Permalänk
Medlem

Borde jag utbilda mig?

Tja!

Såhär är läget. Idag jobbar jag som grafiker på ett produktionsbolag. Sitter i Adobe After Effects och gör väl egentligen det mesta som går att göra i det programmet.
Jag jobbar på frilandsbasis, men detta produktionsbolag är det bolag jag sitter på mest, jag har min dator här och får löpande nya uppdrag på projektbasis.

Jag stormtrivs med jobbet egentligen, det är precis vad jag vill pyssla med och det är vad jag i dagsläget är absolut bäst på. Men på sistone har jag börjat inse att jag inte vill vara frilansare för alltid. Den konstanta osäkerheten är extremt jobbig, och har man otur så kommer det inte in några projekt där jag behövs på en månad eller två, och då står man där helt utan inkomst och helt utan säkerthet. Även om jag har andra kunder som anställer mig till och från är det sällan det rör sig om nog stora projekt, och således oftast för lite pengar.

Det gnager också lite i mig att jag inte har någon som helst vettig utbildning. Jag gick en filmestetisk linje på gymnasiet (alltså nästan som media, men endast inriktad på filmskapande. En totalt oanvändbar utbildning). Efter det pluggade jag två år film till på en folkhögskola i skåne, Fridhems Folkhögskola. Genom åren bland filmmänniskor har jag lyckats skapa mig nog många kontakter för att jobba inom just film. Men inget annat.

En dag kanske jag inser att jag inte vill hålla på med det här längre. Branchen utvecklas fort, och en dag kanske jag inte tycker att det är kul längre och vill testa något annat, eller så kanske mina kunskaper inte längre behövs. Då vore det väldigt bra att ha något att falla tillbaka på.

När jag gick i grundskolan hade jag alltid lätt för matte, teknik och naturvetenskap. På linjen jag gick kunde jag bara läsa matte C (såvida jag inte ville ta mig till en annan skola för vidare lektioner, vilket jag inte orkade) och har alltid fått MVG på alla mattekurser jag läst.
Jag har över lag helt okej betyg tycker jag. Har för mig att jag fick ett snittbetyg på 17 från gymnasiet.

Känner att det blir lite osammanhängande här, men vad jag funderar över är vad jag borde plugga? Jag är "bara" 25 år, så jag skulle kunna ta en hel 4-årig utbildning och skaffa mig ett riktigt examen.
Men vad?
Något ingenjörsaktigt är det första jag tänker. Men civ. ing vill jag inte bli, det verkar som att de mest får jobba med projektledning när de är klara, och det verkar så extremt ansträngande och otacksamt.
Kanske något typ av elektroingenjörsutbildning? Eller kanske det är smartare att läsa något tråkigt som ekonom, om man en dag vill starta upp något helt eget?
Jag har verkligen ingen aning, så tar tacksamt emot tips.
Sen vet jag inte hur långt mina betyg räcker heller. Har bara tagit högskoleprovet en gång, och då skrev jag 1.2, vilket inte känns så superbra, eller?
Är även medlem i Mensa om det gör någon skillnad i dessa sammanhang.

Mvh
Hannes

Permalänk
Medlem

Du vill inte ge dig in mer i VFX och syssla mer med 3D? Själv läser jag Computer Graphics Design i Göteborg just nu och är ute på praktik. Började med AE efter ett tips av dig för ett antal år sedan men de företagen som jag helst vill arbeta på jobbar mest med The Foundrys NukeX. Men om du vill börja med något helt annat är det klart du ska göra det:)

Visa signatur

Losers always whining about doing there best, winners go home and fuck the promqueen

Permalänk
Medlem
Skrivet av putt3:

Du vill inte ge dig in mer i VFX och syssla mer med 3D? Själv läser jag Computer Graphics Design i Göteborg just nu och är ute på praktik. Började med AE efter ett tips av dig för ett antal år sedan men de företagen som jag helst vill arbeta på jobbar mest med The Foundrys NukeX. Men om du vill börja med något helt annat är det klart du ska göra det:)

Grejen är att bolaget jag sitter på redan har nuke-proffs och 3d-proffs. Även om det såklart vore smart av mig att utbilda mig i dessa program också så vet jag inte riktigt om det är det jag vill.

Dels tycker jag inte att det verkar lika kul, den rena compositing-biten som oftas görs i Nuke är så förbannat tråkig, 90% av tiden är det rotoscoping som gäller, och det måste vara något av det enformigaste som finns.
3D tar sån sjuk tid att lära sig riktigt bra, och UV-mappning verkar inte heller vara det roligaste i världen. Dessutom känns det motigt att börja på noll när så många här redan är proffs.
Det jag gör i AE är precis det jag vill pyssla med. Jag jobbar mest med olika typer av animeringar, som vinjetter, bumprar, osv, där vår AD har tagit fram konceptet, och jag mer gör den rena animationen.
Typ den här: http://www.kanal5play.se/klipp/play/vemlangtarduefter
Eller den här: http://vimeo.com/30433454 (edit, den ska vara i 16:9, vet inte vem som lagt upp just vimeo-klippet, men det är fel där)

Edit: Oj, missade det när jag läste ditt inlägg första gången, men sa du att du började med AE efter ett tips från mig? Vad kul!

Permalänk
Medlem

Om du gjorde 1,2 första gången så ska du göra't igen. Du kommer säkerligen få högre resultat. Med viss ansträngning kommer du över ditt gymnasiesnitt.
Själv hade jag knappt över 11 och 1,5 i snitt och kom in på en mindre populär civ.ing. Så oroa dig inte för mycket över sånt.

Det finns kortare, lättare utbildningar som fortfarande har genomslagskraft. Tänker exempelvis på högskoleingenjör. Sno åt dig en hög kataloger och börja bläddra. I LTUs katalog hittar jag bl.a. Datorgrafik samt Mediedesig 180 hp, om man ska kolla på sådant som ligger nära känt område.
Sen är det inget fel med ekonomisk utbildning heller. Om man vill smaka på det så kan man ta en flukt på Ekonomie kandidat 180hp eller dylikt. Vem vet, man kanske fastnar för't och går vidare inom't.
Sen finns ju även KY, men det vet jag än mindre om.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Låter ungefär precis som min sits för ca ett år sen. Läste bastermin i våras och har nu börjat på civ.inj medieteknik på LIU (campus Norrköping). Fast för min egen del var det nog snarare att jag ville sadla om från det estetiska till det mer tekniska. Det kanske är lite för tidigt att uttala sig om saken, men än så länge stortrivs jag här, och utbildningen är definitivt tillräckligt bred för att jobba med något annat när man väl är klar om det skulle önskas.

Permalänk
Avstängd

Högskoleingenjör låter optimalt. Ta en bastermin/basår/läs upp om det behövs först å sen hoppa på't!

Förövrigt läser man en kurs obligatorisk i industriell ekonomi som högskoleing. på LiU. Antar att det lär vara liknande på andra skolor.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Det är inte fel att bredda sig och man ska inte enbart se på pengar, då ens arbete är så stor del av ens liv.

Problemet med vissa arbeten är att tillgången på arbetskraft är så mycket högre än efterfrågan och det är så extremt fokuserat på kvalité, där inte alltid uppdragsgivaren är medveten om vad bra kvalité är. Ta fotograf som exempel, hur svårt är det att ta en bild? I princip alla här har en mobilkamera och kan ta en bild på någon sekund, men ska man ha det riktigt gjort så går det på långt över tusenlappen. (resekostnad för fotograf m.m)
Detsamma gäller såklart filmning, redigering, det går ofta enkelt att få någon göra detta billigt, men inte ovanligtvis en kvalité därefter.
Och många tror att bara för att de har en värstingkamera så blir det bra bilder, tänk om programmerare tänkte likadant. -Vadå buggit och dåligt kodat program, jag kodade i Visual Studio 2010 Ultimate.

TS kunskaper inom filmning är grymt bra att ha, det finns olika sätt att utbilda sig inom områden som man har nytta av denna kunskap. Elektronikingenjör anser jag dock inte ha så stor nytta av denna kunskap. Utan jag skulle mer rekommendera mer emot datateknik, datavetenskap eller automationsteknik, om nu syftet är att kunna använda båda sina utbildningar till fullo.

Datateknik och datavetenskap så kan man programmera diverse applikationer som berör filmområdet, jag själv fick manuellt koda om menyn till en dvd skiva för en film jag hade gjort till en kund en gång, då videoredigeringsprogrammet ej uppfyllde kraven. (använde ifoedit, det är betydligt enklare än vad det låter)

Skillnaden på datateknik och datavetenskap är att det första är ett ingenjörsprogram med allt vad det innebär, mattematik, ekonomi ofta el etc. Datavetenskap lägger istället ner mycket mer tid på att lära sig programmera och då ofta objektorienterad Windowsprogrammering.

Automationsteknik, så är det väldigt vanligt att man vill filma produkten. Dock är det extremt höga krav på att det blir bra gjort, säg att företaget har lagt ner 10-20miljoner på något, ja då är det irrelevant om man kan spara någon tusenlapp och sedan få sämre reklamfilm om produkten. Däremot så kan man med sina filmkunskaper komma med bra förslag, likaså komma med bra kritik på vad som behövs ändras i filmen.

Nå det bästa är såklart välja det område som intresserar en, är man väldigt intresserad av elektronik så välj det.

*edit*

Sedan finns det mängder med utbildningar som berör "media av olika slag", detta är dock inte mitt område. Och jag har en känsla av att arbetsmarknaden är hård för dessa, men som sagt, jag vet inte så mycket om det.

*edit2*
För att tillverka bra utrustning inom filmteknik så behövs det folk med bra kunskaper inom elektronik, dock är knappast en vanlig högskoleingenjör så mycket att hänga i granen för detta område. Likaså är det svårt att få sådana arbeten. Mitt tips är att om man vill göra detta så minst civil elektronik eller teknisk fysik, ta sedan och fixa en doktorsexamen inom något område som berör detta. Att t.ex. utveckla en bättre mikrofon än vad som redan finns är inte det lättaste, då mängder av riktigt duktigt är konkurrenter. Detsamma gäller även mjukvaran, med brusredigering etc.

*edit3*
För vissa områden inom filmning så är det svårt att för ett filmproffs att veta vad som är det intressanta som ska presenteras, speciellt om uppdragsgivaren inte är den bästa på att förklara. Jag syftar alltså på mer tekniska filmer, där inte det estetiska är det viktiga. Men att använda detta som ett argument vid anställning på ett teknisk företag är extremt långsökt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Du kan inte bli fastanställd på företaget du jobbar mest åt nu? De borde väl ha någon plan att hålla sina anställda up-to-date med kurser etc i nya programvaror etc?
Du kan ju se proffsen på arbetsplatsen som en utmärkt källa under din läroperiod för nuke/3d-biten. Kanske går du ner lite i tid på det du gör nu och spendera den tid på upplärning/utveckling/breddning av din kompetens.

Dina kontakter i den bransch du arbetar i är ju inte dåliga att ha och fortsätta hålla kontakten (foten inne) är nog bara bra såvida du inte är helt less på hela den branschen.

När/om du tröttnar, så lär ditt nätverk och kontakter inte ha blivit mindre, och du har då flerårig erfarenhet inom branschen, sådan erfarenhet som kanske inte är direkt nyttig i det faktiska skapandet, men kontakter, projekterfarenhet och säkerligen annan erfarenhet relaterad till branschen som inte i sig är knutet till ett specifikt program.

Vad kan ha varit bra att ha läst vid ett sådant tillfälle? Ekonomi, marknadsföring och projektledning? Det bör väl finnas några bredare roller att axla runt omkring själv produktionsarbetet, att hålla ihop det. Projektledare/avdelningschef/liknande? Jag är dock dåligt insatt i hur den branschen fungerar.

Det är lite av ett annat uppslag på framtiden, om det sedan faller dig i smaken, är upp till dig.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Grejen är att bolaget jag sitter på redan har nuke-proffs och 3d-proffs. Även om det såklart vore smart av mig att utbilda mig i dessa program också så vet jag inte riktigt om det är det jag vill.

Dels tycker jag inte att det verkar lika kul, den rena compositing-biten som oftas görs i Nuke är så förbannat tråkig, 90% av tiden är det rotoscoping som gäller, och det måste vara något av det enformigaste som finns.
3D tar sån sjuk tid att lära sig riktigt bra, och UV-mappning verkar inte heller vara det roligaste i världen. Dessutom känns det motigt att börja på noll när så många här redan är proffs.
Det jag gör i AE är precis det jag vill pyssla med. Jag jobbar mest med olika typer av animeringar, som vinjetter, bumprar, osv, där vår AD har tagit fram konceptet, och jag mer gör den rena animationen.
Typ den här: http://www.kanal5play.se/klipp/play/vemlangtarduefter
Eller den här: http://vimeo.com/30433454 (edit, den ska vara i 16:9, vet inte vem som lagt upp just vimeo-klippet, men det är fel där)

Edit: Oj, missade det när jag läste ditt inlägg första gången, men sa du att du började med AE efter ett tips från mig? Vad kul!

Japp, läs vår PM-historik här på swec ska du få se
Att bli bäst på 3D tar nog väldigt lång tid, men bra på det blir du under utbildningen och kan lätt arbeta med det efteråt. Men jag vet inte heller om jag vill jobba med detta resten av mitt liv så jag förstår dig

Visa signatur

Losers always whining about doing there best, winners go home and fuck the promqueen

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Det är inte fel att bredda sig och man ska inte enbart se på pengar, då ens arbete är så stor del av ens liv.

