Permalänk
Medlem

Kan internet admin se vad jag gör?

Jag tänkte hyra film på internet och kolla men är orolig för att killen som sitter och styr nätverket ska kunna se att jag har för stor överföring. han kanske tror att jag ladda ner? eller kan han se att jag inte ladda ner via utorrent elle något sånt? han har låst upp portar för bf3 åt mig och jag fick inte ladda ner annars skulle han stänga portarna. han sa att om han ser stora data överföringar stänger han av de. så tänkte om han stänger av portarna om jag kollar på en stream ...

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Medlem

Fråga honom, är väl enklast kanske?

Tröttsamt med nätverksadmins som inte utvecklats mentalt sedan de var 10 år gamla, för övrigt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Fråga honom, är väl enklast kanske?

Tröttsamt med nätverksadmins som inte utvecklats mentalt sedan de var 10 år gamla, för övrigt.

får inte tag på honom. sitter här o tröökar som in i helvete:P

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Fråga honom, är väl enklast kanske?

Tröttsamt med nätverksadmins som inte utvecklats mentalt sedan de var 10 år gamla, för övrigt.

Maktkåta jävlar........

Permalänk

Om han kan se vad du laddar hem så har han ju ingen anledning att stänga av det eftersom du laddar hem en laglig film(?) och om han inte kan se vad du laddar hem så kan han ju inte heller veta, och säga att du laddar hem olagligt material?

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Rekordmedlem

I vilket sammanhang gäller frågan, det är inga problem att se vad som händer, manuellt eller maskinellt, men om man får kika som admin är nått annat, är det på ett företag/skola har du troligen en itpolicy som ska hållas, är det privat har du nått avtal som reglerar tjänsten.
Läs användaravtalet/it policyn så hittar du svaret.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Moderator

*tråd rensad från ett onödigt provocerande och generaliserat inlägg*

Håll nivån lite högre tack, även om ni har god anledning att ogilla nätverkstekniker så kan vi väl undvika pajkastning i alla fall.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Har hyrt ett rum hos en och hans nätverk är ju inte stort. vill bara veta om han ser skillnad att jag streamar film från viaplay eller om han ser att jag tankar från the piratebay?

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det går att se vilken form av trafik det är och trafikmängd om man vill, men det enklaste är väl att ni pratar, hyr du ett studentrum eller nått?
hyresvärden kanske inte accepterar torrenter pga bandbredd o ev juridiska anledningar.
Att strömma en hyrfilm är lagligt och tar heller inte upp alla bandbredd normalt sett (som torrenter gör om man inte begränsar)
Gör upp om vad som gäller i samförstånd, det är bäst så.
Eller så skaffar du ett eget abonemang som du själv ansvarar för.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har hyrt ett studentrum i 3 veckor ja. men fick tjata ihjäl mig för att ens kunna spela spel på steam och bf3 etc. Aja får låta bli att kolla film då jag tror att han kommer gå enrage om jag frågar honom om detta!

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Medlem

Om du hyr ett rum av personen i fråga så är det väl ändå upp till honom att sätta regler och begränsningar. Prata med killen, är säkert ok att du streamar film, ladda ner och streama lagligt är 2 olika grejer. Sen om det ingår bredband i hyran kan det ju vara en annan sak och då borde du fråga vilken bandbredd du är tilldelad, men är nätet där i utbildningssyfte enbart så är en annan femma.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0xis:

Jag har hyrt ett studentrum i 3 veckor ja. men fick tjata ihjäl mig för att ens kunna spela spel på steam och bf3 etc. Aja får låta bli att kolla film då jag tror att han kommer gå enrage om jag frågar honom om detta!

Du får väll söka annat skulle aldrig stå ut med en sådan människa, vad göre om du ser på film eller spelar så länge du inte tar all bandbred? Skulle fråga han vad som gäller och att ni i så fall kan skriva ner regler/policy. Det verkar som du får gå runt och gissa vad du får och inte får.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Skrivet av marr:

Maktkåta jävlar........

HAHAHA

Visa signatur

i5 + antec 620 35c idle | asus 6870 | asus p8h61/usb3 | corsair 8gb xms3 | fractal design tesla 650watt | antec dark fleet 85

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0xis:

Har hyrt ett rum hos en och hans nätverk är ju inte stort. vill bara veta om han ser skillnad att jag streamar film från viaplay eller om han ser att jag tankar från the piratebay?

Räcker med att han kollar vilka IPn du kopplar upp mot. Då vet han om du tankar hem skit på TPB eller tittar porr på Viaplay.

EDIT: Koppla upp genom VPN och använd dig av SSL när du tankar. Vet inte om TPB har SSL men andra torrentnätverk har det.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Fast e endå rätt sugen på tanka hem nya avsnittet av soa

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av muppen94:

Vi har tagit bort ett +1 inlägg för dig tidigare, upprepa inte detta igen, ok?

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna.

Skrivet av p0xis:

Fast e endå rätt sugen på tanka hem nya avsnittet av soa

Innan du säger något mer så kanske du borde ta och titta på reglerna om piratkopiering och snack på forumet. Nu vet jag inte exakt vad du åsyftar för något (det finns allt möjligt lagligt gratis nedladdningsbart) så jag väljer att anta att du menar något sådant.

För övrigt, jo jag ser ironin i att en administratör är inne i just denna tråden.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Avstängd

.

Permalänk
Entusiast

Du kan kolla om du har bra 4G uppkoppling i området och kanske skaffa ett sådant istället för att slippa alla restriktioner, detta 1984 fenomen kan du ju inte leva med. Jag har dock inte testat själv men jag tror man kan spela alldeles utmärkt på 4G, men titta närmre på det om du överväger det så att jag inte lurar dig

Underbar tråd för övrigt x)