Svart skärm/ljudet hänger sig, någon som har löst detta?

Permalänk
Hedersmedlem

Svart skärm/ljudet hänger sig, någon som har löst detta?

Hej!

Köpte Skyrim i tron om att de hade jobbat lite från Oblivion och lyckats lösa många av barnsjukdomarna från det, men det har inte fungerat speciellt bra för mig.

Första gången jag installerade kunde jag spela en 4-5-timmarsrunda utan problem. Andra gången jag startade spelet kunde jag köra i ett par timmar, sedan började det hänga sig. Skärmen blir svart och det står "out of range" på OSD:n, ljudet är kvar ett par sekunder och sedan hänger sig även det. Endast en hård reset löser problemet. Har försökt kika i loggar och så vidare utan att hitta några vettiga felbeskrivningar. Andra spel som Battlefield 3, Heroes of Newerth och Crysis 2 fungerar helt utan problem.

Jag har testat följande:

  • Inaktiverat Crossfire (Radeon 5850)

  • Testat alla versioner av CCC 11.10 samt 11.11

  • Testat att skapa en ny Administrator-användare och kört därifrån

  • Testat att inte ha igång Steam (bara starta TESV.exe)

  • Öka prioriteten till "hög" (realtid kan ej väljas i Windows 7)

  • 4 GB-patchen

  • Testat att köra Skyrim som shell, dvs inga program (Explorer, svchost osv) är startade förutom Skryim

  • Nollställa inställningar i CCC

  • Alla möjliga grafikkombinationer i upplösning, AA, AF osv

  • Testat ominstallera spelet samt Steam

  • Testat att kontrollera filerna i Steam

Inget av detta har löst problemen. Oftast när jag hoppar in tar det cirka 2-20 sekunder för datorn att hänga sig. Ibland lyckas jag spela ett par minuter. Är det någon som löst detta problem eller har tips på mer saker man kan testa? Eller måste jag helt enkelt vänta på en ny patch som kan komma någon gång mellan idag och påsk?

Hårdvaran: Q6600 @ 3.3 GHz, MSI X48 Platinum, 4 GB RAM (1200 MHz), 2x HIS Radeon 5850, Gigabyte Odin GT 800W, Intel X-25M 80 GB, Windows 7 Ultimate

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jag skulle provat med att köra utan överklock på CPUn. Vad har du för Windows 7 version förresten? Jag kan då välja Realtime på Win7 Pro.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Qrush:

Jag skulle provat med att köra utan överklock på CPUn. Vad har du för Windows 7 version förresten? Jag kan då välja Realtime på Win7 Pro.

Processorn är sval och stabil i Prime95/Intel TAT samt att den har fungerat på den här klockfrekvensen i mer än 2 år. Så det är inte processorn som är boven

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Jag har haft samma problem i Starcraft 2 ett bra tag och kan nog kanske ha löst det med att inaktivera det integrerade ljudkortet på mitt ASUS P8P67.

Värt ett försök?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DenSammeSamme:

Jag har haft samma problem i Starcraft 2 ett bra tag och kan nog kanske ha löst det med att inaktivera det integrerade ljudkortet på mitt ASUS P8P67.

Värt ett försök?

Har testat att inaktivera ljudkortet, men Skyrim vägrar starta utan ljud. Har testat att köra "mutat", men fick en krash då också. Det är någon som har föreslagit att skaffa ett annat ljudkort. Jag har inte testat det än, vet inte om jag har något kort liggandes någonstans man kan testa med..

Mitt moderkort har ett Realtek ALC888-ljudkort, har senaste drivrutiner för det. Vad har ditt moderkort för krets?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Skrivet av Kr^PacMan:

Har testat att inaktivera ljudkortet, men Skyrim vägrar starta utan ljud. Har testat att köra "mutat", men fick en krash då också. Det är någon som har föreslagit att skaffa ett annat ljudkort. Jag har inte testat det än, vet inte om jag har något kort liggandes någonstans man kan testa med..

Mitt moderkort har ett Realtek ALC888-ljudkort, har senaste drivrutiner för det. Vad har ditt moderkort för krets?

