AMD A8 X4 3850 - mitt första bygge.

Permalänk
Medlem

AMD A8 X4 3850 - mitt första bygge.

Tjena folket!

Efter att ha läst runt i framför allt SWEC´s forum i ca. 2 månader har jag nu (vad jag tror) bildat mig en uppfattning om vad jag vill ha för HTPC. Var först inne på Fusion E350 men efter mycket läsning verkar den för klen till annat än bara film.
Datorn ska förutom film användas till massa surfande och kanske Diablo III när det släpps så har jag valt en AMD A8 X4 3850. Maxade grafikinställningar är inget krav men vill ju gärna att det flyter på OK.

: https://www.inet.se/kundvagn/visa/1142753/caarll

Har en 1TB 5400rpm liggandes här hemma.

Detta kommer bli mitt första datorbygge och ja.. jag förstår ifall ni är trötta på dessa ständigt nya "passar detta?" trådarna men jag törs absolut inte beställa detta utan att någon mer kunnig kan se över ifall det funkar

Det jag främst behöver svar på är:
*300W bör väl räcka för detta. Skullle det även fungera med 300w ifall man köper till ett passivt kort senare ifall lagg på D3 uppstår? Edit: Zaptoit hade postat siffror på maxload runt 110w så jag antar att det funkar OK? Men kan nada om detta så..

*Processorfläkt - ingår detta eller är det något självklart val man bör ta? Läst det är värt att OC denna så kommer nog prova en bit.
Edit: Ifall processorfläkt ingår - är detta självklara valet? http://www.inet.se/artikel/5321949/corsair-cooling-hydro-h40

Alla tips uppskattas!

Permalänk
Medlem

Jag kör en 3850 i min nybyggda HTPC, fungerar kanon. Har dock klockat ner den 2200Mhz och kör den på 0.95v, default volten ligger rätt högt, runt 1,3 så det är lite skillnad. 300w räcker bra, jag kör ett Fractal Design R2 med 300w nätagg. Som kylare kör jag en Scythe Shuriken som gör jobbet relativt bra, mest pga att avståndet till nätagget är väldigt lite, så jag behövde en låg kylare.

Om någon undrar varför jag köpte en 3850 och underklockar är för att det inte behövs mer just nu, men att kunna ha den till spelande osv om man vill är alltid bra.

Jag skulle kunna klocka min lite och köra Diablo 3 beta framöver för att se hur det fungerar.

Permalänk
Medlem

Scythe Shuriken såg väldigt intressant ut!
Är jag ute och cyklar men ifall det inte står "boxed" på en processor - betyder det att fläkt ej medföjer?

Är ute efter en tyst dator o fläkten hade ju fått väldigt gott omdöme på den fronten. Behöver man en till fläkt där bak i datorn som blåser ut ifall man har denna? Tänker eftersom jag tänkte satsa på den mindre array r2 ifall 3850 skapar massa värme.

Kan denna http://www.inet.se/artikel/5321949/corsair-cooling-hydro-h40 då göra en stor skillnad vad gäller ljud och värme jämfört med Scythe Shuriken?

Permalänk
Medlem

Nu tycker jag du ska köra på A8 men ville bara säga att: E-250 klarar spel i upplösning 1366x768. Spel jag provat är:

Fallen Earth, low flyter
Torchlight, default, flyter
WC3, High Flyter
Heroes 3
Dragon nest, medium flyter
Oddworld: Strangers wrath, default, flyter

Så sorry för offtopic.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Vilken tänkte du på gällande boxed? Oftast nuförtiden skrivs inte Boxed ut, utan det följer med en kylare till dom flesta processorer idag. Brukar stå under mer info eller liknande om det följer med, vilket det oftast gör. Till 3850 följer det med en iaf.

Nja det finns ingen plats för en fläkt bak på R2, bara en fram där det redan sitter en 120mm fläkt. Nu vet jag inte om jag tolkar fel, om du bara menar att R2 är liten, men annars finns den bara i en storlek. Vet inte hur bra H40 kyler faktiskt, problemet är nog att hitta ett ställe att sätta radiatorn på utan att modda burken. Men Scythe Shuriken gör inte ett ljud ifrån sig. Det enda som låter i datorn är nätagget, knappast så det stör mig, men den är det enda som ger ifrån sig ljud. Så är du väldigt kinkig när det kommer till ljudet så köp R2 utan nätagg, och satsa på någon passiv nätdel.

Permalänk
Medlem

Ok tack så mycket för svar! Tänkte på 3850 angående "boxed" men gissar att Scythe Shuriken är betydligt tystare jämfört med stock fläkten så kör på den!

Blandade ihop lite.. Tänkte bara på den miditower R3 när jag inte läste "Array R2". Var lite trött igår

sj6 - Off-topic är bara bra när jag kommer med felaktiga påståenden!

Stort tack för hjälpen MystiX!! Guld att du hade samma. Nu känner jag mig trygg o kan nog beställa Satans otur bara med "slut i lager"......

Permalänk
Medlem

Ska du göra det helt tyst, så kolla in detta.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Ska du göra det helt tyst, så kolla in detta.

Wow.. saftigt! Men om jag klarar något sådant som första bygge är frågan. Eller alla heatpipes till processorkylaren var redan inbyggda med chassit va?

Problemet för mig priserna på SSD och med en HTPC vill man ju ha mycket utrymme

Permalänk
Medlem

F8C som han byggde med kommer med 2 heatpipes för sammanfogning till kylflänsen. Tror inte det är mycket svårare att montera den kylningen än en vanlig med fläkt.

Mycket utrymme, ska du lagra allt på HTPC:n?

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlen:

Tjena folket!

Efter att ha läst runt i framför allt SWEC´s forum i ca. 2 månader har jag nu (vad jag tror) bildat mig en uppfattning om vad jag vill ha för HTPC. Var först inne på Fusion E350 men efter mycket läsning verkar den för klen till annat än bara film.
Datorn ska förutom film användas till massa surfande och kanske Diablo III när det släpps så har jag valt en AMD A8 X4 3850. Maxade grafikinställningar är inget krav men vill ju gärna att det flyter på OK.

: https://www.inet.se/kundvagn/visa/1142753/caarll

Har en 1TB 5400rpm liggandes här hemma.

Detta kommer bli mitt första datorbygge och ja.. jag förstår ifall ni är trötta på dessa ständigt nya "passar detta?" trådarna men jag törs absolut inte beställa detta utan att någon mer kunnig kan se över ifall det funkar

Det jag främst behöver svar på är:
*300W bör väl räcka för detta. Skullle det även fungera med 300w ifall man köper till ett passivt kort senare ifall lagg på D3 uppstår? Edit: Zaptoit hade postat siffror på maxload runt 110w så jag antar att det funkar OK? Men kan nada om detta så..

*Processorfläkt - ingår detta eller är det något självklart val man bör ta? Läst det är värt att OC denna så kommer nog prova en bit.
Edit: Ifall processorfläkt ingår - är detta självklara valet? http://www.inet.se/artikel/5321949/corsair-cooling-hydro-h40

Alla tips uppskattas!

Den enda nackdelen jag ser med detta bygge är att det är många delar som inte finns i lager. Kolla upp lagerstatus i andra butiker innan du trycker beställ annars kan du få vänta länge (finns den inte i någon annan butik heller så är varan slut på marknaden t.ex). Jag har själv en AMD A8-3850 och jag tycker den är helt underbar som "HTPC som klarar spel utan att låta för mycket". Men köp en fet CPU-fläkt.
Jag hade inte valt det chassit du tagit för det är mer tänkt som NAS, men tar man ur hårddiskburen kanske man får plats med en jättekylare och då är allt bra. Val av chassi är dock väldigt subjektivt så bilda dig en egen uppfattning (och kolla reviews)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Ska du göra det helt tyst, så kolla in detta.

Skrivet av carlen:

Wow.. saftigt! Men om jag klarar något sådant som första bygge är frågan. Eller alla heatpipes till processorkylaren var redan inbyggda med chassit va?

Problemet för mig priserna på SSD och med en HTPC vill man ju ha mycket utrymme

Ska ni bygga såna chassin så måste man ha koll på TDP.
Min A8-3850 sitter i ett HFX mini. Det är ett chassi som är större än det ni länkade till men som ändå bara klarar kyla 65w TDP per chassi-sida. Jag har dock dragit heatpipes till båda sidorna eftersom A8-3850 har 100W TDP.

Jag kan lova er att det är skönt med absolut tystnad (har en SSD som systemdisk, lagringsdiskarna bor ute i hallen i en NAS). Enda saken som låter är dvd-läsaren men den används ju inte hela tiden.
Men det krävs viss händighet och man får inte va rädd för att ghettomodda då det är en speciell lösning. Största nackdelen är dock att det är ett dyrt chassi.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är klart man måste ha koll på TDP, Streacom säger att F8c borde klara 100W.
Dock så har de bara provat med en 65W A6:a, precis som killen i länken på AVS-forumet. Han får 40grader i idle och 65 vid full last, dock så använder han bara 2 heatpipes av 6 möjliga då det bara medföljer 2 med chassit. Samtidigt så säger han att moderkortet hindrar installationen av fler, möjligtvis så kan ha få dit en till. Fast frågan är om hur mycket själva kylflänsen klarar av...

Därför skulle jag vilja ha en upplåst 3870 så att man kan optimera prestanda mot temp på bästa sätt.

Streacoms F5C har ju 2 kylflänsar, dock så har jag ine fått svar på om båda är användbara till heatpipesen.

Vad får du för temperaturer med ditt HFX-chassi?

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Den enda nackdelen jag ser med detta bygge är att det är många delar som inte finns i lager. Kolla upp lagerstatus i andra butiker innan du trycker beställ annars kan du få vänta länge (finns den inte i någon annan butik heller så är varan slut på marknaden t.ex). Jag har själv en AMD A8-3850 och jag tycker den är helt underbar som "HTPC som klarar spel utan att låta för mycket". Men köp en fet CPU-fläkt.
Jag hade inte valt det chassit du tagit för det är mer tänkt som NAS, men tar man ur hårddiskburen kanske man får plats med en jättekylare och då är allt bra. Val av chassi är dock väldigt subjektivt så bilda dig en egen uppfattning (och kolla reviews)

Jo lagerstatusen har jag till mitt stora missnöje sett.. Men kanske var tur då du nog har rätt i att ett bättre chassi kan vara ett alternativ. Blev mest sugen på array 2 då det fått fina recensioner angående tyst nätägg + möjligheter med flertal hårddiskar. Fast jag kommer ju egentligen max använda 2 platser. Endast lagring 3,5 just nu o sedan köpa SSD när de känns mer prisvärda.

Jag fortsätter mitt sökande tills lagerstatus lyser grönt! Tack för tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlen:

Jo lagerstatusen har jag till mitt stora missnöje sett.. Men kanske var tur då du nog har rätt i att ett bättre chassi kan vara ett alternativ. Blev mest sugen på array 2 då det fått fina recensioner angående tyst nätägg + möjligheter med flertal hårddiskar. Fast jag kommer ju egentligen max använda 2 platser. Endast lagring 3,5 just nu o sedan köpa SSD när de känns mer prisvärda.

Jag fortsätter mitt sökande tills lagerstatus lyser grönt! Tack för tips!

Det är dock svårt att hitta mini-itx chassin som har plats för stora kylare, för oftast sitter nätagget eller en dvd-läsare i vägen. Det du valt kan va bra trots allt. Du får leta runt lite och jämföra!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Vad får du för temperaturer med ditt HFX-chassi?

Jag vet ärligt talat inte. Sist jag försökte mäta provade jag 3-4 olika program för temperaturmätning och alla visade helt åt skogen fel. Men det va i somras när A8-processorn va helt ny, dess sensorer stöddes antagligen inte. Nu har jag dessutom lagt ner allt spelande p.g.a andra orsaker så jag maxar den aldrig längre
Just nu är alltså både chassi och CPU överdimensionerade för en simpel film/musik-burk.

Hur som helst så är det är inte så varmt om jag känner på kylflänsarna. Som jämförelse va min gamla C2D E7200 + Intel P965 chipset på ena sidan och ett Radeon 4650 på andra sidan märkbart varmare totalt sett och då har jag inte ens undervoltat A8-CPUn (men jag använder som sagt va chassits båda sidor för kylning).

Skrivet av nafs:

Det är klart man måste ha koll på TDP, Streacom säger att F8c borde klara 100W.
Dock så har de bara provat med en 65W A6:a, precis som killen i länken på AVS-forumet. Han får 40grader i idle och 65 vid full last, dock så använder han bara 2 heatpipes av 6 möjliga då det bara medföljer 2 med chassit. Samtidigt så säger han att moderkortet hindrar installationen av fler, möjligtvis så kan ha få dit en till. Fast frågan är om hur mycket själva kylflänsen klarar av...

HFX heatpipes (6mm diameter) sägs klara 30W TDP per heatpipe. Det är alltså kylflänsen som utgör begränsningen i kylförmåga. Varför jag poängterade att man måste hålla koll på TDP är för att både HFX och streacom vad jag sett inte är så tydliga med specifikationerna. Man får läsa bland forum och annat för att få reda på hur mkt en kylfläns klarar av att kyla. Och det är inte förrän man bygger som man får reda på om det funkar eller inte. Du måste också dimensionera kylningen för en maxad CPU. T.ex om du spelar Civilization 5 flera timmar en sommardag (eller testar prime95). Annars kommer du stöta på problem.

Se gärna till att ha lite headroom.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hitta detta nyligen vilket måste anses som otroligt bra pris?

http://www.amazon.com/dp/B0055ZCXVE/ref=asc_df_B0055ZCXVE1799...

AMD A8-3850 + Gigabyte A75M-UD2H + 8GB 1600Mhz = 1788:- (inkl. frakt ifall jag förstod rätt)
Motsvarande Inet pris ligger på 2723:-

1788:- är iofs priset från i söndags men går väl säkert tillbaka dit snart

Är detta det mest prisvärda HTPC setupen eller? =D
Fan att man nästan glömt gamla goda amazon..

Permalänk
Medlem

Kan du få dom grejerna till det priset är det bara att köra, kan nog inte bli bättre för de pengarna!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite