Permalänk
Medlem

Mer strömsnålt?

Hej!

Har en äldre dator som ska byggas om till sever. I den sitter ett Geforce 7950gt. Jag vill få maskinen så strömsnål som möjligt, drar i nuläget dryga 100W i idle. Kommer jag vinna något på att byta grafikkort? Har tittat på HD5450 som verkar betydligt mer strömsnålt enligt gpureview.

Tacksam för åsikter!
mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av pmtl:

Hej!

Har en äldre dator som ska byggas om till sever. I den sitter ett Geforce 7950gt. Jag vill få maskinen så strömsnål som möjligt, drar i nuläget dryga 100W i idle. Kommer jag vinna något på att byta grafikkort? Har tittat på HD5450 som verkar betydligt mer strömsnålt enligt gpureview.

Tacksam för åsikter!
mvh

Har den ett integrerat grafikkort? Eller ett gammalt hedligt till pci utan lull-lull? En server lär ju inte göra high-thec stuff utan mer stå och humma i ett hörn....

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk
Medlem

Tyvärr inget integrerat grafikkort. Har inte hittat något PCI-kort som verkar dra mindre än HD5450 men det kanske finns? Just nu ska jag försöka köra helt utan grafikkort, om det går...

Permalänk
Medlem

Ta, bara något grafikkort som ger bild, billigaste möjligaste. Tror dock inte grafikkortet är enda stora boven. De flesta grafikkort går ner ganska mycket i idle. Kan vara din cpu som drar mycket kräm med eller ineffektivt nätagg.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Kör precis "servern" utan grafikkort. Startade upp som den ska. Minskade till 70W i idle. Verkar alltså inte som jag behöver något nytt kort trots allt...

Server ska fungera som filserver och möjligen ladda torrents och något större behov av processorkraft behövs inte, tror jag. Processorn är en C2D på 1,8GHz (E4300) som tidigare varit rejält överklockad, går nu i orginalfrekvensen. Kan underklockning göra skillnad på elförbrukningen?

Permalänk
Medlem

Ja det kan göra ganska mycket faktiskt. Det är bara att testa hur lågt du kan gå. E4300 har ganska hör CPU volt om jag inte minns fel. Kan du få ner denna och ändå klara OCCT stabilt så kan du säkert sänka ytterligare.

Btw, hur mäter du din åtgång på datorn? Vissa billigare mätare är inte så exakta. Sedan så kan ju ditt nätagg vara en stor bov. Vissa agg är väldigt ineffektiva om lasten är låg.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Ska testa underklocka och sänka spänningen på processorn.

Mäter direkt i eluttaget med billig Clas Ohlson mätare. Så visst, det finns garanterat mätfel. Borde ju dock ge en hyfsad uppfattning om energiförbrukningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pmtl:

Tyvärr inget integrerat grafikkort. Har inte hittat något PCI-kort som verkar dra mindre än HD5450 men det kanske finns? Just nu ska jag försöka köra helt utan grafikkort, om det går...

Jag kör utan grafikkort på min server, och ansluter till den via RDP.

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!