Permalänk
Medlem

HTPC vs NAS

Tjena,

Jag håller på att bygga ett nytt hus och ska nu bestämma ljud & bild till det. Där jag bor nu så sitter jag med en HTPC (några år på nacken) och ett medium ljudsystem så tanken är att jag ska byta ut i princip rubb och stubb.

Det jag väljer mellan är att fixa en ny HTPC, som jag egentligen saknar kunskap att bygga fullt ut, eller ett enklare system med en NAS+Apple tv och ett ljudsystem. Jag ska ha ljudsystem i olika rum så det krävs en del av förstärkare osv så det är också en puck att lösa.

Så det jag skulle vilja höra är era erfarenheter av dessa olika system men även få lite tips på olika lösningar för ett smidigt ljud&bildsystem. Även produkter skulle vara bra att få hjälp med.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Oj, du får inte sätta HTPC vs NAS, dom lirar ju som handen i handsken tilllsammans Inte vill man ha HTPC som fillagring och uppspelningsenhet, det är bättre låta NASen ta hand om fillagringen det då den är byggd för ändamålet då kan du köra htpcn på en liten SSD eller något i den stilen istället.

Det övriga vet jag inte mycket om så det får jag överlåta till någon annan

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

Oj, du får inte sätta HTPC vs NAS, dom lirar ju som handen i handsken tilllsammans Inte vill man ha HTPC som fillagring och uppspelningsenhet, det är bättre låta NASen ta hand om fillagringen det då den är byggd för ändamålet då kan du köra htpcn på en liten SSD eller något i den stilen istället.

Det övriga vet jag inte mycket om så det får jag överlåta till någon annan

Nu vet jag inte om jag har problem att uppfatta ironi men why not blanda dem, i en Fractal Design Array R2 så får du ju plats med 7 diskar(6 "vanliga" och en ssd) och den kan du ju köra som både htpc och NAS. Allt på samma plats...

Var du ironisk eller inte?

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

Så, ändrade lite där Men hur står sig uppspelningen hos en Apple Tv + NAS mot en HTPC+NAS, eller har du/ni någon erfarenhet av det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Nu vet jag inte om jag har problem att uppfatta ironi men why not blanda dem, i en Fractal Design Array R2 så får du ju plats med 7 diskar(6 "vanliga" och en ssd) och den kan du ju köra som både htpc och NAS. Allt på samma plats...

Var du ironisk eller inte?

Det var inte ironiskt skrivet. Att ha ett sådant chassie med så många hårddiskar (så mycket värme och ljud) skulle för mig iaf sabba lite av vad en htpc ska göra, spela upp det man vill att den ska, i så litet format som möjligt, så tyst och energisnålt som möjligt. Att behöva sätta igång htpcn för att ladda ner filmer/musik till den alternativt att komma åt det från någon annan enhet känns väldigt osmidigt.

(I ett megadubersupertower får du plats med 64 diskar och en ssd ;P då kan vi börja snacka bra HTPC och NAS!) här var ironi ;P

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

Det var det som var lite av mitt dilemma med HTPC. Jag har själv en som låter endel idag och alstrar ganska mycket värme. Nu kommer det bli bättre i huset pga att jag bygger in det mesta i en garderob men jag vill ha ett smidigt sätt att spela musik, slänga på någon serie på tv eller bara visa något klipp. Jag vill alltså inte som blagi säger starta igång HTPCn och hålla på med den innan jag kan göra dessa lätta grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmuz1:

Det var det som var lite av mitt dilemma med HTPC. Jag har själv en som låter endel idag och alstrar ganska mycket värme. Nu kommer det bli bättre i huset pga att jag bygger in det mesta i en garderob men jag vill ha ett smidigt sätt att spela musik, slänga på någon serie på tv eller bara visa något klipp. Jag vill alltså inte som blagi säger starta igång HTPCn och hålla på med den innan jag kan göra dessa lätta grejer.

Okej, jag kör ett semihibernateläge och htpcn startar på max 5 sekunder tills jag kan använda den i xbmc. detta med hjälp av en xboxdosa alternativt mobilapp eller om jag så vill ett minitangentbord med mus.

Min jag har är undervoltad med processorfläkten på lägsta men kyler hela HTPCN. Kan rekommendera dig en HTPC, men det är lite jobb innan den kör så som du vill att den ska, men när du är där finns det inget bättre.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

Vad då starta igång HTPC:n, min står alltid på

ION (Atom+Nvidia grafik) + en 40 GB SSD helt utan rörliga delar, och låg energiförbrukning, så den får stå på för jämnan. Om inte min kära son har tryckt för länge på den där roliga knappen och stängt av den.

