Överklocka AMD Phenom II X4 955 Black Edition

Permalänk
Medlem

Överklocka AMD Phenom II X4 955 Black Edition

Tja har planer på att överklocka men det som håller mig tillbaka är att jag kan ingenting om det -.-

Jag vet att det finns program som gör det enklare än att hålla på med bios o shit och undrar vilket jag ska använda ?

Proccesor = AMD Phenom II X4 955 Black Edition 3,2 GHz
Moderkort = Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H, Socket-AM3
Nätagg = Chieftec Smart Series 550W PSU
Grafik = XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5
Minne = Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 4GB
Os = Windows 7 x64
Kylare = Noctua NH-U9B SE2 CPU

HUR bär jag mig åt och hur långt kan jag gå ???

Permalänk
Medlem

AMD overdrive tycker jag e bra, men jag föredrar att clocka i BIOS:) dom är väldigt enkla programmen. du installerar det öppnar programmet sen klickar du på clock/voltage i detta fallet på programmet jag skrev. sen står där CPU core multiplayer, du tar helt enkelt och flyttar den till höger då ser du högst upp att mhz på din cpu ökar, sen är det bara att köra ett stabilitetstest o e den stabil så öka lite till sen håller du på så tills du är nöjd eller du får bluescreen eller ngt då får du sänka lite o köra stabilitetstest till den går stabilt. Du kan göra det i BIOS med o det e lika lätt. ofta så finns där "autumatisk" clockning du typ bara trycker overcklock eller liknande. i mitt fal så går jag in i bios går till oc overclock tror jag det hette:P o så kan jag bara trycka på en knapp overckolck tillex 25% skitenkelt kan ändra manuelt där också:) jag tror du kan komma ganske högt, 4GHz kanske med lite tur jag har en 965 o det e ungefär samma CPU o jag ligger på 4,2 GHz
URSÄKTA MIN DÅLIGA STAVNING:P hoppas detta hjälper dig lite iallafall

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

AMD overdrive tycker jag e bra, men jag föredrar att clocka i BIOS:) dom är väldigt enkla programmen. du installerar det öppnar programmet sen klickar du på clock/voltage i detta fallet på programmet jag skrev. sen står där CPU core multiplayer, du tar helt enkelt och flyttar den till höger då ser du högst upp att mhz på din cpu ökar, sen är det bara att köra ett stabilitetstest o e den stabil så öka lite till sen håller du på så tills du är nöjd eller du får bluescreen eller ngt då får du sänka lite o köra stabilitetstest till den går stabilt. Du kan göra det i BIOS med o det e lika lätt. ofta så finns där "autumatisk" clockning du typ bara trycker overcklock eller liknande. i mitt fal så går jag in i bios går till oc overclock tror jag det hette:P o så kan jag bara trycka på en knapp overckolck tillex 25% skitenkelt kan ändra manuelt där också:) jag tror du kan komma ganske högt, 4GHz kanske med lite tur jag har en 965 o det e ungefär samma CPU o jag ligger på 4,2 GHz
URSÄKTA MIN DÅLIGA STAVNING:P hoppas detta hjälper dig lite iallafall

Tjenare, blir inte spänningen onödigt hög när man autoklockar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wazzo:

Tjenare, blir inte spänningen onödigt hög när man autoklockar ?

Hehehe:P Nja tycker inte det e spännande alls kör alltid manuelt nu för tiden, det e spännande. sätter man den på en clock så sitter man o funderar undra om jag får en bluescreen eller ngt, hoppas hoppas hehe lol
Vilken dålig humor jag har XD

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Hehehe:P Nja tycker inte det e spännande alls kör alltid manuelt nu för tiden, det e spännande. sätter man den på en clock så sitter man o funderar undra om jag får en bluescreen eller ngt, hoppas hoppas hehe lol
Vilken dålig humor jag har XD

Hahahahahaha xD. Har själv inte börjat så jättemycket med överklockning men läst endel. Har två riggar på gång som är tänkta att klockas, dels en 1090T samt en 2500K men det blir nog manuell klockning på båda. Skall försöka mig på offsetklockning på intelriggen då jag hört att den inte gillar fast spännnig när man klockar. Hehe gäller att förbereda sig inför 7xxx serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wazzo:

Hahahahahaha xD. Har själv inte börjat så jättemycket med överklockning men läst endel. Har två riggar på gång som är tänkta att klockas, dels en 1090T samt en 2500K men det blir nog manuell klockning på båda. Skall försöka mig på offsetklockning på intelriggen då jag hört att den inte gillar fast spännnig när man klockar. Hehe gäller att förbereda sig inför 7xxx serien.

längtar till den nya serien kommer ut, som du ser i min "signatur" så sitter jag på ett sketet 6850:( men vill inte köpa nu för då kommer jag ångra mig sen när dom nya kommer, så får jag köpa nytt igen då XD

EDIT: Vet du vad du har gjort nu? du har gjort så jag ska gå in på CDON o beställa en 1090T kostar typ 1250kr massa rea:) har funderat hela dan på att köpa den:P o bara för att jag så att du hade en så Köper jag en XD lol

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

längtar till den nya serien kommer ut, som du ser i min "signatur" så sitter jag på ett sketet 6850:( men vill inte köpa nu för då kommer jag ångra mig sen när dom nya kommer, så får jag köpa nytt igen då XD

EDIT: Vet du vad du har gjort nu? du har gjort så jag ska gå in på CDON o beställa en 1090T kostar typ 1250kr massa rea:) har funderat hela dan på att köpa den:P o bara för att jag så att du hade en så Köper jag en XD lol

HHAHAHA bra gjort! Var lite väl snabb på gaspedalen så jag har bla ett Gigabyte 990XFA, ett Gigabyte 990XA samt ett MSI Z68 GD 55 hemma. Haha måste skicka tillbaka ett av korten och jag tror det blir XA:t. Butikerna är helt sjuka just nu när det kommer till rea.

Permalänk
Medlem

Tack för svar !

Sitter nu med Amd overdrive och gjorde precis som du sa...

Förnärvarande körs stabitilytest men mina "värden" oroar mig, men kanske i onödan ?

3600MHz test
CPU = 56.5 temp
Volt = 1.375

När vet jag att det är dags att backa ?
Ska jag ändra så min cpu kylare inte kör på 1000rmp ( silence ) och utöka till 1600 för att utöka min kylning eller ska jag avvakta ?
Är det något mer jag ska hålla reda på ?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Håll koll på temperaturen med Cpu-z (helst inte över 70 grader load), kolla också vart tillverkarna har satt maximal spänningen för processorn och se till att ha endel marginal. Sök runt lite på forumet och kika på vad andra kör med för spänning samt klock. Vad jag förstår skall det vara bäst att klocka manuellt i bios, för då kan man ställa spänningen på ett bra sätt. För att se att en processor är någorlunda stabil med en klock kan du köra prime 95 i 2 timmar. Kör dock inte prime mer än det behöver då det kan slita i längden.

Permalänk

62 Grader säger AMD själv att man ska hålla sig under. Öka bara vcore så mycket som behövs, och lite i taget, stresstesta sedan med OCCT eller Prime eller vad som helst, och håll koll på temperaturerna. För mig brukar en timmes stresstest räcka bra.

Permalänk
Medlem

Hej igen ! Har nu gått igenom ett stabtest på 1 timma men fattar inte, ska jag se något resultat eller testade den bara så att det håller ? ( om det inte gör det kommer det bluescreen etc ) ?

I vilket fall som helst, har nu 3600 MHz och en temp på 34grader men antar att "i load" är det viktiga.. ska jag ändra något med voltage själv eller gör den det automatiskt ? ( CPU vid 1.3750 )

Det jag har markerat, ska jag ändra något alls där ?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört ett stabilitytest på 3800Mhz och går inte över 51grader i load.. jag har 1.375 CPUvid.
När jag ökar till 3900MHz och kör testet så får jag antingen bluescreen eller att datorn startar om efter cirka 2 min, vad beror det på ? måste jag öka volten ? och hur mycket kan jag öka isåfall ?? kanske ska lägga ner mina försök då jag inte är kunnig inom området ?

Permalänk
Medlem

du kan öka volten lite:) vet inte vad du har för maxvolt på din CPU, jag har 1.55volt tror jag, höj volten 1,4 -1,5 volt och dra upp den i 3,9 GHz o testa, man brukar få höja volten när man clockar:)

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

mr pompe

Skrivet av pompe013:

Tack för svar !

Sitter nu med Amd overdrive och gjorde precis som du sa...

Förnärvarande körs stabitilytest men mina "värden" oroar mig, men kanske i onödan ?

3600MHz test
CPU = 56.5 temp
Volt = 1.375

När vet jag att det är dags att backa ?
Ska jag ändra så min cpu kylare inte kör på 1000rmp ( silence ) och utöka till 1600 för att utöka min kylning eller ska jag avvakta ?
Är det något mer jag ska hålla reda på ?

Tack på förhand!

Sitter på samma processor jag! Du kan utan några problem slänga upp den till 3.8Ghz med volten "1.375" , håll koll så inte värmen sticker iväg bara men om den är normal så ska du inte ha några problem!

Jag har en fråga till folket med vetskap,för 4.0Ghz, några idér ang volten då? Läste någonstans runt 1.425 men låter inte det lite väl högt?

/bare

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av bare:

Sitter på samma processor jag! Du kan utan några problem slänga upp den till 3.8Ghz med volten "1.375" , håll koll så inte värmen sticker iväg bara men om den är normal så ska du inte ha några problem!

Jag har en fråga till folket med vetskap,för 4.0Ghz, några idér ang volten då? Läste någonstans runt 1.425 men låter inte det lite väl högt?

/bare

jag kan inte ha mindre en 1.425 när jag kör på 4.0Ghz måsta ändra till 1450 om jag ska till 4.1

Visa signatur

Ljud: Quadral Aurum 70, Rotel RB-1582, Rotel RC-1550, Rega Dac, Musical Fidelity V-Link 192, Isotek Sirius Evo3
Dator 1: Define R4, Intel i7 3770k, HD 7970 Arctic Cooling CF, Samsung 840 Evo 500gb, Creative SB X-Fi Titanium HD
Dator 2: fujitsu lifebook nh532, Samsung 840 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av alakabambam:

jag kan inte ha mindre en 1.425 när jag kör på 4.0Ghz måsta ändra till 1450 om jag ska till 4.1

Jag kör nu på 3800MHz med 1.375 volt och det går skit bra.. går inte över 50 på stability testerna.

Försökte nu på 4000MHz och 1.43volt men datorn startade om direkt när jag startade stab test... vad är felet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompe013:

Jag kör nu på 3800MHz med 1.375 volt och det går skit bra.. går inte över 50 på stability testerna.

Försökte nu på 4000MHz och 1.43volt men datorn startade om direkt när jag startade stab test... vad är felet ?

Alla chip går inte till 4GHz, men prova 1,475V (eller 1,5V max), hjälper inte det så går antagligen inte CPUn högre rent fysiskt.

Min 1090t vill ha 1,4 på 4GHz, dvs 800MHz extra mot stock.

Min Athlon x4 behövde samma spänning för att komma 400MHz upp (3,0 -> 3,4) Sen gick det inte mycket längre, provade med 3,6 men just mitt exemplar fixade inte det ens med 1,5V.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Tjena!

Funderar också på att överklocka min 965 BE, det jag undrar är hur mycket mer effekt datorn drar ungefär.

Sitter nu på 2 st 5870 och ett 550w agg, räcker det för överklockning?

MVH

Permalänk
Skrivet av Grodan74:

Tjena!

Funderar också på att överklocka min 965 BE, det jag undrar är hur mycket mer effekt datorn drar ungefär.

Sitter nu på 2 st 5870 och ett 550w agg, räcker det för överklockning?

MVH

Ett test: http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/phenom-ii-x4-965...

Vcore på 1.568, så det är över vad man borde köra 24/7.

Permalänk

Var försiktigt när du klockar min dator dog på 1.5 volt 4.3 ghz körde intel burn test 30 min ungefär. Så nu är moderkorten sönder förmodligen är min moderkort skit. Hade 4 ghz på 1.4 volt funkar bra

Visa signatur

CPU: Amd Phenom 955 4.1 ghz | MODERKORT: ASrock 970 | Chassi: Corsair Carbide 500R |
GFX MSI 280X 1200/6400 | RAM Corsair och Adata 8GB | Nätagg Corsair TX 850 |

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2247296

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske (och i en gammal tråd), men om man använder AMD Overdrive och systemet blir instabilt och kraschar, går inställningarna tillbaka när man startar om datorn? Eller ändrar AMD Overdrive-programmet inställningarna i BIOS? Eh..

Jag tänker på mardrömsscenariot att man fipplar med programmet och så kan datorn inte starta upp överhuvudtaget. Visst, man kan gå in och ändra i BIOS själv i så fall, menneeeeee..

Permalänk
Medlem

Den återställde iallafall åt mig just då jag fick bluescreen