Permalänk

Projekt: The Eye

Mitt förra bygge lämnade en lätt känsla av oavslutade kapitel och en lätt stolthetsbaserad bitter eftersmak i munnen. Jag tycker inte om att behöva erkänna mig besegrad av ett designprojekt oavsett orsak.
Så, på vilket sätt ska man lyckas gottgöra sig själv och återfå den känslan som dyker upp när man känner att man gör något nytt och outforskat? Jo, man reser på sig, borstar av kläderna efter fallet och samlar ihop den erfarenheten man samlade ihop innan och ser till att nästa projekt blir än större och än maffigare.

Jag ger er: The Eye; ett bygge inspirerat till stor del av mitt besök på Sensation White 2005 i Amsterdam, en otroligt minnesvärd resa och tillika upplevelse vilken jag vill hedra med ett minnesvärt bygge.

Temat på det årets festival var lite av en blandning av Terminator och The Matrix;
Människan skapade maskinen, maskinen blev medveten och revolterade mot människan. Maskinen vann kriget och förstörde planeten näst intill totalt. De få människor som överlevde skapade små rebellfraktioner världen över och en av dessa skapade en stad där människa och maskin skulle kunna leva i harmoni och symbios. För att övervaka denna stad skapade de en entitet som var en blandning mellan människa och maskin, en cyborg om man så vill, vars namn blev: The Eye.

Andra inspirerande element har varit Portalserien, Björks video All is full of love och en mängd uppsamlat material från det allsmäktiga Google.

Detta har mynnat ner i tre konceptbilder:

Jag favoriserar för tillfället bild nummer två men har inte utvecklat alla detaljer till fullo än.

Vad som är garanterat är att jag kommer använda en plasmadisk som "pupill" på bygget, denna kommer även att fungera som strömindikator, lite roligare än en liten grön diod i ett hörn. Dock kommer den att få en egen brytare då jag misstänker att den i längden kommer bli irriterande stark.

Jag har ännu inte bestämt vilka delar som ska utgöra själva datorn i bygget men det kommer att komma så småningom, färdigställandet av konceptet och framtagandet av materiel och material är för tillfället första prio.
Det kommer vara ett ATX-kompatibelt chassi, så mycket är klart. En tanke som jag favoriserar för tillfället är dock en komplett vattenkylning, något som jag tror kan pressa estetiken i bygget över gränsen från häftigt till just minnesvärt. Plus att det gör så jag slipper fundera alltför mycket på hur jag ska implementera hål i bygget för luftflödets skull. Nackdelen med detta är den mänskliga faktorn, jag har ingen som helst erfarenhet av vattenkylning.

Loggen kommer inte uppdateras lika ofta som mitt tidigare bygge vilket när det kom till kritan blev hastat och bristfälligt på grund av iver. Den här gången kommer jag att satsa mer på kvalitet och stabilitet än att få en idé ur huvudet.

Den som lever får se och nu är det dags att låta loggen smälta in och fundera på nästa steg.

Permalänk

Detta ser mycket lovande ut och kommer att följas med nöje. Hoppas att du lyckas med projektet då det kommer att bli en fröjd för ögat (pun intended).
Gillar den andra och tredje bilden, andra mest dock.
Vilket material hade du tänkt bygga ögat i?

Ideén med plasmadisk är brilljant!

Permalänk

Härligt Silverrosen!
Föresten har du en dator att spela på saknar våra matcher i FarCry 2 ....
Cya

Permalänk
Skrivet av Admiral Knäpanna:

Detta ser mycket lovande ut och kommer att följas med nöje. Hoppas att du lyckas med projektet då det kommer att bli en fröjd för ögat (pun intended).
Gillar den andra och tredje bilden, andra mest dock.
Vilket material hade du tänkt bygga ögat i?

Ideén med plasmadisk är brilljant!

Tackar, tackar!
Jag sitter just nu och inväntar en jordglob från tradera som enligt utsago ska vara lagom stor för att husera bygget, sedan får vi se om det är den som kommer bli basen i det hela eller om jag kommer använda den som form för att forma 3mm Akryl.
Innanmätet kommer bli en stålram för att fästa delarna i, har ett gammalt chassi liggande som kan komma att slaktas för just detta ändamål..

Skrivet av ProfBaltazar:

Härligt Silverrosen!
Föresten har du en dator att spela på saknar våra matcher i FarCry 2 ....
Cya

Jag har definitivt en speldator, hojta till mig på skype så går det nog fixa något.

Permalänk

riktigt trevligt!

Permalänk
Medlem

Ohhh, ser otroligt bra ut! Kommer absolut att följas! fuck du är bra på att rita

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Skrivet av _oZZar_:

Ohhh, ser otroligt bra ut! Kommer absolut att följas! fuck du är bra på att rita

tackar, tackar!
Måste säga att helgen har känts otroligt lång nu när man bara går och väntar på att få hem saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av silverrosen:

tackar, tackar!
Måste säga att helgen har känts otroligt lång nu när man bara går och väntar på att få hem saker.

Skickades från m.sweclockers.com

I know the feeling

Se bra ut än så länge
Vad ska du ha för material till "ögat" ?

Permalänk
Medlem

Allting ser otroligt sjukt ut...på ett bra sätt
Fint, perfekt, och grymt!
Kommer följas med nöje Hoppas du lyckas få ihop hela
Och som Ozzar sa...otroliga bilder

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Ser skitsnyggt ut! *följer tråden*

Visa signatur

Rockar en ASUS K53 med en i5 2430m och ett GT 520MX.

Permalänk

Ser awesome ut! Vet inte om du tänkt det redan, men om du väljer att köra med vattenkylning skulle du kunna dölja slangarna i de "slangar" du ritat som går ut från globen och köra radiatorn nere i basen som den står med hjälp av

Permalänk
Skrivet av LarssoN:

I know the feeling

Se bra ut än så länge
Vad ska du ha för material till "ögat" ?

3mm akrylplast, en jordglob som jag sitter och väntar på nu, duschslang, en plasmadisk och en massa bös jag inte klurat ut än.

Skrivet av Puma25:

Allting ser otroligt sjukt ut...på ett bra sätt
Fint, perfekt, och grymt!
Kommer följas med nöje Hoppas du lyckas få ihop hela
Och som Ozzar sa...otroliga bilder

Lycka till!

Tackar, tackar! Det hoppas jag med.

Skrivet av swanden:

Ser skitsnyggt ut! *följer tråden*

Tackar, tackar!

Skrivet av lanbonden:

Ser awesome ut! Vet inte om du tänkt det redan, men om du väljer att köra med vattenkylning skulle du kunna dölja slangarna i de "slangar" du ritat som går ut från globen och köra radiatorn nere i basen som den står med hjälp av

Tackar! Tanken som jag har lekt mest med hittills är att ha den hängande i taket med hjälp av vajrar men det var ingen dum idé alls. Jag lägger den på lagring!

Permalänk
Medlem
Skrivet av silverrosen:

3m,m akrylplast, en jordglob som jag sitter och väntar på nu duschslang, en plasmadisk och en massa bös jag inte klurat ut än.

Så hårdvaran kommer att vara inne i jordgloben då? Om jag har förstått rätt?

Kan inte sluta vänta på slutresultatet !

Permalänk
Skrivet av LarssoN:

Så hårdvaran kommer att vara inne i jordgloben då? Om jag har förstått rätt?

Kan inte sluta vänta på slutresultatet !

Precis så! Om jag lyckas få det bra, annars kommer jag använda jordgloben som mall och forma akrylen efter den.

Permalänk
Medlem

Kul!

En liten idé jag fick med närvtrådarna är ju att du kan lägga dem på bordet i önskad form med hjälpt av böjt armeringsjärn eller liknande som du sedan klär med slangarna. Så får du ett praktiskt stativ som gör att ögat "flyger". Se till att låta dem gå bak ordentligt innan de går fram/under så blir effekten coolare.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Skrivet av EoZ:

Kul!

En liten idé jag fick med närvtrådarna är ju att du kan lägga dem på bordet i önskad form med hjälpt av böjt armeringsjärn eller liknande som du sedan klär med slangarna. Så får du ett praktiskt stativ som gör att ögat "flyger". Se till att låta dem gå bak ordentligt innan de går fram/under så blir effekten coolare.

Det är faktiskt ingen dum idé det heller! Ska ta och kolla upp om det går att göra enkelt. Funkar det så lär det nog vara ett bättre alternativ än att hänga den i taket. Och den vore sedan simpel att kombinera med den tidigare idén om att lägga kylningen i "foten" på stativet.

Tackar för den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av silverrosen:

Precis så! Om jag lyckas få det bra, annars kommer jag använda jordgloben som mall och forma akrylen efter den.

Kommer säkert att gå fixa till det på något fint sätt
Hur ska dessa kylas? Efter som runda föremål inte är så anpassade för fläktar, bara hål eller ska du sätta in nån akrylskiva eller liknande som fläkten kan "ligga" på?

Permalänk
Skrivet av LarssoN:

Kommer säkert att gå fixa till det på något fint sätt
Hur ska dessa kylas? Efter som runda föremål inte är så anpassade för fläktar, bara hål eller ska du sätta in nån akrylskiva eller liknande som fläkten kan "ligga" på?

Just nu har jag inte bestämt om jag ska vatten- eller fläktkyla än. Men resterande komponenter kommer sitta med en stålställning precis som i vilket chassi som helst så blir det fläktkylning så kommer det förmodligen bli på ett liknande vis fläktarna sitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silverrosen:

Just nu har jag inte bestämt om jag ska vatten- eller fläktkyla än. Men resterande komponenter kommer sitta med en stålställning precis som i vilket chassi som helst så blir det fläktkylning så kommer det förmodligen bli på ett liknande vis fläktarna sitter.

Okej, då förstår jag

En idé kanske,
Att i ögat har du komponenterna, i slangarna går det vatten som löper ner i en "fot" där du har radiatorerna (kanske också pumpen).
För att hålla ögat kan du kanske sätta en liten pinne som sitter i "foten" ?

O = Ögat , | = pinnen , -- = foten , resterande (, : `) är slangen.

O ,
| :
--`

Kanske kan var något?

Permalänk
Skrivet av LarssoN:

Okej, då förstår jag

En idé kanske,
Att i ögat har du komponenterna, i slangarna går det vatten som löper ner i en "fot" där du har radiatorerna (kanske också pumpen).
För att hålla ögat kan du kanske sätta en liten pinne som sitter i "foten" ?

O = Ögat , | = pinnen , -- = foten , resterande (, : `) är slangen.

O ,
| :
--`

Kanske kan var något?

Idén har varit föreslagen lite längre upp i tråden, då med klädda armeringsjärn som "pinne".

Jag känner en lätt oro för tillfället då paketkollit med jordglobenrapporterats som ungefär 20cm mindre än vad jag fick som uppgifter från säljaren. Det är en ganska rejäl felmätning från säljarens sida om det är så och jag har svårt att tro att mina konkurrenter på arbetsfronten skulle göra ett så gravt misstag. Men det lär märkas när jag hämtar ut paketet lite senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silverrosen:

Idén har varit föreslagen lite längre upp i tråden, då med klädda armeringsjärn som "pinne".

Jag känner en lätt oro för tillfället då paketkollit med jordglobenrapporterats som ungefär 20cm mindre än vad jag fick som uppgifter från säljaren. Det är en ganska rejäl felmätning från säljarens sida om det är så och jag har svårt att tro att mina konkurrenter på arbetsfronten skulle göra ett så gravt misstag. Men det lär märkas när jag hämtar ut paketet lite senare.

Ohh, kanske borde läsa igenom innan jag skriver haha

20cm :/

Det kanske är i 2 bitar? , då jordglobar oftast har en linje genom halva för något, vet dock inte om det är så i packningen för att få mindre volym för förpackningen ?

Permalänk

Det var så som jag var rädd att det skull evara. Globen är felmätt vilket ställer mig i en något prekär situation. Ska jag försöka leta reda på ännu en och riskera en felbeskrivning av objektet eller ska jag hitta något sätt att utöka den jag har 10cm på radien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av silverrosen:

Det var så som jag var rädd att det skull evara. Globen är felmätt vilket ställer mig i en något prekär situation. Ska jag försöka leta reda på ännu en och riskera en felbeskrivning av objektet eller ska jag hitta något sätt att utöka den jag har 10cm på radien?

http://jordglob.se/produkter/jordglob-extra-stor-silver-42cm.... Duger 42 cm? lite dyr dock

http://jordglob.se/

Permalänk
Skrivet av silverrosen:

Det var så som jag var rädd att det skull evara. Globen är felmätt vilket ställer mig i en något prekär situation. Ska jag försöka leta reda på ännu en och riskera en felbeskrivning av objektet eller ska jag hitta något sätt att utöka den jag har 10cm på radien?

Riktigt tråkigt, en idé kanske är att kolla på bollar om du är ute efter något runt att forma akrylplasten efter? typ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=811790

Permalänk
Medlem

Att forma så stora bitar akrylglas kräver väl ordentliga maskiner också. Tror (men vet inte) att det vore svårt att få till på "frihand". Kom att tänka på ett alternativ som jag tyckte var smart nämligen: http://jordglob.se/produkter/jordglob-bar-barskap-jordglobsba... eller liknande. De är ju redan delade och av ett stabilt material. Just den här var bara 33 cm men det finns olika. Bara en tanke alltså.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk

Haha! ja, satt och tittade på den sidan när jag började fundera på att använda en jordglob. Härlig mängd pengar på något som högst troligen är obrukbart efteråt.

Skrivet av lanbonden:

Riktigt tråkigt, en idé kanske är att kolla på bollar om du är ute efter något runt att forma akrylplasten efter? typ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=811790

När jag låg och läste detta på mobilen så slogs jag av en idé som jag tror jag ska ta och testa. Poängen med jordgloben var från början att ha något hårt att forma plasten efter så en "vanlig" boll var otänkbart. Men av någon alnedning väckte din post en liten idé, varför inte köpa en billig uppblåsbar boll, blåsa den till rätt storlek och sedan klä den med glasfiber? Det är ju inte alls något som faktiskt är svårt, bara lite pilligt att få slätt med maskinen sedan. Så så fort affärerna börjar öppna idag ska jag ta mig en liten tur på stan och se vad jag kan åstadkomma.

Skrivet av Jagab:

Att forma så stora bitar akrylglas kräver väl ordentliga maskiner också. Tror (men vet inte) att det vore svårt att få till på "frihand". Kom att tänka på ett alternativ som jag tyckte var smart nämligen: http://jordglob.se/produkter/jordglob-bar-barskap-jordglobsba... eller liknande. De är ju redan delade och av ett stabilt material. Just den här var bara 33 cm men det finns olika. Bara en tanke alltså.

Att forma Akryl i den storleken är verkligen ingen konst alls, Makrolon däremot behöver man vara väldigt försiktig med. När man formar Akryl så gör man på precis samma sätt som när man gör chassin till RC-bilar, man skaffar en hård och värmetålig form, exempelvis ett stycke trä som formats som man vill ha det och sedan värmer man Akrylen med värmepistol eller över en grill och pressar den sedan över formen. Det är en metod som ger tokigt mycket spill men det är lätt, snabbt och det är svårt att misslyckas när man lärt känna materialets temperaturbeteende.

Jag har varit inne på spåret att köpa något sådant att arbeta med men jag tycker de där barerna ser så snygga ut så jag har inte haft samvete till att riskera att ha sönder en.

Men under dagen idag så blir det att gå bort till Rusta för att köpa en 55cm pilatesboll och sedan vandra över till biltema och skaffa glasfiber, polyester och spackel. Nu blir det att sätta sig och skissa och vänta, det är inte varje söndag man självvaknar och är pigg innan klockan fyra på morgonen.

Permalänk
Medlem

Att jag inte kom att tänka på glasfiber. Blir ju stabilt och bra när det torkat.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk

Och där kom en hel del av kaos i det verkliga livet in i bilden. Men jag tror att det mesta har blåst förbi nu och här har vi vad jag var och handlade förra veckan:

Just nu sitter jag och klipper remsor av glasfibret som sedan kommer att klä bollen.

En mer utförlig uppdatering kommer senare.

Permalänk
Medlem

Ta Fleacetyg och dra runt bollen istället, sen kan du förstärka det från insidan med glasfiber.
Så slipper du mycket slipjobb.
Är iaf så jag gör när jag bygger bilstereo.
http://www.zatzy.com/bilstereo/308047-projekt-golf-iv-v5-vers...

Permalänk
Skrivet av Nisser:

Ta Fleacetyg och dra runt bollen istället, sen kan du förstärka det från insidan med glasfiber.
Så slipper du mycket slipjobb.
Är iaf så jag gör när jag bygger bilstereo.
http://www.zatzy.com/bilstereo/308047-projekt-golf-iv-v5-vers...

Det där var ju förbannat snyggt! Och som du skriver där så verkar det ju ruggigt enkelt. Dock är jag lite fundersam på hur det skulle fungera med ett klotrunt bygge.
Jag vet inte om jag törs testa det precis just nu när jag redan är en bit in i planen men misslyckas detta eller om jag behöver bitar senare så kommer det utan tvekan att testas! Sidan är bokmärkt!

Fastnade totalt i den tråden. Är inte bilintresserad för fem öre men det där var en fröjd att följa!