[Skyrim] [Spoliervarning!] Dåligt anpassad story?

Permalänk
Medlem

[Skyrim] [Spoliervarning!] Dåligt anpassad story?

-> Fråga med spoilervarning! <-

Hej, är LVL 7 och ska precis till att döda bossen Alduin, när jag fick spelet tänkte jag: Jag kör väl igenom storyn först sen kan jag forska lite i grottor osv. Problemet är nu att det är helt omöjligt att döda Alduin, har försökt på alla sätt. Gör jag fel i boss fighten eller är det bara en dåligt anpassad story som tvingar en att grinda i grottor och skaffa gear?

Om att jag är för låg level som är problemet, vart kan man enkelt grinda upp sin lvl och vilken lvl skulle vara relevant för att döda Alduin?

Dold text
Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Troligen är han en av dom NPC:er som har en minimumlevel, med tanke på vad han är Jag var 46 när jag var hos honom tidigare idag, och även då så var det knöligt till och från (light armor och ranged hjälpte ju inte >_<).

Dold text

"Enkelt" är väl smithing, men det kommer inte hjälpa dig något (mer än att du kan göra bättre rustning till dig själv då), då du måste ha erfarenhet i attack-stilerna för att ens kunna lägga perks på dom. Bästa sättet att göra det lättare för dig mot slutet är att döda saker och ting med den sorts vapen du vill använda.

Nu är inte jag nån hardcore-spelande person som kollar exakt vad som är bra till vad, men jag skulle tippa på att åtminstone 30 vore ett bra minimimål, och då kommer det nog fortfarande vara rätt svårt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Troligen är han en av dom NPC:er som har en minimumlevel, med tanke på vad han är Jag var 46 när jag var hos honom tidigare idag, och även då så var det knöligt till och från (light armor och ranged hjälpte ju inte >_<).

"Enkelt" är väl smithing, men det kommer inte hjälpa dig något (mer än att du kan göra bättre rustning till dig själv då), då du måste ha erfarenhet i attack-stilerna för att ens kunna lägga perks på dom. Bästa sättet att göra det lättare för dig mot slutet är att döda saker och ting med den sorts vapen du vill använda.

Nu är inte jag nån hardcore-spelande person som kollar exakt vad som är bra till vad, men jag skulle tippa på att åtminstone 30 vore ett bra minimimål, och då kommer det nog fortfarande vara rätt svårt.

Jag var level 7 när jag dödade Voldan, hur kan level capped ha hoppat så högt på bara en eller två quests?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Just att Oblivion saknade minimum-nivåer på bossar var en sakerna som folk klagade på.
Var lite löjligt när när nybörjarkrigaren (låg nivå alltså) dräper den demon/drake som ingen av kejsarens/kungens mest erfarna krigare och magiker inte kunde klara av.

Skyrim är lite mer balanserat på så vis. Däremot tror jag inte att du måste bli nivå 30 för att klara av Alduin. Räcker säkert med nivå 12-15. Lite potions med skydd mot spell, healing + någon companion eller summon som avleda lite skada.

Dold text
Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Hmm, namnet Alduin låter bekant. Vem är det nu igen ?
Kanske har råkat dräpa honom på någon av mina raider...

Dold text
Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Hmm, namnet Alduin låter bekant. Vem är det nu igen ?
Kanske har råkat dräpa honom på någon av mina raider...

Dold text

Tror inte ens det är möjligt att råka göra det :> Det förklarar sig i storyn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Jag dödade själv alduin för nån dag sedan. Då var jag ca lvl 30 och hade inga som helst problem med honom. Jag spelar som Redguard Melee/ Heavy armor. Jag tror inte leveln spelar så stor roll, det är snarare EQn som är viktig.

Dold text
Visa signatur

Chassi: NZXT H2. MB: Asus P8P67 deluxe. CPU: i5 2500K @4.4ghz. H2O 920.
GPU: GTX 780. RAM: 8GB 1600Mhz vengeance. PSU: NZXT HALE90 1000W 80+ Gold. SSD: OCZ Agility 3 120GB, Corsair F120GB. HDDs: 5TB lagring.

