AMD släpper DDR3-minnen under eget varumärke

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Det beror ju helt på priset, om Patriot säljer samma minne med samma spec är man dum om man väljer AMD:s bara för att få logan!! Eller?

Hehe, ja, beroende på hur mycket extra de kostar.
Kostar de 50 spänn mer för 8GB skulle inte jag bry mig.

Så länge det inte blir samma prispåslag som Apple har på sina produkter så...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Detta kan vara bra förutsatt att AMD inte behöver punga in enormt mycket pengar i detta projekt. De kan ju annars tjäna en hacka på dessa minnen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Kollar man till användning har det juh typ aldrig spelat ngn roll vad man väljer för minnen.. Köp dessa för att få en femma på ditt AMD-galleri, annars kan du i stort välja vilka som helst. Ganska intressant hur många, inkl mig själv som lägger ner onödiga pengar på "högpresterande" minnen. Tur att det är relativt billigt iaf.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Skrivet av qwerty1337:

Snart så äger väll Amd hela IT-branchen Nu så har dem ju minnen ,grafik kort och processesorer!

Skrivet av Lösbonde:

Det kan bli farligt om AMD får för mycket spelrum.

Dock måste jag säga att jag gillar utseendet på dessa, inte lika töntiga som vengeance o liknande.

oroa er över apple och google ist tycker jag

Permalänk
Skrivet av The Mupp:

nja dom gör väll redan OEM modekort?

Gör dem? Källa?

Permalänk

Snygga! Verkar motsvara vengence och ripjaws, med rätt pris köper jag gärna dessa.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk

1,35v intresserar mig AMD kan nog få det att funka. Men 1600mhz marknaden är lite överfylld tror det kommer svettas lite på produkthyllan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

nja dom gör väll redan OEM modekort?

OEM moderkort är inte detsamma som att AMD skulle göra/tillverka dom!

Så du får gärna ge mig en källa där AMD tillverkar moderkort, eller sätter sin logga på det!

Inom alla mina år med hårdvara så har jag inte sett ett enda moderkort där AMD haft sin loga på, som bekräftar att dom tillverkat eller står för produkten!

(Missförstå mig inte, jag hade tyckt det hade varit överfet, men som sagt, jag har inte sett det)

En AMD plattform är inte samma sak som att dom gör/har moderkort.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Kollar man till användning har det juh typ aldrig spelat ngn roll vad man väljer för minnen.. Köp dessa för att få en femma på ditt AMD-galleri, annars kan du i stort välja vilka som helst. Ganska intressant hur många, inkl mig själv som lägger ner onödiga pengar på "högpresterande" minnen. Tur att det är relativt billigt iaf.

Sysslar man med överklockning kan det ju faktiskt vara något med lite dyrare minnen. Fast det kanske inte är så längre, med nya arkitekturer? (tänkte på slopad FSB, och det där)

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Fattas väl AMD moderkort med. Och då menar jag inte plattformen AMD, utan ett moderkort med deras Loga. Och ska man dra det än längre så skulle dom fixa nättagg och chassi med!
Då skulle dom kunna erbjuda hela system!

Amd- chassin finns väl redan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Det kan bli farligt om AMD får för mycket spelrum.

Dock måste jag säga att jag gillar utseendet på dessa, inte lika töntiga som vengeance o liknande.

Förmycket spelrum? Amd kommer ju närmare en konkurs för varje dag som går. Det kan bli farligt om amd INTE får större spelrum. Intel äger ju nästa hela cpu-marknaden och de tillverkar minne, moderkort , grafikkort och kylning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

1,35v intresserar mig AMD kan nog få det att funka. Men 1600mhz marknaden är lite överfylld tror det kommer svettas lite på produkthyllan.

Skickades från m.sweclockers.com

Om 4 GB's 1600 mhz stickor duger så finns det ju 1,25V att tillgå.
http://www.gskill.com/products.php?index=388

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Allt som ger AMD extra intäkter till att finansiera processorsatsningar och konkurrera med intel är bra.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

Intressant vinkling: eftersom amd ryktas komma med 2133mhz stöd i trinity kanske detta blir ett sätt att sätta lite press på minnestillverkare att komma med prisvärda minnen med god tillgänglighet i den klassen. För att få ner plattformskostnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det ska va riktigt låga timings om det ska vara av intresse, men är väl antagligen bara badge engineering...