ALC892 står det på kartongen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DenSammeSamme:

ALC892 står det på kartongen

Så du kör utan ljud, eller har du köpt ett nytt ljudkort? I så fall, vilket? Nu verkar jag visserligen vara långt ifrån ensam om detta problem, men om det inte löser sig med nästa patch/drivrutin måste jag nog lösa det själv med typ ett nytt ljudkort, även om alla andra spel funkar..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Skrivet av Kr^PacMan:

Så du kör utan ljud, eller har du köpt ett nytt ljudkort? I så fall, vilket? Nu verkar jag visserligen vara långt ifrån ensam om detta problem, men om det inte löser sig med nästa patch/drivrutin måste jag nog lösa det själv med typ ett nytt ljudkort, även om alla andra spel funkar..

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, grejen är att jag kört med dubbla ljudkort länge i just denna dator. Dels det inbyggda och dels ett externt som jag använder för lite enklare musikinspelning. Så just nu kör jag bara med just det externa vilket är ett m-audio "USB nånting".
Denna kombo har funkat alldeles utmärkt i drygt ett halvår tills någon månad sen och när jag avaktiverade det integrerade så funkar datorn normalt igen. Vad detta beror på har jag svårt att svara på.

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma problem. Skärmen slocknar och osd:n visar "no signal". Jag kan höra ljudet spela i 4-5sek sedan hänger sig datorn och jag måste bryta strömmen. Detta hände alltid på samma ställe i spelet. Alla andra spel fungerar som vanligt.

Den lösning som fungerade för mig var att stänga av AA och köra Skyrim i windowed. Med denna lösning har jag kunnat spela utan problem utom lite random CTD som dem flesta verkar dras med.

Radeon 6850 med catalyst 11.10.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eXelon:

Jag hade exakt samma problem. Skärmen slocknar och osd:n visar "no signal". Jag kan höra ljudet spela i 4-5sek sedan hänger sig datorn och jag måste bryta strömmen. Detta hände alltid på samma ställe i spelet. Alla andra spel fungerar som vanligt.

Den lösning som fungerade för mig var att stänga av AA och köra Skyrim i windowed. Med denna lösning har jag kunnat spela utan problem utom lite random CTD som dem flesta verkar dras med.

Radeon 6850 med catalyst 11.10.

Då blir detta ännu skummare. Jag har nämligen testat att stänga av AF/AA, kört i Windowed med olika upplösningar och så vidare, men får exakt samma problem. Har inte fått något svar från Bethesda-supporten heller. Det har visserligen bara gått en vecka men jag vill ju spela!

Edit: Har testat att klocka ner processorn till originalfrekvens och stängt av Overdrive på grafikkorten, dock utan resultat.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Hej,

Hittade Du någon lösning PacMan?

Hade till en början problem med prestanda med Crossfire aktiverat men det var iaf spelbart om än mycket segt. Efter ca 4h in i spelet så har jag samma problem som Du PacMan. "Black Screen Of Death" som fenomenet brukar kallas. Symtomen är dem samma och det innebär att skärmen blir svart, signalen från kortet försvinner och GPU- fläkten på kortet/korten går upp på max. Den enda lösningen är att helt bryta strömmen till systemet. Detta sker helt slumpmässigt för mig i spelet, men ofta under dialoger, vid öppning av inventory eller kartan.

Testade att labba igår med Catalyst 11.11, 11.11a och 11.11b men utan framgång. Har snokat på diverse Skyrim- relaterade forum och det verkar som att man är långt ifrån ensam med problemet. Största delen är användare med AMD gpu även om några enstaka fall med nVidia har rapporterats. Det finns några förslag på lösningar men ingenting har fungerat för mig så här långt. Att köra spelet i fönsterläge leder inte till någon förbättring.

Har testat att köra CPU i standardfrekvens. Overdrive använder jag inte personligen. Kan även tillägga att jag har monitorerat systemet så som temperaturer på CPU, GPU och även kört tester på RAM utan att hitta några direkta tecken på hårdvarufel. Ljudkortet på mitt moderkort är redan inaktiverat då jag har ett Asus STX. Spelar även andra spel så som BF3, TW:Shogun 2, LOTRO och senast i helgen SW:TOR, utan några problem.

Det här är en så pass stor game-breaker att jag får lägga Skyrim på hyllan tills vidare. Frågan är om det är i spelet i sig eller i drivrutinerna som problemet ligger. Eller kanske spelmotorn i kombination med W7 x64.

Mvh

Permalänk
Medlem

Det kan vara ljudrelaterat. Oblivion och Fallout hade också ljudrelaterade problem/krasher, speciellt beroende på vilka ljudkodexar man hade eller inte hade installerade.
Har du testat att ställa in ljudkortet på 44 Khz? Ska tydligen funka bättre då, men jag tror det var om spelet frös direkt innan man ens kom till menyn.

Förhoppningsvis åtgärdar nästa patch kraschproblemen iaf.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Det kan vara ljudrelaterat. Oblivion och Fallout hade också ljudrelaterade problem/krasher, speciellt beroende på vilka ljudkodexar man hade eller inte hade installerade.
Har du testat att ställa in ljudkortet på 44 Khz? Ska tydligen funka bättre då, men jag tror det var om spelet frös direkt innan man ens kom till menyn.

Förhoppningsvis åtgärdar nästa patch kraschproblemen iaf.

Hej A7V,

Jo det stämmer. Höjer jag samplingen till t ex 24bit 192000Hz så kraschar spelet redan i menyn. Har man problem att överhuvudtaget starta spelet så verkar det vara en bra sak att se över sina ljudinställningar.

Tyvärr har detta ingen direkt inverkan på fenomenet som är beskrivet tidigare i tråden, iaf inte för mig. Skulle kunna köpa det om jag endast hade använt mig av Realtek- kortet på moderkortet, detta har jag dock inaktiverat i BIOS så det borde inte ställa till några problem. Det är väl relativt känt att Realtek och många spel inte fungerar alls bra tillsammans.

Får se om jag labbar mer ikväll. Patchen var väl relativt nära släpp ändå.

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med frys-krasch med nvidia som låste datorn, tills jag la in ENBSeries directx tweak till Skyrim. Har inte brytt mig om senaste patchen, för Skyrim är helt stabilt nu och de sk. fixarna var inget jag störde mig på. Den är uppe i patch 6 på hemsidan, för mig har patch 5 varit tillräcklig.

http://enbdev.com/download_en.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Norton:

Jag hade samma problem med frys-krasch med nvidia som låste datorn, tills jag la in ENBSeries directx tweak till Skyrim. Har inte brytt mig om senaste patchen, för Skyrim är helt stabilt nu och de sk. fixarna var inget jag störde mig på. Den är uppe i patch 6 på hemsidan, för mig har patch 5 varit tillräcklig.

http://enbdev.com/download_en.htm

Jag har samma problem med fryskrascher som låser datorn (har också Nvidiakort).
Vad är det där för slags "patcher" du nämner och länkar till här egentligen ?
Det verkar inte vara något från Bethesda ? Finns det inte då risken att det är helt okompatibelt med Bethesdas egna kommande patcher så att man får problem sen ?

Och exakt hur går man tillväga för att lägga till patchen ?

Vore verkligen glad om det visade sig att något som detta fixade mitt spel och att det inte är fel på grafikkortet som jag trott hittills.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Nej, det är ingen officiellt patch, men skaparen verkar veta vad han gör. Ladda ner TES Skyrim 0.093 Patch 6 från länken, packa upp zippen och lägg in dll- och ini-filen i Skyrims mapp (där exe-filerna finns). Starta Skyrims launcher och man får göra om vilka grafikinställningar man vill ha, då ENBseries kringgår Skyrims egna directx filer (man kan oftast öka grafiken mot vad man hade tidigare utan prestanda- eller grafikförlust). För att avinstallera ENB tar man bara bort de två filerna, så kör Skyrim på de interna filerna igen. Kraschar det fortfarande, googla ENB patch 5 och testa den istället. Även 4GB patchen som TS tipsar om hjälper till (om man har minnet för det), speciellt om man kör en del moddar.

Finns tex här: http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=1013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Norton:

Nej, det är ingen officiellt patch, men skaparen verkar veta vad han gör. Ladda ner TES Skyrim 0.093 Patch 6 från länken, packa upp zippen och lägg in dll- och ini-filen i Skyrims mapp (där exe-filerna finns). Starta Skyrims launcher och man får göra om vilka grafikinställningar man vill ha, då ENBseries kringgår Skyrims egna directx filer (man kan oftast öka grafiken mot vad man hade tidigare utan prestanda- eller grafikförlust). För att avinstallera ENB tar man bara bort de två filerna, så kör Skyrim på de interna filerna igen. Kraschar det fortfarande, googla ENB patch 5 och testa den istället. Även 4GB patchen som TS tipsar om hjälper till (om man har minnet för det), speciellt om man kör en del moddar.

Finns tex här: http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=1013

Tack för det !
Blir till att testa när jag kommer hem.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXelon:

Jag hade exakt samma problem. Skärmen slocknar och osd:n visar "no signal". Jag kan höra ljudet spela i 4-5sek sedan hänger sig datorn och jag måste bryta strömmen. Detta hände alltid på samma ställe i spelet. Alla andra spel fungerar som vanligt.

Den lösning som fungerade för mig var att stänga av AA och köra Skyrim i windowed. Med denna lösning har jag kunnat spela utan problem utom lite random CTD som dem flesta verkar dras med.

Radeon 6850 med catalyst 11.10.

"No signal" och Radeon 6850 hade jag speciellt med vissa ställen i Crysis 1 och 2 men även gamla spel som NFS Most Wanted. Efter mycket felsökning lokaliserades felet till felaktiga minneskretsar i de tidiga batcharna av 6850 serien. AMD släppte patchar som åtgärd men lyckades inte bli helt av med problemet. Det enda som verkar funka across the board var att klocka ned minnet på garfikkortet, i mitt fall från 1000 till 850-900.
Prova det! T.ex, med MSI Afterburner.

Permalänk
Medlem

Tankade hem Catalyst 11.11c som är den senaste versionen från AMD. Denna ger även bättre crossfire- skalning för 5000- serien vilket faktiskt märktes. Mina problem har faktiskt minskat något. Spelade 1h nu utan en enda black-screen, ta i trä.

När jag väl kunde spela med 11.11b så gav dessa drivrutiner diverse screen-flickering och udda grafikfel men dessa är också borta nu. Dock verkar det som att vissa andra fortfarande upplever dessa fel med 11.11c, så en varning om Ni funderar på att uppdatera.

La även på CAP2 för Crossfire och även detta verkar fungera relativt smärtfritt. Någon udda sak om man slår på "Sky Reflection" under "Water" vilket på min maskin sänker FPS så pass mycket att spelet i princip blir stillbildsaktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Norton:

Jag hade samma problem med frys-krasch med nvidia som låste datorn, tills jag la in ENBSeries directx tweak till Skyrim. Har inte brytt mig om senaste patchen, för Skyrim är helt stabilt nu och de sk. fixarna var inget jag störde mig på. Den är uppe i patch 6 på hemsidan, för mig har patch 5 varit tillräcklig.

http://enbdev.com/download_en.htm

Den där patchen (6) verkar faktiskt ha gett ett betydligt mer stabilt spel för mig.
Spelade i drygt två timmar och fick bara en fryskrasch, till skillnad från kanske var tionde minut tidigare.

Patch 5 kan jag inte längre hitta någonstans, men det vore ju trevligt att testa den och se om krascherna då kanske försvinner helt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fick ett tips av "guermantes" här på forumet att klocka ner minnesfrekvensen på grafikkortet. Jag hade tidigare fått igång spelet halvt om halvt med ESBN-patchen samt LAA-patchen, men det hängde sig cirka 1 gång i timmen. Igår testade jag att klocka ner grafikkortet från 1125 MHz (har 5850) till 950 MHz, och det vart varken artefakter, konstiga blinkningar eller black screen of death på cirka 3 timmar!

Efter alla problem jag haft haft med detta spel i 3 veckor nu vågar jag inte ropa hej än så länge, men några av er med Radeon 58xx/68xx-kort får gärna testa detta och rapportera om det är det som är fel!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Jag fick ett tips av "guermantes" här på forumet att klocka ner minnesfrekvensen på grafikkortet. Jag hade tidigare fått igång spelet halvt om halvt med ESBN-patchen samt LAA-patchen, men det hängde sig cirka 1 gång i timmen. Igår testade jag att klocka ner grafikkortet från 1125 MHz (har 5850) till 950 MHz, och det vart varken artefakter, konstiga blinkningar eller black screen of death på cirka 3 timmar!

Efter alla problem jag haft haft med detta spel i 3 veckor nu vågar jag inte ropa hej än så länge, men några av er med Radeon 58xx/68xx-kort får gärna testa detta och rapportera om det är det som är fel!

Undrar bara lite om du vet vad som gäller angående garanti på grafikkortet om man sätter igång och ändrar på klockfrekvenserna ?
Har köpt min dator på Inet och där uttryckte de sig lite luddigt i sin tråd. Det lät som att så länge man inte moddade sitt kort rent fysiskt så verkade det rätt lugnt ?
Iofs borde jag kanske fråga Inet direkt om detta. Tror jag tar upp det i deras tråd också.

Att sänka klockfrekvensen så mycket som du gjort låter rätt drastiskt dock. Det är ju verkligen inte en liten marginell skillnad.
Påverkas inte prestandan negativt rätt mycket ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jo, Skyrim pressar grafikkortet väldigt mycket ifall man inte har highend-hårdvara, så drivrutinerna spelar in då det verkar ha blivit standard att försämra äldre generationer kort mot de senaste. Jag har ett GTX 460 och kör numera 266.58 som kom i början av året efter att ha upptäckt att senare drivrutiner, t.ex. 285.27, gick åtta grader varmare när kortet pressades till max. Detta gäller inte bara Nvidia då jag har varit med om samma sak med ATI-kort förut.

Du kan prova installera MSi Afterburner och köra medföljande Kumbustor ett tag i bakgrunden i Windows, kraschar det då med är värmeproblem orsaken och inte spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Norton:

Jo, Skyrim pressar grafikkortet väldigt mycket ifall man inte har highend-hårdvara, så drivrutinerna spelar in då det verkar ha blivit standard att försämra äldre generationer kort mot de senaste. Jag har ett GTX 460 och kör numera 266.58 som kom i början av året efter att ha upptäckt att senare drivrutiner, t.ex. 285.27, gick åtta grader varmare när kortet pressades till max. Detta gäller inte bara Nvidia då jag har varit med om samma sak med ATI-kort förut.

Du kan prova installera MSi Afterburner och köra medföljande Kumbustor ett tag i bakgrunden i Windows, kraschar det då med är värmeproblem orsaken och inte spelet.

Sant, de drivrutiner som fungerat bäst för mig som AMD- användare har alltid varit gamla hederliga 10.5a. Har i princip aldrig haft några problem med dessa, varken gällande stuttering eller artefakter.

Det fungerade kanon till BF3 lanserades vilket gjorde att man blev påtvingad att använda senare drivrutiner.

Kvällen får väl tillägnas lite "Kombustor" samt en städning med komprimerad luft för AMD- korten.

Kan väl även tillägga av egen erfarenhet att vSync aktivt är ett måste då mina kort annars går relativt varma i Skyrim, ett fenomen som inte finns i några andra spel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JesperT:

Undrar bara lite om du vet vad som gäller angående garanti på grafikkortet om man sätter igång och ändrar på klockfrekvenserna ?
Har köpt min dator på Inet och där uttryckte de sig lite luddigt i sin tråd. Det lät som att så länge man inte moddade sitt kort rent fysiskt så verkade det rätt lugnt ?
Iofs borde jag kanske fråga Inet direkt om detta. Tror jag tar upp det i deras tråd också.

Att sänka klockfrekvensen så mycket som du gjort låter rätt drastiskt dock. Det är ju verkligen inte en liten marginell skillnad.
Påverkas inte prestandan negativt rätt mycket ?

Har aldrig brytt mig om garanti på datorhårdvara, det finns ingen som kan bevisa att du underklockat/överklockat i vilket fall, om ett grafikkort skulle få kassa minneskretsar eller liknande. Jag tror inte Inet har några som helst problem med att du klockar ner minnesfrekvensen på ditt grafikkort, men kanske lika bra att dubbelkolla om du är osäker.

Prestandan har inte påverkats nämnvärt, eftersom hela spelet är CPU-beroende. Jag har en relativt slö processor (Core 2 Quad @ 3.3 GHz) vilket betyder att den definitivt är flaskhalsen. Lite trist eftersom mina 5850 fungerat rätt bra i andra spel..

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Har aldrig brytt mig om garanti på datorhårdvara, det finns ingen som kan bevisa att du underklockat/överklockat i vilket fall, om ett grafikkort skulle få kassa minneskretsar eller liknande. Jag tror inte Inet har några som helst problem med att du klockar ner minnesfrekvensen på ditt grafikkort, men kanske lika bra att dubbelkolla om du är osäker.

Prestandan har inte påverkats nämnvärt, eftersom hela spelet är CPU-beroende. Jag har en relativt slö processor (Core 2 Quad @ 3.3 GHz) vilket betyder att den definitivt är flaskhalsen. Lite trist eftersom mina 5850 fungerat rätt bra i andra spel..

Ok, jag testade att sänka frekvensen på minnet från 1900MHz till ca 1750.
Spelade i 1.5 timmar utan en enda krasch eller frysning. Dessutom verkade inte sänkningen av minnesfrekvens påverka prestandan negativt på något sätt som var märkbart för mig i Skyrim.
Man ska väl inte ropa hej för tidigt, men det ser iallfall rätt hoppfullt ut. Så länge jag slipper resetta datorn var tionde minut så är jag nöjd...

edit :
Spelat två timmar till, noll krascher eller frysningar.
Verkar som att just sänkningen av minnesfrekvensen på grafikkortet gjorde susen.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JesperT:

Ok, jag testade att sänka frekvensen på minnet från 1900MHz till ca 1750.
Spelade i 1.5 timmar utan en enda krasch eller frysning. Dessutom verkade inte sänkningen av minnesfrekvens påverka prestandan negativt på något sätt som var märkbart för mig i Skyrim.
Man ska väl inte ropa hej för tidigt, men det ser iallfall rätt hoppfullt ut. Så länge jag slipper resetta datorn var tionde minut så är jag nöjd...

edit :
Spelat två timmar till, noll krascher eller frysningar.
Verkar som att just sänkningen av minnesfrekvensen på grafikkortet gjorde susen.

Jag har spelat 15+ timmar till utan problem. Ibland händer det att texturer och liknande blir väldigt vitt, men det är främst innan OverDrive har kommit igång (kör underklockat med AMD OverDrive, rätt ironiskt..). Tog bort MSI Afterburner och ställde in OverDrive till 950 MHz istället, fungerat perfekt. Rätt intressant att hårdvarubuggar som dessa inte uppmärksammas mer. Andra spel (Crysis 2, Heroes of Newerth) bland annat fungerar ju perfekt med standardfrekvenser, men inte Skyrim.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Jag har spelat 15+ timmar till utan problem. Ibland händer det att texturer och liknande blir väldigt vitt, men det är främst innan OverDrive har kommit igång (kör underklockat med AMD OverDrive, rätt ironiskt..). Tog bort MSI Afterburner och ställde in OverDrive till 950 MHz istället, fungerat perfekt. Rätt intressant att hårdvarubuggar som dessa inte uppmärksammas mer. Andra spel (Crysis 2, Heroes of Newerth) bland annat fungerar ju perfekt med standardfrekvenser, men inte Skyrim.

Har också kört 10+ timmar nu utan en enda fryskrasch nu efter att jag underklockade minnet. Testar jag att sätta minnesfrekvensen på stock så kraschar spelet snabbt.

Jo, det borde verkligen uppmärksammas mer som du säger. Jag var väldigt nära att returnera mitt grafikkort.
När jag beskrev hur det krascherna såg ut till Inet sa dom att det där troligen var ett hårdvarufel.
Det är stor risk att de och andra får tillbaka en massa kort som faktiskt fungerar, vilket skapar problem både för dem och kunderna.

Det kan vara värt att notera att jag har ett Nvidiakort (ett GTX 570) så problemet är inte begränsat till AMD kort.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JesperT:

Har också kört 10+ timmar nu utan en enda fryskrasch nu efter att jag underklockade minnet. Testar jag att sätta minnesfrekvensen på stock så kraschar spelet snabbt.

Jo, det borde verkligen uppmärksammas mer som du säger. Jag var väldigt nära att returnera mitt grafikkort.
När jag beskrev hur det krascherna såg ut till Inet sa dom att det där troligen var ett hårdvarufel.
Det är stor risk att de och andra får tillbaka en massa kort som faktiskt fungerar, vilket skapar problem både för dem och kunderna.

Det kan vara värt att notera att jag har ett Nvidiakort (ett GTX 570) så problemet är inte begränsat till AMD kort.

Jaha, du kör Geforce? Jag har bara hört talas om detta med Radeon-grafikkort. Det var ju någon som sa att felet beror på hårdvarufel i minneskretsarna, och tredjepartstillverkarna köper ju kretsar av samma företag. Hur som helst är jag bara nöjd att få möjlighet att spela spelet, har kommit till level 28 med min Nord tvåhandskrigare, och han börjar bli rätt elak!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Kul att tipset hjälpte!
Det kan ju vara ett fel i hur minneskretsarna fungerar som man inte riktigt vet hur man ska åtgärda. Det känns som att de inte har koll på varför det händer, och det kan man ju tänka sig eftersom felet kan vara svårt att reproducera, även om jag kunde reproducera det dels i FarCry2 benchmark och på ett ställe i Crysis, men sen hände det liksom oväntat lite varstans också, innan jag sänkte minnesfrekvensen.

Jag fick ok att returnera för felsökning till Inet, men skickade aldrig in det för jag ville inte att de skulle testa i t.ex. COD-MW2 i en halvtime vilket funkade bra hos mig, och sen skicka tillbaka det med en faktura på 250:- för felsökning.

Känns lite B att jag måste ha minnet nerkockat bara.