Permalänk
Medlem

dödade alduin idag... kör på master , darkelf , mage,destruction.lvl 18
var rätt enkelt då jag är dark elf har man 50% resistance mot fire + att jag har ett par boots som ger ytterligare 50% resistance.. dock gjorde han lite frost attacks mot mig men mest eld...
sen vare bara heala sig hela tiden och slå han med dragonbane och få armor med "stoneflesh" magin

Dold text
Permalänk
Skrivet av A7V:

Just att Oblivion saknade minimum-nivåer på bossar var en sakerna som folk klagade på.
Var lite löjligt när när nybörjarkrigaren (låg nivå alltså) dräper den demon/drake som ingen av kejsarens/kungens mest erfarna krigare och magiker inte kunde klara av.

Skyrim är lite mer balanserat på så vis. Däremot tror jag inte att du måste bli nivå 30 för att klara av Alduin. Räcker säkert med nivå 12-15. Lite potions med skydd mot spell, healing + någon companion eller summon som avleda lite skada.

Dold text

såhär gjorde jag

lite spoiler om man inte klarat spelet

var ca lvl 20 när jag försökte döda alduin upp på bergstoppen där man inte kan döda honom utan han flyr tillbax till drakrealmen bara låt den andra draken agera tank och kör dragonrend på han /mangla han me spells/pilar

andra gången man ska ha dö på han inne i drak realmen så har man ju en hel hög me gubbar till hjälp samma taktik som innan typ

Dold text
Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det beror nog mest på EQ och hur förberedd man är med pots osv. Är väl rätt svårt att vara ordentligt förberedd på endast level 7 kan jag tänka mig. Level spelar ju ingen roll i skyrim, förutom att du kommer ha tillgång till fler perks på högre.

Permalänk
Medlem

Tänker bara citera denna hemsidan och jag står inte alls för detta. http://boards.ign.com/teh_vestibule/b5296/207156288/p1/

"So Alduin is defeated. When you are in Skaldufn Temple it doesn't feel much like a challenge. I was actually puzzled why the enemies were so easy. After that was done, the part where you had to fight the Dragon Priest was kind of hard so I dropped the difficulty. Took a few minutes and I headed to Sovngarde. It got pretty epic there. Met with the heroes and all. Pretty slick. Then I fought Alduin, which wasn't much of a challenge since the heroes were rather handy while I blasted away some spells at Alduin. Alas! He was dead...I felt actually rather sad the main quest was over..The epilogue left me with a blank taste seriously. No epic rewards?? I was really disappointed...Save the shouts. Nevertheless the ending was decent since I got to hear Paathurnax.
Good story though overall."

Dold text
Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Hmm, namnet Alduin låter bekant. Vem är det nu igen ?
Kanske har råkat dräpa honom på någon av mina raider...

Typ mainbossen i Skyrim, en stor drake.

Dold text
Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Jag var på level 17 och det var hur lätt som helst.

Permalänk
Medlem

Använd inte exploits eller smithing osv om du vill levla upp, det kommer bara bli svårare då du inte levlat perks som faktiskt hjälper dig i striderna. Ut o slåss!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Använd inte exploits eller smithing osv om du vill levla upp, det kommer bara bli svårare då du inte levlat perks som faktiskt hjälper dig i striderna. Ut o slåss!

Jag klarade han igår, levelade till 100 i smitning, block, speech och sneak. Sedan craftade jag full daedric legendary för att få han

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Tror inte ens det är möjligt att råka göra det :> Det förklarar sig i storyn.

Skrivet av JesperT:

Hmm, namnet Alduin låter bekant. Vem är det nu igen ?
Kanske har råkat dräpa honom på någon av mina raider...

Dold text

man har ju Elendil (Karaktär), Anduin(flod) och Andúril (svärd smitt utav bitarna från Narsil) från Sagan om ringen Universumet.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Relik 📜

*tråd rensad*

Givetvis bör spoiler-taggar användas, även om texten kommer "från en annan hemsida". Det handlar om att inte förstöra upplevelsen för andra medlemmar, oavsett vad källan är.
Med det sagt, rapportera saker ni inte gillar och låt inte tråden spåra ur till förolämpningar och trams.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

*tråd rensad*

Givetvis bör spoiler-taggar användas, även om texten kommer "från en annan hemsida". Det handlar om att inte förstöra upplevelsen för andra medlemmar, oavsett vad källan är.
Med det sagt, rapportera saker ni inte gillar och låt inte tråden spåra ur till förolämpningar och trams.

Har man tryckt på en tråd som har STORY i titeln och är lagd inne i Skyrim kategorin är man helt bäng om man inte inser att den innehåller spoilers. Bara min åsikt.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*