Skrivet av Kotan:

Om 4 GB's 1600 mhz stickor duger så finns det ju 1,25V att tillgå.
http://www.gskill.com/products.php?index=388

Det du länkar till är dock 1333MHz.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Snygga och stilrena.

Permalänk
Skrivet av Defeat^:

Förmycket spelrum? Amd kommer ju närmare en konkurs för varje dag som går. Det kan bli farligt om amd INTE får större spelrum. Intel äger ju nästa hela cpu-marknaden och de tillverkar minne, moderkort , grafikkort och kylning..

Vad snackar du om? Intel producerar inga grafikkort utan endast klena interna kretsar, i stil med vad AMD har i sin fusion-serie.

Poängen som du verkar missa är att om Nvidia och Intel floppar under ett par år, (vilket har hänt i historien) så är det möjligt att AMD gör sina egna produkter endast kompitabla med varandra.. och därmed utrotar en stor del av konkurrensen. Det är inte sannolikt, men det är inte positivt för oss konsumenter att företag sitter på allt för många ess.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk

Intel är världens största tillverkare av grafikkort.

Skrivet av Lösbonde:

Vad snackar du om? Intel producerar inga grafikkort utan endast klena interna kretsar, i stil med vad AMD har i sin fusion-serie.

Poängen som du verkar missa är att om Nvidia och Intel floppar under ett par år, (vilket har hänt i historien) så är det möjligt att AMD gör sina egna produkter endast kompitabla med varandra.. och därmed utrotar en stor del av konkurrensen. Det är inte sannolikt, men det är inte positivt för oss konsumenter att företag sitter på allt för många ess.

Permalänk
Skrivet av Lösbonde:

Vad snackar du om? Intel producerar inga grafikkort utan endast klena interna kretsar, i stil med vad AMD har i sin fusion-serie.

Poängen som du verkar missa är att om Nvidia och Intel floppar under ett par år, (vilket har hänt i historien) så är det möjligt att AMD gör sina egna produkter endast kompitabla med varandra.. och därmed utrotar en stor del av konkurrensen. Det är inte sannolikt, men det är inte positivt för oss konsumenter att företag sitter på allt för många ess.

Intels varumärke är så stort att det krävs mer än ett år av kassa produkter för att de ska sälja dåligt. AMD är så ofantligt mycket mindre än intel som företag att det snarare är så att de behöver bli konkurrenskraftigare, inte svagare.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Hällre tio rövare i poolen än tio polare i röven.

Haha!
Jag trodde den gick ”hellre rövar i poolen (som i tjejer) än en polare i röven.”

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Haha!
Jag trodde den gick ”hellre rövar i poolen (som i tjejer) än en polare i röven.”

Det finns som alltid många versioner av samma skämt.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwerty1337:

Snart så äger väll Amd hela IT-branchen Nu så har dem ju minnen ,grafik kort och processesorer!

håller med, är inte ett jätte fan av AMD , men desto hårdare dom kan gå på Intel desto billigare blir det för båda delarna

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Skrivet av el_genius:

Intels varumärke är så stort att det krävs mer än ett år av kassa produkter för att de ska sälja dåligt. AMD är så ofantligt mycket mindre än intel som företag att det snarare är så att de behöver bli konkurrenskraftigare, inte svagare.

Det är inte såpass stor skillnad, omsättningsmässigt är Intel ~6 gånger större.

Jämför du det med hur stor skillnaden var mellan valfri smartphone tillverkare och nokia var innan iphone så ser du hur pass fort saker o ting kan ändras.

Oavsett om det är AMD eller Intel så är för mycket inblandning i för många delar av ett datorbygge negativt för oss konsumenter. Såvida inte AMD förblir en underdog/prispressare.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Skrivet av Lösbonde:

Det är inte såpass stor skillnad, omsättningsmässigt är Intel ~6 gånger större.

