Llano HTPC som är passivt kyld.

Permalänk
Medlem

Llano HTPC som är passivt kyld.

Hej SweC!

Inhandlade en monsterdator att spela på för ca ett år sedan, sen skaffade jag mig en surfplatta för ett halvår sedan och nu har jag fått upp ögonen för en HTPC.

Har satt upp ganska höga krav för datorn, den ska vara helt tyst, prestera bra, vill kunna köra inte allt för gamla spel (därav valet llano), den ska vara snygg och även vara så pass strömsnål att jag kan ha den påslagen större delen av tiden.
Ska även ha den som media center(obviously:p).

Här är Inköpslistan
Som ni ser landar priset på 9000kr :S och det är utan windows....

Lite saker jag undrar:
-Finns det någon cpukylare som är fläktlös för mini-itx så man slipper köpa ett chassi som stödjer det, den kostar ju en hel del.
Finns det andra besparingar att göra utan att dra ner kvalitén

-Hade tänk koppla in en vanlig hårdisk via kabbinetten och usb 3.0, funkar det som vanligt att dela ut den hårdisken över nätverket eller kommer det att strula för mig?

-Några övriga synpunkter, tips, har inte haft en htpc innan. Ideen är att kunna surfa på stora tvn, se play och sådant. samt spela classiska co-op spel med vänner eller köra emulatorer. Even att enkelt ha en dator med windows som går att styra från surfplattan om man är på plugget eller någon annan stans och behöver "windowsonly" applikationer

Permalänk
Medlem

100W TDP är inte så lätt att kyla bort, FC8 bör klara det enligt Streacom men de kunde inte garantera mer än så.

Ska du ha en tvärtyst HTPC så har du byggt helt rätt, dock så kan du spara ett gäng hundralappar om du inte köper allt på Inet...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

100W TDP är inte så lätt att kyla bort, FC8 bör klara det enligt Streacom men de kunde inte garantera mer än så.

Ska du ha en tvärtyst HTPC så har du byggt helt rätt, dock så kan du spara ett gäng hundralappar om du inte köper allt på Inet...

Jo jag läste att de alrig testat att kyla en prolle med 100w TDP men tt de borde klara av det, men det går väl annars att klocka ner den lite om de visar sig vara för mycket. Ville gärna kunna trycka in så mycke kraft som möjligt och inte behöva ta en svagare llano.

Om man inte köper allt på inet, blir inte prisskillnaden försumbar om man lägger till extra fraktkostnader, fast är väl alltid bra att kolla i andra butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

Hej SweC!

Lite saker jag undrar:
-Finns det någon cpukylare som är fläktlös för mini-itx så man slipper köpa ett chassi som stödjer det, den kostar ju en hel del.
Finns det andra besparingar att göra utan att dra ner kvalitén

Det man kan spara pengar på är ju om man går från Streacom chassit som gör att man måste ha en PicoPSU och slot-in optisk läsare.
Men då blir man med fläktar, Streacom FC8 är det billigaste med passiv kylning inbyggd.

Men tar man tex en Silverstone Sugo SG06 med kylaren Silverstone NT06-E så är det ju "bara" nätagget som låter - och det kanske inte låter alltför mycket.

Borde bli ungefär såhär:

Om du gör så har du "sparat" kostnaden av PicoPSU:n dvs 1000:- samt så spar du ytterligare 6-700:- på att du kan köpa en slim-line bluray istället för en slot-in.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Det man kan spara pengar på är ju om man går från Streacom chassit som gör att man måste ha en PicoPSU och slot-in optisk läsare.
Men då blir man med fläktar, Streacom FC8 är det billigaste med passiv kylning inbyggd.

Men tar man tex en Silverstone Sugo SG06 med kylaren Silverstone NT06-E så är det ju "bara" nätagget som låter - och det kanske inte låter alltför mycket.

Borde bli ungefär såhär:

http://www.silverstonetek.com/images/publicuse/NT06-E.jpg

Om du gör så har du "sparat" kostnaden av PicoPSU:n dvs 1000:- samt så spar du ytterligare 6-700:- på att du kan köpa en slim-line bluray istället för en slot-in.

Tack!
Verkar vara många bra tips

Får se hur det blir, kanske tillochmed skippar blue-ray och tar en dvd istället.

Permalänk
Medlem

Eller så köper du läsaren senare... Då kommer det inte alls kännas lika dyrt.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Jo det är smart, blir nog bygge efter jul.
Har både Födelsedag och jul att försöka få in lite komponenter från min inet-önskelista :]

Permalänk
Medlem

Helt rätt, och då kanske det tom finns A8:ar att få tag på... Kanske tom 3870:or!!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Skulle 3870 vara den nya llano?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Jaha,
tyvärr tror jag inte det kan bli något alternativ, Den passiva kylningen ligger ju redan på gränsen av vad den klarar av.. Skulle troligen inte kunna överklocka den. Lutar snarare åt att jag vill underklocka processorn när jag använder den vnligt och sedan skruva upp den till vanlig klock när jag spelar.