Problemet med vissa arbeten är att tillgången på arbetskraft är så mycket högre än efterfrågan och det är så extremt fokuserat på kvalité, där inte alltid uppdragsgivaren är medveten om vad bra kvalité är. Ta fotograf som exempel, hur svårt är det att ta en bild? I princip alla här har en mobilkamera och kan ta en bild på någon sekund, men ska man ha det riktigt gjort så går det på långt över tusenlappen. (resekostnad för fotograf m.m)
Detsamma gäller såklart filmning, redigering, det går ofta enkelt att få någon göra detta billigt, men inte ovanligtvis en kvalité därefter.
Och många tror att bara för att de har en värstingkamera så blir det bra bilder, tänk om programmerare tänkte likadant. -Vadå buggit och dåligt kodat program, jag kodade i Visual Studio 2010 Ultimate.

TS kunskaper inom filmning är grymt bra att ha, det finns olika sätt att utbilda sig inom områden som man har nytta av denna kunskap. Elektronikingenjör anser jag dock inte ha så stor nytta av denna kunskap. Utan jag skulle mer rekommendera mer emot datateknik, datavetenskap eller automationsteknik, om nu syftet är att kunna använda båda sina utbildningar till fullo.

Datateknik och datavetenskap så kan man programmera diverse applikationer som berör filmområdet, jag själv fick manuellt koda om menyn till en dvd skiva för en film jag hade gjort till en kund en gång, då videoredigeringsprogrammet ej uppfyllde kraven. (använde ifoedit, det är betydligt enklare än vad det låter)

Skillnaden på datateknik och datavetenskap är att det första är ett ingenjörsprogram med allt vad det innebär, mattematik, ekonomi ofta el etc. Datavetenskap lägger istället ner mycket mer tid på att lära sig programmera och då ofta objektorienterad Windowsprogrammering.

Automationsteknik, så är det väldigt vanligt att man vill filma produkten. Dock är det extremt höga krav på att det blir bra gjort, säg att företaget har lagt ner 10-20miljoner på något, ja då är det irrelevant om man kan spara någon tusenlapp och sedan få sämre reklamfilm om produkten. Däremot så kan man med sina filmkunskaper komma med bra förslag, likaså komma med bra kritik på vad som behövs ändras i filmen.

Nå det bästa är såklart välja det område som intresserar en, är man väldigt intresserad av elektronik så välj det.

*edit*

Sedan finns det mängder med utbildningar som berör "media av olika slag", detta är dock inte mitt område. Och jag har en känsla av att arbetsmarknaden är hård för dessa, men som sagt, jag vet inte så mycket om det.

*edit2*
För att tillverka bra utrustning inom filmteknik så behövs det folk med bra kunskaper inom elektronik, dock är knappast en vanlig högskoleingenjör så mycket att hänga i granen för detta område. Likaså är det svårt att få sådana arbeten. Mitt tips är att om man vill göra detta så minst civil elektronik eller teknisk fysik, ta sedan och fixa en doktorsexamen inom något område som berör detta. Att t.ex. utveckla en bättre mikrofon än vad som redan finns är inte det lättaste, då mängder av riktigt duktigt är konkurrenter. Detsamma gäller även mjukvaran, med brusredigering etc.

*edit3*
För vissa områden inom filmning så är det svårt att för ett filmproffs att veta vad som är det intressanta som ska presenteras, speciellt om uppdragsgivaren inte är den bästa på att förklara. Jag syftar alltså på mer tekniska filmer, där inte det estetiska är det viktiga. Men att använda detta som ett argument vid anställning på ett teknisk företag är extremt långsökt.

Tack för ett seriöst och utförligt svar! Jag har fått mycket att fundera över nu.

Jag tänkte förut att jag kanske borde utbilda mig just inom något media-aktigt. Det finns väl något som heter mediaingenjör till exempel? Då helt av den enkla anledningen att jag redan jobbar med media, och därför borde ha ett försprång.
Men det svåra för mig är just det att jag inte vet om jag vill jobba emd media hela livet. Kanske, jag har ingen aning.

Jag tror att det stora problemet för mig i det jag jobbar med nu är att jag inte riktigt ser hur jag ska utvecklas och "klättra" i min karriär. Om jag sitter och gör samma saker om tio år som jag gör idag skulle jag nog se det som ett misslyckande, även om jag då förhoppningsvis skulle ha jobbat mig till en stabilare ekonomisk situation (vilket är ett av de största problemen jag ser idag).
Och det är alltså det som är problemet. När jag ser var man kan klättra uppåt i den här branchen så är det egentligen inte jobb jag vill ha. De mest framgångsrika inom media är väl de som äger produktionsbolag eller producerar väldigt stora projekt, och som jag tidigare nämnt är projektledning inte något jag vill hålla på med.
Misstolka mig inte, vill jobba med något utmanande och krävande, men kanske inte på ett sätt där det egentligen mest handlar om att prata i telefon och springa omkring som en stressad galning.