AGP-kort > PCI-kort *Är det möjligt?

Permalänk

AGP-kort > PCI-kort *Är det möjligt?

Hej, min lillasyster har en äldre dator (2006, kanske lite äldre än det till och med) och det gamla grafikkortet gick sönder så jag beställde ett nytt till datorn bara för att hon ska kunna använda datorn.

Jag beställde detta: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=632641

Idag när jag öppnade upp datorn och tog ut det gamla märkte jag att det nya grafikkortet inte var av samma typ som det gamla (vilket jag antar var ett AGP-kort) och det nya är ett vanligt PCI-kort. Jag har ju vanliga PCI-portar och tänkte att det kanske går an ändå men när jag sätter i det nya PCI-kortet och kopplar till skärmen och startar datorn får inte skärmen någon kontakt med grafikkortet verkar det som.

Så innan jag skickar tillbaka grafikkortet, om jag nu måste, finns det något man kan göra för att få ett moderkort som ska ha grafikkortstypen AGP att istället använda ett PCI-grafikkort? Har testat en annan PCI-port och det är ingen 6-pins kontakt som ska kopplas in heller.

Jag uppskattar all hjälp, för jag orkar egentligen inte skicka tillbaka det, så jag vänder mig till er här på forumet.

MVH

Permalänk
Medlem

Om moderkortet endast har stöd för AGP grafikkort så är det inte möjligt att köra ett PCI-grafikkort på det moderkortet dessvärre. Funkar nog dessvärre heller inte att köra grafikkortet i det vanliga PCI portarna heller.

Visa signatur

Fractal Design Arc | Asus P7P55D | Intel core i5 @ 4.0 ghz | Corsair h50, Corsair 650W | Gigabyte 6950 Windforce | Corsair DDR3 4GB @ 1600 mhz 9-9-9-24 XMS3 | Corsair Force 3 Series 60GB |

Permalänk
Hedersmedlem

Här gissas det vilt Det skall gå att köra i en PCI plats om sådan finns ledig, så ja det går.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Står ju att det är ett PCI kort, då ska det funka i en vanligt PCI-port.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Skrivet av CorgaE:

Om moderkortet endast har stöd för AGP grafikkort så är det inte möjligt att köra ett PCI-grafikkort på det moderkortet dessvärre. Funkar nog dessvärre heller inte att köra grafikkortet i det vanliga PCI portarna heller.

Grafikkortet är ett vanlig pci-kort. Inte pci-express.

Det ska fungera med kortet i en pci-plats.
Har du testat mer än en pci-plats?

Kan också testa att resetta bios innan du ger upp.

Permalänk
Skrivet av Nattmannen:

Grafikkortet är ett vanlig pci-kort. Inte pci-express.

Det ska fungera med kortet i en pci-plats.
Har du testat mer än en pci-plats?

Kan också testa att resetta bios innan du ger upp.

Det ska alltså det? Hur ska jag få det att fungera?

Hur resettar man bios?

Permalänk
Medlem

Kan vara så att du måste in i BIOS och ändra så att den tar PCI som "första" grafikkort

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezjOACHIM:

Det ska alltså det? Hur ska jag få det att fungera?

Hur resettar man bios?

Det kan göras på olika sätt - sök rätt på manualen till moderkortet om inte annat. Bör gå bra att bara plocka ut knappcellsbatteriet och vänta ett tag också, så ska inställningarna försvinna.

Problemet är nog just en biosinställning, där AGP-porten är inställd att användas för grafik. Bör/ska gå att ställa in PCI istället.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

det verkar som du har köpt ett pci kort, och det ska gå att köra! (som alla andra säger)

Dock får du gå in i bios och ändra, men du kanske vet vad ditt moderkort heter?:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

det verkar som du har köpt ett pci kort, och det ska gå att köra! (som alla andra säger)

Dock får du gå in i bios och ändra, men du kanske vet vad ditt moderkort heter?:)

Skrivet av backfeed:

Det kan göras på olika sätt - sök rätt på manualen till moderkortet om inte annat. Bör gå bra att bara plocka ut knappcellsbatteriet och vänta ett tag också, så ska inställningarna försvinna.

Problemet är nog just en biosinställning, där AGP-porten är inställd att användas för grafik. Bör/ska gå att ställa in PCI istället.

Skrivet av Thumbii:

Kan vara så att du måste in i BIOS och ändra så att den tar PCI som "första" grafikkort

Problemet är väl ett moment 22, han behöver in i bios för att ändra till PCI men har inget fungerande grafikkort för att se alternativen i bios.
Alternativet är att läsa manualen och försöka gissa sig till hur man stegar genom bios för att ändra UTAN att se vad man gör.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair TX850 ] [ Intel i5 2500k ] [Asus P8P67 LE ] [ASUS 6950DCII 1GB] [ 8GB Corsair XMS3 1600 Mhz] [ OCZ Agility 60gb ] [ Noctua NH-D14 ] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

Till OP

Har du provat att resetta bios (Clr cmos)?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Sätt knappen på baksidan av nätaggregatet på 0, dra ur nätkabeln, öppna upp chassit och plocka ur batteriet som sitter i moderkortet i en minut eller så. Woila, BIOS är resettat.

Permalänk

Jag kommer in BIOS med mitt gamla grafikkort och hittade bara en inställning där man kunde välja mellan AGP eller PCI och denna stod redan på PCI, så tycker det är märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezjOACHIM:

Jag kommer in BIOS med mitt gamla grafikkort och hittade bara en inställning där man kunde välja mellan AGP eller PCI och denna stod redan på PCI, så tycker det är märkligt.

Tar du ut AGP kortet innan du startar datorn med PCI-kortet? Om inte, så testa det.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av globin:

Sätt knappen på baksidan av nätaggregatet på 0, dra ur nätkabeln, öppna upp chassit och plocka ur batteriet som sitter i moderkortet i en minut eller så. Woila, BIOS är resettat.

Nu när jag gjorde detta så började den låta ännu mer och dessutom så har datorn en fläkt med blått ljus och det blåa ljuset la av, men fläkten fungerar fortfarande i alla fall.

Permalänk
Skrivet av FX9:

Tar du ut AGP kortet innan du startar datorn med PCI-kortet? Om inte, så testa det.

Det har jag testat och efter att jag var inne i BIOS och kollade så får inte AGP-kortet heller någon kontakt med skärmen, precis som PCI-kortet.. Vad fan ska jag göra?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wezjOACHIM:

Det har jag testat och efter att jag var inne i BIOS och kollade så får inte AGP-kortet heller någon kontakt med skärmen, precis som PCI-kortet.. Vad fan ska jag göra?

Det kan ju vara fel på PCI-graffet? Men prova först en reset av bios innan du ger upp.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Var i sverige finns du?

Om jag inte kommer ihåg fel har jag ett agp som ligger och tar upp plats i mina gömmor här.