Permalänk
Medlem
Skrivet av juan1:

Aldrig hört om någon som haft samma problem som dig. Låter definitivt som fläktarna spökar (inte i kombination med radiatorn). Jag hade bytt fläktarna mot nya (LÄS: Reklamera), för det är uppenbarligen fel på dom!

Jag har det "problemet". När GT-fläktarna blåser (push konfiguration) genom en radiator eller kylfläns så får jag också ett missljud på högre varvtal, men när fläkten drar luft igenom (pull) så hör jag personligen inga missljud. Det beror inte på att det är fel på fläktarna, snarare att de har ett högt statiskt lufttryck. Det skapar å ena sidan missljud i vissa konfigurationer, men flyttar även bort värmen snabbare än många andra fläktar (Noctua t ex).

Permalänk

Thermalright Achon

Har inte ägt denna kylare själv men den verkar enligt alla tester jag läst vara den bästa kylaren som går att få tag på med bra prestanda och låg ljudnivå http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=780132. Test finns här http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/thermalright....
Om du läser X-bit labs senare recensioner av kylare så är archon med som referens hela tiden och o hotad om man ser till både prestanda och ljudnivå. Finns några kylare som kan komma ner i samma temps och kanske någon grad kallare, men till helt andra ljudnivåer. Corsair H100 skall tex. Kyla lite bättre men låter mycket mer. Pumpen i H100 låter mycket som fläkten i max varv på Archonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Jag har det "problemet". När GT-fläktarna blåser (push konfiguration) genom en radiator eller kylfläns så får jag också ett missljud på högre varvtal, men när fläkten drar luft igenom (pull) så hör jag personligen inga missljud. Det beror inte på att det är fel på fläktarna, snarare att de har ett högt statiskt lufttryck. Det skapar å ena sidan missljud i vissa konfigurationer, men flyttar även bort värmen snabbare än många andra fläktar (Noctua t ex).

Konstigt, har en polare som kör H60 med push och han får inga missljud. Har du testat köra PnP?

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av juan1:

Konstigt, har en polare som kör H60 med push och han får inga missljud. Har du testat köra PnP?

Jag har inte testat det på en radiator just med GT-fläktar, men däremot har jag kört GT:s i PnP på en NH-D14 och det låter ganska gott på höga varv. Jag kör med Xigmatek-fläktar i PnP på en 360-rad och även där märker jag missljud. Värt att notera är att jag är rejält ljudkänslig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Jag har inte testat det på en radiator just med GT-fläktar, men däremot har jag kört GT:s i PnP på en NH-D14 och det låter ganska gott på höga varv. Jag kör med Xigmatek-fläktar i PnP på en 360-rad och även där märker jag missljud. Värt att notera är att jag är rejält ljudkänslig.

Vad har du haft för RPM? Jag är också väldigt ljudkänslig och är extremt nöjd med hur min H60 låter i PnP med Scythe GT 1450RPM, både prestanda och ljudmässigt!

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av juan1:

Aldrig hört om någon som haft samma problem som dig. Låter definitivt som fläktarna spökar (inte i kombination med radiatorn). Jag hade bytt fläktarna mot nya (LÄS: Reklamera), för det är uppenbarligen fel på dom!

Fläktarna är väldigt tysta när dom är monterade som utblås, det är ingen hemlighet att många fläktar skapar missljud när dom monteras som inblås istället och enligt mitt tycke så är Scythe GT fläktarna dom som låter mer än övriga jag har testat.

Nu har jag inte testat Enermax, TB, Cougar, Phantek, Noctua mm så har inga "riktiga" fläktar att jämföra med, men Fractal Design, BitFenix, CM är några märken jag testat på min H60 som INTE skapar samma missljud som Scythe GT fläktarna gör.

Inte tänkt så mycket på att det kan vara fel på fläktarna då jag läste några forumtrådar bla på Overclockers där flertalet användare upplevde samma slags missljud med just Scythe GT fläktar i kombination med radiatorer.

Får väl höra av mig till CDON och se vad dom säger om saken, vore underbart om det nu ÄR fel på fläktarna

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk

hej ursäkta att jag lånar tråden lite. jag har sedan några dagar tillbaka en H60 kylare i min låda.
men till min besvikelse å går den bara på full varv hela tiden har försökt sänka varvtalet med speedfan programet. men så fort jag sänker varvtalet till 70% så blir prosseson svin varm.

så jag undrar om det inte borde funka att sätta kylet och fläkten i i botten i chassit där den kan dra in frisk luft genom kylaren istället för den varma luften som den suger igenom kylaren nu.
lågisk sett så borde det funka men hur blir det med pumpen klarar den o driva fast kylet ligger ner?
chassit är ett http://www.inet.se/produkt/6901294/cooler-master-storm-sniper...

Permalänk
Medlem
Skrivet av westerbrand:

hej ursäkta att jag lånar tråden lite. jag har sedan några dagar tillbaka en H60 kylare i min låda.
men till min besvikelse å går den bara på full varv hela tiden har försökt sänka varvtalet med speedfan programet. men så fort jag sänker varvtalet till 70% så blir prosseson svin varm.

så jag undrar om det inte borde funka att sätta kylet och fläkten i i botten i chassit där den kan dra in frisk luft genom kylaren istället för den varma luften som den suger igenom kylaren nu.
lågisk sett så borde det funka men hur blir det med pumpen klarar den o driva fast kylet ligger ner?
chassit är ett http://www.inet.se/produkt/6901294/cooler-master-storm-sniper...

Vilken hastighet är det du sänker? Pumpen eller fläkten? H60 har vad jag vet inte samma system som Antec där man pluggar in fläkten genom pumpen. Så det innebär att du har pumpen på PWR_FAN (eller CHA_FAN) och fläkten på CPU_FAN. Se då till att du försöker styra rätt kontroll, för om du försöker sänka varvtalet på pumpen så blir det nog inte så bra.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite då det ändå pratas om vätskekylning. Jag har problem med mitt då det låter konstigt. Låter nästan lite som när en hårddisk arbetar, knakar lite typ. Någon som vet vad det beror på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Lånar tråden lite då det ändå pratas om vätskekylning. Jag har problem med mitt då det låter konstigt. Låter nästan lite som när en hårddisk arbetar, knakar lite typ. Någon som vet vad det beror på?

Skickades från m.sweclockers.com

Hade ett liknande ljud från min H60 när jag startade den första gången. Det var mest troligen pumpen. Försvann dock efter 2-3 sekunder, vilket jag antar inte hjälper dig så mycket. Testat googla (duh)?

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Lånar tråden lite då det ändå pratas om vätskekylning. Jag har problem med mitt då det låter konstigt. Låter nästan lite som när en hårddisk arbetar, knakar lite typ. Någon som vet vad det beror på?

Skickades från m.sweclockers.com

Varför måste folk låna trådar hela tiden? Skapa en egen tråd eller använd google. Tråden handlar inte ens om det...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Varför måste folk låna trådar hela tiden? Skapa en egen tråd eller använd google. Tråden handlar inte ens om det...

nä men folk pratade om vätskekylning så tog tillfället i akt, böla!

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Vilken hastighet är det du sänker? Pumpen eller fläkten? H60 har vad jag vet inte samma system som Antec där man pluggar in fläkten genom pumpen. Så det innebär att du har pumpen på PWR_FAN (eller CHA_FAN) och fläkten på CPU_FAN. Se då till att du försöker styra rätt kontroll, för om du försöker sänka varvtalet på pumpen så blir det nog inte så bra.

pumpen drivs av en re pins kontakt. vet ej va dom kallas.
fläkten sitter i cpufan kontakten vid prosessorn.
och det e fläkten jag testat att sänka o då går tempen upp lite för mycket