Jämför du det med hur stor skillnaden var mellan valfri smartphone tillverkare och nokia var innan iphone så ser du hur pass fort saker o ting kan ändras.

Oavsett om det är AMD eller Intel så är för mycket inblandning i för många delar av ett datorbygge negativt för oss konsumenter. Såvida inte AMD förblir en underdog/prispressare.

Processorn har funnits längre än mobilen och är en äldre branch ~= mindre saker att "revolutionera" med. Även om det finns en del revolutionerande saker som tri-gate och grafen kvar, så är de allmänt kända och med intels gigantiska FoU-budget blir det mycket svårt för AMD att komma före intel. IBM eller någon annan kanske lyckas, men till 90% sannolikhet inte AMD.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Skrivet av Lösbonde:

Vad snackar du om? Intel producerar inga grafikkort utan endast klena interna kretsar, i stil med vad AMD har i sin fusion-serie.

Poängen som du verkar missa är att om Nvidia och Intel floppar under ett par år, (vilket har hänt i historien) så är det möjligt att AMD gör sina egna produkter endast kompitabla med varandra.. och därmed utrotar en stor del av konkurrensen. Det är inte sannolikt, men det är inte positivt för oss konsumenter att företag sitter på allt för många ess.

Nvidia kanske man kan konkurrera ut på traditionella grafikkort, men de har massa andra intäktsinbringande områden så troligt med comeback i så fall. Intel är så stora så hur bra cpuer man än gjorde så spelar det inte så stor roll, man hade inte klarat att leverera tillräckligt för att slå ut Intel. Llano ska man ju redan nu producera för allt man orkar.

Permalänk
Skrivet av el_genius:

Processorn har funnits längre än mobilen och är en äldre branch ~= mindre saker att "revolutionera" med. Även om det finns en del revolutionerande saker som tri-gate och grafen kvar, så är de allmänt kända och med intels gigantiska FoU-budget blir det mycket svårt för AMD att komma före intel. IBM eller någon annan kanske lyckas, men till 90% sannolikhet inte AMD.

CPU industrin är inte nödvändigtvis äldre än mobiltelefonin, finns jävligt vaga definitioner på vad en processor respektive mobiltelefon är, enligt vissa definitioner är processorn äldre, enligt andra är mobiltelefonen.

Exempelvis Ericssons första helt mobila mobiltelefon till allmänheten kom 1956, 12 år innan Intel skapades.
Motorolas första digitala mobiltelefon för allmänheten lanserades 1988, ibm's första PC kom 1981.

Oavsett definition så är de två branscherna jämlika i både ålder/bransch och mognadsfas, vilket är anledningen till att jag valde just dessa två i jämförelsen.

Det finns forfarande väldigt mycket att revolutionera med, och förändra helt spelreglerna på båda branscher. Exempelvis använda mobiltelefonen som ID,plånbok,nyckel etc och därmed skulle fokus ligga på säkerhet/kryptering.

För Desktop CPU's så ligger det i att effektivisera processorn, genom att exempelvis lägga in mer grafikkretsar och låta dessa samspela med grafikkortet.
Eller varför inte ett moderkort där allt ingår, ram/grafikort/lagring/processor etc.. det skulle potentiellt kunna totalt erövra både laptop och OEM marknaden.

Det är relativt små teknologiska framsteg som kan totalt förändra hela industrin. Vilket fortfarande gör att om en pjäs.. i form utav Apple,Samsung,Nokia,Intel,AMD,Nvidia.. får möjlighetet att ensam slå ut alla andra konkurrenter så är det negativt för oss konsumenter.

Tänk dig exempelvis scenariot där Apple får patent på en helt ny typ av batteri som har 10x kapacitet av vanliga lithium.. genast skulle de slå ut majoriteten av motståndet på smartphones,laptops etc etc.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Det finns som alltid många versioner av samma skämt.

Ja, det är klart. De förändras när de berättas vidare.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma