Permalänk
Medlem

Är ljudfilen nödvändig? :S

Hej!

Vet inte om det är rätt del av forumet att fråga men what the hell!

Har laddat ner en film serie i 6 delar och till varje del har man även laddat ner en DTS Audio fil.

Vad är nu denna fil till för? Dom är ca 500mb stora och jag kan spela upp ljudet på filmerna utan dom.
Är dom nödvändiga att ha? Då dom tar upp lite mer än 3gb.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Kanske ska tillägga att det är 1920x1080_Blu-Ray_FLAC på filmerna.

Permalänk

antagligen någe 7.1 ljud eller liknade

Visa signatur

pc 1: i7 4770k ----- 6970 cf (unlockat sapphire hd 6950 och ett msi lightning hd 6970) ----- 8gb ram 1333mhz ----- gigabyte g1.sniper z87 ----- corsair tx 650 -------- coolermaster hyper 212+ -------- samsung 2233rz
pc 2(bärbar): cpu i3 2310m ---- gpu intel hd 3000 ---- ram 4gb drr3 1333mhz ---- hdd 250gb ---- skärm 13tum tn 1366x768 :(

Permalänk
Medlem

Så jag kan lika gärna ta bort dom? lr kan det vara bra för något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av azgnazg:

Så jag kan lika gärna ta bort dom? lr kan det vara bra för något?

Om du vill ha DTS så behåll dem, om du är nöjd med det ljud som finns med som default (säkerligen AC3) så ta bort dem.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Filmerna har ju FLAC ljud, det kan vara så att DTS filerna följer med om man t.ex. har en förstärkare som är kopplad via SPDIF och inte HDMI, då behöver man DTS ljud för att få stöd för flerkanaligt ljud, men har du en förstärkare kopplad via HDMI eller kör ljudet direkt ut från ljudkortet till högtalare så behöver du inte DTS filerna.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.