Permalänk
Medlem

Kockduell i skolan

Hallå alla på Sweclockers!
Jag undrar om det finns några mästerkockar där ute på forumet? Skämt åsido, det behövs ingen mästerkock för detta men det är så att vi ska ha en kockduell på hemkunskapen i skolan och jag kommer absolut inte på någonting att laga. Vi ska jobba två och två och jag undrar om någon kan komma med förslag på någon maträtt man kan laga som inte är allt för avancerad (vi har 25-30 minuter på oss) men som ändå kan imponera.

Duellen är på torsdag så snabba svar är alltid ett plus

Tack på förhand!

/Razacer

Visa signatur

Cooler Master HAF 932 | Intel Core i7 2600K @ 3,40 GHz | ASUS P8P67 Deluxe | XFX Radeon 7970 Black Edition 3 GB | Corsair Vengeance 4x4GB | Samsung HD103UJ ATA 1 TB | Corsair Force GT 120GB | Corsair AX750W | OS: Windows 7 Ultimate 64bit | Sennheiser PC360 | Qpad MK-80 | Qpad 5K |

Permalänk
Medlem

Ska man köra enligt vad jag fick lära mig i köksskolan så vore det en riktig omelett (att kunna laga en riktigt bra omelett är svårare än man tror), men då jag misstänker att din lärare inte kommer vara lika imponerad så kan du testa Creme Vichyssoise
http://www.recept.nu/1.184696/recept.nu_redaktionen/soppor_gr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cuda99:

Ska man köra enligt vad jag fick lära mig i köksskolan så vore det en riktig omelett (att kunna laga en riktigt bra omelett är svårare än man tror), men då jag misstänker att din lärare inte kommer vara lika imponerad så kan du testa Creme Vichyssoise
http://www.recept.nu/1.184696/recept.nu_redaktionen/soppor_gr...

Tack för tipset! En fråga bara, det står att buljongen ska sjuda i ca 30-40 minuter, går det att låta den sjuda i 15-20 minuter istället?

Visa signatur

Cooler Master HAF 932 | Intel Core i7 2600K @ 3,40 GHz | ASUS P8P67 Deluxe | XFX Radeon 7970 Black Edition 3 GB | Corsair Vengeance 4x4GB | Samsung HD103UJ ATA 1 TB | Corsair Force GT 120GB | Corsair AX750W | OS: Windows 7 Ultimate 64bit | Sennheiser PC360 | Qpad MK-80 | Qpad 5K |

Permalänk

"Kockduell"

*Tänker sig kockar som slåss med kniv*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

"Kockduell"

*Tänker sig kockar som slåss med kniv*

FUND IT!

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

När vi hade kockduell i hemkunskapen så fick man en korg med matvaror och skulle göra det bästa man kunde av det. 1 förrätt och 1 varmrätt. Sedan skulle vi även presentera maträtten innan den blev avsmakad av en jury bestående av andra lärare och rektorn. De bedömde även hygienen i köket medans man lagade och så.
Var faktiskt riktigt roligt. Kanske för att jag vann

Permalänk
Medlem

Så ni får själva välja ingredienser? Vad har ni för budget?
Jag skulle försöka mig på mitt gamla trick spenatpasta med ädelost och valnöt. Sydfransk potatissoppa tar oftast för lång tid, men om du får tid att träna på den så är den nästan alltid ett vinnande bidrag.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

En Dr. Oetker

Permalänk
Medlem

Sorry, glömde kolla till till tråden, Buljjongen kan man köra lite kortare utan problem, att låta den sjuda 20 minuter borde räcka