Genom att bygga HTPC:n så enkelt som möjligt kan man få ner ljudnivån och energiförbrukning till eller nära noll, ställa den under TV:n och slippa kabel dragning från helvetet.

Sen får NAS:en stå och brumma med hur många diskar den vill där den inte stör. Det är svårt att komma ifrån att några mekaniska diskar kommer att låta.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

Det var inte ironiskt skrivet. Att ha ett sådant chassie med så många hårddiskar (så mycket värme och ljud) skulle för mig iaf sabba lite av vad en htpc ska göra, spela upp det man vill att den ska, i så litet format som möjligt, så tyst och energisnålt som möjligt. Att behöva sätta igång htpcn för att ladda ner filmer/musik till den alternativt att komma åt det från någon annan enhet känns väldigt osmidigt.

(I ett megadubersupertower får du plats med 64 diskar och en ssd ;P då kan vi börja snacka bra HTPC och NAS!) här var ironi ;P

Okej då är jag med på banan, men i det fallet kan man bara skaffa en Boxee, du får med en liten fjärrkontroll och så är du klar då TS redan hade en NAS...

Sen kanske det bara är jag som tycker det är onödigt att ha två produkter som drar ström när man har en som fixar det men det kanske bara är jag... Det jag menade med mitt inlägg var ju att du har en SSD, linux/win7 på den och sedan kopplar den till TV:n så är du klar att köra. Nu känner jag mig lite negativ men att ha en uppstart på säg 5 sekunder på en boxee eller vad det nu tar mot som högst 20 sekunder på "min" lösning ser jag inte som något problem.

Men för att vara lite ontopic så kan jag ju hålla med lideri där att varför ska man stänga av HTPCn då den ska vara liten och energisnål.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Okej då är jag med på banan, men i det fallet kan man bara skaffa en Boxee, du får med en liten fjärrkontroll och så är du klar då TS redan hade en NAS...

Sen kanske det bara är jag som tycker det är onödigt att ha två produkter som drar ström när man har en som fixar det men det kanske bara är jag... Det jag menade med mitt inlägg var ju att du har en SSD, linux/win7 på den och sedan kopplar den till TV:n så är du klar att köra. Nu känner jag mig lite negativ men att ha en uppstart på säg 5 sekunder på en boxee eller vad det nu tar mot som högst 20 sekunder på "min" lösning ser jag inte som något problem.

Men för att vara lite ontopic så kan jag ju hålla med lideri där att varför ska man stänga av HTPCn då den ska vara liten och energisnål.

Problemet med boxee är väl gränsnittet och att det inte stödjer alla filformat?

På tal om uppstartstider och energiåtgång så drar en påslagen maskin mer än en som är i hibernate. Därför kan man få det bästa av båda delar, snabb uppstartstid och ingen energiförbrukning/ljud/värme när man inte använder den. när jag ska använda min htpc så sätter jag igång den först, sen tv och hemmabio och innan tvn visar bilden går htpcn att använda.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

Problemet med boxee är väl gränsnittet och att det inte stödjer alla filformat?

På tal om uppstartstider och energiåtgång så drar en påslagen maskin mer än en som är i hibernate. Därför kan man få det bästa av båda delar, snabb uppstartstid och ingen energiförbrukning/ljud/värme när man inte använder den. när jag ska använda min htpc så sätter jag igång den först, sen tv och hemmabio och innan tvn visar bilden går htpcn att använda.

Alternativ lösning är ett master/slave grenuttag med datorn i masteruttaget och allt kring i slave. Har ett sådant till HTPCn och när den står i sleep startar själva datorn snabbare än TVn vilket får vara att anse som godkänt i mina ögon. Sedan slocknar såväl TV som ljudsystem direkt så fort datorn sätts i sleep igen, mycket smidigt.

NASen fyller potentiellt fler användningsområden såsom backup för andra datorer osv så den vill man ju ha tillgänglig helt oberoende av HTPCn.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

NASen fyller potentiellt fler användningsområden såsom backup för andra datorer osv så den vill man ju ha tillgänglig helt oberoende av HTPCn.

Det tänkte jag ju faktiskt inte på alls... I stand corrected, där stöp min plan helt att köra dem tillsammans, typiskt.

Hade ju tänkt just FD Array F2, en M35-I, ssd plus några lagringsdiskar... Men man lär sig så länge man lever

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Det tänkte jag ju faktiskt inte på alls... I stand corrected, där stöp min plan helt att köra dem tillsammans, typiskt.

Hade ju tänkt just FD Array F2, en M35-I, ssd plus några lagringsdiskar... Men man lär sig så länge man lever

Dock är ju FD Array fortfarande ett bra chassi till en fysiskt liten NAS, dock jobbigt att byta diskar om det behövs.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Alternativ lösning är ett master/slave grenuttag med datorn i masteruttaget och allt kring i slave. Har ett sådant till HTPCn och när den står i sleep startar själva datorn snabbare än TVn vilket får vara att anse som godkänt i mina ögon. Sedan slocknar såväl TV som ljudsystem direkt så fort datorn sätts i sleep igen, mycket smidigt.

