej, jag funderade lite på det. Dock verkar modellen du länkade vara utgående eller så. Det var i varje fall vad jag antog, då den hade lägre nummer än den jag länkade + var dyrare. Det verkar inte finnas så hemskt stort urval...

Skrivet av nafs:

Kör på de minnena, lågprofil och snabba - har för mig att e450 skulle klara 1600Mhz faktiskt. Om inte annat så spar man ju inte så många kronor i att gå ner i hastighet eller mängd, man kan ju inte få för mycket minne!

Det var ju ganska precis så jag resonerade.

Skrivet av nafs:

Streacom har en egen IR/fjärr som går att integrera snyggt i det chassit: ST-IRRC, dock IR.

Schyst, började titta på en hp receiver för nån ghettolösning. Men den där uppfyller väl samma funktion, men antagligen smidigare installation.

Skrivet av nafs:

Även en 150W picoPSU har de, ST-150P

Hmm, en vanlig picoPSU är rätt mycket billigare, nån anledning att köpa deras?

Skrivet av nafs:

Luftflödet lär inte vara några problem då allt är passivt och inte utvecklar alltför mycket värme, dock så kan man ju sätta dit en fläkt på jättelågt varv bara för att få luften att röra på sig. Chassit har väl dock bara plats för 40mm fläkt så man kan ju inte räkna med alltför mycket luftflöde. Men så länge du har det öppet bakåt/framåt så kan ju luften röra på sig.

Precis min tanke, funderade på att enbart ha en ssd i den, så datorn är helt utan mekaniska delar. Men en 40mm på lågt varvtal kan inte skada.

Skrivet av nafs:

Du skulle kunna köra på ett ASUS F1A75-I Deluxe + valfri Llano A4/A6/A8 och landa på samma kostnad som det moderkort du valt eller några hundringar till om du inte väljer den billigaste A4:an. Men en sådan setup får du mer kraft än E450 både processormässigt och grafikmässigt. Dessutom så kan man uppgradera detta lättare och även köra crossfire med ett separat grafikkort. Sedan kommer det moderkortet med en lite rolig fjärr/tangentbord kombo, dvs fjärr på ena sidan och minitangentbord på andra...

Åh, intressant. Detta gillar jag. Uppgraderingsmöjlighet. Finns några nackdelar med denna setup?

Kikade lite på detta, A6-3500 + FC8 verkar sannerligen intressant. Mailade streacom ang. DVD-läsare.
I sådana fall tänkte jag mig ASUS-mobo, A6-3500, Blu-Ray-läsare, SSD (Intel 320 2.5" 80GB), 8GB RAM.
Kommer jag kunna driva den med en 80W picoPSU? Antagligen inte? Tänkte nog undervolta A6, läst en del om det. Vilken PSU skulle ni rekommendera?

Min far använder f.ö. en Logitech Harmony, så han kommer förmodligen vilja använda den, så vilken IR-mottagare som helst lär vara okej. Funkar det bra tillsammans med openELEC?

Permalänk
Medlem

Den enda nackdel man kan tänka sig är att Llano (FM1) kommer ersättas av Trinity (Fm2) nästa år (typ Q3). Men jämfört med fusion så är ju inte det en nackdel, den kommer ju vara mycket bättre än Fusion hur man än vrider och vänder på det till ytters få pengar mer.

Det är detta som gör att jag sneglar på 1155-spåret. Man kan köpa sig en Pentium G630 + ett AMD 6450 och få en bra HTPC som kommer kännas hyffsat rapp och kraftigare än en e450 samt är "mer" uppgraderingsbar än FM1:an då Ivy Bridge kommer fungera på 1155. Dock så tror jag ett llano-bygge kommer kunna fungera bra länge.

En Llano setup kan man ju använda till annat, tom spela på. Men en E350/450 duger ju bara till HTPC-bruk. dock så drar ju Llano lite mer om den ska stå på jämt - men för mig väger kraften över. Man vill ju ha något som är rappt och kul.

80W borde nog räcka för A6 3500, iallafall så länge man inte planerar att smacka i ett grafikkort till och köra dual graphic eller att man kör toktunga applikationer. Fast jag vill ju gärna ha marginal och kommer köra en 150W, bara för att slippa byta i framtiden samt så väntar jag ju på upplåsta A8 3870 så man kan optimera lite mer.

Lite data -> http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/amd-fusion-intel-core-i3_8.html

Men blir det såååå mycket billigare med en 80W picoPSU, landar man inte på runt 6-700 för en sådan?

Har ingen koll på vad OpenElec stödjer ur fjärrhänseende, det är ju dock lite begränsat när det kommer till extra tillbehör som blåtand, tråslöst nätverk osv. Jag kommer köra Win7 + XBMC eftersom jag tycker att man begränsar datorn med att bara köra ett mediaprogram. Jag vill kunna göra annat oxo, köra Spotify, kidsen lär vilja kunna spela på den osv...

Edit: Om du är intresserad av FC8 kolla in Politby:s byggbilder på MinHembio och AVSForum.

Streacom säljer ju självklart även en Bluray-spelare, hittar inte på någon länk nu men den ksotade runt 1300...

Edit 2: Streacoms bluray a la sony 5600

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite