Pumpar CSN mig med pengar så jag ska betala mycket ränta?

Permalänk
Medlem

Pumpar CSN mig med pengar så jag ska betala mycket ränta?

Tja!

Jag är 18 år, inför skolstarten flyttade jag från norrland till Västerås för att studera vid MDH.

Fattar inte varför alla fick mig att tro att studentlivet var fattigt, jag får 9600:- varje månad från lån och bidrag.

Mina utgifter:
Hyra: 4200:-
Mat: 2000:-
Hygien: 300:-
Böcker och annat skolrelaterat: 1000:-
Totalt:7500:-

Jag har gratis bredband till januari och har inget tv-abonnemang. El, värme, vatten och hemförsäkring ingår i hyran.

Jag läser datavetenskap som är en relativt litteratursnål kurs så de 1k jag lägger undan till skolan växer för varje månad.
Hygien och matkostnaderna är lite i överkant för att få en felmarginal, även dessa görs inte av med.

Men om jag skulle tänka den "dyraste" månaden så skulle den se ut så där, då har jag 2100:- kvar till kläder, nöjen och sånt.
Det tycker jag är lite mycket :S

Sedan jag började har jag inte köpt några nya kläder för det har inte behövts men jag har lyckats lägga ~13k på diverse teknikprylar och nöjen,
då har jag även köpt de böcker som jag ska ha, ätit bra och betalat hyran. Dock har det inte blivit mycket över varje månad så jag har inte haft en "buffert". Men jag har inte känt att jag inte har råd med något som faktiskt är viktigt.

Antar att det är något som andra människor lägger pengar på som jag inte gör. Äldre kamrater och lärare på gymnasiet målade upp bilden av att man lever på existensminimum när man är student. Istället lägger jag ~13k på prylar OCH allt som ska betalas (räkningar, mat, böcker, tvål osv.)

Som minst sedan jag började skolan har jag haft ~3k kvar efter det som behövs för att leva och studera.

Jag har kommit till punkten där jag inser att jag måste missa något och att mitt beteende kommer bita mig i häcken snart, min fråga till er är:
Vad är det jag har missat, eller är det så att CSN matar mig med pengar så jag ska betala mer ränta i det långa loppet?
Kan inte se att någon verkligen BEHÖVER den här summan för att överleva.

Om ni vill veta något annat eller så, fråga på!

Citera!

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem

Ingen alkohol, snus, cigaretter eller liknande? Där springer pengar iväg för många studenter.

När jag pluggade hade jag verkligen inte dina marginaler. Förvisso bodde jag på internat på en folkhögskola (inte internat direkt egentligen, men en lägenhet som ägdes av skolan), där skolan passade på att ta ut en rejäl hyra. Fick en räkning varje månad på 6k från skolan, där "allt" ingick. Allt i detta fall innebar själva avgifterna för skolan, boende samt lunch.

Men jag hade både fullt lån och fullt bidrag, men fick då ut 7400 kr (eller nått sånt), vilket innebar att jag hade ungefär 1500 kr kvar för allt annat. Det var totalt ohållbart för mig iaf, fick låna pengar av mina föräldrar i princip varje månad.

På de 1500 kr skulle jag dels betala mina middagar, men också de nöjen som jag ville unna mig själv. Visst kan man tycka att jag borde ha slutat snusa och varit nykter under de två år jag gick på skolan, men det ville jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Ingen alkohol, snus, cigaretter eller liknande? Där springer pengar iväg för många studenter.

När jag pluggade hade jag verkligen inte dina marginaler. Förvisso bodde jag på internat på en folkhögskola (inte internat direkt egentligen, men en lägenhet som ägdes av skolan), där skolan passade på att ta ut en rejäl hyra. Fick en räkning varje månad på 6k från skolan, där "allt" ingick. Allt i detta fall innebar själva avgifterna för skolan, boende samt lunch.

Men jag hade både fullt lån och fullt bidrag, men fick då ut 7400 kr (eller nått sånt), vilket innebar att jag hade ungefär 1500 kr kvar för allt annat. Det var totalt ohållbart för mig iaf, fick låna pengar av mina föräldrar i princip varje månad.

På de 1500 kr skulle jag dels betala mina middagar, men också de nöjen som jag ville unna mig själv. Visst kan man tycka att jag borde ha slutat snusa och varit nykter under de två år jag gick på skolan, men det ville jag inte.

Snus är inräknat i mat xD

På dina 7400:- hade du bostadsbidrag då?

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem

Tycker du att du får för mycket pengar så har du alltid möjligen att välja 50-75% av studiemedlet. Förövrigt så har inte alla studenter billiga hyror, samt att kostnader för mat och litteratur kan skilja sig rejält beroende på var i landet du bor och vilket program man läser.

Permalänk
Medlem

Precis, vart är alkoholen i din beräkning?

Har själv aldrig studerat (förutom gymnasiet) och har därmed aldrig behövt leva på CSN. Men vet ju själv hur mycket mina polare har lidit av snålt med pengar.

Den budget du målat upp innefattar ej:
Fikakostnader
Alkohol
Eventuell bil
Bredband (du kommer få en räkning efter januari)
TV (många vill ha tv)
Spontana aktiviteter
Kläder (du skriver att du inte köpt något nu men det kommer behövas)
Busskort

Listan kan göras oändligt lång. Allt beror på vart du studerar, om du vill åka hem till din hemstad lite då och då, eventuella gamla skulder, bil, flickvän, övriga kostnader.

Jag tror inte jag skulle ha det speciellt lätt att gå ner till CSN efter att ha jobbat i 8 år efter gymnasiet..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Tycker du att du får för mycket pengar så har du alltid möjligen att välja 50-75% av studiemedlet. Förövrigt så har inte alla studenter billiga hyror, samt att kostnader för mat och litteratur kan skilja sig rejält beroende på var i landet du bor och vilket program man läser.

Förvisso, men för att behöva snåla för att överleva så ska alltså deras hyra+litteratur vara 4000:- dyrare än min?
Då skulle jag leta ny lya.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Precis, vart är alkoholen i din beräkning?

Har själv aldrig studerat (förutom gymnasiet) och har därmed aldrig behövt leva på CSN. Men vet ju själv hur mycket mina polare har lidit av snålt med pengar.

Den budget du målat upp innefattar ej:
Fikakostnader
Alkohol
Eventuell bil
Bredband (du kommer få en räkning efter januari)
TV (många vill ha tv)
Spontana aktiviteter
Kläder (du skriver att du inte köpt något nu men det kommer behövas)
Busskort

Listan kan göras oändligt lång. Allt beror på vart du studerar, om du vill åka hem till din hemstad lite då och då, eventuella gamla skulder, bil, flickvän, övriga kostnader.

Jag tror inte jag skulle ha det speciellt lätt att gå ner till CSN efter att ha jobbat i 8 år efter gymnasiet..

Det är ju precis det du säger som jag inte fattar.
Fikakostnader och spontana aktiviteter ska det aldrig finnas pengar för enligt vad jag har hört.
Alltså jag har en tv men inga kanaler, kollar på film via htpc.
Jag har ~3k över varje månad till kläder, bredband kommer kosta 150;-/månaden efter januari.
Gångavstånd till skolan så busskort behövs inte.

Det jag ville komma fram till med tråden var alltså vad det är som behövs för att överleva och som kostar så mycket att man får be mamma och pappa skicka pengar. Jag antog att fikakostnader och spontana aktiviteter inte var livsavgörande.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Förvisso, men för att behöva snåla för att överleva så ska alltså deras hyra+litteratur vara 4000:- dyrare än min?
Då skulle jag leta ny lya.

Pröva lägg till kostnaden för ett oväntat tandläkarbesök och se vilken skillnad det helt plötsligt gör. Efter ett sånt besök är helt plötsligt marginalerna förstörda för många människor.

Andra kostnader som resor, tex månadskort, samt resor hem till föräldrar under storhelger.

När det gäller litteratur finns det som sagt storaaaa skillnader. Jag precis som du läser datortekniska/informatikkurser och har därmed relativt låga kostnader för litteraturen, men det har dock hänt att vi fick betala 2300kr för litteratur vid ett tillfälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Pröva lägg till kostnaden för ett oväntat tandläkarbesök och se vilken skillnad det helt plötsligt gör. Efter ett sånt besök är helt plötsligt marginalerna förstörda för många människor.

Andra kostnader som resor, tex månadskort, samt resor hem till föräldrar under storhelger.

När det gäller litteratur finns det som sagt storaaaa skillnader. Jag precis som du läser datortekniska/informatikkurser och har därmed relativt låga kostnader för litteraturen, men det har dock hänt att vi fick betala 2300kr för litteratur vid ett tillfälle.

Tandläkarbesök hörde ju inte riktigt hit, anta att du äter vitaminer och borstar tänderna.

Det jag fått höra är att bara leva ska vara snålt. Alltså bara göra det man flyttar för att göra:
Äta, sova, skita, plugga. inget mer. Ingen sprit, ingen bil, inga nöjen och det ska fortfarande vara tight. Det går inte ihop för mig, hade inte jag köpt grejer hade jag lagt undan 13k nu :S Det anser inte jag vara tight

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem

Ca 7000 fick jag när jag pluggade. Hyra på 3000. Resten gick till mat och sprit Böcker köpte jag knappt några. Om du nu får pengar över så är det ingen som hindrar dig att spara dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Ca 7000 fick jag när jag pluggade. Hyra på 3000. Resten gick till mat och sprit Böcker köpte jag knappt några. Om du nu får pengar över så är det ingen som hindrar dig att spara dem.

Du hade det samma som mig då Inga problem som helst med att hålla ekonomin och överleva.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Det är ju precis det du säger som jag inte fattar.
Fikakostnader och spontana aktiviteter ska det aldrig finnas pengar för enligt vad jag har hört.
Alltså jag har en tv men inga kanaler, kollar på film via htpc.
Jag har ~3k över varje månad till kläder, bredband kommer kosta 150;-/månaden efter januari.
Gångavstånd till skolan så busskort behövs inte.

Det jag ville komma fram till med tråden var alltså vad det är som behövs för att överleva och som kostar så mycket att man får be mamma och pappa skicka pengar. Jag antog att fikakostnader och spontana aktiviteter inte var livsavgörande.

Visst är dem inte livsavgörande. Men det är väldigt socialt trevligt.
Sen i ditt fall så ja, du slipper busskort, men jag har bara tagit med kostnader som mina vänner har haft.

Har du räknat in att det bara är 10 månader du får CSN? Så du lägger undan till sommaren?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Visst är dem inte livsavgörande. Men det är väldigt socialt trevligt.
Sen i ditt fall så ja, du slipper busskort, men jag har bara tagit med kostnader som mina vänner har haft.

Har du räknat in att det bara är 10 månader du får CSN? Så du lägger undan till sommaren?

Nej jag lägger inte undan till sommaren, bor hemma i norrland och sommarjobbar.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Nej jag lägger inte undan till sommaren, bor hemma i norrland och sommarjobbar.

Ok, men då är du en av de lyckliga som har den möjligheten. Det är bara att säga grattis. Varför klagar du?
Spara så mycket du kan så när du väl kommer på att du vill köpa något så har du dem pengarna.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Ok, men då är du en av de lyckliga som har den möjligheten. Det är bara att säga grattis. Varför klagar du?
Spara så mycket du kan så när du väl kommer på att du vill köpa något så har du dem pengarna.

Nej nu har du missförstått, jag klagar inte. Jag undrar bara vart andra studenters pengar går och sedan säger till mig att det är som att leva på existensminimum, det är ju skitsnack.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem

Busskort - ~6-1000kr
El - ~200kr
Internet - ~200kr
Kläder - ~3-500kr
= 1300-1900kr som kan tillkomma för många.

Sedan mat för ~1700 är ganska lågt och brukar inte räcka till mycket roligare mat än bas-matvaror vilket man gärna vill ha ett bra kök för att det ska fungera bra. I mitt fall blev det mycket utemat för att jag just hade ett mycket litet kök och det var mest omständigt.

Så det kan variera ganska mycket beroende på olika personers förutsättningar. Gött att du får så mycket över - Lägg de på hög som en buffert, alternativt sänk till ~75% på lånebiten.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Min månadsbudget ser ut ungefär som din om jag räknar in bredband och el i hyran och om man flyttar en femhundring från skolgrejer till oförutsedda utgifter. Men sen tillkommer också följande:
kläder: 4000/år
tandvårdsabonnemang: 1400/år
optiker: 2000/år
hemförsäkring: 600/år
vilket uppgår till ca 650 kr/månad i snitt. Resterande pengar lägger jag på sparkontot för att ha någonting att leva på under sommaren eller för större plötsliga utgifter. (På något sätt verkar jag dock gå plus ca 5-10k/år, till och med efter en del lyxkonsumtion.)
Knepet tror jag är att hålla sig till skitsnus (billigaste på snus2.se brukar ligga kring 20kr/dosan snarare än de 52 kr som en grovdosa kostar på ica ;/) och att inte supa tre gånger i veckan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av e5150:

Min månadsbudget ser ut ungefär som din om jag räknar in bredband och el i hyran och om man flyttar en femhundring från skolgrejer till oförutsedda utgifter. Men sen tillkommer också följande:
kläder: 4000/år
tandvårdsabonnemang: 1400/år
optiker: 2000/år
hemförsäkring: 600/år
vilket uppgår till ca 650 kr/månad i snitt. Resterande pengar lägger jag på sparkontot för att ha någonting att leva på under sommaren eller för större plötsliga utgifter. (På något sätt verkar jag dock gå plus ca 5-10k/år, till och med efter en del lyxkonsumtion.)
Knepet tror jag är att hålla sig till skitsnus (billigaste på snus2.se brukar ligga kring 20kr/dosan snarare än de 52 kr som en grovdosa kostar på ica ;/) och att inte supa tre gånger i veckan...

Det är ju bara kläder som jag måste köpa, har inga problem med synen, som jag skrev i första inlägget så ingår hemförsäkring i hyran och jag har fortfarande gratis tandvård ^^

Det man får tänka på med billig snus är att det inte är lika mycket i dosan

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Busskort - ~6-1000kr
El - ~200kr
Internet - ~200kr
Kläder - ~3-500kr
= 1300-1900kr som kan tillkomma för många.

Sedan mat för ~1700 är ganska lågt och brukar inte räcka till mycket roligare mat än bas-matvaror vilket man gärna vill ha ett bra kök för att det ska fungera bra. I mitt fall blev det mycket utemat för att jag just hade ett mycket litet kök och det var mest omständigt.

Så det kan variera ganska mycket beroende på olika personers förutsättningar. Gött att du får så mycket över - Lägg de på hög som en buffert, alternativt sänk till ~75% på lånebiten.

Nej det är ju ingen supermat jag lagar men den funkar och det går oftast fort. mitt "kök" består av spis, ugn, bänk, micro och fläkt

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Snus är inräknat i mat xD

På dina 7400:- hade du bostadsbidrag då?

Nope, inget bostadsbidrag, bara csn.

Permalänk

Räknar du in bostadsbidrag i din månadsinkomst?

Permalänk
Medlem

Jag har 1000kr i månadskostnad ungefär för litteratur -> ca. 10k om året... Sen kostar ju gymkort en del också och att resa hem till föräldrarna då och då går även det på ett par hundra.

Sen gymmar jag seriöst så det blir inga nudlar till käk. Måste vara proteinrikt och mycket, så där går en hel del pengar också.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsberg1:

Räknar du in bostadsbidrag i din månadsinkomst?

Lån + bidrag står det ju. Vore ju dumt att räkna det som en utgift. ^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Hyra 4000:-
El 200:-
Hemförsäkring 100:-
Telefoni/mobil 500:-
Bredband 300:-
Hygien 300:-
Kläder 500:-
Träningskort 300:-
Busskort 600:-
Mat 2000:-
Restaurangbesök/fika 500:-
Tandläkare/sjukhus 100
Böcker 300
Nöje 500
Övrigt

straxx över 10 000:-

Där har du ett gäng kategorier som "normalt" folk lägger pengar på.
att du har gratis bredband+försäkring osv är rätt ovanligt och långt ifrån alla som får det

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Hyra 4000:-
El 200:-
Hemförsäkring 100:-
Telefoni/mobil 500:-
Bredband 300:-
Hygien 300:-
Kläder 500:-
Träningskort 300:-
Busskort 600:-
Mat 2000:-
Restaurangbesök/fika 500:-
Tandläkare/sjukhus 100
Böcker 300
Nöje 500
Övrigt

straxx över 10 000:-

Där har du ett gäng kategorier som "normalt" folk lägger pengar på.
att du har gratis bredband+försäkring osv är rätt ovanligt och långt ifrån alla som får det

Har man en hyra på 4000kr som student så är det nog dags att försöka söka sig till billigare alternativ. Jag kan inte heller tro att man varje månad behöver en post på 100kr för tandläkare/sjukhus. Restaurang och fika är ingen guda given rättighet. Det är inte heller nöjen för 500kr varje månad. Man sätter givetvis det under en och samma post för ca 500kr så får man välja vad man vill lägga pengarna på just denna månad.

Oväntade utgifter ska man ha en stående post för och försöka lägga undan av de pengar som blir över som man inte spenderat.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd

Läste inte hela tråden men vet inte om någon tagit upp det men bidraget är väl på 2000 och CSN-lånet på typ 6200 och under ett skolår kan man ansöka om extra lån så man får runt 9600 kr/mån istället för ~8200 kr.
Så var det i alla fall när jag tog CSN förra året men tog inte extralånet var dock några andra i klassen som gjorde det... tyckte jag klarade mig ganska hyffsat på 8200 så såg ingen anledning att ta det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Har man en hyra på 4000kr som student så är det nog dags att försöka söka sig till billigare alternativ. Jag kan inte heller tro att man varje månad behöver en post på 100kr för tandläkare/sjukhus. Restaurang och fika är ingen guda given rättighet. Det är inte heller nöjen för 500kr varje månad. Man sätter givetvis det under en och samma post för ca 500kr så får man välja vad man vill lägga pengarna på just denna månad.

Oväntade utgifter ska man ha en stående post för och försöka lägga undan av de pengar som blir över som man inte spenderat.

Bor man i en storstad så är dessa hyror helt normala, ska man dessutom hyra en studenlägenhet ja då är kvm/priset betydligt högre, känner många som betalar 3500-4000 för 20-25kvm studentlägenhet.

Varför jag har en post på 100:- för tandläkarbesök är ju enkelt, går man till tandläkaren 1 gång per för kontroll kostar det minst 600:- om man inte fått några hål eller ska dra ut någon tand, sedan vill man gå till en tandhygienist och även det kostar runt 600:- för att rensa tänderna på tandsten, 1 gång per år.

sen nöjen/restaurang kan man diskutera alla lägger olika mycket på dessa poster, vill man inte leva som en eremit så är det nog normala poster. Skulle vi mot all förmodan ta bort dessa nöjes poster så ligger vi ändock i överkant vad det gäller studentbudgeten. Och i beräkningarna har vi inte heller något sparade för oförutsedda händelser, sparande till sommarmånadernas hyror/avgifter osv.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Det är väl bra att man från csn kan få mer pengar än vad en vanlig student behöver, så att de som har mer och högre utgifter också kan klara sig. Får man för mycket pengar, så går det väl att betala tillbaka och sedan ändra ens lån till nästa år.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Har man en hyra på 4000kr som student så är det nog dags att försöka söka sig till billigare alternativ. Jag kan inte heller tro att man varje månad behöver en post på 100kr för tandläkare/sjukhus. Restaurang och fika är ingen guda given rättighet. Det är inte heller nöjen för 500kr varje månad. Man sätter givetvis det under en och samma post för ca 500kr så får man välja vad man vill lägga pengarna på just denna månad.

Oväntade utgifter ska man ha en stående post för och försöka lägga undan av de pengar som blir över som man inte spenderat.

Studentboende som kostar 4000kr är inget ovanligt om man inte bor i de mest avlägsna delar av landet.

Edit: Här kommer ett urplock

Från Chalmers

En till från Chalmer

Från Lund. I denna stad verkar många bostäder vara temporära.. kanske någon annan som har en bättre källa?

Från Malmö

Från Trollhättan. I dessa vet jag att det varken ingår el, varmvatten eller bredband i hyran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Har man en hyra på 4000kr som student så är det nog dags att försöka söka sig till billigare alternativ. Jag kan inte heller tro att man varje månad behöver en post på 100kr för tandläkare/sjukhus. Restaurang och fika är ingen guda given rättighet. Det är inte heller nöjen för 500kr varje månad. Man sätter givetvis det under en och samma post för ca 500kr så får man välja vad man vill lägga pengarna på just denna månad.

Oväntade utgifter ska man ha en stående post för och försöka lägga undan av de pengar som blir över som man inte spenderat.

Som många har sagt här så är 4000:- inte ovanligt, jag bor för 4300:-. Lägenheten är 29 m^2

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)