Permalänk
Medlem

Hjälp med val av ny TV!

Hej på er!

Då var det alltså dags, en ny TV ska införskaffas!

Vad ska TV'n användas till:
Se på film
Spela TV-spel
Vanligt TV-tittande
Möjlighet att koppla ihop dator och TV önskas även.

I övrigt då, TV'n bör helst inte vara för stor då den ska placeras på mitt rum som inte är allt för stort. Jag hade tänkt mig något i stil med 32" - 37" möjligen upp till 40".
Det jag söker är egentligen en TV med bästa möjliga bildkvalitet i prisklasserna 4000:- och nedåt. Ljudet är inte det viktigaste då jag har sett att det är få platta tv-apparater som idag har ett bra ljud. Externt ljud kommer högst troligt att kopplas till!
LCD vs PLASMA, vad är det som gäller här, vad bör man välja?

Vidare så har jag läst i lite andra trådar att dom lite billigare TV-apparaterna håller god klass om man själv ställer in dem manuellt. Stämmer det här? Om det nu inte är allt för svårt så skulle man ju kunna tänka sig att gå ned i pris för att sedan kalibrera den själv.

Hur som helst, jag har kikat lite själv och såg den här TV'n http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=891572
Vad tror ni om den? Bra omdömen har den ju om man bortser ifrån att ljudet verkar vara totalt värdelöst:/

Tips om TV-apparater i prisklasserna 4000kronor och nedåt mottages hemskt gärna.

Mvh
Gabriel

EDIT: Efter att ha varit på en lokal elektronikkedja och kikat på utbudet så har jag ändrat mig angående storleken på TV'n. 32" blir lite väl litet så storleksmässigt så skulle TV-apparater i storleken 37" - 40" passa bäst. 42" skulle eventuellt kunna fungera men känns som att det är i största laget så gärna något mindre.

Permalänk
Medlem

Kan inte hjälpa till så mkt mer än att du nog kan glömma plasma då de knappt finns att få tag på under 42" (du kanske kan hitta någon begagnad).

Vilket ska du göra mest av? generellt brukar man säga att LCD är bäst om du kommer koppla den till dator mycket, medans plasma är bättre för spelande

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Medlem

Okok!

Jag skulle gissa på att det är ungefär 50/50 mellan spel och streama från dator så just det har ingen större betydelse faktiskt.
Hur är det men inbränningar på plasma-apparater? Är det bara "myt" eller existerar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _gabbEE:

Okok!

Jag skulle gissa på att det är ungefär 50/50 mellan spel och streama från dator så just det har ingen större betydelse faktiskt.
Hur är det men inbränningar på plasma-apparater? Är det bara "myt" eller existerar det?

Nej det är ingen "myt", men permanenta inbränningar är så gott som omöjligt att få om du inte försöker. Men det är inte ovanligt att saker kan ligga kvar en stund efter att du har stängt av TVn.
typ om du kollar en textad film kan det ligga kvar lite "vitt" där texten har varit syns bara vid svart bakgrund och knappt ens något man lägger märke till om man inte är ute efter att se ner på plasma-TV

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Nej det är ingen "myt", men permanenta inbränningar är så gott som omöjligt att få om du inte försöker. Men det är inte ovanligt att saker kan ligga kvar en stund efter att du har stängt av TVn.
typ om du kollar en textad film kan det ligga kvar lite "vitt" där texten har varit syns bara vid svart bakgrund och knappt ens något man lägger märke till om man inte är ute efter att se ner på plasma-TV

Okok, det låter som att det inte är något att lägga någon större vikt vid med andra ord.

Någon som har någon TV att rekommendera, hjälp skulle verkligen uppskattas!

Permalänk

Jag var också ute efter en TV till mitt rum där jag sitter o spelar, surfar, kollar på film. Jag beställde denna i fredags från CDON. 4390:-
Skall ha den som skärm till datorn är det tänkt.

http://cdon.se/hemelektronik/32_lcd-tv_philips_32pfl5606h%252...

Bild/visning
.Teckenfönster: LCD med Full HD
.Diagonal skärmstorlek: 32 tum / 81 cm
.Skärmupplösning: 1920 x 1080 bpkt
.Bildförhållande: Widescreen
.Ljusstyrka: 400 cd/m²
.Bildförbättring: Pixel Plus HD, Digital Natural Motion, 100 Hz, 2 ms, Active Control

Mvh Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av lexusscorpion:

Jag var också ute efter en TV till mitt rum där jag sitter o spelar, surfar, kollar på film. Jag beställde denna i fredags från CDON. 4390:-
Skall ha den som skärm till datorn är det tänkt.

http://cdon.se/hemelektronik/32_lcd-tv_philips_32pfl5606h%252...

Bild/visning
.Teckenfönster: LCD med Full HD
.Diagonal skärmstorlek: 32 tum / 81 cm
.Skärmupplösning: 1920 x 1080 bpkt
.Bildförhållande: Widescreen
.Ljusstyrka: 400 cd/m²
.Bildförbättring: Pixel Plus HD, Digital Natural Motion, 100 Hz, 2 ms, Active Control

Mvh Peter

Verkar ju enligt min högst amatörmässiga bedömning vara en riktigt fin TV du har köpt dig där! Dock så har jag ändrat mig angående storleken. 32" blir lite litet.

Tack o bock för att du tog dig tid att länka en TV i alla fall!

Permalänk

Fick hem den igår och den fungerar alldeles utmärkt som skärm. Kopplade den via HDMI först och testade need for speed world, fick eftersläpningar och bilden hängde inte riktigt med. Kopplade sen via PC ingången VGA och då försvann all eftersläpning.

Mvh Peter

Permalänk
Medlem

finns det något utrymme i budgeten skulle jag säga: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=920249
den är ju dock "bara" 32 så om du sitter mer än 3 meter ifrån blir de ju lite litet,

men om du kan tänka dig att lägga några hundra extra samt gå ner en storlek för att få en riktigt bra tv köp den nu! tacka mig senare

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lexusscorpion:

Fick hem den igår och den fungerar alldeles utmärkt som skärm. Kopplade den via HDMI först och testade need for speed world, fick eftersläpningar och bilden hängde inte riktigt med. Kopplade sen via PC ingången VGA och då försvann all eftersläpning.

Köra VGA till en modern digital LCD känns riktigt bakvänt IMHO.
Det borde helt klart gå att pilla med inställningarna när du kör med HDMI och bli av med eftersläpningar och annat även den vägen! (köra gaming-mode, stänga av digital natural motion/100hz, stänga av pixel plus och liknande)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hur långt har du till TV'n ungefär?

Just nu så lutar det nog åt den här om ingen annan har ett bättre förslag förstås:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=857488

Permalänk
Entusiast
Skrivet av _gabbEE:

Hur långt har du till TV'n ungefär?

Just nu så lutar det nog åt den här om ingen annan har ett bättre förslag förstås:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=857488

Jag har också kollat på den Tvn, jag har dock en ganska liten yta att placera Tvn på så ~42'' hade varit något stort och 32'' för litet. Så tycker personligen att 37'' låter perfekt. Men det är upp till person till person.
Jag har även läst runt om denna skärm och varken hittat någe negativt eller positivt.
Om någon med lite med erfarenhet utav denna TV hade kunna kommenterat så hade det varit toppen. Förövrigt så ser skärmen väldigt bra ut på papper, men om det är så i verkligheten är en helt annan sak.

Mvh,
Patrik

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Jag har också kollat på den Tvn, jag har dock en ganska liten yta att placera Tvn på så ~42'' hade varit något stort och 32'' för litet. Så tycker personligen att 37'' låter perfekt. Men det är upp till person till person.
Jag har även läst runt om denna skärm och varken hittat någe negativt eller positivt.
Om någon med lite med erfarenhet utav denna TV hade kunna kommenterat så hade det varit toppen. Förövrigt så ser skärmen väldigt bra ut på papper, men om det är så i verkligheten är en helt annan sak.

Mvh,
Patrik

Jo det är samma här, 37" vore nog perfekt eller möjligen 40". Verkar tyvärr som att det inte kryllar av 37-tummare direkt på marknaden.
Jag har dock tänkt på att kanske vänta med köpet av TV tills mellandagsrean börjar. Kanske kan man göra sig något klipp. Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

finns det något utrymme i budgeten skulle jag säga: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=920249
den är ju dock "bara" 32 så om du sitter mer än 3 meter ifrån blir de ju lite litet,

men om du kan tänka dig att lägga några hundra extra samt gå ner en storlek för att få en riktigt bra tv köp den nu! tacka mig senare

32" blir smått mer än 1m ifrån