NASen fyller potentiellt fler användningsområden såsom backup för andra datorer osv så den vill man ju ha tillgänglig helt oberoende av HTPCn.

Smart grej med master/slave, men hur gör du om du vill se på vanlig tv utan att ha HTPCN inkopplad?

Jag har också samma lösning, med sleap på htpc som startar snabbare än tvn. Jag kör dessutom med en logitech fjärrkontroll till tv och ljud så behöver bara trycka på en knapp men den har jag tyvärr inte fått att lira med htpcn än men det kommer.

Jag håller med dig angående nasen, därför jag rekommenderat att köra HTPC + NAS tidigare i tråden

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

Tack för kanondiskussionen! Som det låter nu så är det alltså en HTPC med en NAS som gäller. Ska spana vidare på detta men fortsätt gärna diskutera, det kommer ju fram en massa bra lösningar och ideér

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmuz1:

Tack för kanondiskussionen! Som det låter nu så är det alltså en HTPC med en NAS som gäller. Ska spana vidare på detta men fortsätt gärna diskutera, det kommer ju fram en massa bra lösningar och ideér

Men var beredd på att pilla lite för att få det att fungera så som du vill. Fast det kanske jag inte behöver säga eftersom du bygger ditt eget hus (förstod jag det som) samtidigt som du planerar mediautrustningen och hur du vill ha det redan gillas skarpt, blir samma för mig när jag har åldern inne!

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

Smart grej med master/slave, men hur gör du om du vill se på vanlig tv utan att ha HTPCN inkopplad?

Jag har också samma lösning, med sleap på htpc som startar snabbare än tvn. Jag kör dessutom med en logitech fjärrkontroll till tv och ljud så behöver bara trycka på en knapp men den har jag tyvärr inte fått att lira med htpcn än men det kommer.

Jag håller med dig angående nasen, därför jag rekommenderat att köra HTPC + NAS tidigare i tråden

Se på TV...? Har ett TVkort i HTPCn men det används typ aldrig, närmaste jag kommer är SVT Play

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Se på TV...? Har ett TVkort i HTPCn men det används typ aldrig, närmaste jag kommer är SVT Play

haha sorry ;P förstår vad du menar. Jag ser ett program på TV och det är den stora matresan med per morberg. Dock så vill tjejen ha TV så master/slavegrejen skulle inte fungera där.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

haha sorry ;P förstår vad du menar. Jag ser ett program på TV och det är den stora matresan med per morberg. Dock så vill tjejen ha TV så master/slavegrejen skulle inte fungera där.

Kör man vanlig luftsänd digitalTV finns det gott om bra TV-kort och tablån i Media Center fungerar faktiskt utmärkt

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

haha sorry ;P förstår vad du menar. Jag ser ett program på TV och det är den stora matresan med per morberg. Dock så vill tjejen ha TV så master/slavegrejen skulle inte fungera där.

Skrivet av Rattnalle:

Kör man vanlig luftsänd digitalTV finns det gott om bra TV-kort och tablån i Media Center fungerar faktiskt utmärkt

I och med att ni är aktiva i tråden, hur ser era HTPC & NAS specs ut?

blagi, din ser man iof i sign men tänkte fråga i alla fall

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

I och med att ni är aktiva i tråden, hur ser era HTPC & NAS specs ut?

blagi, din ser man iof i sign men tänkte fråga i alla fall

HTPC: MSI E350-IA E45, Antec något med 150W nätagg, Win7 på en laptopdisk och ett Happauge TV-kort som typ aldrig används. I dagsläget hade jag köpt en Zotac ZBox med Fusion istället men tror inte den hade hittat ut än när jag köpte min.
NASen är en MSI H67MA-E35 med Pentium G620, 8GB RAM, FreeNAS och 5x2TB i RAIDZ i ett FD Define Mini

NASen är tystare än HTPCn vilket stör mig lite, vet dock inte om jag vågar köra nätagget i HTPCn utan fläkt, det som låter mest.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

HTPC: MSI E350-IA E45, Antec något med 150W nätagg, Win7 på en laptopdisk och ett Happauge TV-kort som typ aldrig används. I dagsläget hade jag köpt en Zotac ZBox med Fusion istället men tror inte den hade hittat ut än när jag köpte min.
NASen är en MSI H67MA-E35 med Pentium G620, 8GB RAM, FreeNAS och 5x2TB i RAIDZ i ett FD Define Mini

NASen är tystare än HTPCn vilket stör mig lite, vet dock inte om jag vågar köra nätagget i HTPCn utan fläkt, det som låter mest.

Okej, hmm va svårt det skulle bli... Vill ju ha en nas och en htpc, men nu har tankarna istället sprungit till att skaffa ett stycke mATXbräda och sedan ha Ivy Bridge på den och låta den agera som en HTPC med lite pulver i sig. Hittade då detta och tänkte att dett skulle bli ett bra chassi, Silverstone Gradia GD06, och då är jag tillbaka på ruta 1 med att samtidigt göra den till en NAS. (Trots att jag nu har förstått varför de ska vara separerade...) Eller då denna burk från Lian Li.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Okej, hmm va svårt det skulle bli... Vill ju ha en nas och en htpc, men nu har tankarna istället sprungit till att skaffa ett stycke mATXbräda och sedan ha Ivy Bridge på den och låta den agera som en HTPC med lite pulver i sig. Hittade då detta och tänkte att dett skulle bli ett bra chassi, Silverstone Gradia GD06, och då är jag tillbaka på ruta 1 med att samtidigt göra den till en NAS. (Trots att jag nu har förstått varför de ska vara separerade...) Eller då denna burk från Lian Li.

Rent prestandamässigt klarar du dig nog på en Fusionbräda till NASen också, finns ju några med 5 SATA6. Annars kan det nog gå att klämma in två mITX-brädor i samma ATX/mATX-låda, en NAS och en HTPC

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Jo jag har hittat flera Fusionbrädor med mITX, Asus E35M1, som jag faktiskt hade tänkt till min HTPC, då som min första tanke var, just det tidigare nämda brädan, 8gig ram, samt FD Array R2. Det var ju min ursprungliga tanke. Att ha den som HTPC och NAS. Jag tror jag klarar mig bra på det, ingen tvekan om det, men sen tog ni upp tillgängligheten och då vet man ju inte om man har den på hela tiden. Kanske bara jag som är onödigt krånglig. Kanske bara ska köra på det trots allt

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

Själv kör jag följande setup:
1 server (För lagring av filer, remote åtkomst, hosta Vent samt backup)
1 workstation/gaming rigg
1 laptop (Tjejens)
1 Ps3 för uppspelning av film och musik i vardagsrummet

PS3 funkar för det mesta men ibland för man problem med codecs eller liknande. Då min server också är i klenaste laget så vill jag inte installera något program som konverterar om filer innan de skickas ut. Vi har ibland tagit tjejens laptop och kopplat till TV vilket alltid funkar.

Hur hade du tänke med ljudsystem i olika rum? Är dett typ högtalare i olika rum som ska splea musik eller så? Typ att du spelar spotify i vardags rummet och sedan flytta ljudet till sov rummet med ett enkelt knapptryck?

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Jo jag har hittat flera Fusionbrädor med mITX, Asus E35M1, som jag faktiskt hade tänkt till min HTPC, då som min första tanke var, just det tidigare nämda brädan, 8gig ram, samt FD Array R2. Det var ju min ursprungliga tanke. Att ha den som HTPC och NAS. Jag tror jag klarar mig bra på det, ingen tvekan om det, men sen tog ni upp tillgängligheten och då vet man ju inte om man har den på hela tiden. Kanske bara jag som är onödigt krånglig. Kanske bara ska köra på det trots allt

Att alltid ha en HTPC på är inget större problem i sig, utan det handlar snarare om vilket filsystem och raidvairant du vill köra och liknande. Jag ville ha ZFS som filsystem och då är man hänvisad till Solaris eller BSD alternativ något i stil med FreeNAS som bygger på ett av dem, inte riktigt i min smak att ha något av dem som mediacenter.

Är man nöjd med att ha lösa diskar utdelade i Windows eller använda moderkortets RAIDfunktion kan du lika gärna göra det istället och sedan köra Windows eller vad du nu vill ha som mediacenter. Finns inget som säger att den måste stå vid TVn heller, några meter HDMI samt USB-förlängning in i en skrubb någonstans går det också.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Det jag tänkte på var att ha allt kopplat i Raid5 och köra windows på den för det har jag idag med min dator i sign, problemet är dock att eftersom den står i mitt rum och producerar mycket värme blir det lite jobbigt att sova sedan. Därför tänkte jag ha den i vardagsrummet och sedan streama in till sovrummet eller använda den i vardagsrummet som htpc och surfdator. Jag har idag 2 st ps3or, en från japan och en från Sverige. Så jag är inte direkt jättebunden av att göra den till en htpc. Tänkte bara att det var skönt att ha en dator i vardagsrummet också. Det är så jag har resonerat för mig själv men inte skrivit här :p. Jag har tillgång till gratis Win7 professional via plugget.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc